handdator

Visa fullständig version : Bedöm mitt träningsschema...tack


Tizey
2007-12-08, 02:14
vad tycker ni om mitt schema, hört mycket om helkroppsträning på sistone, alltid trott att de seriösa kroppsbyggarna kört med schema uppdelat efter de olika muskelgrupperna?

måndag-bröst,nacke

tisdag-biceps,triceps,underarmar

onsdag-lår,vader

torsdag-axlar,mage

fredag-rygg

5ggr/vecka, med två vilodagar....vilodagarna behöver igentligen inte komma lördag, söndag, utan kan stoppas in mellan träningsdagarna vid behov...

pragmatist
2007-12-08, 09:58
Att seriösa byggare tränar på ett visst sätt är i och för sig ingen garanti för att det är bra för relativa nybörjare eller andra idrottare (eller personer som inte är fullpumpade av steroider...) att träna på det sättet. Om du vill bli bra på golf kanske du inte ska imitera Tiger Woods sätt att träna på en gång.

Angående helkropp eller split så är det uppenbart att bägge metoderna funkar. Byggarna på 50-talet körde som regel helkroppspass och var för sin tid väldigt välbyggda, och det med en bråkdel (om ens några) av de droger som elitbodybuilders idag använder sig av. Än idag är helkroppsträning vanligt bland många idrottare som inte har muskelbygge som primär målsättning men som ändå vill ha maximalt med resultat i förhållande till den tid de lägger ned, t.ex. friidrottare och amerikanska fotbollsspelare. Och många av dem har ju ganska imponerande kroppsbyggnad och styrka.

Allan
2007-12-08, 10:26
Det är viktigare att veta vilken nivå du ligger på. Eftersom du lägger armar på en separat dag anar jag att du är rätt färsk dvs tränat kortare tid än två år, och då är det här overkill

Tizey
2007-12-20, 11:11
jag har faktiskt tränat ett par år och nivån jag är på vet jag inte hur jag ska förklara, ligger på hundra kilo och vill uppnå så stor och vältränad fysik så möjligt. detta schema har funkat bra för mig, men hade varit intressant att höra vad andra tycker som vet lite mer än vad jag vet. angående armträningen så kör jag armar tungt 3övningar biceps, 3*(6-8) tungt....samma med triceps...vet inte om det är optimalt, kanske överdrivet?
tränar på 140kg bänk,
70kg stångccurl
36kg hantelcurl
70kg frenchpress
48kg militärpress med hantlar
160kg knäböj
150kg marklyft

knäböjen och marklyften är jag svagare i för jag medvetet aldrig pressat mig ordentligt inom dessa områden, fått för mig massa saker som inte varit sanna, så det ska jag ändra på, men som sagt...jag har tränat ett par år, men vill verkligen ha input från mer erfarna gymmare, tränar seriöst och kan lägga 5ggr i veckan på träningen...