handdator

Visa fullständig version : Extrem värk/smärta i omkring nacke/trapz/skulderblad


Halldin
2007-12-08, 15:20
Fick det här i torsdags när kompisen sa åt mig att klämma ut en extra repetition i stående militärpressen.

Smärtan har sedan eskalerat och idag (lördag) är den stundvis smått outhärdlig.
Jag kan inte böja huvudet åt vänster, får gå runt med huvudet tiltat åt höger och det gör rent allmänt extremt ont när man ska resa sig upp, ta på sig en tröja eller dyl.

Jag har fått hjälp att ta på zonsalva (orudis, ketoprofen 2,5%)flera gånger samt tagit flera alvedon samt testat varmt bad, men ingenting hjälper.

Finns det något mer jag kan göra om jag inte vill sitta på akuten i några timmar, och finns det ens någonting en läkare kan göra som hjälper mer än det jag redan testat själv?

champion
2007-12-08, 15:25
Testa värmedyna och få massage. Det hjälpte för mig.

Halldin
2007-12-08, 15:27
Massage har flickvännen bistått med ett antal gånger men det hjälper inte heller. :/

Får nog bli akuten. *cry*

jwzrd
2007-12-08, 15:28
Ring sjukvårdsupplysningen, gör som dem säger.

Har du någon missfärgning på huden någonstans? Svullen?

Guddi
2007-12-08, 15:39
Sjukgymnast/naprapat kan man få tid hos ganska snabbt och de är oftast mer kompetenta än allmänläkare på att avgöra vad skadan kan bero på och vad som kan behöva göras.

Halldin
2007-12-09, 10:16
Tyvärr hann jag inte läsa era inlägg förrän jag åkte dit.
Det tog 7h och kostade 210kr + kostnader för mediciner.

Först fick jag träffa en läkare som kollade och sa betryggande ord som att "han aldrig hade sett något liknande" och att det såg "maffigt" ut.

Fick remiss till en ortoped som sedan ville att jag skulle röntgas.
Till sist visade det sig att dom inte kunde hitta något att det troligen rörde sig om en muskelbristning eller nackspärr.

Det känns ju jävligt mycket mer än nackspärr iaf, men nu ska jag knapra voltaren och grejer.

Halldin
2007-12-09, 11:08
Nu fann jag dock att diklofenak inte var så lämpligt att äta.
Får väl bli ibuprofen istället.

champion
2007-12-09, 13:18
Tyvärr hann jag inte läsa era inlägg förrän jag åkte dit.
Det tog 7h och kostade 210kr + kostnader för mediciner.

Först fick jag träffa en läkare som kollade och sa betryggande ord som att "han aldrig hade sett något liknande" och att det såg "maffigt" ut.

Fick remiss till en ortoped som sedan ville att jag skulle röntgas.
Till sist visade det sig att dom inte kunde hitta något att det troligen rörde sig om en muskelbristning eller nackspärr.

Det känns ju jävligt mycket mer än nackspärr iaf, men nu ska jag knapra voltaren och grejer.


Har det blivit svullet?

Nadreas
2007-12-09, 13:46
Kan du sätta upp en bild på var det är så man enklare ser?

Halldin
2007-12-09, 14:15
Har det blivit svullet?
Enligt honom var det väldigt svullet, min flickvän såg inte något särskilt förutom ett blåmärke. Kan ju ha vart att man var spänd p.g.a smärtan och att han såg trapzmuskeln, jag är ingen bjässe men snittet av människor han undersöker kör knappast marklyft regelbundet.

Kan säga att det i skrivande stund känns betydligt bättre, kan vara smärtstillande som gör det.