handdator

Visa fullständig version : Farligt med för mycket krydda?


Animalistic
2007-12-08, 14:03
Kryddar väldigt mycket på maten här hemma, blir mycket curry, vitlökspulver & grillkrydda speciellt. finns det några negativa effekter av ett relativt stort intag av dessa kryddor varje dag?

LadyG
2007-12-08, 14:21
Det beror ju lite på vilket märke det är, Santa Marias grillkrydda t ex består av över 50% salt medan Nordic Spice grillkrydda (den som heter Grillkrydda Nordic) innehåller över 60% salt.

Sen innehåller de flesta kryddblandningar glutamat som det gapats ganska mycket om och det kanske inte är helt nyttigt i höga doser, vad vet jag?

Animalistic
2007-12-08, 14:35
Det beror ju lite på vilket märke det är, Santa Marias grillkrydda t ex består av över 50% salt medan Nordic Spice grillkrydda (den som heter Grillkrydda Nordic) innehåller över 60% salt.

Sen innehåller de flesta kryddblandningar glutamat som det gapats ganska mycket om och det kanske inte är helt nyttigt i höga doser, vad vet jag?

jag kör bara med Santa Maria
men äter ju inte otroligt mycket, bara saltet som kan dras ner på då med andra ord. kanske lägga av med salt+grillkrydda på samma rätter ^^

LadyG
2007-12-08, 14:44
Santa Maria:

Grillkrydda: Salt (53,1%), lök, paprika, smakförstärkare (e621 glutamat), svartpeppar, tomat, klumpförebyggande medel (e551), selleri, vitlök, andra kryddor.

Den är ju iaf bättre än den här:

Nordic Spice Allroundkrydda:
Salt, paprika, chilipeppar, svartpeppar, vitlök, koriander, maltodextrin, lök, kryddor. Smakförstärkare: (E621, mononatriumglutamat). Klumpförebyggande medel: (E554, natriumaluminiumsilikat). Salthalt 74%.

Gissar inte det är någon större fara för dig som tränar, däremot kan jag tänka mig att det finns gott om medelsvenssons som borde tänka sig för en gång till men som faktiskt inte vet hur mycket salt de får i sig.

snej
2007-12-08, 15:30
Starka kryddor som chili mm, ska väl öka fettförbränningen? Vitlök är väl oxå snarare positivt än negativt, förutom att lukten kommer ut med svetten(populärt på gymet).

champion
2007-12-08, 15:36
Är det dåligt om man saltar maten för mycket?

King Grub
2007-12-08, 15:37
Är det dåligt om man saltar maten för mycket?

Ja.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12545&epslanguage=SV

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13946&epslanguage=SV

Eddie Vedder
2007-12-08, 15:37
Starka kryddor som chili mm, ska väl öka fettförbränningen? Vitlök är väl oxå snarare positivt än negativt, förutom att lukten kommer ut med svetten(populärt på gymet).

Ja energiförbrukningen kan få en marginell "extraskjuts" av capsaicininnehållande kryddor.

Som LadyG säger finns det mindre bra saker med dom olika kryddmixarna, främst salthalten som sagt. Vad gäller vanliga kryddor så kan jag inte tänka mig något negativt sålänge din mage pallar.

King Grub
2007-12-08, 15:38
Starka kryddor som chili mm, ska väl öka fettförbränningen? Vitlök är väl oxå snarare positivt än negativt, förutom att lukten kommer ut med svetten(populärt på gymet).

Korrekt; energiförbrukningen ökar signifikant.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/1/63

snej
2007-12-08, 15:38
Köpte ett nytt salt häromdan, mineralsalt med 70% mindre natrium. Det måste ju vara bra?

King Grub
2007-12-08, 15:45
Bättre än vanligt salt, absolut.

Animalistic
2007-12-08, 15:55
blir till att piska pappa ang saltet
jag själv klarar mig nog, och svettas vitlöksdofter på gymmet gör jag mer än gärna ^_^

Cerberus
2007-12-08, 17:52
Köpte ett nytt salt häromdan, mineralsalt med 70% mindre natrium. Det måste ju vara bra?

vad heter den? är det minosel?

snej
2007-12-08, 17:59
vad heter den? är det minosel?

Jozo, ser precis ut som deras standardsalt fast burken är ljusgrön. Står ''mineralsalt 70% mindre natrium'' på den.