handdator

Visa fullständig version : Slow protein innan läggdags?


engdahl_86
2007-12-06, 21:00
Tjena tänkte bara höra om de är bättre att ta slow protein istället för t.ex
w-80 innan läggdags?

Tar w-80 och mackor till frukost. Sen lunch, vid 3 tiden mackor. Sen direkt innan gym tar jag w-80. Hemma från gym vid 19tiden då jag tar en gainers.
sen äter jag en timma efter cirka.

Men som avslutning på dagen, efter middagen, bör jag köra w-80 eller en slow protein.

Eller ska jag kanske ta w-80 som jag tar precis innan gym, efter gym?


Hoppas ni förstår, inte den bästa på formulera :Virro
Har ni några andra synpunkter på mina intag så nämn gärna de, tycker jag 3 proteins + 1gainer per dag känns perfa.. eller har jag fel?

Tack på förhand!

Raggis
2007-12-06, 21:03
Ja, det är bättre att ta slow protein (kasein) innan läggdags istället för whey (vassle).

Frillan
2007-12-06, 21:46
Känns som att din vanliga kost är fattig på näringsämnen. Ät mer vanlig mat med grönsaker.

blekfet2
2007-12-06, 22:11
Känns som att din vanliga kost är fattig på näringsämnen. Ät mer vanlig mat med grönsaker.

Hur kom du fram till det?

Är det du som lagar hans lunch/middag?

engdahl_86
2007-12-07, 19:09
han kanske trodde jag åt mackor till lunchen också? Men vad jag har läst i olika inlägg så verkar mitt "matupplägg" väldigt bra..?

07.00 Mackor + protein drink
10.30 Rejäl lunch med sallad + nått knäckebröd
14.30 Mackor
16.00 Protein drink precis innan träning
18.30 Gainers efter träning
20.00 Middag
22.30 Protein drink (som nu ska bytas till slow protein om jag förstått saken rätt)

Om nån ser detta upplägg för en dagsransonen, kommentera gärna om nått e negativt, eller om allt är som de ska.

engdahl_86
2007-12-07, 19:15
han kanske trodde jag åt mackor till lunchen också? Men vad jag har läst i olika inlägg så verkar mitt "matupplägg" väldigt bra..?

07.00 Mackor + protein drink
10.30 Rejäl lunch med sallad + nått knäckebröd
14.30 Mackor
16.00 Protein drink precis innan träning
18.30 Gainers efter träning
20.00 Middag
22.30 Protein drink (som nu ska bytas till slow protein om jag förstått saken rätt)

Dagar jag inte tränar ryker Gainers annars samma.
Om nån ser detta upplägg för en dagsransonen, kommentera gärna om nått e negativt, eller om allt är som de ska.


Skall nämna att protein drinkarna alltid tas med lättmjölk, good or bad?
Dagar jag inte

Durre
2008-03-27, 23:35
BUMP! Mår så dåligt av att dricka slow protein, den blir alltid för tjock så den knappt kan rinna ur shakern så jag tänkte att jag måste kompensera med vatten, men blir så äckligt. Jag är inte kräsen men jag kan itne få ner det i magen, allt vill bara upp, tror ni Fun light blir bra att tillsätta?

Lepras
2008-03-28, 00:32
BUMP! Mår så dåligt av att dricka slow protein, den blir alltid för tjock så den knappt kan rinna ur shakern så jag tänkte att jag måste kompensera med vatten, men blir så äckligt. Jag är inte kräsen men jag kan itne få ner det i magen, allt vill bara upp, tror ni Fun light blir bra att tillsätta?

Drick direkt efter du skakat....

Honken
2008-03-28, 04:26
Tillsätt mer mjölk för att späda ut den lite? Engdahl, hur mycket fett får du i dig? Det ser ut att vara väldigt lite (dåligt).

Ola Wallengren
2008-03-28, 09:28
BUMP! Mår så dåligt av att dricka slow protein, den blir alltid för tjock så den knappt kan rinna ur shakern så jag tänkte att jag måste kompensera med vatten, men blir så äckligt. Jag är inte kräsen men jag kan itne få ner det i magen, allt vill bara upp, tror ni Fun light blir bra att tillsätta?

