handdator

Visa fullständig version : Tid för återbildning av ATP


Haeffner
2007-12-07, 17:25
Svårt att hitta rätt forum men detta verkar lämpligast...

Min fråga är ungefär hur lång tid det tar för kroppen att återbilda det intramuskulära ATPt som utnyttjas i det anareoba alaktacida energisystemet. Detta undrar jag för att hitta lämpliga viloperioder mellan set under riktigt intensiv träning där jag vill ha vilan så minimal som möjligt med fortfarande återhämtat en del ATP i muskeln så jag kan prestera i nästkommande set.

Jag är fullt medveten om att det måste skillja enormt mellan olika övningar beroende av hur många muskler som är aktiva i rörelsen men om någon har nån referens eller nåt vore jag mycket tacksam!

Morty
2007-12-07, 17:37
Om någon kan detta så får denna gärna förklara hur citronsyracykeln fungerar, på ett någorlunda enkelt sätt. Extremt intressant fråga för övrigt!

L-Sami
2007-12-07, 20:10
Om någon kan detta så får denna gärna förklara hur citronsyracykeln fungerar, på ett någorlunda enkelt sätt. Extremt intressant fråga för övrigt!

Lätt sammanfattning.

"Cycle includes a series of oxidation-reduction reactions which coenzymes (NAD+ and FAD) pick up hydrogen ions and hybride ions from oxided organic acids, and ATP is produced. CO2 and H20 are by products. Reactions are aerobic"

Från boken, ANATOMY AND PHYSIOLOGY from science to life.

Haxtall
2007-12-07, 20:40
Ca 3min brukar man säga att det tar för ATP att återbilda sig om man har maxat något i ca 3sek eller mer, dvs i styrkesammanhang oftast 1-2 reps. Därefter bygger kreatinfosfatet ATP i ytterliggare några sekunder...

Därav i vissa fall tennisspelarnas mjölkning och tjuvstartande 100m löpares långsamma gång tillbaka, just för att låta ATP'n ladda om..=)

Haeffner
2007-12-07, 22:35
L-samis beskrivning av citronsyracykeln är bra men vill man ha den lite mer specifik men ändå väldigt övergripande skulle man kunna säga följande.

Citronsyracykeln är en aerobenergiprocess (krävs syre). Ur glykolysen bildas förutom energi i form av ATP (två per glukosmeolekyl) och reducerade hjälpensymer även pyrodruvsyra. Detta förutsatt att syre finns att tillgå annaes kommer pyrodruvsyran tillsammans med hjälpenzymerna att bilda laktat (mjölksyra) och processen stanar där.

Pyrodruvsyran omvandlas i mitokondriens inre rum till Acetyl-coA som tillsammans med cirtonsyra bildar oxalättiksyra. Oxalättiksyran bryts sedan ner och omvandlas, med hjälp av olika enzymer i en rad komplexa reaktioner, tillbaka till ursprungsämnet citronsyra. Av dessa reaktioner skapas förutom ATP (även här två per ursprunglig glukosmolekyl om jag minns rätt...?) bla. reducerade enzymer, koldioxid, värme. Viktigt är att processen är aerob (kräver syre).

Finns sedan en tredje aerob energiprocess kallad "oxidativa fosforylering" som sker i mitokondriens yttre rum och är än mer komplex. Väldigt Kortfattat kan man säga att de reducerade hjälpenzymerna från glykolysen och citronsyracykeln här bildar ATP (32 till antalet per ursprungligt glukos) genom att få ADP att "plocka upp" oorganiskt fosfat (P) och på såvis alltså bilda ATP.
Detta görs i en process som jag inte riktigt vet hur jag ska förklara men om intresse finns så kan nog svaret lätt dinnas på nätet ;)

Haxtall: Smart det där med att löka efter tjuvstarten, inget jag tänkt på men klart fan det är därför dom segar :P

Kreatinfosfat ska vad jag förstå kunna återbildas riktigt snabbt under första minuten (upp emot 60%) för att sedan gå långsammare. Samband med ATPs återbildningstakt borde väl finnas i och med att dom kan reagera och förenklat i princip bilda varandra? Eller är jag helt vilse på stigen?

Anders The Peak
2007-12-07, 23:32
http://www.brianmac.co.uk/energy.gif
http://nutrition.jbpub.com/resources/animations.cfm?id=32&debug=0

Anders The Peak
2007-12-07, 23:45
Om någon kan detta så får denna gärna förklara hur citronsyracykeln fungerar, på ett någorlunda enkelt sätt. Extremt intressant fråga för övrigt!

