handdator

Visa fullständig version : Gener och arv


Stenulf
2007-12-05, 19:59
Tyckte denna fråga verkade passa bäst i träningsforumet av de forum som finns.

Vissa personer har ju lättare att tillgodogöra sig styrketräning och bygga muskler än andra personer beroende på det anlag de har. Är dessa anlag något man kan påverka till den kommande generationen?

Scenario 1. Jag har inte ärvt några speciella bra gener för att bygga muskler och tränar inte mycket.

Scenario 2. Jag har inte ärvt några speciella bra gener för att bygga muskler men tränat mkt och blivit stor och stark.

Kommer det finnas någon betydande skillnad mellan de anlag mina barn får genom mig mellan de olika scenariona?

Raggis
2007-12-05, 20:20
Tyckte denna fråga verkade passa bäst i träningsforumet av de forum som finns.

Vissa personer har ju lättare att tillgodogöra sig styrketräning och bygga muskler än andra personer beroende på det anlag de har. Är dessa anlag något man kan påverka till den kommande generationen?

Scenario 1. Jag har inte ärvt några speciella bra gener för att bygga muskler och tränar inte mycket.

Scenario 2. Jag har inte ärvt några speciella bra gener för att bygga muskler men tränat mkt och blivit stor och stark.

Kommer det finnas någon betydande skillnad mellan de anlag mina barn får genom mig mellan de olika scenariona?

Nej.

Taragon
2007-12-05, 20:26
Du får skaffa en brud med bra gener :D

Sverker
2007-12-05, 20:36
Frågar du mig så är gener ingenting men inställningen till träningen är ALLT.

Kan du föra över rätt inställning till dina barn så betyder generna ingenting.

tp_88
2007-12-05, 20:43
Frågar du mig så är gener ingenting men inställningen till träningen är ALLT.
Menar du verkligen det? På riktigt?

King Grub
2007-12-05, 20:43
Gener är minst hälften av resultaten.

Ryska_raketen
2007-12-05, 20:44
Frågar du mig så är gener ingenting men inställningen till träningen är ALLT.

Kan du föra över rätt inställning till dina barn så betyder generna ingenting.

Är du allvarlig grandpa?

Thaiboxarn
2007-12-05, 21:14
Frågar du mig så är gener ingenting men inställningen till träningen är ALLT.

Kan du föra över rätt inställning till dina barn så betyder generna ingenting.

Jag förstår vad du menar, och håller med i tankegångarna !

Frillan
2007-12-05, 21:29
Går ju betydligt snabbare att bygga med bra gener/anlag.

Även om man har rätt inställning går det snabbare för den med gener att bygga....

major Pectoralis
2007-12-05, 21:33
Med "rimliga gener" och bra miljö kan man komma långt, inte längst men långt.

Pez
2007-12-05, 21:33
Frågar du mig så är gener ingenting men inställningen till träningen är ALLT.

Kan du föra över rätt inställning till dina barn så betyder generna ingenting.

Det första påståendet är jag med på - rätt/bra mental inställning är en förutsättning till bra träning.
Generna/fysiska förutsättningar spelar väldigt mycket in i resultaten, men utan viljan att träna och inställningen att det är roligt så kommer det inte hålla i längden hursom.
Med "rimliga gener" och bra miljö kan man komma långt, inte längst men långt.
Precis min tanke.
Det omvända gäller imo också - med "supergener" och dålig miljö/inställning/attityd, eller vad man nu vill kalla det, så kommer man inte heller "längst", troligtvis inte ens "långt".

kspr
2007-12-05, 21:51
Rätt inställning är också i viss mån genetiskt.

Jacksatan
2007-12-05, 23:30
Frågar du mig så är gener ingenting men inställningen till träningen är ALLT.

Kan du föra över rätt inställning till dina barn så betyder generna ingenting.

men kom in i matchen. Du är väl inte dum på riktigt?

mellankrigarn
2007-12-06, 00:59
Tyckte denna fråga verkade passa bäst i träningsforumet av de forum som finns.

Vissa personer har ju lättare att tillgodogöra sig styrketräning och bygga muskler än andra personer beroende på det anlag de har. Är dessa anlag något man kan påverka till den kommande generationen?

Scenario 1. Jag har inte ärvt några speciella bra gener för att bygga muskler och tränar inte mycket.

Scenario 2. Jag har inte ärvt några speciella bra gener för att bygga muskler men tränat mkt och blivit stor och stark.

Kommer det finnas någon betydande skillnad mellan de anlag mina barn får genom mig mellan de olika scenariona?

Det finns vissa studier som visar på att förändringar i miljön kan ändra lite på ditt genom, men tror inte att det finns några angående styrketräning.
De som jag har hört/läst om har handlat om att svält under en del av uppväxt åren har minskat risken för diabetes.

