handdator

Visa fullständig version : Broskfråga..


Wiken
2007-12-05, 17:39
Idag när jag stog och körde benböj (ass-to-grass) så kom en
medelålders man fram till mig, varpå han sade: "Om du vill ha kvar
brosk i knäna när du är 60-70 år så skall du inte gå ner så långt".
Jag har i alla fall tagit lärdom av ca 100 benböjs-trådar här på
kollo och lärt mig att långt ner är bra för knäna.. Nå?

jontet
2007-12-05, 18:08
senast förra veckan fick jag höra av en av gymmets självutnämnda träningsexperter att marginellt under 90% med låret var att föredra så jag är också lite nyfiken

Wiken
2007-12-05, 18:33
När man läser denna så undrar man om killen inte snackade gojja: http://www.primavi.se/fragel_TraningOchIdrott/index.cfm?cmd=showfaq&what=category&question=73

vad säger kollo?

Fat tony
2007-12-05, 18:59
jag säger att du ska fortsätta med dina ass to the ground knäböj, men det är bara jag

Spader
2007-12-05, 23:29
Idag när jag stog och körde benböj (ass-to-grass) så kom en
medelålders man fram till mig, varpå han sade: "Om du vill ha kvar
brosk i knäna när du är 60-70 år så skall du inte gå ner så långt".
Jag har i alla fall tagit lärdom av ca 100 benböjs-trådar här på
kollo och lärt mig att långt ner är bra för knäna.. Nå?


vad fan ska man med brosk i knäna till när man är 70 år?

Haeffner
2007-12-05, 23:48
Gå så djupt du kan men håll koll på ryggens kurvatur ofta det som begränsar hur långt vi bör gå. Se till att inte bli ko- eller hjulbent under rörelsen också, så du slipper belasta meniskerna onödigt mycket.

Rahf
2007-12-06, 00:41
Han snackar goja, fortsätt böja med ditt djup.

pony
2007-12-06, 01:40
Empirisk undersökning från en relativ nybörjare med brosk SOM en 70-åring redan vid 21.

Vänder vid 90°: smärta och ond bråd död.
Går ass-to-the-grass: nemas problemas.

Smärta är kroppens sätt att säga att någonting är fel. Är man ung och frisk kan man kanske vända vid 90° under ett antal års träning utan att det är några problem. Men om det är något 90-böjarna INTE gör så är det spara på brosket i dina knän.

Råd från en nybörjare till en annan: ta inte råd. Speciellt inte i gymmet.

Wiken
2007-12-06, 18:48
tack för alla svar :) ser jag killen igen skall jag konfrontera honom, jag lovar.
Skämmigt att han är var 40+ med...

ChrisDEFC
2007-12-06, 19:31
ser massor med folk på mitt gym som gör 90graders enligt mig halvböjar hela tiden och dom är alla förhållandevis små och lastar på mer vikt än vad dom orkar göra ordentliga böjar med... tråkigt. borde sitta ett uppslag på väggen i träningslokalen som visar hur man ska göra och vad man ska tänka på i dom vanligaste övningarn. nu fortsätter vi böja tungt och gå djupt pojkar och flickor så vi blir stora till jul *flex*

Arne Persson
2007-12-06, 19:38
Djupa tunga fina knäböj stimulerar broskbildningen.

Honken
2007-12-06, 21:43
Kolla på tyngdlyftare. En på min klubb är snart 70 och har tränat sedan han var 20 (cirkus). Han tävlar fortfarande aktivt och stöter sin kroppsvikt.

moment22
2007-12-17, 20:03
Djupa tunga fina knäböj stimulerar broskbildningen.

