handdator

Visa fullständig version : Rökig whisky- hjälp mig att välja!


Pinglan
2007-12-07, 14:14
Jag har förmånen av att snart dra iväg på Egyptensemester :) Idag fick jag hem en taxfree-katalog med trevliga varor att välja mellan. Tänkte passa på att köpa en trevlig whisky till min bror. Bror min gillar rökig whisky, ju rökigare desto bätt. Eftersom jag själv gillar milda whiskysorter har jag ingen aning om vilka av de rökiga sorterna som är bra och därför behöver jag nu experthjälp med vad jag ska välja. I katalogen finns följande rökiga sorter att välja mellan (det står iaf att de har rökig smak):


Caol Ika 12 YO

Caol Ila 18 YO

Glenkinchie Single Malt 10 YO

Talisker Sky Single Malt 10 YO

Bowmore Enigma 12 YO

Bowemore Surf Single Malt

Laphroaig Single Islay Malt 10 YO

Laphroaig Quarter Cask Single Malt

Nå vad säger ni? Vilken ska jag välja? För kännedom så kommer jag att till mig själv köpa MacAllan Elegancia och Tullamore Dew :cheers: :thumbup:

krebbe
2007-12-07, 14:16
Jag har förmånen av att snart dra iväg på Egyptensemester :) Idag fick jag hem en taxfree-katalog med trevliga varor att välja mellan. Tänkte passa på att köpa en trevlig whisky till min bror. Bror min gillar rökig whisky, ju rökigare desto bätt. Eftersom jag själv gillar milda whiskysorter har jag ingen aning om vilka av de rökiga sorterna som är bra och därför behöver jag nu experthjälp med vad jag ska välja. I katalogen finns följande rökiga sorter att välja mellan (det står iaf att de har rökig smak):


Caol Ika 12 YO

Caol Ila 18 YO

Glenkinchie Single Malt 10 YO

Talisker Sky Single Malt 10 YO

Bowmore Enigma 12 YO

Bowemore Surf Single Malt

Laphroaig Single Islay Malt 10 YO

Laphroaig Quarter Cask Single Malt

Nå vad säger ni? Vilken ska jag välja? För kännedom så kommer jag att till mig själv köpa MacAllan Elegancia och Tullamore Dew :cheers: :thumbup:

Jag har alltid haft en liten förälskelse till Laphroaig

Mental
2007-12-07, 14:22
Talisker är en personlig favorit, Laphroaig om man vill maxa rökigheten

maaherra
2007-12-07, 14:25
Laphroaig är en av mina favoriter, du kommer lukta som en skorsten efter det.

Mighty
2007-12-07, 14:28
Laphroaig är riktig fin och har varit en av mina favoriter i många år, men den 18 åriga Caol Ila är den du skall köpa till din bror. Fantastiskt fin utvecklad smak i sin rökighet. Kan inte bli fel! :thumbup:

Herr Oberst
2007-12-07, 14:36
Laphroaig

machine gun
2007-12-07, 14:56
Bowmore är min favorit. Laphroaig är dock den rökigaste man kan få tag på tror jag, som att slicka på en nytjärad båt :D

kharon
2007-12-07, 14:57
Laphroaig är sannerligen rökig.

Alexton
2007-12-07, 14:58
Caol Ila 18 YO är en helt okej sort,annars säger jag rökighet i form av Laphroaig!

Mighty
2007-12-07, 15:03
Laphroaig är inte SÅ rökig. Har de Ardbeg skall du välja den om du går på rökighet. Om du väljer Laphroaig så ta inte den vanliga 10-åringen, den är nog den första rökiga whisky som folk köper, gå i så fall istället på Laphroaig Quarter Cask Single Malt.

Devoid
2007-12-07, 15:03
Jag skall med ner till Egypten om ett tag och sitter i samma sits bara det att jag måste bestämma mig vilken sort jag vill ha med mig hem :)
Laphroaig är riktigt fin men då det inte var längesen min sådan tog slut så lutar det nog åt en flaska Caol Ila för min del då jag inte ägt (och då druckit upp) en sådan flaska själv.