Eftersom visa strängar av "skäp-dna" har blivit aktiverade/deaktiverade vilket har lett till minskad risk för diabetes för personen men också har förblivit aktiverade/deaktiverade hos deras avkomma.

Sverker
2007-12-06, 19:30
men kom in i matchen. Du är väl inte dum på riktigt?


Ifall jag är dum eller inte får andra svara på.

Min inställning är att gener är oväsentligt innan någon/du fått full kunskap och teknik om den idrott någon/du utövar.

Samma sak med styrketräning. De som lyckas bäst är de som anstränger sig och strävar efter att alltid göra rätt. Jag har sett alldeles för många talanger som det går lätt för i början men när det börjar att ta emot försvinner i tomma intet.

ChrisDEFC
2007-12-06, 19:38
jag håller helt med sverker och kan bara instämma att inställning/attityd är absolut viktigast. och som han säger första året kanske den med bra gener har det lättare men har han inte rätt inställning kommer den med sämre genetiska förutsättningar att komma ikapp och gå förbi inom några år. "genom att ändra sina tankar kan man ändra hela sin värld" ett citat som stämmer och jag har själv ändrat mina tanka mycket och fått ett helt annat resultat. någon som är intresserad av detta läs på om NLP. Ha det gött.

Edit: jo btw så har man enligt mig fel inställning om man inte tror att inställning spelar roll och allt hänger på generna.

Brassarn
2007-12-07, 07:30
Men om vi skippar inställning och attityd så spelar gener större roll.

Det är ju som att diskutera kukstorlek och appråpå ingenting dra upp att teknik och utförande är det som är bäst när ingen ens frågat.
(Vilket jag gör ofta... :D )

Jag ser det som så att har man bra förutsättnignar så grattis, roll with it men att ha sämre förutsättningar är inget att grina över eftersom inte mycket är rättvist ändå. Man får acceptera att man inte bli nån bodybuilder lika mycket som jag aldrig skulle bli nån framgångsrik basketspelare.

Men sen tycker jag att nästan alla kroppar är bra på ett eller annat sätt.
Olika kroppstyper, olika muskelfästen, olika "primär"-muskler osv, kan hitta nåt man tycker är intressant hos nästan alla människor antingen är det vader, grymma traps, schysst tricep, förvånansvärt bra grepp osv. _Nästan_ alltid nåt som är kul.

Betar
2007-12-07, 09:07
Gener må vara 50% men inställning är 100%. Med rätt gener kommer man långt fast med vilja kommer man längre..

Hoppas ni fattar vad jag menar :)

mangs
2007-12-07, 09:45
Att säga att generna är ingenting är nog att överdriva lite. jag förstår din ståndpunkt och håller med om att viljan att förbättras och intresset är av stor vikt men generellt sätt så är det de som har bra förutsättningar som oftast även tycker det är roligt.

Finns ju ett otal människor som efter någon månads träning ger upp eftersom de inte kan få "bulliga muskler" utan de tror att de är dömda för livet.

En person med bra gener och då kanske bra utveckling i början har nog lättare för att fortsätta när h*n hittat något som denna kan prestera bra på.

Sedan är ju frågan vad som är bra gener, är det den som bygger mest styrka, muskler i början, den som aldrig skadar sig eller är sjuk, den som har hårdaste pannbenet eller den med mest vilja? Jag tror nog på en kombination på många faktorer.

Jag tittar ofta på mig själv och på min egen omgivning. När jag var tonåring och jag och polarna började träna växte de andra direkt utan att köra ett dugg seriöst medan jag stod och stampade trots att jag var mest seriös av alla. Eftersom de inte brann för det hela så lade de mycket riktigt av eller i bästa fall fortsatte på samma oseriösa sätt. jag däremot har fortsatt att köra målinriktat och idag många år senare när jag fortfarande kör och de andra sitter med gubbmage så är jag inte lika övertygad ang. vem som hade bra gener, allt sitter kasnke inte i hur man utvecklas muskulärt utan viljan/inställningen är nog grymt viktig den med.

Guddi
2007-12-07, 10:56
Om man ser till ursprungsfrågan så påverkas barn väldigt mycket om deras föräldrar är överviktiga. Barn med överviktiga föräldrar har en klart förhöjd risk att bli överviktiga själv även om de växer upp i en smal familj. Hos råttor har man till och med sett en förhöjd risk hos barnbarnen till en tjock mor. Jag har aldrig stött på en motsatt studie där man tittat på om vältränade föräldrar/en vältränad moder påverkar fostrets chanser att bli vältränad men personligen tror jag att det är så.

tp_88
2007-12-07, 12:25
Edit: jo btw så har man enligt mig fel inställning om man inte tror att inställning spelar roll och allt hänger på generna.
Har någon sagt det? Klart så in i helvete att inställning spelar roll, men det finns säkerligen ganska många med gener bättre än medel som tar sin idrott seriöst, och dessa kommer nå längre.
Gener må vara 50% men inställning är 100%. Med rätt gener kommer man långt fast med vilja kommer man längre..

