handdator

Visa fullständig version : Hur ofta kan jag träna kondition (cykling)?


DANNE1988
2007-12-05, 14:48
Hur ofta kan man träna kondition/fett förbränning i veckan?

Om jag cyklar...

Jag har tänkt mig 5 ggr i veckan, utan styrke träning, enbart cykla...

Alltså hur ofta kan jag cykla i veckan? :D

Ganymedes
2007-12-05, 15:06
Man KAN träna varje dag. Ett bättre svar kräver att man vet vad du har för mål?

Rahf
2007-12-05, 17:49
Man KAN träna en gång mer än antalet frågetecken i rubriken. Det är upp till en själv faktiskt. Lågintensiv träning (promenad, lättare jogg) kan du göra i princip när som helst och var som helst.

Som Ganymedes säger dock, vad siktar du på?

loztdignity
2007-12-05, 19:53
Du kan cykla precis så mycket du vill, vad trodde du svaret skulle bli?

Jag förmodar att du vill gå ner i vikt genom en massa kondition/cardio - träning och det handlar endast om kalori in/ut. När du t ex cyklar gör du av med kalorier och det blir lättare att gå ner i vikt än om du endast skulle äta mindre.

Fast....det står att du tar 100 kg bänk. Varför vill du helt plötsligt släppa styrketräningen och bara cykla?? Nyfiken bara...

Allan
2007-12-05, 19:58
Skriv bättre rubriker för helvete!!!!

Eddie Vedder
2007-12-05, 20:02
Du kan ju inte bara skriva "cykla".

Det är liksom skillnad på att cykla och cykla. Hur länge? Intensitet? Vad för typ av cyklande, tävlingscyklande eller en cykeltur på morsans hoj till affären?

newb123
2007-12-05, 20:05
Skriv bättre rubriker för helvete!!!!

+1 *grr*

DANNE1988
2007-12-05, 22:13
Skriv bättre rubriker för helvete!!!!

Du kanske skulle ta o mogna till lite?

DANNE1988
2007-12-05, 22:15
Man KAN träna varje dag. Ett bättre svar kräver att man vet vad du har för mål?

Aa visst var det dålig information, ber om ursäkt för det, jag menade om man kör hårt varje gång alltså, i cirkus 30-40 minuter...

Fettförbränning o kondition, målet är att gå ner i vikt och få bättre kondition.

DANNE1988
2007-12-05, 22:18
Fast....det står att du tar 100 kg bänk. Varför vill du helt plötsligt släppa styrketräningen och bara cykla?? Nyfiken bara...

Jo det är så här att jag har ådragit mig en irritation i Trapezius muskeln, den är stel och krampar enligt Naprapaten, det går dock att cykla o köra andra olika övningar i styrketräningen, plus att jag har styrketränat nonstop i 3 månader och jag har inte vilat sen Januari ifrån träning... 2 veckor är perfekt återhämtnings tid.

Plus att jag kan ta igen grejer som måste fixas in real life :)

Eddie Vedder
2007-12-05, 22:20
Du kanske skulle ta o mogna till lite?

Det är nog snarare du som bör mogna om du inte kan tåla en tillrättavisning. Rubrikerna ska ge en hint om vad frågeställningen handlar om. "Hur ofta??????" innebär iaf inte att jag skulle gissa att frågan gäller om du kan cykla varje dag.

Aa visst var det dålig information, ber om ursäkt för det, jag menade om man kör hårt varje gång alltså, i cirkus 30-40 minuter...

Fettförbränning o kondition, målet är att gå ner i vikt och få bättre kondition.

Kör på, du märker själv om du pallar. Det är en fråga om relativ belastning och vad som är hårt för dig är händelsevis inte hårt för mig eller någon annan.
Konditionen kommer du säkert kunna förbättra förutsatt att du kommer upp i flås ordentligt.:)

Du får se vartåt det bär, lycka till!:thumbup:

DANNE1988
2007-12-05, 22:23
Hehe, visst men jag hade bråttom iväg, så det blev en snabb grej bara, ber om ursäkt igen ;)

Tack för svaret!


/Danne

Eddie Vedder
2007-12-05, 22:27
Hehe, visst men jag hade bråttom iväg, så det blev en snabb grej bara, ber om ursäkt igen ;)


No problems.;)

Nu är dessutom rubriken ändrad.:thumbup:

DANNE1988
2007-12-06, 07:58
Tack :D

skaparn
2007-12-06, 10:52
Är du inte van att utsätta kroppen för hård konditionsträning kan det vara en idé att vila åtminstone två dagar i veckan. Men det känner du rätt bra själv. Symptomen på överträning, ifall du skulle lyckas träna så hårt, är ofta att du är mer stressad än vanligt, sömnen försvinner men du är ändå trött. Jag har för mig att ett blodprov kan avslöja detta också, men inte säker på vad man kollar efter. Antagligen något stresshormon, kortisol kanske? Det kan andra fylla i bättre än mig.

Vad gäller skador så är cykling en optimal sport. Sitter du bara rätt och har tillräckligt med rörlighet i fästet pedaler/skor, så klarar kroppen nästan hur mycket cykling som helst.

