handdator

Visa fullständig version : Bli modigare,tro på sig själv!


von huff
2007-12-07, 19:22
Hej jag vet att det varit upp flera trådar om det här men startar endå en ny!Jag känner ofta att jag är sämre än andra främst då jag är med personer i samma ålder.Ja det är den vanliga sagan,jag var lite mobbad i lågstadiet,lite i högstadiet men inget allvarligt.´Vet nästan inte varför jag ser ner på mig själv,knullade tillochmed före många jag känner:D har klarat mig någorlunda bra i skolan och var bra på olika sporter.Enda till 8an hade jag en normal syn på mig själv sen började jag bli rädd för att ha föredrag, började tänka negativt var blyg att ta kontakt med människor som jag inte kännde att jag had ett "övertag" över. Skolan började gå sämre. Höll på lite med kampsporter men det var inget för mig.Som person är jag trevlig,blyg och ödmjuk.Jag vet att de flesta som träffar mig särskilt vuxna får den uppfattningen att jag är en smart,trevlig och framåt kille.

Nu har självförtrondet ökat lite,jag har börjat bli jag med mig själv, men jag tänker ännu i negativa banor speciellt när det gäller att uppträda och att ta kontakt med människor.Det har påverkat mitt liv tillräckligt och nu vill jag göra ett slut på det!!!Hur gör man?

Viktor_Balck
2007-12-07, 19:35
Fattar inte heller varför du ser ner på dig själv, jag menar knullade du innan många som du känner så borde självförtroendet per automatik vara maxat.

Vet inte vad man skall göra för att tro på sig själv mer, du får väl intala dig att du duger som du är helt enkelt, för det gör du garanterat.

Sen vet jag inte hur gammal du är heller, dom flesta tvivlar väl på sig själva emellanåt, speciellt när man är yngre.

Baan
2007-12-07, 19:37
Du har ingen närmare än t.ex. mig och vic att prata med då? Kan vara fint bara få ur sig lite grejer.

von huff
2007-12-07, 19:39
Fattar inte heller varför du ser ner på dig själv, jag menar knullade du innan många som du känner så borde självförtroendet per automatik vara maxat.

Vet inte vad man skall göra för att tro på sig själv mer, du får väl intala dig att du duger som du är helt enkelt, för det gör du garanterat.

Sen vet jag inte hur gammal du är heller, dom flesta tvivlar väl på sig själva emellanåt, speciellt när man är yngre.

det därmed knullande var bara ett skämt:D Jag är 17..Kanske man börja hitta sig själv och få en bättre syn på allt.Det låter kanske dumt för er men förr skulle jag inte ens ha kunnat skriva ett sånt här inlägg

von huff
2007-12-07, 19:39
Du har ingen närmare än t.ex. mig och vic att prata med då? Kan vara fint bara få ur sig lite grejer.

Det är betydligt lättare att tala med er än de flesta andra.

Viktor_Balck
2007-12-07, 19:41
Du har ingen närmare än t.ex. mig och vic att prata med då? Kan vara fint bara få ur sig lite grejer.

Vi är hans closest roaddogs så att säga.:thumbup:

StefanC
2007-12-07, 19:41
Det är betydligt lättare att tala med er än de flesta andra.

Kanske just därför du bör prata med andra, det stärker du dig själv indirekt.

Hades
2007-12-07, 19:43
Det kanske kan vara så att du helt enkelt måste utsätta dig för situationer som du känner är lite skrämmande, så att du ser att du visst klarar av det. Då växer självfötroendet och nästa gång går det lite lättare och till slut kommer du undra varför du tyckte att det var jobbigt alls. Försök också att tänka positivt. När man talar med sig själv (i tankarna alltså) påverkar man sig själv väldigt mycket, så även om du kanske inte till en början tycker att dina positiva tankar känns äkta så kommer det med tiden att hjälpa ditt självförtroende.

Raggis
2007-12-07, 19:44
Det kanske kan vara så att du helt enkelt måste utsätta dig för situationer som du känner är lite skrämmande, så att du ser att du visst klarar av det. Då växer självfötroendet och nästa gång går det lite lättare och till slut kommer du undra varför du tyckte att det var jobbigt alls. Försök också att tänka positivt. När man talar med sig själv (i tankarna alltså) påverkar man sig själv väldigt mycket, så även om du kanske inte till en början tycker att dina positiva tankar känns äkta så kommer det med tiden att hjälpa ditt självförtroende.