Rhino
2007-12-07, 15:36
Laphroaig är riktigt fin men då det inte var längesen min sådan tog slut så lutar det nog åt en flaska Caol Ila för min del då jag inte ägt (och då druckit upp) en sådan flaska själv.

Caol Ila är riktigt bra, finns både i 12- och 18-årsvarianter, där förstås 18 är att föredra. Men jag skulle nog personligen ändå ta Laphroaigh, den ligger nog nummer två på min egen topplista.

Etta (men som ej fanns att välja här) är den fantastiska Lagavulin. (Destilliriet ligger för övrigt granne med Laphroaigh.)

Henke
2007-12-07, 15:49
caol ila är iof inte speciellt rökig, 1/4-casken är mycket bättre.
Men ett annat tips är ardbeg Uigeadail, den är i mitt tycke den mest prisvärda whiskyn på bolaget just nu, och den är rökig.

MVH

Jazzman
2007-12-07, 16:00
caol ila är iof inte speciellt rökig, 1/4-casken är mycket bättre.
Men ett annat tips är ardbeg Uigeadail, den är i mitt tycke den mest prisvärda whiskyn på bolaget just nu, och den är rökig.

MVH

YES! Uigeadailen är min favoritwhisky just nu.
/Jazz

Big Lou
2007-12-07, 16:02
Jag har förmånen av att snart dra iväg på Egyptensemester :) Idag fick jag hem en taxfree-katalog med trevliga varor att välja mellan. Tänkte passa på att köpa en trevlig whisky till min bror. Bror min gillar rökig whisky, ju rökigare desto bätt. Eftersom jag själv gillar milda whiskysorter har jag ingen aning om vilka av de rökiga sorterna som är bra och därför behöver jag nu experthjälp med vad jag ska välja. I katalogen finns följande rökiga sorter att välja mellan (det står iaf att de har rökig smak):


Caol Ika 12 YO

Caol Ila 18 YO

Glenkinchie Single Malt 10 YO

Talisker Sky Single Malt 10 YO

Bowmore Enigma 12 YO

Bowemore Surf Single Malt

Laphroaig Single Islay Malt 10 YO

Laphroaig Quarter Cask Single Malt

Nå vad säger ni? Vilken ska jag välja? För kännedom så kommer jag att till mig själv köpa MacAllan Elegancia och Tullamore Dew :cheers: :thumbup:


Åhh, vilken intressant fråga.

Jag skulle föredra Laphroaig Quarter cask, den är riktigt bra.
Vanliga Laphroaigen är ju alltid god den också förvisso.

Caol Ila är en personlig favorit, både 12:an och 18-åriga.

Kolla priset också o jämför med systemet för vissa sorter är inte särskilt mycket billigare.

Av dom som du hade på listan skulle jag satsat på Laphroaig, Caol Ila eller Taliskern.
Resten skulle jag stryka från listan.

Jujutsu
2007-12-07, 17:24
Jag håller med alla andra i tråden... Caol Ila är god, men Laphroaig är teh whisky om man vill maxa i rökighet.

Cocadona
2007-12-07, 18:24
Skulle nog passa på och köpa Bowmore Enigma, som bara säljs i tax-frees om jag inte minns fel.

Ganymedes
2007-12-07, 22:19
Laphroaig QC tveklöst. Taliskern är riktigt fin den också iofs. Men QCn har en komplexitet som man kanske inte märker till en början. En förbannat bra whisky helt enkelt.

Ganymedes
2007-12-07, 22:21
Skulle nog passa på och köpa Bowmore Enigma, som bara säljs i tax-frees om jag inte minns fel.

Fast den är ganska trist ändå. Inte dålig egentligen, men rätt trist. Fast det är ju iofs en personlig åsikt. Bowmores 10 åriga håller högre kvalitet.

gatewarden
2007-12-07, 22:29
Fast den är ganska trist ändå. Inte dålig egentligen, men rätt trist. Fast det är ju iofs en personlig åsikt. Bowmores 10 åriga håller högre kvalitet.