Hoppas ni fattar vad jag menar :)
Nej, jag fattar inte. 150%?

Ganymedes
2007-12-07, 12:27
Naturligtvis spelar gener stor roll. Men jag tror att det är fel att lägga allt för mycket fokus på den biten. "Jaja, men jag har ju inte så bra gener" är ju en fin snyftare man kan dra för att sova gott. Likaså det där med att ens inställning skulle vara genetisk. Risken är stor att man bara är lat och sedan skyller det på sina gener.

Som sagt, jag säger inte att gener inte är viktiga. Men jag tror nog att många riskerar skylla sina uteblivna resultat på detta för att rättfärdiga sig själva.

Avslutningsvis förstår jag hur Sverker menar. En person med bra gener men kass inställning, lär få sämre resultat än en person med sämre gener men men rätt inställning. Viljan är så gott som 100%!

Så sluta skyll på era gener nu och lyft för helvete! :)

ikariotis
2007-12-07, 12:51
Det finns risker att dina barn kommer ha bättre "gener" än dig genom godartade genmutationer. Man vet inte riktigt säkert om detta kan ske, men foskare börjar få belägg för det

Fat tony
2007-12-07, 14:59
Du får skaffa en brud med bra gener :D

att hoppas att man får "bra" gener är något som världs forskare ständigt undersöker, och hittils har jag inte hört om någon större framgång. men man kan genmanipulera lite. man har ju efter allt kunnat klona ett får

Commando1980
2007-12-07, 15:13
Tyckte denna fråga verkade passa bäst i träningsforumet av de forum som finns.

Vissa personer har ju lättare att tillgodogöra sig styrketräning och bygga muskler än andra personer beroende på det anlag de har. Är dessa anlag något man kan påverka till den kommande generationen?

Scenario 1. Jag har inte ärvt några speciella bra gener för att bygga muskler och tränar inte mycket.

Scenario 2. Jag har inte ärvt några speciella bra gener för att bygga muskler men tränat mkt och blivit stor och stark.

Kommer det finnas någon betydande skillnad mellan de anlag mina barn får genom mig mellan de olika scenariona?

nej det tror jag inte.

sedan kan man ju göra frågan bredare och då blir ju bl a följande, faktorer; val av fru, din spermiekvalite (som delvis påverkas av hur du lever), den arbetsmoral du överför till dina barn etc etc.

Commando1980
2007-12-07, 15:16
Frågar du mig så är gener ingenting men inställningen till träningen är ALLT.

Kan du föra över rätt inställning till dina barn så betyder generna ingenting.


nej, kan inte hålla med. allt annat lika så kommer gener att ha stor betydelse.

därmed inte sagt att inställningen inte är viktig.

Eddie Vedder
2007-12-07, 16:11
att hoppas att man får "bra" gener är något som världs forskare ständigt undersöker, och hittils har jag inte hört om någon större framgång. men man kan genmanipulera lite. man har ju efter allt kunnat klona ett får

Vad menar du nu? "Att hoppas man får bra gener är något forskare ständigt undersöker", vad är det dom undersöker? Undersöks förhoppningar om bra gener eller undersöks genetiska skillnader fast du uttryckte dig konstigt?
Och vad är det världsforskarna kommit fram till och vad (av värde) har dom inte lyckats komma fram till ännu?

trobban
2007-12-07, 23:29
Som svar på frågan: Nej, man kan inte påverka sina barn att bli "bättre" genetiskt lämpade förutom då avseende den partner man väljer.

För övrigt ifråga om inställning kontra gener så säger jag:

Be all you can be! dvs försök överträffa dig själv hela tiden...ingen annan. Detta gäller arbete, träning, kamratskap etc....

Imni
2007-12-08, 00:36
Frågar du mig så är gener ingenting men inställningen till träningen är ALLT.

Så sant. Det är de som jobbar hårdast som blir bäst. Punkt slut. Spelar ingen roll om det är BB eller någon annan sport. Du kan ALDRIG bli nåt i tex fotboll om du inte tränar stenhårt. Spelar nästan ingen roll hur mycket talang du har.

Betar
2007-12-08, 12:42
Nej, jag fattar inte. 150%?

Jag menar att även om du har bra gener (och gener är ju 50%) så om du inte har rätt inställning och vilja så kommer du ändå aldrig nå specielt långt. För viljan betyder egentligen allt i de långa loppet, så med endast vilja och en bra inställning och bedrövliga gener så kan man nå längre än vad dom flesta tror. Därför påstår jag att inställningen betyder allt, utan att utesluta att andra faktorer också ger påverkan.