handdator

Visa fullständig version : Hög vilopuls


Hermes
2003-05-03, 12:39
Jag har riktigt hög vilopuls, detta beror väl såklart på min värdelösa kondition som jag nu har tänkt att träna upp. Problemet är att jag har hög fettförbränning och tillräkligt svårt att gå upp i vikt utan konditionspass. Har ni nåt förslag hur jag kan förbättra min kondition utan att bränna bort det lilla fettet jag har på kroppen.

Tänkte själv på att köra
ett konditionspass i veckan där jag äter mycket efter passet (som med vanlig styrketräning). Och i såfall, är det bättre att fara ut och jogga än att t.ex. promenera?

Min fråga är egentligen...går det att bulka och förbättra kondisen samtidigt. Hela frågan blev kanske lite otydlig men nån för gärna försöka svara :thumbup:

Tack på förhand!

King Grub
2003-05-03, 12:43
Kör korta intensiva intervallpass. Promenader ger ingen speciell konditionsförbättring. 20-30 minuter med omväxlande spurter/joggning gör susen. Du riskerar ingen som helst muskelnedbrytning om du äter både före och efter. Någon timme efter maten bör du kanske vänta, så du slipper skumpa runt med magen full. Sedan vassle+snabba kolhydrater direkt efter så kan bulka på för fullt och förbättra kondition och syreupptagning samtidigt.

En gång per vecka låter lite lite, tycker jag. 2-3 gånger kan du säkert köra, om du orkar och vill.

supremo
2003-05-03, 13:51
Ät lika mykcet eller mer än du förbrukar, och träna ren konditionsträning, förslagsvis HIIT.

Hermes
2003-05-03, 13:57
Originally posted by King Grub
Kör korta intensiva intervallpass. Promenader ger ingen speciell konditionsförbättring. 20-30 minuter med omväxlande spurter/joggning gör susen. Du riskerar ingen som helst muskelnedbrytning om du äter både före och efter. Någon timme efter maten bör du kanske vänta, så du slipper skumpa runt med magen full. Sedan vassle+snabba kolhydrater direkt efter så kan bulka på för fullt och förbättra kondition och syreupptagning samtidigt.

En gång per vecka låter lite lite, tycker jag. 2-3 gånger kan du säkert köra, om du orkar och vill.

Det låter bra, tränar 4 ggr i veckan så jag nöjjer mig med att springa 2 ggr. Så får vi se om jag lyckas sänka min puls några slag per minut :hbang: :hbang: Tack så mycket för svaret!

ivandrago
2003-05-03, 14:04
går relativt snabbt att sänka vilopulsen. Sänkte min från 62 till 54 på två veckor efter en slö vinter. Körde 3 hiit-pass i veckan.

Hermes
2003-05-03, 14:22
Jag har en vilopuls på typ 78 slag per minut så det lär väl ta ett tag längre för mig =) Mitt mål är 60-65. Det är skumt att jag har så hög puls...alltså min kondis är inte sååå fruktansvärt dålig...det är inte direkt så att jag har problem med att cykla eller gå några kilometer...jag har bara alltid haft de :cryout:

King Grub
2003-05-03, 14:25
78 är inte onormalt på något sätt.

TV-shopparen
2003-05-03, 16:00
Har också alltid haft rutten kondis. Trots att jag har sportat en del iallafall av och till hela livet. Om jag kutade 50 meter vart jag alldeles slut, flämtade häftigt. Men med några månaders HIIT har jag 50 i vilopuls och kan jogga som en normal person :P
Sen körde jag inte stenhårt direkt, 1-2 ggr per vecka, kan säkert gå snabbare om man ligger i.

Vänskap
2003-05-03, 16:49
Man behöver inte träna för att sänka sin vilopuls.
Min mormor hade 36 i vilopuls ett tag, lägre en Miguel Indurain! :hbang:
Men så var hon döende också, tynade sakta bort några månader senare...

supremo
2003-05-03, 16:55
Originally posted by Vänskap
Man behöver inte träna för att sänka sin vilopuls.
Min mormor hade 36 i vilopuls ett tag, lägre en Miguel Indurain! :hbang:
Men så var hon döende också, tynade sakta bort några månader senare...
Men då måste ju hjärtat varit kraftigt försvagat..
Inte så nyttigt kanske, men man får ju ner vilopulsen iaf!:angel:

stridis
2003-05-03, 16:56
Men jag har ju jättebra kondis och har vilopuls på en 65 eller ngt, bara av att stå har jag ju en puls på 80-90. Men när jag joggar halvlångsamt så gär den på typ 90-100! alltså pulsen går knappt upp av jogging. har haft dubbelslag och sånt jävelskap så jag antar att det har med sinusknutan eller ngt som gör att ens puls flyger iväg. Hehe hade 110 eller ngt på mönstringen och fick lätt en nia på cykeln så det är inte 100% korrelation på något sätt.

edit: när man låter apan skriva maskin...