Bowmore över lag är ganska trista. Darkest och årsreleaserna som är CS är dock bra saker.

Jag hade köpt Laph. QC, bra whisky som håller måttet. CI smakar bra men saknar den härliga doften, vilket utgör mycket i mitt tycke.

Skuggvargen
2007-12-07, 22:49
Bowmore över lag är ganska trista. Darkest och årsreleaserna som är CS är dock bra saker.

Jag hade köpt Laph. QC, bra whisky som håller måttet. CI smakar bra men saknar den härliga doften, vilket utgör mycket i mitt tycke.


What he said. Sen finns det väl ingen som inte gillar Talisker?

gatewarden
2007-12-07, 23:18
What he said. Sen finns det väl ingen som inte gillar Talisker?

Taliskers 20 åriga 81/82or. Mumma!!!! Skulle skaffat fler. Talisker är alltid ett säkert kort, ovasätt ålder.

Mr Zero
2007-12-08, 02:23
Hade valt Laphroaig Quarter Cask jag också. Caol Ila 18y är bra men är riktigt billig på systemet, billigare än många tax-freeshoppar.

watertouch
2007-12-08, 05:50
Och var anser ni "Rökiga gillare" om ex Ardbegs 10år

Systembolaget:
Doft Stor, mycket rökig doft med ton av fat, tjära, jod och ljung.
Smak Fyllig, robust, påtagligt rökig smak med inslag av fat, tjära, tång och vanilj. Smakrik.

Själv tycker jag inte alls att den är särskillt rökig, tycker det är rätt mild och gillar dess inslag att vanilj. Riktigt god, inte så det tar emot att dricka den.

Den går ju inte att jämföra med
Coal Ila 12år
Laguvalin 16år
Macloads islay...

Som bokstavligen sätter stop i halsen och nästan borde späs med en skvätt vatten.
Men denne e så mycket lenare, godare på nått sätt luktar gott gör den oxå.*cupid*

Pinglan
2007-12-08, 08:53
Jäklarns vad hjälpsamma ni är kamrater!!! Kolo- en vän i nöden :thumbup:

Det ser ut som att de flesta är av samma åsikt, av de sorter jag skrev upp verkar de flesta rekommendera mig att köpa Talisker eller Laphroaig....å andra sidan är det nog så (när jag får tänka efter riktigt ordentligt) att det är dessa sorter brorsan själv oftast brukar köpa (på systemet) så eventuellt kanske det vore roligare att köpa något som han inte brukar dricka.....hmmm, jag får fundera lite till....fler som har åsikter att dela med sig av?

Ganymedes
2007-12-08, 09:12
Och var anser ni "Rökiga gillare" om ex Ardbegs 10år

Ardbeg är så gott som alltid en fröjd för gommen! Nuvarande tioåringen är riktigt fin, rökig och faktiskt ganska söt i eftersmaken. En fantastiskt fin standard malt. Den är mjukare och behagligare i sin rökighet än vissa andra, men nog är det en smokey delight ändå! Sett i förhållandet till sitt pris, så är det lätt en 5 av 5 poängare! *cupid*

Cocadona
2007-12-08, 12:26
Fan, Whiskeyträsket är lätt att ramla ned i alltså...:D Funderar själv på att inhandla en Highland Park till jul. Om nu ingen här halshugger mig för det.;)

Jax
2007-12-08, 12:27
Fan, Whiskeyträsket är lätt att ramla ned i alltså...:D Funderar själv på att inhandla en Highland Park till jul. Om nu ingen här halshugger mig för det.;)
Självklart inte, en Highland Park måste man ha hemma.