Om man vill veta mer så finns det en hel sammanfattningar:
http://nutrition.jbpub.com/resources/animations.cfm#

Eddie Vedder
2007-12-08, 09:00
Pyrodruvsyran omvandlas i mitokondriens inre rum till Acetyl-coA som tillsammans med cirtonsyra bildar oxalättiksyra.

Tvärtom.
Oxaloacetat tillsammans med acetyl-CoA bildar citrat. Oxaloacetat bildas uteslutande från pyruvat medans Acetyl-CoA kan bildas från alla möjliga håll, från aminosyror, från fettsyror, ja t.o.m. från alkohol.

Men det krävs att det finns pyruvat för att citronsyracykeln och elektrontransportkedjan skall kunna fortgå. Om inget oxaloacetat bildas så bildas inget citrat, då ansamlas en massa acetyl-Coa utanför cykeln och ketoner bildas.

Guddi
2007-12-08, 11:17
ATP nivåerna sjunker max ner till 45-50%. Detta sker vid en maximal löpning i 30 sekunder och ATP'n återskapas sen på bara några sekund. I de flesta fall så har man inte ens kunnat påvisa någon minskning i ATP-nivåer efter maximal ansträning.

Det man kanske kan behöva koncentrera sig på är PCr nivåerna. Hur snabbt de återskapas kan man inte säga säkert då det beror på förhållanden som hur mycket man gjort av med från början och vilken pH det finns i musklerna. Generellt så tar det dock runt 4-5 minuter om man har gjort en maximal ansträngning i runt 30 sek.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=12238940&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

C.E.J.
2007-12-08, 17:16
Om någon kan detta så får denna gärna förklara hur citronsyracykeln fungerar, på ett någorlunda enkelt sätt. Extremt intressant fråga för övrigt!

En bild:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Citricacidcycle.png

Mr. Moose
2007-12-10, 03:01
Läste någonstans att CNS också behöver tid att återhämta sig mellan seten, därför behövs ibland 6-7 minuter vila för att prestera maximalt i tunga set. Speciellt mark och böj.

ephe
2009-02-17, 21:40
"Men det krävs att det finns pyruvat för att citronsyracykeln och elektrontransportkedjan skall kunna fortgå"

Är det någon som vet ifall mängden pyruvat påverkar hur snabbt dessa kan fortgå eller det vill säga ifall det påverkar? Har kroppen redan producerat en mängd som gör en ökning ointressant? Kan kroppen ens ta upp externt tillfört pyruvat till "lagret" ifråga som krävs? Är det på grund av att det krävs till dessa processer som vissa kosttillskottsbolag uppger att det är prestationshöjande ("Möjliggör högre träningsintensitet")?

Ledsen om det började regna frågor nu men blev lite intresserad sitter med en burk kalciumpyruvat, fick den gratis äter den och får iaf lite mer energi i aeroba aktiviter. Sockerpiller??

Guddi
2009-02-17, 21:53
Med riisk för att jag inte är helt uppdaterad på området så har puruvat för sig själv visat sig vara ganska verkningslöst.

j2b
2009-02-18, 00:04
Med riisk för att jag inte är helt uppdaterad på området så har puruvat för sig själv visat sig vara ganska verkningslöst.

det är så jag förstått saken också


http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1109


Var det kalcium som gjorde pyruvat effektivt för viktminskning?
Pyruvat är ett kosttillskott som jag trodde var ett av de mest lovande kosttillskotten för fettförbränning för några år sedan. De tidiga studierna visade nämligen intressanta resultat. De tidiga studierna på pyruvat gick ut på man gav mycket stora doser (15-20 gram dagligen) till överviktiga. I praktiken är det svårt att följa detta i verkliga livet eftersom det är dyrt och kan ge magbesvär. Lägre doser har inte visat sig fungera lika bra och min åsikt idag är att pyruvat inte är så effektivt som det verkade när det först introducerades. Studier på idrottare tyder dessutom på att pyruvat tas upp dåligt i tarmen till blodet. Dessutom misstänker jag att en av orsakerna till att pyruvat i stora doser faktiskt gav en viktminskningseffekt var att det innehåll kalcium. I form av kalciumpyruvat är nämligen pyruvatet stabilt (det skulle annars brytas ned i magsäcken) och därför var det denna form man i regel undersökte i studierna. Då ny forskning har visat att vanligt kalcium både minskar absorbtionen av fett i tunntarmen och underlättar fettförbränningen kanske det är detta som ger kalciumpyruvatet sina egenskaper, och inte pyruvatet i sig? Då kalcium och pyruvat delar sig i tunntarmen misstänker jag att du får lika god effekt av ett kalciumtillskott som ett högdoserat pyruvattillskott men till en bråkdel av priset och utan biverkningar som magbesvär.