handdator

Visa fullständig version : Går alla människor att köpas för pengar?


Röda_Lacket
2007-12-05, 18:19
Finns det någon person härinne som inte har ett pris? Eller går alla människor att köpas om summan är rätt?


Några exempel

1. Ha sex med någon du verkligen avskyr
2. Skada någon annan människa
3. Göra något du är livrädd för
4. Göra något farligt för din hälsa tex hoppa från 5e våningen

Yankeee
2007-12-05, 18:21
Det sista är en sak som de flesta antagligen inte skulle göra oavsett summa.

nr16
2007-12-05, 18:22
Det sista är en sak som de flesta antagligen inte skulle göra oavsett summa.

*2

Skulle lätt kunna göra dom andra 3 för cash!

St0ned
2007-12-05, 18:22
allt har ett pris, för rätt summa hade jag nog gjort det mesta, utom att skada mina nära & kära, eller skada mig själv illa..

stargate
2007-12-05, 18:23
Skada någon beror på vem personen är/hur allvarligt jag ska skada/summan pengar.

Hoppa från 5te våning skulle jag inte göra för pengar *screwy*

agazza
2007-12-05, 18:24
Precis allt

Röda_Lacket
2007-12-05, 18:25
Så ingen skulle hoppa från 5te våningen för 10 miljarder kronor ? eller kanske 100 miljarder

Allan
2007-12-05, 18:26
Det finns priser ingen vill betala....

Yankeee
2007-12-05, 18:28
Så ingen skulle hoppa från 5te våningen för 10 miljarder kronor ? eller kanske 100 miljarder

Mest troligt är att du dör eller i bästa fall blir rullstulsbunden resten av livet. Då fortsätter jag hellre vara sousse och ha en fullt funktionell kropp.

agazza
2007-12-05, 18:29
Precis allt

Så ingen skulle hoppa från 5te våningen för 10 miljarder kronor ? eller kanske 100 miljarder

:smash:

newb123
2007-12-05, 18:30
Så ingen skulle hoppa från 5te våningen för 10 miljarder kronor ? eller kanske 100 miljarder

Hur många tror du skulle göra det för 100 miljarder som inte skulle göra det för 10 miljarder?

Marina N
2007-12-05, 18:31
Så ingen skulle hoppa från 5te våningen för 10 miljarder kronor ? eller kanske 100 miljarder

Va fan gör man med 10 miljader i graven:D

blekfet2
2007-12-05, 18:33
Skulle inte skada min familj/släkt.

stargate
2007-12-05, 18:33
Va fan gör man med 10 miljader i graven:D

Du kan nog inte göra så mycket med 10 miljarder i graven eftersom du troligtvis är död....

Slartibartfast
2007-12-05, 18:33
De med obegränsat med pengar kan inte köpas.

Skulle jag ha 100 miljarder på kontot skulle jag inte äta en daggmask för 10 miljoner. Medan jag i dagsläget skulle göra det för en tusing. :D

Röda_Lacket
2007-12-05, 18:34
Va fan gör man med 10 miljader i graven:D

Om personer får skänka bort pengarna om han/hon inte överlever hoppet. Vi antar att personen vill ha 10.000 miljarder för hoppet med dessa pengar kan man i sin tur rädda massor av andra människor. Eller se till att sin släkt aldrig mer behöver jobba.. Sedan finns ju chansen att man överlever

stargate
2007-12-05, 18:35
Skulle inte skada min familj/släkt.

Beror nog på hur mycket man skulle skada personen i fråga. Om jag hade fått 20 miljoner hade nog brorsan gått med på att jag fick bryta hans arm om vi delade på pengarna =)

Marina N
2007-12-05, 18:35
Du kan nog inte göra så mycket med 10 miljarder i graven eftersom du troligtvis är död....