Det finns nästan inga nackdelar, men kanske ett par saker bör nämnas. Du kommer nog upptäcka att det till en början inte är den bästa konditionsträningen eftersom benmuskulaturen ofta sätter stopp för nybörjare innan dess lungorna riktigt börjat svida. Dessutom kan man av lång tid i cykelposition förlora lite smidighet i höfterna. Det blir tydligt när man sedan ska ta långa vackra löpsteg, men det är bara att stretcha höftböjaren lite så undviker du det värsta.

machine gun
2007-12-06, 14:24
Om man inte är van att cykla mycket, kan man få rätt ont av sadeln i början också, vilket kanske gör att det inte är så skönt att köra varje dag i början, men det brukar gå över när man vant sig. Att köpa vadderade cykelbyxor om du inte redan har det är dessutom ett hett tips.

forslund
2007-12-06, 15:10
som skaparn säger, största nackdelen med cykling i början är att du kommer märka att dina ben ger upp före din kondition gör. Det kan vara rätt frustrerande, då du kan känna att du inte får ut maximalt av träningen.

Kan hjälpa dig lite med längd och intensitet på passen också. Först och främst beror det mycket på vilken form av cykling du ska köra. Mountain Bike, Landsvägcykling(Racer), motionscykel?

Ska du köra motionscykel vilken jag gissar på med tanke på att vi är på väg(inne?) i vintertider, så skulle jag rekommendera att du kör 1 timmars-pass i början. 30-40 minuter som du sa hade planerat känns lite svagt. Jämför du med ett löpningspass orkar du bra mycket mer när det kommer till cykling.

Börja med att cykla i ett halvlugnt tempo för att få upp rörligheten i benen och temperaturen i cirka 10-15 minuter. Sen ökar du tempot och kör så länge du orkar på rätt hög trampvarv/minut.

Är du relativt otränad när det gäller cykling eller kondition generellt sätt bör du vara ganska slut vid 40 minuter och vill helst kliva av cykeln. Det är då du ska ge dig fan på att du ska pressa de där 20 sista minutrarna hur trött du än är. Dra ner på tempot om du så vill, men kliv för sjutton inte av.

Det är så du får upp det där "benen ger upp innan konditionen-problemet".

Har du tänkt att cykla ofta, vilket du verkar vilja, så bör du fundera på att inhandla ett par cykelbyxor med vaddning. Det kan göra rätt ont i bakdelen att sitta timmar i rad på cykeln annars. De är inte speciellt dyra heller, och väl värt investeringen.

Tycker du det är kul är nästa steg ett par rejäla cykelskor. Det hjälper faktiskt enormt mycket. Ännu bättre är det om det är SPD-dojor (speciella skor som låser fast sig i pedalerna, vilket gör att du kan använda musklerna i både upp och nergång). De krävs dock mycket träning om du ska ta ut dem i skogen/vägen.

Angående hur mycket per vecka du kan träna har jag under mina 10 år som jag cyklat inte märkt någon begränsning. Just nu under vintern kör jag 2x1-timmars hårdintensiv träning och 1x2-timmars-pass. Under våren kanske det blir 4-5 gånger per vecka istället. Du avgör själv, men träna inte sönder dig. Strecha mycket.

Kollar in på tråden igen ifall du har några frågor, men nu blir det att cykla ett tag :)

DANNE1988
2007-12-06, 17:18
Riktigt bra tips! Ska göras! Jag har ett par cykel byxor med vaderingar faktiskt! :) Det är inne cykling jepp... runt några veckor bara, men tack för tipsen!

/Danne

Olsson
2007-12-06, 19:21
Släng in lite "roliga" intervallpass oxå. Det blir betydligt roligare och effektivare med lite omväxling istället bara samma nötande alltid.

Ger förslag på ett par stycken. Tänk på att varma upp minst 7-8 minuter före.

1.
10 x 4min med 1-2 min aktiv vila i mellan.

2.
12 min 80% av maxpuls
2 minuter aktiv vila.
6 min 70-20 intervaller (4 st).
2 minuter aktiv vila.
6 min 60-30 intervaller (4st).
2 minuter aktiv vila.
12 min 80% av maxpuls
2 minuter aktiv vila.
6 min 70-20 intervaller (4 st).
2 minuter aktiv vila.
6 min 60-30 intervaller (4st).

3.
10 min 30-90 Trampa snabbt på ganska lätt växel 30 sek, vila 90 sek. (5 st)
5 min aktiv vila
30 min 5 x 4 min Ligg över din mjölksyratröskel på intervallen. aktiv vila 3 min mellan.

machine gun
2007-12-06, 19:38
Det finns ett riktigt svettigt cykelpass i "Stora löparboken" som är pulsbaserat (i nåt alternativträningskapitel). Hinner inte skriva ner det nu, men det påminner nog en del om Olssons pass nr 2.

DANNE1988
2007-12-06, 21:39
Detta ska jag försöka testa nån gång.. tack.

Eddie Vedder
2007-12-06, 21:42
Detta ska jag försöka testa nån gång.. tack.

Du märker vad fort det gick för suveräna tips att regna in så fort det blev en tydlig rubrik va?;)

Direkt det framgick att frågan gällde cykling ploppar kanontips in från duktiga cyklister som skaparn och Olsson.:thumbup:

DANNE1988
2007-12-07, 08:05
Aa fö fan :)