handdator

Visa fullständig version : Kvällsprotein utan sötningsmedel?


Kocken123
2007-12-07, 21:12
Jag har letat på de flesta ställen efter något långsamt protein utan någon form av sötningsmedel. Night-Pro känns bäst än så länge, den har inget aspartam, dock suckralos. Night-Pro ska även innehålla Tryptofan, som ska vara lugnande och bra under sömnen. Är det någon som vet om Tryptofan kan vara negativt? Och finns det något långsamt protein som inte innehåller något sötningsmedel?

Handcuff
2007-12-07, 21:15
Måste det vara i pulverform?

Doris
2007-12-07, 21:39
lätt keso

Raggis
2007-12-07, 21:41
Kvarg FTW.

snej
2007-12-07, 22:12
tonfisk!

Brooklyn
2007-12-07, 22:24
tonfisk!

elaka tungmetaller :(

snej
2007-12-07, 23:10
elaka tungmetaller :(


Måste ju inte käka 5 burkar i veckan året runt, variation förnöjer.

Eddie Vedder
2007-12-08, 08:48
Är det någon som vet om Tryptofan kan vara negativt?

Det är en aminosyra. Den är essentiell, inget farligt. Kan omvandlas till niacin dessutom.:)

Gymfjollan
2008-10-01, 20:56
kan man blanda Night-Pro från gymgross med Mjölk ?

Per B
2008-10-01, 20:59
Minikeso *drool*

z_bumbi
2008-10-01, 21:12
Tryptofan skulle jag se som positivt om man ska sova.

Ingen har nämnt ost så det gör jag nu, hög proteinhalt och bara kasein.

Edit: Vad gäller rena proteinpulver så tror jag ingen pga att alla är så rädda för socker kommer att släppa en produkt utan konstgjorda sötningsmedel. Naturellt kasein och oboy funkar men jag har inte sett någon som säljer naturellt kasein de senaste 4-5 åren.

EiseltUK
2008-10-01, 21:45
Jag har letat på de flesta ställen efter något långsamt protein utan någon form av sötningsmedel. Night-Pro känns bäst än så länge, den har inget aspartam, dock suckralos. Night-Pro ska även innehålla Tryptofan, som ska vara lugnande och bra under sömnen. Är det någon som vet om Tryptofan kan vara negativt? Och finns det något långsamt protein som inte innehåller något sötningsmedel?

Tryptofan brukar förlora lite av sin effekt när man tar det med andra aminosyror. Helst ska manta rent tryprofan på tom mage. Rent laktoalbumin (en av fraktionerna i vassleprotein) har ett förhållande mellan tryptofan oh de andra aminosyrorna som gör att du få effekt men i kombination med kasein förlorar det troligen all sin effekt. Hade varit väldigt bra om det funkat dock.

Rent kaseinat smakar ganska illa och därför är det svårt att få tag på det utan sötningsmedel.

Slow Fx är också sötat med sukralos men rent kaseinat säljs nog bara säckvis hos vissa webbutiker.

z_bumbi
2008-10-01, 22:05
Tryptofan brukar förlora lite av sin effekt när man tar det med andra aminosyror. Helst ska manta rent tryprofan på tom mage. Rent laktoalbumin (en av fraktionerna i vassleprotein) har ett förhållande

Vilken effekt menar du?

EiseltUK
2008-10-01, 22:11
Vilken effekt menar du?

Kanske var otydlig... menade den serotonerga.

Snorkelfarsan
2008-10-01, 22:32
elaka tungmetaller :(

fan också, hur mycket behöver man oroa sig för det? Och vad innebär det egentligen? (Ingen kemi-expert direkt)

Kan det variera beroende på märket av tonfisk?

Salle
2008-10-03, 14:59
fan också, hur mycket behöver man oroa sig för det? Och vad innebär det egentligen? (Ingen kemi-expert direkt)

Kan det variera beroende på märket av tonfisk?

Du tar troligen mer skada av att oroa dig över struntsaker än att äta ett par burkar tonfisk om dagen.

Snorkelfarsan
2008-10-03, 15:20
Ok, skönt att veta :)

Martin Löwgren
2008-10-03, 16:14
Tryptofan skulle jag se som positivt om man ska sova.

Ingen har nämnt ost så det gör jag nu, hög proteinhalt och bara kasein.

Edit: Vad gäller rena proteinpulver så tror jag ingen pga att alla är så rädda för socker kommer att släppa en produkt utan konstgjorda sötningsmedel. Naturellt kasein och oboy funkar men jag har inte sett någon som säljer naturellt kasein de senaste 4-5 åren.

Antar att du menar en ost med låg fetthalt?

Känns inte optimalt annars att dra i sig 30-50% fett innan läggdags?

pia
2008-10-07, 07:41
eggprotein eller sojaprotein i naturell så har du ett okej kvällsprotein utan sötningsmedel

z_bumbi
2008-10-07, 08:15
Antar att du menar en ost med låg fetthalt?

Känns inte optimalt annars att dra i sig 30-50% fett innan läggdags?

Nej jag menade ost.

Vad är problemet med fett innan läggdags? (vilken ost har 50% fett?)

Scratch89
2008-10-07, 13:15
fan också, hur mycket behöver man oroa sig för det? Och vad innebär det egentligen? (Ingen kemi-expert direkt)

Kan det variera beroende på märket av tonfisk?

Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.
Du behöver inte oroa dig, om du inte ligger på flera burkar om dagen, eller så. Då har du nog andra problem istället. :D

Sverker
2008-10-07, 19:00
Nej jag menade ost.

Vad är problemet med fett innan läggdags? (vilken ost har 50% fett?)


Gräddost. Annars menar nog författaren energiprocent. Då har vi en ost kring 17% fett eller så.

z_bumbi
2008-10-07, 19:08
Gräddost.

Det är gott. :)