Ca 10g per dl vatten är nog det minsta. Antingen dricker du på sekunden efter du skakat eller så blandar du någon timme i förväg och låter det stå i kylen. Jag tror inte funlight blir så bra, i alla fall inte så mycket, syran kan göra att proteinet koagulerar och då blir det inte trevligare, men det kanske inte gör något eftersom du "inte är kräsen".
En annan variant är att blanda i mer choklad och tillsätta mindre vatten, då blir det en variant på chokladpudding som kan ätas med sked.

Keso, kesella, ost, kött och fisk är också långsamma proteinkällor så det finns många alternativ.

Alfred Nobel
2008-03-28, 10:25
Hur tas vassleproteinet upp i samband med t.ex. 2 portioner havregrynsgröt innan sängående?

King Grub
2008-03-28, 10:49
Långsammare. Proteinsyntesen stimuleras inte lika mycket som vid intag av enbart vassle, men proteinnedbrytningen reduceras och proteinbalansen blir bättre, om man ser på effekten av just den måltiden.

Alfred Nobel
2008-03-28, 11:04
Långsammare. Proteinsyntesen stimuleras inte lika mycket som vid intag av enbart vassle, men proteinnedbrytningen reduceras och proteinbalansen blir bättre, om man ser på effekten av just den måltiden.

Tack, och det gäller generellt när rent vassleprotein intas i samband med diverse mat? Eller finns det någon kombination med vassle som stimulerar proteinsyntesen mest? Om vi tänker oss innan sängående, sent på kvällen, eller till frukost på morgonen.

Tackar och bugar

King Grub
2008-03-28, 11:04
Det har inte med saken att göra. Om vi undantar efter träning -> träning + aminosyror ger ett synergistiskt gensvar på proteinsyntesen.

Alfred Nobel
2008-03-28, 11:22
Y-axeln motsvarar mängden aminosyror ?

King Grub
2008-03-28, 11:36
Det är proteinbalansen vid intag av aminosyror under olika förhållanden som visas.

Alfred Nobel
2008-03-28, 11:52
Det är proteinbalansen vid intag av aminosyror under olika förhållanden som visas.

Okej, då förstår jag. Så att tillföra aminosyror lite då och då under vila har en positiv inverkan på proteinbalansen. Sen i samband med träning har aminosyror störst inverkan på proteinsyntesen efter träning och proteinbalansan under träning? Lite basic frågor som fortfarande känns omöjliga.

King Grub
2008-03-28, 12:24
Så att tillföra aminosyror lite då och då under vila har en positiv inverkan på proteinbalansen. Sen i samband med träning har aminosyror störst inverkan på proteinsyntesen efter träning och proteinbalansan under träning? Lite basic frågor som fortfarande känns omöjliga.

Att äta förbättrar proteinbalansen jämfört med fastande, ja.

Alfred Nobel
2008-03-28, 12:47
Att äta förbättrar proteinbalansen jämfört med fastande, ja.

Okej!

Men som folk disskuterar vilt här på forumet så ska en enskild måltid kontra tio måltider uspritt över dagen inte påverka proteinbalansen förutsatt att mängden energi (protein, kolhydrater och fett) är densamma i slutändan.

Eller?

King Grub
2008-03-28, 13:28
I fastande tillstånd är proteinabalansen negativ, dvs nedbrytningen är större än uppbyggnaden. Normalt kompenseras fastandets negativa proteinbalans postprandialt med en motsvarande större proteinsyntes, men jag är inte säker på att jag kategoriskt skulle säga att det blir exakt +-0 på grammet.

Alfred Nobel
2008-03-28, 13:36
I fastande tillstånd är proteinabalansen negativ, dvs nedbrytningen är större än uppbyggnaden. Normalt kompenseras fastandets negativa proteinbalans postprandialt med en motsvarande större proteinsyntes, men jag är inte säker på att jag kategoriskt skulle säga att det blir exakt +-0 på grammet.

Då tar jag med fördel en proteindryck och banan utspritt över dagen, när jag blir sugen och slipper oroa mig för ev. muskelförluster om jag går runt fastande och ska optimera mina eaa innan & efter träning. Inte för att jag är den som är den, men det tryggt att veta.

Tack Grub!

Åke
2008-03-28, 16:52
Nej tror inte det utan y-axeln är proteinsyntesen.

Edit: oj missade andra sidan sry

King Grub
2008-03-28, 16:53
Proteinsyntesen visas överhuvudtaget inte.