Exakt min point :D

Marina N
2007-12-05, 18:37
Om personer får skänka bort pengarna om han/hon inte överlever hoppet. Vi antar att personen vill ha 10.000 miljarder för hoppet med dessa pengar kan man i sin tur rädda massor av andra människor. Eller se till att sin släkt aldrig mer behöver jobba.. Sedan finns ju chansen att man överlever


Chansen finns ja, men chansen finns att man sitter i rullstol resten av livet också, och den risken är nog få villiga att ta tror jag! Få saker jag skulle göra för pengar!

Skulle INTE FÖR 10 MILJONER HÅLLA I EN SPINDEL!!!

Tricklev
2007-12-05, 18:41
Bill Watterson sålde inte rättigheterna till Kalle Och Hobbe, trots att han genom det hade kunnat få in åtskilliga miljoner genom merchandising mfl, så vissa har ett oerhört högt pris iaf.

http://www.neuralgourmet.com/drupalfiles/images/billprocess.jpg

Prankie
2007-12-05, 18:42
Jag åt en klyfta vitlök för en tia på hemkunskap när jag var 12 år. Vilken hora jag var då. :D

Vänner och familjen värderar jag över pengar, allt annat kan jag nog tänka mig.
Hur hade ni gjort om det ni får är mer än bara pengar? Om ni får allt ni har önskat er? Kändiskap? Superkraft? Älskad av alla?

Marina N
2007-12-05, 18:44
Kändiskap? Superkraft? Älskad av alla?

Jobbigt att va känd, supekraft nja beror på vad, osynlig kanske, älskad av alla, nej då skulle livet vara tråkigt:D

Muskelbyggaren
2007-12-05, 18:45
Skulle jag ha 100 miljarder på kontot skulle jag inte äta en daggmask för 10 miljoner. Medan jag i dagsläget skulle göra det för en tusing. :D
Om 100 pers på Kolozzeum skänker 10 kronor var får vi en kul film med andra ord? :)

Rent förnuftsmässigt skulle jag nog vilja göra allt som inte skadar mig själv eller runt 10-20 utvalda närstående för rätt pris. Sen hur det skulle bli när det väl kommer till kritan är en annan fråga.

maaherra
2007-12-05, 18:46
Beror nog på hur mycket man skulle skada personen i fråga. Om jag hade fått 20 miljoner hade nog brorsan gått med på att jag fick bryta hans arm om vi delade på pengarna =)

+1 :thumbup:

newb123
2007-12-05, 18:47
Hur hade ni gjort om det ni får är mer än bara pengar? Om ni får allt ni har önskat er? Kändiskap? Superkraft? Älskad av alla?

Hur mycket oönskade saker hade du gjort för att få allt du önskar dig?

mangs
2007-12-05, 18:50
Det beror nog mycket på vilket behov man är utav pengar, är man rik är nog chansen liten att man skulle göra saker mot sin vilja vara för att bli rikare. Saknar man däremot pengar helt skulle mat på bordet i några dagar räcka som betalning för att utföra hemskheter för många.


Denna tråden påminner mig om när vi i min gymnasieklass var på studiebesök på ett reningsverk där vi bokstavligt talat fick se hur skit separerades och bearbetades tills det det slutligen bara var någon konstig sörjig massa kvar,all denna massa kom sedan klumpvis rullande på ett löpande band vilket avslutades med ett fall på drygt 3-4 meter vilket till vår stora glädje frambringade ett väldigt klatschigt och trevligt ljud när det landade i högen med avföring. Det luktade rätt illa och bara tanken på vad det var fick det att vända sig i magen på många av oss. Då kom en av dårarna i klassen på att han skulle vada ut i skithögen med bar överkropp, lägga sig på högen och med öppen mun ta emot en hög med skit, detta för 5000kr.

Efter lite övertalning och vissa generösa bidrag fick vi ihop en bit över 6000kr men då satte vår något inskränkte biologlärare stopp.

Jävligt synd då det hade varit en syn man hade kunnat skratta länge åt.

Detta kanske är något man skulle kunna ta i större skala. Vi skulle kunna få någon på Kolo att göra något riktigt äckelkul och om alla aktiva medlemmer pyntar 100 spänn så har vi fått ihop en hel del kapital. Om Slarti kan tänka sig att äta en daggmask för 1000 spänn, vad kan han då tänka sig att göra för 250.000? :D

Fat tony
2007-12-05, 19:02
#2 gör ju man gratis

Prankie
2007-12-05, 19:03
Hur mycket oönskade saker hade du gjort för att få allt du önskar dig?

