handdator

Visa fullständig version : Vad är självbild?


skeletron
2007-12-06, 12:58
Alltså såhär är det, jag ett bra tag nu kännt mig ganska nedstämd, inte deppig, men jag går i stort sett alltid runt med orolighet, och ibland rädsla och lite panik. Jag lider väl inte av något speciellt, men... Jag skulle väldigt gärna vilja veta om det är självbilden som är dålig, eller vad det är. Och hur jag kan återgärda detta. Jag menar att jag inte kan känna mig riktigt glad och bekymmerlös. Jag kan ana att det beror lite på min självbild, jag jobbar mycket på den just nu, för jag vill känna att jag är nått, och allt vad självbild innebär. Men det kan också ha att göra med att jag stressar, utan anledning. Jag är ganska stressad av mig, och jag läste nån stans att den som stressar kan göra det bara förr att slippa känna meningslöshet. Men om jag inte håller mig aktiverad känner jag mig meningslös. Är problemet att jag behöver stressa ned? Eller behöver jag känna att jag gör något som känns meningsfullt, som att träna mycket och ofta eller liknande?

Skulle vara ytterst tacksam för minsta lilla råd = )

Mental
2007-12-06, 13:37
Skuter du på saker du tycker att du borde göra? För det är den känslan jag får när jag gör "onödiga" saker.

Pez
2007-12-06, 13:55
Alltså såhär är det, jag ett bra tag nu kännt mig ganska nedstämd, inte deppig, men jag går i stort sett alltid runt med orolighet, och ibland rädsla och lite panik. Jag lider väl inte av något speciellt, men... Jag skulle väldigt gärna vilja veta om det är självbilden som är dålig, eller vad det är. Och hur jag kan återgärda detta. Jag menar att jag inte kan känna mig riktigt glad och bekymmerlös. Jag kan ana att det beror lite på min självbild, jag jobbar mycket på den just nu, för jag vill känna att jag är nått, och allt vad självbild innebär. Men det kan också ha att göra med att jag stressar, utan anledning. Jag är ganska stressad av mig, och jag läste nån stans att den som stressar kan göra det bara förr att slippa känna meningslöshet. Men om jag inte håller mig aktiverad känner jag mig meningslös. Är problemet att jag behöver stressa ned? Eller behöver jag känna att jag gör något som känns meningsfullt, som att träna mycket och ofta eller liknande?

Skulle vara ytterst tacksam för minsta lilla råd = )
Hur stressar du? Är det aktiv stress eller är det så att du alltid känner stress?

skeletron
2007-12-06, 14:22
Nej, jag kan väl inte säga att jag har skäl att stressa egentligen, men jag känner att jag borde göra så många saker... För att kunna räcka till.

Skuter på saker, jag vet inte.. Är dålig på att planera saker, så ofta pluggar jag i det sista t.ex och får dåligt resultat, och får ångst för det...

Frida.B
2007-12-06, 14:25
Om du inte klarar stress så är det ju inte det mest logiska att vänta med att plugga in i det sista. Då sitter du där och pluggar med stresskänsla och då blir det kasst ändå. Jag var likadan. Men mitt råd till dig är, planera planera planera. Då minimerar du risken att känna stress om du gjort en bra planering från början. Och om det är något du brukar göra som du egentligen inte måste så sluta göra det.

Xealswe
2007-12-06, 14:41
Alltså såhär är det, jag ett bra tag nu kännt mig ganska nedstämd, inte deppig, men jag går i stort sett alltid runt med orolighet, och ibland rädsla och lite panik. Jag lider väl inte av något speciellt, men... Jag skulle väldigt gärna vilja veta om det är självbilden som är dålig, eller vad det är. Och hur jag kan återgärda detta. Jag menar att jag inte kan känna mig riktigt glad och bekymmerlös. Jag kan ana att det beror lite på min självbild, jag jobbar mycket på den just nu, för jag vill känna att jag är nått, och allt vad självbild innebär. Men det kan också ha att göra med att jag stressar, utan anledning. Jag är ganska stressad av mig, och jag läste nån stans att den som stressar kan göra det bara förr att slippa känna meningslöshet. Men om jag inte håller mig aktiverad känner jag mig meningslös. Är problemet att jag behöver stressa ned? Eller behöver jag känna att jag gör något som känns meningsfullt, som att träna mycket och ofta eller liknande?

Skulle vara ytterst tacksam för minsta lilla råd = )

Om jag inte minns fel kan du ha råkat ut för de negativa effekter man får av långvarig stress, utsöndring av ett specifikt hormon som ofta är starten på depressioner

Detta beror sällan på positiv stress som ökar prestationsförmågan, när du har ett mål du aktivt arbetar för att nå. Men istället då stressen beror på faktorer du ej kan styra, drabbas du istället av den negativa formen som tydligen resulterat i de tankegångarna du går i

Meningslöshet är normalt under negativ stress, även att man inte får saker gjort som man vill få gjort. Vissa personer stressar och arbetar mycket för att "dämpa" den negativa stressen med positiv

skeletron
2007-12-06, 16:30
Okej, om jag slutar stressa så kommer det kanske ordna sig? Men ibland kan det kännas som att jag har orimliga mål på mig själv.. Och ibland att det är hopplöst för mig att komma dit som jag egentligen vill vara.

Kan detta ha att göra med umgängeskretsar osv?

Pez
2007-12-06, 16:54
Okej, om jag slutar stressa så kommer det kanske ordna sig? Men ibland kan det kännas som att jag har orimliga mål på mig själv.. Och ibland att det är hopplöst för mig att komma dit som jag egentligen vill vara.

Kan detta ha att göra med umgängeskretsar osv?

Vad är det för orimliga krav du ställer på dig själv? Vad ska det resultera i?

skeletron
2007-12-06, 18:23
Hmm, lära mig saker vara på rätt ställe, vill väl att det ska resultera i att jag nån viss tillhörighet och bekräftelse av nått slag, jag vet inte...

Kwon
2007-12-06, 19:06
Gå med i en klubb för likasinnade?

Kanske fotbollsklubb(vilken sport som helst), bokklubb(vilken hobby som helst) eller kanske en klubb för politiskt intresserade?

Då träffar du fler som har samma intressen dvs du känner en viss tillhörighet och får bekräftelse.

skeletron
2007-12-06, 22:50
Ja, det där har jag också tänkt mycket på, men jag vågar inte riktigt ta steget.. Känns som jag inte riktigt skulle duga eller passa in.. Har varit politiskt engagerad men lagt ner det lite...
Nån sport skulle nog vara roligt, men känns inte som jag borde *flex*