Bra sagt, Hades. Instämmer till fullo.

Yes
2007-12-07, 19:46
Till att börja med bör du sluta jämföra dig själv med andra. Försvinner dina goda sidor om någon är bättre än dig på något?

Först tycker jag du ska ta reda på vem du är, på riktigt. Sen, utifrån det, ser du över egenskaper du tycker är bra.

stargate
2007-12-07, 19:46
Det tar tid att bli bekväm med sig själv. Du är bara 17 år, det kommer med åldern som man säger.....

von huff
2007-12-07, 19:48
Joo jag är rätt ofta tvungen till det i skolan och det har hjälpt lite:)Man måste ta det i små steg.

Och jag tycket att Joakim von Anka uttryckte sig mycket bra när han sade"det värsta är inte själva faran utan rädslan"

Det är bara att kämpa

Baan
2007-12-07, 19:49
Det kanske kan vara så att du helt enkelt måste utsätta dig för situationer som du känner är lite skrämmande, så att du ser att du visst klarar av det. Då växer självfötroendet och nästa gång går det lite lättare och till slut kommer du undra varför du tyckte att det var jobbigt alls. Försök också att tänka positivt. När man talar med sig själv (i tankarna alltså) påverkar man sig själv väldigt mycket, så även om du kanske inte till en början tycker att dina positiva tankar känns äkta så kommer det med tiden att hjälpa ditt självförtroende.

Att utsätta sig själv för något är inte alltid så bra, särskilt inte om det handlar om något som social fobi, men det får trådstartaren själv känna hur stort hans problem är. Har man riktiga problem så är det vad jag förstått inte bara att bita i kudden och gilla läget, då behöver man lite mer hjälp. Jag tror dock det handlar om pubertet och identitetskris och korv med mos plus 50 gram vassle.

von huff
2007-12-07, 19:49
Till att börja med bör du sluta jämföra dig själv med andra. Försvinner dina goda sidor om någon är bättre än dig på något?

Först tycker jag du ska ta reda på vem du är, på riktigt. Sen, utifrån det, ser du över egenskaper du tycker är bra.

Jag såg mig knappt alls i spegeln när det var som värst:)

stargate
2007-12-07, 19:50
Joo jag är rätt ofta tvungen till det i skolan och det har hjälpt lite:)Man måste ta det i små steg.

Och jag tycket att Joakim von Anka uttryckte sig mycket bra när han sade"det värsta är inte själva faran utan rädslan"

Det är bara att kämpa

Ett tips är att du skaffar din en speciell "stil" som du känner dig bekväm i och som representerar dig. Då kommer du känna dig mer trygg i olika situationer

Hades
2007-12-07, 19:55
Att utsätta sig själv för något är inte alltid så bra, särskilt inte om det handlar om något som social fobi, men det får trådstartaren själv känna hur stort hans problem är. Har man riktiga problem så är det vad jag förstått inte bara att bita i kudden och gilla läget, då behöver man lite mer hjälp. Jag tror dock det handlar om pubertet och identitetskris och korv med mos plus 50 gram vassle.

Instämmer helt och hållet, det var därför jag skrev "Det kanske kan vara så att..."

Utifrån det han skriver tycker jag dock inte att det låter som särskilt djupa problem, vilket du ju verkar hålla med om :)

von huff
2007-12-07, 20:02
En stil?Jag har väl en stil tycker jag..Kanske det bara är korv å mos+50gram vassle som Baan uttryckte det:)

L-Sami
2007-12-07, 20:33
Tänk att du är smart, trevlig och framåt kille när du är bland folk. Du har redan den bilden inne i dig om dig själv. Börja med att säga hej till människor gärna med ögonkontakt, sen sakta men säkert börjar du prata lite mer med folk. Kom ihåg bara alltid att du är en smart, trevlig och framåt kille :)
Viktigast är att komma ihåg vem man är och hur man är.

von huff
2007-12-07, 22:09
Tänk att du är smart, trevlig och framåt kille när du är bland folk. Du har redan den bilden inne i dig om dig själv. Börja med att säga hej till människor gärna med ögonkontakt, sen sakta men säkert börjar du prata lite mer med folk. Kom ihåg bara alltid att du är en smart, trevlig och framåt kille :)
Viktigast är att komma ihåg vem man är och hur man är.

skall försöka:)