handdator

Visa fullständig version : Yr, trött och orkeslös och hur behåller man vikten efter viktnedgång?


chilla
2007-12-06, 17:42
Från och med i Mars iår har jag gått ner ca 17 kilo. De första 9-kilorna gick jag ner själv, mycket pga av att jag blev ordentligt sjuk. Tanken var att jag ville gå ner i vikt eftersom jag hade en övervikt på ca 15-20 kilo.

Började på viktväktarna i slutet av oktober eftersom jag kände när jag ändå kommit så långt med min viktnedgång kunde jag ändå försöka lite till. Har nu gått ner ytterligare ca 8,5 kilo och har har 5 kilo kvar innan jag känner mig riktigt nöjd. Målvikt är 62 kilo.

Nu till frågan. Den sista tiden har jag känt mig väldigt orkeslös och matt, jag blir alldeles yr när jag reser mig även om jag tar det lungt, det svartnar för ögonen och ibland känner jag att fötterna domnar bort. Jag har inte kunnat gå till gymmet under 2 veckor och träna vilket jag har gjort de senaste 3 mån eftersom jag inte har orkat. Detta har även gett en ordentlig skjuts i min viktnedgång då jag på bara 2 veckor har gått ner 3 kilo.

Jag fick för mig att jag har brist på fett och gick raka vägen och köpte en stor baguette med majonäs kyckling och drack en läsk till och tog även lite godis till efterätt. Visst kände jag mig lite bättre och fick tillbaka orken något sådär men nu har det kommit tillbaka igen. Yrsel och att det svartnar för ögonen.

Finns det någon som kanske har varit med om samma sak pga viktnedgång. Beror det på att jag inte ger min kropp tillräckligt med fett eller kan det vara något annat. Jag äter varierad kost med både kött och kolhydrater och jag äter upp det som viktväktar programmet räkomenderar att jag ska äta.

Blir lite orolig för mig själv eftersom jag inte tror att det är normalt att känna så.

Min andra fråga är: Hur tar man sig till sen när man vill behålla sin vikt?

/chilla

Mega_man1000
2007-12-06, 18:09
joo har ungefär något sådant har själv gått ner ca 13 kg och du blir yr på grund av att du har lågt blodtryck! Får jag fråga hur lång du är? När man ärlång brukar man oftast halite lägre blodtryck men det kan också ha med pulsen och blodcirkulationen att göra! kolla vad du har för puls och blodtryck:)

chilla
2007-12-06, 18:30
Jag är 173 cm lång. Jag vet med mig redan innan att jag har ganska lågt blodtryck, iallafall en bit under normalt. Men det låga blodtrycket, har de isåfall något att göra med viktnedgången?

C.E.J.
2007-12-06, 18:47
joo har ungefär något sådant har själv gått ner ca 13 kg och du blir yr på grund av att du har lågt blodtryck! Får jag fråga hur lång du är? När man ärlång brukar man oftast halite lägre blodtryck men det kan också ha med pulsen och blodcirkulationen att göra! kolla vad du har för puls och blodtryck:)

1. Det är inte alls säkert att chilla har lågt blodtryck.
2. Längre har inte lägre blodtryck, men eftersom de är längre blir lika blodtryck jämförelsevis lägre för långa.

C.E.J.
2007-12-06, 18:48
Min andra fråga är: Hur tar man sig till sen när man vill behålla sin vikt?

/chilla

Enkelt: Du intar så mycket energi som du gör av med på önskad vikt.

Mega_man1000
2007-12-07, 17:22
Jag är 173 cm lång. Jag vet med mig redan innan att jag har ganska lågt blodtryck, iallafall en bit under normalt. Men det låga blodtrycket, har de isåfall något att göra med viktnedgången?

du kanske har lite järn brist kanske?? så käka lite mera järn och se om det händer något!:)

Eddie Vedder
2007-12-07, 17:36
du kanske har lite järn brist kanske?? så käka lite mera järn och se om det händer något!:)

Jag tycker man ska ta det lite lugnt med att bara häva ur sig random näringsbrist som eventuell orsak.

Visst, det kanske inte är omöjligt men att bara säga "käka lite mera järn och se om det händer något!" kanske man ska vara försiktig med. Trådskaparen äter ju enligt egen utsago kött regelbundet, då brukar sällan järnstatusen bli tillräckligt låg för att åstadkomma bristsymptom.

Morty
2007-12-07, 17:44
Tar det inte väldigt lång tid för bristsymptom att komma?

Saandraa
2007-12-07, 17:49
Det där hände mig också. Vart bara yrare för varje vecka så tillslut gick jag till skolsyster. Det visade sig att jag hade näringsbrist och lågt blodtryck. Hon sa att jag behövde börja äta ordentligt. Testa det du o se om de blir bättre =)

Eddie Vedder
2007-12-07, 17:52
Tar det inte väldigt lång tid för bristsymptom att komma?

Det varierar väldigt beroende på hur fyllda lager man har och hur bedrövlig kosten är. Men har man järndepåerna fyllda och kosten därefter inte blir på tok för bristfällig lär det ta lång tid ja.

Sedan varierar det ju väldigt mellan olika mikronäringsämnen men nu handlade det ju om järn.:)

Morty
2007-12-07, 17:58
Det varierar väldigt beroende på hur fyllda lager man har och hur bedrövlig kosten är. Men har man järndepåerna fyllda och kosten därefter inte blir på tok för bristfällig lär det ta lång tid ja.

Sedan varierar det ju väldigt mellan olika mikronäringsämnen men nu handlade det ju om järn.:)

fokuserade såklart på järn :o

Paltkoma
2007-12-07, 20:37
Trådskaparen äter ju enligt egen utsago kött regelbundet, då brukar sällan järnstatusen bli tillräckligt låg för att åstadkomma bristsymptom.

Detta gäller inte alltid för kvinnor, speciellt inte om de har riklig mens.


F.ö. är det väldigt viktigt att äta mångsidigt med mycket frukt och grönt under viktnedgång för att få i sig alla näringsämnen ordentligt.

Mega_man1000
2007-12-08, 01:15
Jag tycker man ska ta det lite lugnt med att bara häva ur sig random näringsbrist som eventuell orsak.

Visst, det kanske inte är omöjligt men att bara säga "käka lite mera järn och se om det händer något!" kanske man ska vara försiktig med. Trådskaparen äter ju enligt egen utsago kött regelbundet, då brukar sällan järnstatusen bli tillräckligt låg för att åstadkomma bristsymptom.

sorry eddie mena inge illa;) men asså har själv genomgått nått sådant efter min egna viktnedgång så började jag bara käka mera och mera vitaminrik kost så ordnades allt:) Skolsyrran sa att det var någon obalans i kroppen när det gäller näringsämnerna och att jag skulle ta lite vitamintillskott och så...!! Så trodde kanske att det var samma problem Chilla har fått? Men om det är på något sätt farligt för Chilla att ta extra tillskott så rekomenderar jag väl det inte:)

Fredrik_S
2007-12-08, 01:50
Det är väldigt uppenbart varför du känner som du gör.
Det gör alla när man levt så länge på ett energiunderskott.
När man äter mindre energi än kroppen är van att få eller vad kroppen behöver få för att bibehålla sin vikt så sätter den i gång för allt den är värd för att få dig att äta mer igen.
Det är inga svaga signaler och yrsel trötthet apati osv drabbar alla som ligger på energiunderskott en längre tid även om man äter massa nyttiga saker.
Det är inte så enkelt att en enda måltid gör att kroppen blir glad igen, den kommer skrika efter föda i många dagar om man har gått ner mycket.

Har man en gång varit tjock så får man nog vara på sin vakt hela tiden. Det är nu det svåra kommer efter viktnedgången. Att behålla sin målvikt under resten av sitt liv utan att skena upp på sin gamla vikt igen betyder att du aldrig kan äta på samma sätt som du en gång gjorde. Alltså måste du hitta en kost du trivs med och som du kan tänka dig äta resten av ditt liv, som skapar energibalans, dvs du går varken upp eller ner i vikt.
Om du lyckas behålla din vikt ett tag så kommer du till slut att bli av med yrsel seghet och trötthet som du känner nu så tidigt efter viktnedgången. Det viktiga är att stå ut och inte överäta varje dag i någon vecka eller två för då har du snart nått din gamla höga vikt igen.