handdator

Visa fullständig version : B12 och K


CoolHandLuke
2007-12-07, 02:09
Ok. CHL är tebaks. Tänkte dra till med en konstig en som jag funderade på igår när jag inte kunde sova.

Vad jag förstått så tillverkas både Vitamin K och B12 i tarmen till viss del och den andra delen får vi i oss i kosten. B12 finns i animaliska livsmedel och K i grönt och frukt. Funderar lite på om och hur dessa kombinerar med varandra.

Sverker
2007-12-07, 07:17
Vitamin K är en komplementfaktor i kedjan som gör att blodet stelnar vid skador.


Vit-B12 eller cobolamin är med tillsammans med folacin och deltar i bildandet av blodkroppar. Tillskottet från tarmbakterierna är obefintligt vad jag förstår och skulle de bilda cobolamin så behöver du äta cobolt.



Vitaminerna har ingenting med varandra att göra.

Eddie Vedder
2007-12-07, 07:57
Alla B-vitaminer förutom pyridoxin (B6) syntetiseras av tarmbakterierna, inte bara kobalamin (B12). Det är tveksamt hur vi kan tillgodogöra oss detta.

Vitamin K syntetiseras även det och det vitaminet kan vi ta till oss och tillsammans med K-vitaminet från kosten få i oss tillräckliga mängder. Det finns i två former: K1 (fyllokinon) från växter och K2 (menakinoner) från animalier och våra tarmbakterier.

Vad du undrar över vet jag inte riktigt, dom har inte med varandra att göra. K-vitamin samarbetar med kalcium och vitamin D för skelettbildning utöver dess huvudsakliga funktioner för blodkoagulationen.
B12 samarbetar med folat precis som Sverker skriver.

CoolHandLuke
2007-12-08, 01:58
Två varianter av K.. det innebär att grönsaksvägrare klarar sig bra ändå? Men jag förstår inte hur veganer fixar B12. Soja eller måste man köra tillskott?

Är det samma typer av bakterier som än involverade i båda fallen? Vi brukar väl säga här att blanding av mat inte har någon betydelse makronutrientmässigt eller ens för mikronutrienter heller. Men hur är det för bakterierna måntro.

Det som är intressant är ju om man kan påverka effekten av tarmproduktionen på något sätt. Men om mängden som produceras är såpass obetydlig så blir det ingen poäng.

Eddie Vedder
2007-12-08, 08:32
Två varianter av K.. det innebär att
grönsaksvägrare klarar sig bra ändå?

Det ska nog inte vara otänkbart, men den frågan är väldigt svårbesvarad eftersom K-vitamin inte har bågot fastställt RDI och det är okänt hur mycket av det egensyntetiserade vitaminet vi de facto absorberar.

Hursomhelst är broccoli den bästa källan till vitaminet som jag känner till

Men jag förstår inte hur veganer fixar B12. Soja eller måste man köra tillskott?

Soja? Nog för att soja är en bra vegetarisk produkt, men inte innehåller den B12. En vegan bör nog supplementera ja. Annars brukar alger och fermenterade produkter nämnas där man kan få i sig lite B12.

Är det samma typer av bakterier som än involverade i båda fallen? Vi brukar väl säga här att blanding av mat inte har någon betydelse makronutrientmässigt eller ens för mikronutrienter heller. Men hur är det för bakterierna måntro.

Mer än "tarmbakterier" kan jag inte svara på, vet inte hur olika dom är. Viss typ av mat är ju positiv för en rik tarmflora. Möjligtvis att något sådan skulle påverka positivt.
Annars känner jag bara till det motsatta, d.v.s. försämrat upptag vid tarmdefekter typ Crohns och celiaki.

Vissa växtätande djur får i sig B12 genom att äta sin egen avföring, men det kanske inte lockar oss människor i någon större utsträckning.:D

3.1415926535
2007-12-08, 11:01
Njä, såvitt jag vet kan kor och sånna djur ta upp B12 från sina egna tarmar, visserligen kanske pga att de idisslar. Människor kan inte ta upp B12 från sina egna tarmar.

Alger är inte en så bra källa till B12, eftersom de brukar innehålla analogt B12, som hindrar upptaget av "vanligt" B12, dvs det vi bör få i oss. Analogt ska tydligen vara rätt värdelöst.

Ja, vi veganer käkar tillskott.

Eddie Vedder
2007-12-08, 11:05
Njä, såvitt jag vet kan kor och sånna djur ta upp B12 från sina egna tarmar, visserligen kanske pga att de idisslar.

Japp det stämmer, jag syftade på enmagade djur. Borde kanske påpekat det. Idisslande djur kan ta upp B12 från tarmsyntes.

Hos människan är det som sagt oklart om det kan utnyttjas eller ej.

machine gun
2007-12-08, 12:21
Hos människan är det som sagt oklart om det kan utnyttjas eller ej.

Troligtvis utnyttjas det inte, med tanke på att personer som opererat bort delar av magsäcken och/eller tunntarmen, så att de antingen saknar intrinsic factor eller själva absorptionsstället i tunntarmen för B12, helt klart får B12-brist.

CoolHandLuke
2007-12-09, 05:24
Annars brukar alger och fermenterade produkter nämnas där man kan få i sig lite B12.
Cool! Fermentering! Det är ett avsnitt jag avsett att kolla närmare på men det har inte blivit av. Det är ju lite som att emulera en extra mage.