Har du sett Heroes? Ungefär på Sylars nivå.

Prankie
2007-12-05, 19:05
Detta kanske är något man skulle kunna ta i större skala. Vi skulle kunna få någon på Kolo att göra något riktigt äckelkul och om alla aktiva medlemmer pyntar 100 spänn så har vi fått ihop en hel del kapital. Om Slarti kan tänka sig att äta en daggmask för 1000 spänn, vad kan han då tänka sig att göra för 250.000? :D

Two guy one cup? Slartil goes funnelgirl? :D

newb123
2007-12-05, 19:10
Har du sett Heroes?

I'm terribly sorry sir.

Huffo the A-LagaRe
2007-12-05, 19:11
Fan heller att alla människor kan köpas för pengar.

nínían
2007-12-05, 19:20
1. Inga problem. Är det en man ska det till en sjujäkla massa pengar.
2. Ja. Omoraliskt; men jag skulle t om kunna ta livet av folk.
3. Är jag livrädd för någonting så är det såpass extremt att ingenting kan övertyga mig. Då drar jag gränsen vid aktiviteter som har hög statistik på dödlig utgång. Saker som att hoppa basejumping utan erfarenhet och utan instruktör skulle jag lätt kunna testa, men att fallskärmsdroppa i Al Qaida, beväpnad, iklädd en amerikansk flagga och skrika religösa hatord på något lokalt torg skulle jag avstå.
4. Nja; öppen för förslag. Testperson för nya fallskärmar, nää. Testperson för nya mediciner, nja.

Sen finns ju en annan kul fråga.
Skulle du offra ditt liv om resten av världens befolkning skulle leva i välstånd? Världsfred träder in, och fattigdom försvinner. Jag skulle tyvärr säga nej. :/

maaherra
2007-12-05, 19:24
2. Ja. Omoraliskt; men jag skulle t om kunna ta livet av folk.

Hahahaha, antingen har du väldigt dålig självinsikt eller så är du helt enkelt psykiskt störd. Jag tvivlar starkt på att du klarat av det. Tönt.

olander08
2007-12-05, 19:25
Sen finns ju en annan kul fråga.
Skulle du offra ditt liv om resten av världens befolkning skulle leva i välstånd? Världsfred träder in, och fattigdom försvinner. Jag skulle tyvärr säga nej. :/

Beror på om folk skulle minnas en som en hjälte, isåfall ja, annars nej.

Nimille
2007-12-05, 19:26
Vet inte, jag går att köpas väldigt billigt iaf

hultman
2007-12-05, 19:26
Skulle inte skada någon i min närhet eller mig själv, men i övrigt är jag nog öppen för förslag.

Tomten
2007-12-05, 19:27
10 miljoner för ett ben? Kom igen, jag behöver ett extra. Tänkte sätta det på ryggen.

olander08
2007-12-05, 19:27
Hahahaha, antingen har du väldigt dålig självinsikt eller så är du helt enkelt psykiskt störd. Jag tvivlar starkt på att du klarat av det. Tönt.

Men ändå så finns det folk som gör det. Vad har dom som inte han har? Hur vet du att han inte har det? Idiot.

maaherra
2007-12-05, 19:27
Vet inte, jag går att köpas väldigt billigt iaf

Går du ner på mig för 100kr?

maaherra
2007-12-05, 19:29
Men ändå så finns det folk som gör det. Vad har dom som inte han har? Hur vet du att han inte har det? Idiot.

Är man kapabel att ta livet av någon människa för en summa pengar är man inte frisk, att du sedan ställer dig in i ledet säger en hel del om dig.

stargate
2007-12-05, 19:30
Hur mycket skulle ni begära för att suga av en kille tills han kommer?

olander08
2007-12-05, 19:34
Är man kapabel att ta livet av någon människa för en summa pengar är man inte frisk, att du sedan ställer dig in i ledet säger en hel del om dig.

