handdator

Visa fullständig version : Linfröolja vs. fiskolja?


Fed up
2007-12-07, 16:28
Läste en artikel i en mattidning igår där det stod att fiskfett var det överlägset bästa och inte kunde ersättas av vegetabilier. De pratade inte ens om linfröolja utan bara nötter och rapsolja. De skrev att fiskolja gjorde en smartare, friskare, piggar osv typ, något som man ju gärna vill erfara, men jag har alltid trott att linfröolja är helt likvärdigt.

Jag är vegetarian men har till och från övervägt att börja äta fisk, det känns mer etiskt befogat om dessa fetter inte går att få i sig (eller likvärdiga) på annat sätt än via fisk.

Så därför undrar jag nu, hur stor skillnad i kvalitetet är det mellan linfröolja och fiskolja? Är de likvärdiga?

Ronja
2007-12-07, 16:34
Läste en artikel i en mattidning igår där det stod att fiskfett var det överlägset bästa och inte kunde ersättas av vegetabilier. De pratade inte ens om linfröolja utan bara nötter och rapsolja. De skrev att fiskolja gjorde en smartare, friskare, piggar osv typ, något som man ju gärna vill erfara, men jag har alltid trott att linfröolja är helt likvärdigt.

Jag är vegetarian men har till och från övervägt att börja äta fisk, det känns mer etiskt befogat om dessa fetter inte går att få i sig (eller likvärdiga) på annat sätt än via fisk.

Så därför undrar jag nu, hur stor skillnad i kvalitetet är det mellan linfröolja och fiskolja? Är de likvärdiga?


Det beror å hu bra din kropp omvandlar epa-fettsyran i linfröoljan till DHA. DHA finns redan i fiskolja/fisk och är lättare att ta upp för kroppen.

Hur bra din kropp omvandlar är ju svårt att veta, säkrast r att få sin omega 3 från fiskkällor helt klart.

Jag tror de brukar säga att DHA är bra för hjärnan mm och EPA för hjärta o kärl. Så det är ju främst DHA du vill åt om du vill bli ett snille! :D

machine gun
2007-12-07, 16:42
Det finns kosttillskott med vegetabiliskt DHA/EPA också, från alger. Man måste dock beställa från utlandet och det är rätt dyrt.

Hur effektiv omvandlingen från alfa-linolensyra (som finns i vegetabilier) till DHA/EPA är är väldigt individuellt, men det man vet är att kroppen är anpassningsbar och att kvinnor i allmänhet har bättre omvandling än män. Att omvanlingen fungerar kan ses på att kvinnor som inte äter fisk ändå kan föda friska barn. Det krävs nämligen en hel del DHA/EPA för att utveckla hjärnan hos fostret. Generellt sett har man också sett att folkslag som inte äter fisk har en mer effektiv omvandling än folkslag som äter mkt fisk, vilket tyder på att kroppen anpassar sig efter rådande omständigheter.

Eddie Vedder
2007-12-07, 16:45
Det beror å hu bra din kropp omvandlar epa-fettsyran i linfröoljan till DHA. DHA finns redan i fiskolja/fisk och är lättare att ta upp för kroppen.

Det är alfa-linolensyra, den första fettsyran i "n-3 familjen" (18:3) som finns rikligt i linfröolja. Det ska sedan omvandlas till EPA (20:5) och DHA (22:6).
Det finns som sagt redan färdigt i fisk. Omvandlingen från vegetabilier är dålig för alla, dock lite högre hos kvinnor generellt sett. Om den är ytterligare effektivare för vegetarianer vet jag inte, absorbtion och biotillgänglighet av flera saker i kroppen förbättras ju vid behov. T.ex. bättre järnupptag vid låga järnnivåer.

EDIT: Det sistnämnda gav visst machine gun ett utmärkt svar på.:thumbup:

Koloftw
2007-12-07, 16:50
Eddie, vad står 18:3, 20:5 och 22:6 för?

King Grub
2007-12-07, 16:53
Kolkedjans längd - antalet kolatomer - och antalet dubbelbindningar.

Koloftw
2007-12-07, 16:55
Aha, tack! :), gissade på att det var något sådant eftersom det stod "C" på fineli.

Eddie Vedder
2007-12-07, 16:55
Eddie, vad står 18:3, 20:5 och 22:6 för?

Den första siffran är antalet kol i kedjan och den andra är antalet dubbelbindningar. På en n-3 fettsyra sitter den första dubbelbindningen på tredje kolet, på en n-6 fettsyra på den sjätte.

EDIT: Jag är som vanligt för långsam.

machine gun
2007-12-07, 16:55
Läste en review av nån studie på veganer och hos försökspersonerna kunde man iaf se att det helt klart fanns en omvandling, då man tog biopsier. Inte krävdes det mycket alfa-linolensyra heller för att förbättra halterna i kroppen. Har för mig att de bara tillsatte några valnötter till kosten och uppmätte skillnader.