Hermes
2003-05-03, 16:58
Originally posted by King Grub
78 är inte onormalt på något sätt.

Är det inte? Trodde det var på gränsen till farligt, skönt :) Men jag ska ändå försöka sänka den!

King Grub
2003-05-03, 17:10
Originally posted by hermes


Är det inte? Trodde det var på gränsen till farligt, skönt :) Men jag ska ändå försöka sänka den!

Nejdå:

http://www.frisknet.com/pulsen.htm

supremo
2003-05-03, 17:17
haha, hermes, jag testade precis
hade också 78 :smokin:

Ger lägre det resultat direkt efter en god natts sömn?

Mega Mike
2003-05-03, 17:20
Har ungefär som stridis en vilopuls på ca 60 men bara jag t.ex sitter och lallar vid datorn så är den uppe runt 70-80.
Tycker själv att jag har riktigt bra kondis nu för tiden efter att ha tokcyklat hela förra sommaren och fortsatt att träna under vintern.
Men vilopulsen verkar inte villa sjunka mer än så här, ska bli kul att se vad den ligger i slutet av sommaren då jag har tänkt att köra några långlopp på MTB.

supremo
2003-05-03, 17:29
Originally posted by Mega Mike
Har ungefär som stridis en vilopuls på ca 60 men bara jag t.ex sitter och lallar vid datorn så är den uppe runt 70-80.
Tycker själv att jag har riktigt bra kondis nu för tiden efter att ha tokcyklat hela förra sommaren och fortsatt att träna under vintern.
Men vilopulsen verkar inte villa sjunka mer än så här, ska bli kul att se vad den ligger i slutet av sommaren då jag har tänkt att köra några långlopp på MTB.

ofasen .. så den stiger så pass även framför datorn...
kanske skulle prova en helt vanlig morgon...
beror väl kanske på vad man gör framför datorn :D :notme:

Mega Mike
2003-05-03, 17:45
Med rätt sida så "kommer" jag nog en bit över 100;)

Bamse
2003-05-06, 20:02
Originally posted by stridis
har haft dubbelslag och sånt jävelskap

Vad händer egentligen när hjärtat slår dubbelslag? Vad beror det på och vilka konsekvenser kan det orsaka?

Bamse
2003-05-06, 20:09
Förresten!

Jag undrar följande: Har puls och förbränning ett kausalt samband? Det vill säga: Innebär högre puls alltid högre förbränning?

I så fall torde ju bättre kondition (lägre vilopuls) innebära sämre förbränning?

Men det verkar för mig lite underligt (tycker ju snarare att det torde vara rimligt att anta att bättre kondis även innebär högre förbränning?).

Tycks ha läst (King Grub, tror jag) att bättre kondition ger bättre insulinkänslighet. How come? Och på vilket sätt har bättre insulinkänslighet inverkan på formen?

stridis
2003-05-06, 20:52
Originally posted by Bamse


Vad händer egentligen när hjärtat slår dubbelslag? Vad beror det på och vilka konsekvenser kan det orsaka?

Helt ofarligt, känns lite äckligt dock. Men det var i fordom det hände...
Någon som kan svara bamse? Det skulle vara kul att få reda på hur de här sakerna är korrelerade!

Hermes
2003-05-06, 21:43
Originally posted by Bamse
Förresten!

Jag undrar följande: Har puls och förbränning ett kausalt samband? Det vill säga: Innebär högre puls alltid högre förbränning?

I så fall torde ju bättre kondition (lägre vilopuls) innebära sämre förbränning?

Men det verkar för mig lite underligt (tycker ju snarare att det torde vara rimligt att anta att bättre kondis även innebär högre förbränning?).

Tycks ha läst (King Grub, tror jag) att bättre kondition ger bättre insulinkänslighet. How come? Och på vilket sätt har bättre insulinkänslighet inverkan på formen?