Jag har inte hävdat att jag skulle göra det, jag påpekade endast att det omöjligen går att hävda en sådan sak som du sa genom att läsa en post på kolozzeum.

Nimille
2007-12-05, 19:34
Går du ner på mig för 100000kr?
Självklart.

Nimille
2007-12-05, 19:34
Hur mycket skulle ni begära för att suga av en kille tills han kommer?
Starta en tråd med poll och ta reda på de!

fat_joe
2007-12-05, 19:35
Är man kapabel att ta livet av någon människa för en summa pengar är man inte frisk, att du sedan ställer dig in i ledet säger en hel del om dig.

Jag ställer in mig i ledet direkt.

Skulle göra allt utom sista då pengarna inte är värda någonting när man är död.

ManuelIT
2007-12-05, 19:36
Är man kapabel att ta livet av någon människa för en summa pengar är man inte frisk, att du sedan ställer dig in i ledet säger en hel del om dig.

då är jag väl inte frisk. för rätt summa skulle jag kunna ta livet av en människa

maaherra
2007-12-05, 19:37
Jag har inte hävdat att jag skulle göra det, jag påpekade endast att det omöjligen går att hävda en sådan sak som du sa genom att läsa en post på kolozzeum.

Så du anser alltså att en frisk människa skulle vara kapabel att mörda någon för pengar?

I abstrakta tankar kan man tänka sig göra vad som helst, att omsätta det till handling är en annan. Så antingen har han väldigt dålig självinsikt eller så är det något fel där högst upp. Det kan jag säga genom att läsa en post.

maaherra
2007-12-05, 19:38
då är jag väl inte frisk. för rätt summa skulle jag kunna ta livet av en människa

100 mille för din morsa?

olander08
2007-12-05, 19:38
Om jag skulle göra bedömningen att pengarna jag får för att ta livet av människan ger mig tillräckligt med lycka för att kompensera för ens dåliga samvete så skulle jag göra det. Sen kan man ju ta 1% av de pengarna man skulle få (uppskattat till några miljoner) och se till att dom pengarna räddar minst två personer (på riktigt då, ser till att dom som igentligen skulle dött lever bra liv) så kan man rättfärdiga ens dåd relativt lätt.

Tricklev
2007-12-05, 19:39
100 mille för din morsa?

Självklart så påverkas ju valet av vem som ska mördas. ;)

fat_joe
2007-12-05, 19:41
Så du anser alltså att en frisk människa skulle vara kapabel att mörda någon för pengar?

I abstrakta tankar kan man tänka sig göra vad som helst, att omsätta det till handling är en annan. Så antingen har han väldigt dålig självinsikt eller så är det något fel där högst upp. Det kan jag säga genom att läsa en post.

Med tanke på hur vi aktivt gör val hela tiden som gynnar en själv och missgynnar andra så tror jag nog att man kan vara fullt frisk.

Yes
2007-12-05, 19:43
Först tänkte jag skriva att jag är billig. Det stämmer dock inte riktigt, plus att det är dålig marknadsföring. Istället erbjuder jag mest för pengarna.

mangs
2007-12-05, 19:44
Om jag skulle göra bedömningen att pengarna jag får för att ta livet av människan ger mig tillräckligt med lycka för att kompensera för ens dåliga samvete så skulle jag göra det. Sen kan man ju ta 1% av de pengarna man skulle få (uppskattat till några miljoner) och se till att dom pengarna räddar minst två personer (på riktigt då, ser till att dom som igentligen skulle dött lever bra liv) så kan man rättfärdiga ens dåd relativt lätt.



Du resonerar helt fantastiskt. Hur känns det att vara så klartänkt?