Ganymedes
2007-12-08, 12:31
Fan, Whiskeyträsket är lätt att ramla ned i alltså...:D Funderar själv på att inhandla en Highland Park till jul. Om nu ingen här halshugger mig för det.;)

Highland Park är brutalt bra sås. Och deras 18 åring är bland det mest prisvärda du kan hitta på Systembolaget. Så räkna med lovord istället för halshuggande. :)

gatewarden
2007-12-08, 13:21
HP Cask 1602 är den bästa sås dom gjort.

AFanatic
2007-12-08, 13:28
Lagavulin alla gånger pinglan.

Jazzman
2007-12-09, 01:54
Och var anser ni "Rökiga gillare" om ex Ardbegs 10år

Systembolaget:
Doft Stor, mycket rökig doft med ton av fat, tjära, jod och ljung.
Smak Fyllig, robust, påtagligt rökig smak med inslag av fat, tjära, tång och vanilj. Smakrik.

Själv tycker jag inte alls att den är särskillt rökig, tycker det är rätt mild och gillar dess inslag att vanilj. Riktigt god, inte så det tar emot att dricka den.

Den går ju inte att jämföra med
Coal Ila 12år
Laguvalin 16år
Macloads islay...

Som bokstavligen sätter stop i halsen och nästan borde späs med en skvätt vatten.
Men denne e så mycket lenare, godare på nått sätt luktar gott gör den oxå.*cupid*

Jag tycker precis tvärt om; Ardbegs 10 är den rökigaste av de du radar upp, sedan kommer Laggan, den unga Macloads (som är en 8 årig lagga) och sist Caol ila.
Ardbeg är ju den whiskyn som är rökigast mät i ppm fenoler sedan kommer lagavulin och sist Caol ila (tror jag). En yngre råare whisky tycker jag smakar mer rök än en äldre mer harmonisk.
Ardbeg "very young", DÄR har du en rökig whisky. En tjejkompis flyttade bort från mig när jag drack den på vens whiskybar för att den luktade för mycket rök ur glaset.
/Jazz

gatewarden
2007-12-09, 07:58
Jag tycker precis tvärt om; Ardbegs 10 är den rökigaste av de du radar upp, sedan kommer Laggan, den unga Macloads (som är en 8 årig lagga) och sist Caol ila.
Ardbeg är ju den whiskyn som är rökigast mät i ppm fenoler sedan kommer lagavulin och sist Caol ila (tror jag). En yngre råare whisky tycker jag smakar mer rök än en äldre mer harmonisk.
Ardbeg "very young", DÄR har du en rökig whisky. En tjejkompis flyttade bort från mig när jag drack den på vens whiskybar för att den luktade för mycket rök ur glaset.
/Jazz

Helt korrekt. Dock så kommer den nya Lagauvlin (2009 och framåt års version) innehålla 35ppm såsom Caol Ila.

kentagallo
2008-11-06, 21:02
ardbeg, caol ila, talisker, laphroig, ok but belvenie try that girl and u will kick ass in the gym

the_PL_man
2008-11-06, 22:30
Nåja, Bruichladdich har ju också tagit fram en superrökare som ligger på lager.
Även Bunnahabain har en superrökare på G, provluktade den vid besöket 2005 på Islay.

Helt korrekt. Dock så kommer den nya Lagauvlin (2009 och framåt års version) innehålla 35ppm såsom Caol Ila.

Jazzman
2008-11-07, 15:38
Nåja, Bruichladdich har ju också tagit fram en superrökare som ligger på lager.
Även Bunnahabain har en superrökare på G, provluktade den vid besöket 2005 på Islay.

Ja, Bruichladdich Octomore har redan kommit till Sverige, iaf till de som beställde hela lådor 2002. Den ska vara runt 80ppm tror jag och bara 5 år gammal. Om jag inte har helt fel för mig har Systembolaget köpt några flaskor som kommer släppas i December. Men över 1000kr för en 5 åring.... Nja. Den andra (riktiga) buteljeringen av Octomore som antagligen kommer ske om ca ett år kommer att vara upp mot 160ppm sägs det. Också den runt 5 år gammal.
/Jazz