Om det stämmer kan det nog förklara varför jag har så svårt att lägga på mig fett...fast det känns lite orimligt, att min förbränning kommer att minska desto bättre kondition jag får:confused:

Grahn
2003-05-07, 10:21
Vad har man för fel om man aldrig får spec hög puls då? :)
Min puls varierar sällan även om jag blir helt slutkörd.

JJ
2003-05-07, 10:25
Zombie Grahn

Sverker
2003-05-07, 10:33
Energiförbrukningen är kopplad till hur mycket syre vi använder, eller tvärtom kanske:confused:

Det gäller att få ut blodet i kroppen. Desto mer blod som cirkulerar desto mer syre kan man få fram till musklerna.
Tänk på att i vila pumpar hjärtat 4 - 5 L / minut men under hårt arbete så stiger blodflödet upp till 20 L / minut. Desto mer blod som forsar fram i blodkärlen desto högre blir mottrycket ( blodtrycket ).

Träningen gör att hjärtat blir större och kan därför pumpa ut mer blod med varje hjärtslag. Samtidigt blir hjärtat också starkare så att den kan pumpa ut mer blod med högre tryck och övervinna motståndet i de sammandragna musklerna.

Resultatet blir att vid vila behöver inte hjärtat slå lika många slag för att uppfylla vilobehovet 5 L / minut.

Slutsattsen blir att man kan förbränna mer energi vid träning eftersom man kan pumpa ut mer blod under själva träningen och prestera bättre. Under vila har det ingen som helst betydelse.

Grahn
2003-05-07, 10:35
Originally posted by JJ
Zombie Grahn

u betcha! :devil:

Bamse
2003-05-07, 10:50
Originally posted by Sverker
Desto mer blod som forsar fram i blodkärlen desto högre blir mottrycket ( blodtrycket ).

Innebär det att personer som lider av för högt blodtryck har problem med att få ut syret i blodet? Därigenom måste hjärtat jobba hårdare? :confused:

Sverker
2003-05-07, 11:49
Vill kroppen ha ut 10 L blod så PUMPAR hjärtat ut 10 L blod !
Hjärtat ger sig INTE ! m a o så får inte dessa personer syrebrist men hjärtat jobbar som en galning.

Detta gäller vid vila under arbete kommer däremot mjölksyrabildningen i musklerna bli så hög att arbetskapaciteten minskar. Musklerna kan ju inte arbeta när de är fulla av mjölksyra.


Högt blodtryck är ju beroende av många orsaker, blodkärl som förlorat sin smidighet pga åderförfettning, stress som gör att de finaste blodkärlen är stängda, för hög salthalt i blodet som gör att njurarna måste arbeta hårdare mm.

Bamse
2003-05-08, 18:53
Bump!

Tycks ha läst (King Grub, tror jag) att bättre kondition ger bättre insulinkänslighet. How come? Och på vilket sätt har bättre insulinkänslighet inverkan på formen?

Bamse
2003-05-13, 18:16
Bump! :confused:

King Grub
2003-05-13, 19:44
En bra artikel, så slipper jag sammanfatta det. :D

Research Division, Joslin Diabetes Center, Brigham and Women's Hospital, Boston, Massachusetts, USA. GOODYEAL@JOSLAB.HARVARD.EDU

Physical exercise can be an important adjunct in the treatment of both non-insulin-dependent diabetes mellitus and insulin-dependent diabetes mellitus. Over the past several years, considerable progress has been made in understanding the molecular basis for these clinically important effects of physical exercise. Similarly to insulin, a single bout of exercise increases the rate of glucose uptake into the contracting skeletal muscles, a process that is regulated by the translocation of GLUT4 glucose transporters to the plasma membrane and transverse tubules. Exercise and insulin utilize different signaling pathways, both of which lead to the activation of glucose transport, which perhaps explains why humans with insulin resistance can increase muscle glucose transport in response to an acute bout of exercise. Exercise training in humans results in numerous beneficial adaptations in skeletal muscles, including an increase in GLUT4 expression. The increase in muscle GLUT4 in trained individuals contributes to an increase in the responsiveness of muscle glucose uptake to insulin, although not all studies show that exercise training in patients with diabetes improves overall glucose control. However, there is now extensive epidemiological evidence demonstrating that long-term regular physical exercise can significantly reduce the risk of developing non-insulin-dependent diabetes mellitus.

Bamse
2003-05-13, 19:50
Jag har i och för sig 20 poäng universitetsengelska, men blir lika :sleep: varje gång någon postar en text på engelska.

Men det är väl bara till att bita ihop och läsa! :notme: :em:

Tack iaf! :cheers: