handdator

Visa fullständig version : Kroniskt nästäppa?


zeusden1
2007-12-06, 17:26
Hej! Jag ska vara utbytesstudent i ett år i USA.
När jag var hos läkaren och gjorde rutinkoll så kollade hon om jag kunde andas bra genom båda näsborrarna.
Det kunde jag, men i ena är luften som åker ut begränsad. Hon sa att hon inte skulle skriva ner då det endast skulle skapa massa problem för mig. Jag störs inte av problemet då jag vant mig av att ha det i ett år. Hon sa att det skulle kunna vara kronisk nästäppa och att man kunde få kortisonspray mot detta.

Skulle denna kortisionsprayen göra så att min nästäppa försvinner helt?

Jelp?

King Grub
2007-12-06, 17:37
Hade det inte varit lämpligt att fråga läkaren?

Spiffy
2007-12-06, 17:41
fråga läkaren såklart.
Kan ju vara lämpligt att veta vad som orsakar problemet också.

RTB
2007-12-06, 17:48
imo hjälper inte kortisionspray ett dugg men jag har varit addicted to nässpray i halva mitt liv också:D

DenSisteMohikanen
2007-12-06, 20:25
Är på min andra omgång med stark kortisonspray för näsan, och nej den hjälper inte och väntar nu för ett till läkarbesök och då blire boka tid för operation skrapa bort någonting i näsan i hopp om att slippa vara ständigt täpt på ena sidan.

Varit täpt på ena sidan i halva mitt liv. Täptan skiftar sida några ggr per dag....

Sparrisen
2007-12-06, 20:45
Jag har vart täppt i näsan mer eller mindre hela mitt liv :) men jag lider bara av det när jag är förkyld... då blir det riktigt täppt hehe. Har aldrig försökt göra något åt saken.

enbär
2007-12-07, 00:32
När man andas ur näsan används bara ena näsborren. Den andra ligger i viloläge. Hjärnan skiftar automatiskt näsborre med jämna mellanrum, ca var 2-3 timme. Försöker man tvinga in eller ut luft ur båda näsborrarna kommer näsborren i viloläge kännas mer täppt än den andre.

Om man är förkyld kan man ibland känna hur det omedelbart känns heltäppt i ena näsborren, det är oftast när nervsystemet byter till näsborren i viloläge som haft någon timme på att täppa till sig.

Durre
2007-12-07, 00:39
Jag har varit snorig i hela mitt liv, de är som att mina näsa producerar för mycket snor, inte så att det rinner men det känns ju att det är ett lager...