Röda_Lacket
2007-12-05, 19:45
maaherra om någon ger en pengar för att döda tex Nordkoreas Kim Jong-Il? Eller någon annan diktator som dödar massor med människor. skulle du då tycka det var okej?

maaherra
2007-12-05, 19:46
Om jag skulle göra bedömningen att pengarna jag får för att ta livet av människan ger mig tillräckligt med lycka för att kompensera för ens dåliga samvete så skulle jag göra det. Sen kan man ju ta 1% av de pengarna man skulle få (uppskattat till några miljoner) och se till att dom pengarna räddar minst två personer (på riktigt då, ser till att dom som igentligen skulle dött lever bra liv) så kan man rättfärdiga ens dåd relativt lätt.

Landa på den här planeten, tror du att du kan rättfärdiga ett mord genom att rädda två andra? Elitistiskt tankesätt att leka gud och bestämma vem som är värd att leva och inte värd att leva.

Med tanke på hur vi aktivt gör val hela tiden som gynnar en själv och missgynnar andra så tror jag nog att man kan vara fullt frisk.

Varför är man fullt frisk om man är kapabel att döda någon annan?

Nimille
2007-12-05, 19:48
Om jag skulle göra bedömningen att pengarna jag får för att ta livet av människan ger mig tillräckligt med lycka för att kompensera för ens dåliga samvete så skulle jag göra det. Sen kan man ju ta 1% av de pengarna man skulle få (uppskattat till några miljoner) och se till att dom pengarna räddar minst två personer (på riktigt då, ser till att dom som igentligen skulle dött lever bra liv) så kan man rättfärdiga ens dåd relativt lätt.
olander08 ska leka gud? :D

maaherra
2007-12-05, 19:50
maaherra om någon ger en pengar för att döda tex Nordkoreas Kim Jong-Il? Eller någon annan diktator som dödar massor med människor. skulle du då tycka det var okej?

Nej, döden är en för enkel utväg. Tortyr och förnedring för resten av livet hade varit en bättre lösning för människor som gör något sådant.

Samt är det där extremfall, hur representativt blir det med maktfullkomliga diktatorer som underlag?

Eddie Vedder
2007-12-05, 19:52
Om jag skulle göra ALLT för pengar vet jag inte. Men för rätt pris skulle jag kunna gå LÅNGT och sjunka LÅGT.

Såpass ärlig är jag iaf att jag kan lova det.;)

ManuelIT
2007-12-05, 19:52
100 mille för din morsa?

men självklart beror det ju mkt på vem personen är och under vilka omständigheter (vad för konsekvenser förutom just personens död).

skulle du kunna tänka dig att döda en hemlös snubbe som ingen kommer sakna, och ingen skulle få reda på för 100 milj?

skulle du kunna ta livet av en mördare för 100 milj?

för att återgå till den ursprungliga frågeställning så ja, jag skulle kunna döda en person för rätt summa under vissa omständigheter, och jag är inte så kräsen

Röda_Lacket
2007-12-05, 19:53
Nej, döden är en för enkel utväg. Tortyr och förnedring för resten av livet hade varit en bättre lösning för människor som gör något sådant.

Samt är det där extremfall, hur representativt blir det med maktfullkomliga diktatorer som underlag?

Jag själv skulle inte kunna döda någon för pengar bara i självförsvar eller om tex en diktator tog över Sverige ... Dock skulle jag kunna skada någon för pengar beroende på fallet.... Var mer intresserad på hur stark din övertygelse var.

fat_joe
2007-12-05, 19:55
Varför är man fullt frisk om man är kapabel att döda någon annan?

tja, alla är väl kapabla att döda någon så att klassa hela befolkningen som sjuk känns väl kanske lite överdrivet.

maaherra
2007-12-05, 19:57
men självklart beror det ju mkt på vem personen är och under vilka omständigheter (vad för konsekvenser förutom just personens död).

skulle du kunna tänka dig att döda en hemlös snubbe som ingen kommer sakna, och ingen skulle få reda på för 100 milj?

skulle du kunna ta livet av en mördare för 100 milj?

för att återgå till den ursprungliga frågeställning så ja, jag skulle kunna döda en person för rätt summa under vissa omständigheter, och jag är inte så kräsen

Nej, jag hade inte tagit livet av en hemlös eller mördare för 100 milj.

