handdator

Visa fullständig version : Min Träningsjournal! - Att komma i form


I-Fiction
2007-12-06, 18:36
Hallå där allihopa!

Jag har letat efter ett inspirations-ingivande träningsforum ett tag nu och äntligen har jag hittat hit till kolozzeum!
Anledningen till att jag tagit mig hit är att få lite feedback. Dessutom tror jag att det är en enorm motivationskälla att skriva ned sina resultat och förhoppningsvis få stöd.
Till en början kommer jag att posta mina mått samt vikt en gång i månaden. Måtten jag kommer att posta är överarm, bröst, midja, lår och vader. Min vikt som jag kommer att redovisa är alltid morgonvikt innan frukost förutom den här gången då det blev kvällsvikt efter mellanmål.
Målen med att träna är delvis i första hand att komma gå ned i vikt för att sedan börja bygga upp muskler. Anledningen till mina mål är att jag kommer att må bättre av att vara mer fit, både fysiskt och mentalt.

Stats:
19år (20 den 11jan)
1,85m
107kg

Mått:
Överarm 38 cm
Bröst 119 cm
Midja 110 cm
Lår 57 cm
Vad 42 cm

Min historik är att jag tränat i mer eller mindre ett år nu med uppehåll över sommaren och sen start på hösten (ganska nyligen faktiskt:smash: )
I övrigt så varken röker, snusar, dricker alkohol eller koffeinrelaterade drycker. Inte av principsak, jag gör det bara inte.

I början kommer jag att träna 3-4 gånger i veckan varav 3 pass är helpass styrketräning och 1 pass någon form av motion. Jag har också börjat gå fram och tillbaka till skolan vilket motsvarar drygt 6,0 km x 3 i veckan. Då skolan slutar kommer jag istället att ta promenader i rask takt.

Delmål: 100/95/90 kg
Slutmål: 85kg

Därifrån får vi se hur allt ser ut. Jag kommer då att börja träna mer styrketräning för att gå upp till drygt 88-92 kg och sedan hålla den vikten och den formen.

PS. Om någon har haft samma utgångpunkt som jag och nått sina mål så skulle jag uppskatta att få se eventuella bilder eller resultat :) DS.

Önska mig lycka till!
/ I-Fiction

willis
2007-12-06, 19:48
Trevligt med ännu en 88a :thumbup:
Lycka till med dina mål!

swanstah
2007-12-19, 19:25
Lycka till, jag tror de kommer gå skit bra! :D

I-Fiction
2008-01-07, 12:42
OK, så nu är jag tillbaka en dryg månad sen det förra inlägget. Jag har, för övrigt, bestämt mig för att väga mig en gång i månaden och mäta mig en gång varannan månad.
Dessutom vill jag göra en smärre rättelse i förra inlägget; Min vikt den 6/12-07 var drygt 104,5 kilo. det var i mitten av november som jag vägde 107.

Hursomhelst, månadens vikt ligger nu på:
98,4 kilo!

Personligen tror jag att jag har minskat i vikt lite för mycket den senaste tiden, men med livsstilen jag hade innan mitt beslut att gå ner i vikt i tanke så är det en ganska stor omställning kostmässigt. Dessutom har jag teorier om att det kan vara mycket vätska som jag har tappat också. :)

Sammanfattning
Viktminskning: 6,1kg över 32 dagar (1,3kg/vecka)
Delmål uppnått: 100kg>
Nuvarande vikt: 98,4kg

Ses om en månad, då även med midje-, arm-, lår-, vad- och bröstmått!

krefre
2008-01-07, 13:32
1,3 kg per vecka!!

Inte dåligt jobbat hoppas det håller i sig nu!

I-Fiction
2008-02-06, 19:01
Hej igen!

Nu har det gått en månad sen jag sist postade mina resultat. Sedan den 6:e januari har jag haft 4 stycken födelsedagar inom familjen och en fettisdag vilket har inneburit en eller två godsaker då och då. Men, jag har kämpat på.

Månadens vikt är:
95,8 kilo!

Jag har även mätt bröst, överarm, midja, lår och vad och resultatet blev:
Överarm: 35,5 cm
Bröst: 109 cm
Midja: 99 cm
Lår: 53 cm
Vad: 40,5 cm

OBS!
Jag har haft svårt att mäta delvis på grund av att det är svårt att mäta till exempel överarmen själv. Dessutom är det svårt att mäta av samma ställe på låret till exempel varje gång för att få ett så exakt resultat som möjligt.

Sammanfattning
Viktminskning: 2,6kg över 30 dagar (0,61kg/vecka)
Nuvarandevikt: 95,8kg
Överarm: 35,5cm (-2,5 cm / -6,6 %)
Bröst: 109 cm (-10 cm / -8,4 %)
Midja: 99 cm (-11 cm / -10,1 %)
Lår: 53 cm (-4 cm / -7 %)
Vad: 40,5 cm (-1,5 cm / -3,6 %)

Ses om en månad, då enbart med viktminskningsresultat

willis
2008-02-06, 19:15
Grym minskning av midjemåttet! :thumbup:
Kämpa på!

I-Fiction
2008-03-14, 12:01
Hallå allihopa!
Nu är jag här igen, om än en vecka senare än planerat.
Den senaste tiden har motivationen svajjat litegrann samt att det kan ha slunkit ned lite godis samt nån kaka på födelsedagskalas och liknande.
Nu ska jag återigen gå in i en fas då jag äter närmast ingenting i kategorin "godis".

Månadens vikt landar på:
96,1 kilo!

Det innebär en ökning på 0,3 kilo sen den 7:e februari. Hursomhelst, har någon här några tips för att hålla motivationen uppe? Hur gör ni; kan ni ha såna här faser utan några bristningar i motivationen?

Sammanfattning
Viktminskning: -0,3kg över 35 dagar (-0,06kg/vecka)

Så snart vädret tillåter hade jag tänkt börja jogga. De flesta som joggar och mäter sträckan i tid brukar nog jogga en viss sträcka och låta tiden vara den faktor som hela tiden minskar. Jag hade tänkt ett annorlunda tillvägagångssätt. Istället för att mäta tiden så vill jag låta den vara bestämd, så att jag vid varje tillfälle springer i exakt 15:00 minuter, till exempel. Då konditionen hela tiden förbättras kommer sträckan jag springer att bli längre med varje gång jag springer.

Jag tror att det kommer hjälpa eftersom jag aldrig joggat tidigare i mitt liv på riktigt. Med det här tillvägagångssättet vet jag ju alltid när jag joggar att det aldrig kommer att ta mer än, till exempel, 15 minuter.

Vad tycker ni?

Vi ses om en månad, då med både vikt- och måttminskningsresultat!

Ha det bra allihopa.