Jag tror dig, men jag vill dock trycka upp en artikel som verkligen bevisar detta framför jävligt mångas näsor, du sitter inte åå trycker på en sådan eller kanske kan hjälpa mig med sökhjälp?

nyrjoh
2007-12-17, 21:32
Am J Sports Med. 2007 Aug;35(8):1346-53. Epub 2007 Mar 21. Links
Knee cartilage morphologic characteristics and muscle status of professional weight lifters and sprinters: a magnetic resonance imaging study.Gratzke C, Hudelmaier M, Hitzl W, Glaser C, Eckstein F.
Musculoskeletal Research Group, Institute of Anatomy, Ludwig-Maximilians-Universität München, Munich, Germany. christian.gratzke@med.uni-muenchen.de

BACKGROUND: Whereas muscle and bone mass have been shown to strongly depend on mechanical stimulation (loading history), this relationship has not been established for articular cartilage. HYPOTHESIS: Subjects with high muscle strength display thicker knee cartilage and larger joint surface areas than nonathletic volunteers, and knee cartilage morphologic characteristics correlate more strongly with muscle force than with muscle cross-sectional areas. STUDY DESIGN: Cross-sectional study; Level of evidence, 3. METHODS: Fourteen young, healthy adult professional athletes (7 weight lifters and 7 bobsled sprinters) were examined and compared with 14 adult nonathletic volunteers who had never performed strength training. Muscle moments were measured with a dynamometer and muscle cross-sectional areas and knee cartilage morphologic characteristics with magnetic resonance imaging. RESULTS: Weight lifters and sprinters displayed significantly (P < .001) larger extensor muscle moments and cross-sectional areas. They showed significantly greater (P < .01) patellar cartilage thickness than nonathletic volunteers (+14% [95% confidence interval, 6% to 22%] and +17% [95% confidence interval, 9% to 26%], respectively) but no significant differences in the cartilage thickness of the other knee joint cartilage plates or joint surface areas. Muscle moments did not correlate more strongly with knee cartilage volume or thickness than muscle cross-sectional areas of the thigh. CONCLUSIONS: Direct measurements of muscle forces do not predict cartilage thickness more accurately than muscle cross-sectional areas. These findings suggest that cartilage thickness has much less ability, if any, to adapt to mechanical loading than muscle. Large cohorts of athletes will need to be studied to detect potentially significant differences in cartilage versus nonathletic controls.

I den här studien så verkade träningen inte påverka brosk tjockleken i knäleden förutom att brosket på knäskålen var tjockare. Men det visade ju heller ingen negativ påverkan!

Rahf
2007-12-17, 23:06
Står såvitt jag kan se inte någonting om hur lång tid undersökningarna pågick.

Martin Löwgren
2007-12-17, 23:09
Idag när jag stog och körde benböj (ass-to-grass) så kom en
medelålders man fram till mig, varpå han sade: "Om du vill ha kvar
brosk i knäna när du är 60-70 år så skall du inte gå ner så långt".
Jag har i alla fall tagit lärdom av ca 100 benböjs-trådar här på
kollo och lärt mig att långt ner är bra för knäna.. Nå?

Japp ATG är det som gäller (förutsatt att rörligheten i fotleden och styrkan i ryggen gör så att du kan komma ändå ned utan att kompensera med böjd rygg osv).

Många outbildade som tror att det är skadligt och att man ska stanna exakt vid 90grader vilket är helt felaktigt.

Haeffner
2007-12-18, 12:56
Japp ATG är det som gäller (förutsatt att rörligheten i fotleden och styrkan i ryggen gör så att du kan komma ändå ned utan att kompensera med böjd rygg osv).

Många outbildade som tror att det är skadligt och att man ska stanna exakt vid 90grader vilket är helt felaktigt.

Precis! Förutsatt att man har tekniken att klara djupa böj så borde dessa vara överlägsna.

Man får väl dock också tänka på att trycket i knäleden ofta blir högre ju djupare man går iom mindre kontaktyta mellan femur och tibiae och att meniskerna då kommer få ta en stor del av belastningen vilket i sig inte borde vara är några problem så länge man inte vacklar med benen och tvingas lägga mer tryck på den ena eller andra menisken i leden.

Endura
2007-12-18, 13:53
Tyvärr är det snarare så att många instruktörer mm utbildas att lära ut 90graders-träning. Jag var själv helt hjärntvättad på området tills för ett antal år sen.
Det är dessvärre en allmän "kunskap" idag bland dem som främst går på instruktörsledda pass såsom bodypump mm.

Martin Löwgren
2007-12-18, 15:10
Tyvärr är det snarare så att många instruktörer mm utbildas att lära ut 90graders-träning. Jag var själv helt hjärntvättad på området tills för ett antal år sen.
Det är dessvärre en allmän "kunskap" idag bland dem som främst går på instruktörsledda pass såsom bodypump mm.

+1