Så det rättfärdigar alltså dina handlingar att bestämma vem som skall leva och dö pga personens bakgrund? Lika enfaldigt och elitistiskt tankesätt som olander08.

maaherra
2007-12-05, 20:00
tja, alla är väl kapabla att döda någon så att klassa hela befolkningen som sjuk känns väl kanske lite överdrivet.

Vad grundar du det påståendet på? Alla kan våldta, alla kan mörda, alla kan råna banker, alla kan idka tidelag. Bara för att alla rent hypotetiskt kan göra allt betyder det inte att de är kapabla att omstätta det till verklighet.

The_RobRoy
2007-12-05, 20:03
Den levnadsstandarden som vi har i norden nu, gör nog att de flesta av oss inte skulle gå med på sjuka grejer som att ta någons liv osv, åker man däremot till Afrika (eller något annat fattigt land), gissar jag att svaret blir ett annat.

maaherra
2007-12-05, 20:06
Jag själv skulle inte kunna döda någon för pengar bara i självförsvar eller om tex en diktator tog över Sverige ... Dock skulle jag kunna skada någon för pengar beroende på fallet.... Var mer intresserad på hur stark din övertygelse var.

Varför låta en diktator komma undan så enkelt som med döden?

Skada någon är en liten annan frågeställning, där är min övertygelse inte lika stark. Hade kunnat skada någon annan och själv ta ordentligt med styrk för tillräckligt med pengar, allt beror på ifall menen blir bestående eller ej. Inte skada någon så pass att dom blir invalidiserade dock. Däremot hade jag sett till att mitt offer fått kompensation i form av halva summan pengar.

olander08
2007-12-05, 20:23
Landa på den här planeten, tror du att du kan rättfärdiga ett mord genom att rädda två andra? Elitistiskt tankesätt att leka gud och bestämma vem som är värd att leva och inte värd att leva.

Angående att rädda två andra liv för varje man tar är en sak som var menat att få andra att kunna relatera till varför man kan ta ett liv.

Leka gud? Är inte alla lika mycket värda? Isåfall, väger inte två liv tyngre än ett? Och för dom pengarna man skulle få (vilket är vad det här handlar om) skulle man kunna rädda åtskilliga tusentals människor, allt för att ta en annan människas liv.

olander08
2007-12-05, 20:24
Nej, jag hade inte tagit livet av en hemlös eller mördare för 100 milj.

Så det rättfärdigar alltså dina handlingar att bestämma vem som skall leva och dö pga personens bakgrund? Lika enfaldigt och elitistiskt tankesätt som olander08.

Mitt argument för att döda någon annan är att du gör det ifall du tror att du tjänar mer på det än att inte göra det. Personligen så tror jag att jag skulle tjäna mer på att döda någon för en relativt stor summa och det kan du inte ändra på.

maaherra
2007-12-05, 20:41
Angående att rädda två andra liv för varje man tar är en sak som var menat att få andra att kunna relatera till varför man kan ta ett liv.

Leka gud? Är inte alla lika mycket värda? Isåfall, väger inte två liv tyngre än ett? Och för dom pengarna man skulle få (vilket är vad det här handlar om) skulle man kunna rädda åtskilliga tusentals människor, allt för att ta en annan människas liv.

Ja, som du säger alla är lika mycket värda. Så varför väger ett liv inte lika tungt som två liv? Du hade alltså offrat din mamma för att rädda två främlingar? Du har dessutom gjort klart tidigare att alla liv inte är lika mycket värda enbart genom att sätta ett pris på andra människor. Så ifall någon främling dödar dig för 100 miljoner skulle du inte tycka det var fel? Du skulle ge honom en tapperhetsmedalj förutsatt att han ger mat och husrum och två undernärda afrikaner? För enligt ditt resonemang rättfärdigas hans handlingar då.

Tillåt mig citera dig tidigare i tråden:
"Om jag skulle göra bedömningen att pengarna jag får för att ta livet av människan ger mig tillräckligt med lycka för att kompensera för ens dåliga samvete så skulle jag göra det". Först hävdar du egocentriska skäl, sedan byter du till att "rädda tusentals liv" när du inser att ditt resonemang inte håller. Först säger du en sak, för att i nästa sekund påstå något annat.

