handdator

Visa fullständig version : Blindtarmen


D angelo
2003-05-03, 08:54
Opererade blindtarmen för en vecka sedan. Undrar nu hur länge man ska ta det lungt med tunga vikter, innan man kan börja köra på allvar igen. Läkaren sade att tunga knäböj var absolut förbjudet minst fem veckor framåt pga eventuellt bråck eller att det kunde brista inne i magen...Är det någon som har egna erfarenheter på detta område så är jag tacksam..

GhostFace
2003-05-03, 09:40
Minst 5 veckor...?

JJ
2003-05-03, 09:50
Du ska naturligtvis följa läkarens råd.

z_bumbi
2003-05-03, 10:50
Jag skulle ta det lugnt längre än vad läkaren ordinerat, blindtarminflamationen och operation tär ju lite på kroppen...

King Grub
2003-05-03, 11:39
Det vore enbart urbota dumt att inte följa läkarens råd i det här fallet. Minst!

Langster
2003-05-03, 16:35
Jag väntade ungefär 4 veckor innan jag började träna, och då tog jag det lugnt, inga övningar där man behövde spänna magen överdrivet mycket... Knappast några knäböj eller marklyft på ganska länge alltså.
Tänk på att det är mer än bara såret som ska läka. Blir det bråck måste du opereras igen och då får du vänta ännu längre innan du kan träna igen!
Ta det lugnt och hitta på andra saker än att träna under den här tiden.

Som ett plus kan jag säga att trots att man är väldigt svag när man börjar träna igen efter en sån här sak så dröjer det faktiskt inte alls länge innan man är tillbaka på sina gamla vikter, tog bara lite mer än en månad för mig tror jag, och sen fortsatte styrkan att öka snabbt ett tag efter det. Man får en nytändning liksom.

D angelo
2003-05-04, 09:47
Okej tack för tipsen, blir väl vila i två veckor framöver sen blir det lugn träning, kör redan lite cardio och det funkar bra..