Mitt argument för att döda någon annan är att du gör det ifall du tror att du tjänar mer på det än att inte göra det. Personligen så tror jag att jag skulle tjäna mer på att döda någon för en relativt stor summa och det kan du inte ändra på.

Nej, jag har märkt det.

olander08
2007-12-05, 21:04
Ja, som du säger alla är lika mycket värda. Så varför väger ett liv inte lika tungt som två liv? Du hade alltså offrat din mamma för att rädda två främlingar? Du har dessutom gjort klart tidigare att alla liv inte är lika mycket värda enbart genom att sätta ett pris på andra människor. Så ifall någon främling dödar dig för 100 miljoner skulle du inte tycka det var fel? Du skulle ge honom en tapperhetsmedalj förutsatt att han ger mat och husrum och två undernärda afrikaner? För enligt ditt resonemang rättfärdigas hans handlingar då.

Tillåt mig citera dig tidigare i tråden:
"Om jag skulle göra bedömningen att pengarna jag får för att ta livet av människan ger mig tillräckligt med lycka för att kompensera för ens dåliga samvete så skulle jag göra det". Först hävdar du egocentriska skäl, sedan byter du till att "rädda tusentals liv" när du inser att ditt resonemang inte håller. Först säger du en sak, för att i nästa sekund påstå något annat.



Nej, jag har märkt det.

Nej, du missförstår mig. Mellan raderna så rangordnar jag mina gener som mer värda än alla andra, och sedan de jag känner, och nu även fast jag säkert uppfattas som rasistisk; de människor jag kan relatera till.

Sen menade jag endast att om du hjälpte andra för pengarna du erhållit för dådet så skulle de hjälpa ditt samvete, och på så sätt sänka tröskeln för hur mycket pengar som du behöver för att utföra dådet.

Rädda andra > lätta på samvetet > utföra dådet enklare. Sen om någon annan utför dådet på mig med samma resonemang så skulle jag väl inte kunna göra något åt det, eller? Faktum är att mot pengar skulle jag göra samma sak om jag fick chansen innan, men livet är orättvist.

Huffo the A-LagaRe
2007-12-05, 22:03
åker man däremot till Afrika (eller något annat fattigt land), gissar jag att svaret blir ett annat.

Är Afrika ett land!?

Undrar om det finns Afrikaner som är hungriga nog för att döda sig själva för en bit mat.

The_RobRoy
2007-12-05, 22:11
Är Afrika ett land!?

Undrar om det finns Afrikaner som är hungriga nog för att döda sig själva för en bit mat.

Jag visste att någon skulle nappa :D

Huffo the A-LagaRe
2007-12-05, 22:15
Så blev man själv ägd:(

Psychological
2007-12-05, 22:18
Om någon ger mig gratis boende, mat och snus resten av mitt liv så gör jag precis vadsomhelst!

Tolkia
2007-12-05, 22:20
Finns det någon person härinne som inte har ett pris? Eller går alla människor att köpas om summan är rätt?

Några exempel

1. Ha sex med någon du verkligen avskyr
2. Skada någon annan människa
3. Göra något du är livrädd för
4. Göra något farligt för din hälsa tex hoppa från 5e våningen
Jag tycker att det är något oklart vad som egentligen är frågan. Vad är det egentligen att "kunna köpas för pengar" (jag tycker mig uppfatta att det är något dåligt, men jag kan ha fel)? Det som oftast avses när man talar om att någon har "sålt sig" brukar ju vara att personen på ett eller annat sätt svikit eller förrått någon övertygelse som är viktig för denne, alternativt sålt sin kropp, d.v.s. erbjudit sex för pengar, men här får vi ju exempel som skiljer sig en del från den definitionen, och folk beskriver i tråden saker som att "äta maskar" etc. Borde inte det innebära att t.ex. folk som ställer upp i lekprogram i TV "säljer sig", för att inte tala om var det betyder att hela Sveriges yrkesarbetande befolkning varje dag går till jobbet och ve och fasa utför ett arbete för pengar?

Frida.B
2007-12-05, 22:27
det beror på livssituation och hur mkt pengar det är och om jag skulle klara av att göra det rent psykiskt, om det nu e från att äta nåt äckligt till att göra något jag är livrädd för. Men jag skulle aldrig kunna döda eller skada någon annan.
edit: Jag har tillräkligt med empatikänslor för andra att jag inte skulle klara det

fat_joe
2007-12-06, 01:14
Vad grundar du det påståendet på? Alla kan våldta, alla kan mörda, alla kan råna banker, alla kan idka tidelag. Bara för att alla rent hypotetiskt kan göra allt betyder det inte att de är kapabla att omstätta det till verklighet.

Näe klart det inte är så, men på samma sätt så anser jag inte att man behöver var "sjuk i huvudet" för att kunna döda någon för pengar.

Du skriver ju själv att du skulle kunna skada någon för pengar, många skulle nog kalla dig sjuk i huvudet pga det...

Folk överallt i världen trampar dagligen på andra för egen vinning det i sig gör dem inte "sjuka i huvudet" (vad nu det är?) utan visar snarare på avsaknad av moral. Se efter sin egen trädgård som någon sa.

På samma sätt så är jag beredd att pissa på andra för att få min egen trädgård att blomstra,tragiskt men sant..

Lellan
2007-12-06, 01:26
Finns det någon person härinne som inte har ett pris? Eller går alla människor att köpas om summan är rätt?


Några exempel

1. Ha sex med någon du verkligen avskyr
2. Skada någon annan människa
3. Göra något du är livrädd för
4. Göra något farligt för din hälsa tex hoppa från 5e våningen

3 an skulle jag göra, om det var irrationell rädsla. :)

Pengar är en rätt kass motivator.. säg istället tex att ens barn skulle bli starka friska lyckliga och sprida bra energi omkring sig - och jag skulle kunna sexa med vilket äckel som helst, skada någon icke närstående (ja nån måtta får det väl vara), göra livräddhetssaker och hoppa från 10e våningen.

Pengar kan inte köpa det man önskar mest av allt. Kärlek, respekt och att bli sedd för den man är.

maaherra
2007-12-06, 01:35
Näe klart det inte är så, men på samma sätt så anser jag inte att man behöver var "sjuk i huvudet" för att kunna döda någon för pengar.

Du skriver ju själv att du skulle kunna skada någon för pengar, många skulle nog kalla dig sjuk i huvudet pga det...

Folk överallt i världen trampar dagligen på andra för egen vinning det i sig gör dem inte "sjuka i huvudet" (vad nu det är?) utan visar snarare på avsaknad av moral. Se efter sin egen trädgård som någon sa.

På samma sätt så är jag beredd att pissa på andra för att få min egen trädgård att blomstra,tragiskt men sant..

Viss skillnad i att skada eller gå bakom ryggen på någon för pengar gentemot att döda, finns sporter som går ut på att skada varandra för perngar t.om.

Att folk handlar egocentriskt är snarare en sanning än ett påstående, men att döda någon är att visa total avsaknad för empati. Den som säger sig vara kapabel att döda någon för pengar tror jag har väldigt dålig självinsikt.

hultman
2007-12-06, 09:55
Viss skillnad i att skada eller gå bakom ryggen på någon för pengar gentemot att döda, finns sporter som går ut på att skada varandra för perngar t.om.

Att folk handlar egocentriskt är snarare en sanning än ett påstående, men att döda någon är att visa total avsaknad för empati. Den som säger sig vara kapabel att döda någon för pengar tror jag har väldigt dålig självinsikt.

Öh. Okej? Det finns definitivt omständigheter ur vilka jag skulle känna mig tvungen att döda en annan människa. Likväl skulle jag på några sekunder förvandlas till stereotypen av gravt sjukt människa om prislappen överstiger priset för mina moraliska betänkligheter.