handdator

Visa fullständig version : träning efter axel ur led??


Flood
2002-05-06, 18:32
Jag var nere och körde axelpress i torsdags och armen vek sig bakåt, det knastrade i axeln och jag fick ta i och slänga fram hanteln innan den skulle gå ur led helt.

Jag har aldrig vart med om det förrut och därför så läste jag runt lite här på forumet och kom fram till att det förmodligen är en rotatorcuf-svaghet som jag får öva upp.

Vår käre Jocke hade komenterat detta klockrent i ett tidigare inlägg men då gällde det hantelpress och därför har jag några funderingar som jag skulle vilja ha svar och kommentarer till.

1. Vilken muskel är det som är svag om det inte är axlar fram (så mycket fel som jag tränat bröst i mina dar så lär det inte va den!!)

2. Är det samma ledband eller alla runt axeln som blir töjt?

Om det är olika kan man fläska på och köra för fullt för bröst och rygg efter två veckor? eller kan man köra rygg direkt? (jag tolkade svaret så) eftersom det är en antagonisk muskel eller vad det heter, en drag muskel som verkar tvärt om.

3. I det förra inlägget stod det skulle ta 4-8 veckor innan ledbanden var återställda, men man borde väl kunna köra på för fullt innan dess (på egen risk efter hur det känns) även om det i själva verket inte är helt återställt, eller kommer det motverka ihopdragningen?

Jag har även funderat på köra ett flye och cabelcross programm för bröst istället de första veckorna då det käns som att de är skonsammare övningar för axelleden än pressar? KOMMENTARER???

sen får jag ju köra rotatorcuf som aldrig förr!!! Små muskler kanske kan köra två gånger i veckan?? KOMMENTARER??

är det nått otydligt (förmodligen :D ) så fråga gärna, jag vill mer än gärna ha hjälp så fort som möjligt.

Den som samlat på sig disk och tvätt p g a sitt handikapp :)

Flood
2002-05-06, 19:02
extra glutamin eller extra fett kanske? men det är ju ingen muskel?

[ 06 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

Chris
2002-05-06, 20:54
Nån som skulle kunna vara jättesnäll o lägga upp länken till det där Jocke skrev om allt ? Hittar inte när ja söker :)

Tack!

Arne Persson
2002-05-06, 21:03
Här är lite som jag skrivit om axelleden i mit kompendium om ledlära, det kanske kan vara till lite hjälp. Glöm ej att även det långa tricepshuvudet (tillsammans med bl.a rotatorkuffen) skyddar aktivt armen att luxera.
A. skulderleden (Articulatio humeri) och skuldergördelns (Juncturae cinguli membri superioris) övriga leder. Skulderleden är som tidigare nämnts en typisk kulled där ledpannans yta endast omfattar c:a 25 % av ledhuvudets. Detta medför bl a att leden har en mycket stor rörelseförmåga jämfört med andra leder. Ledkapseln och dess ligamentförstärkningar är slappa i sin uppbyggnad och bidrar endast till en viss stabilitet i skulderleden. Att ledkapeln är slapp bevisas av att ledhuvudet kan avlägsnas från ledpannan på preparat med upp till några centimeter. Ledkapseln har ett antal ligamentförstärkningar som i någon mån bidrar till stabilisation i leden. Dessa ligament är följande: ligg. glenohumeralia (fig. ) som består av 3 st ligament band (övre, mellan och undre) och dessa förstärker främre och övre delen av kapselväggen. Vid abduction sträcks alla utom det översta ligamentet och vid utåtrotation sträcks samtliga av dessa tre ligament dessa slappnar däremot av vid innåtrotation. Dessutom finns det ytterligare ett ligament lig. coraco humeralia (fig.) i ledkapseln. Detta tvådelade ligament sträcks ut huvudsakligen vid extension och flexion i axelleden. Axelledens osteofibrösa tak bildas av acromion och processus coracoideus samt ligamentet lig. coracoacromacromiale som sträcker sig mellan de båda ovannämnda strukturerna. Det osteofibrösa takets funktion är bl a att skydda leden uppifrån. Den främsta stabiliserande faktorn är de muskler som omger axelleden och då speciellt de fyra muskler som ingår i den sk rotatorkuffen. Dessa fyra muskler är följande: m. subscapularis, m. supraspinatus, m. infraspinatus samt m. teres minor. För ytterligare information om rotatorkuffen se kapitlet om musklerna. Det är viktigt att notera att axelleden är mycket känslig för skador pga av sin instabila uppbyggnad.
De rena rörelserna i axelleden är följande: Abduktion, adduktion, flexion, extension, inåtrotation, utåtrotation samt circumduktion (Se Fig. ).
Övriga leder som ingår i skuldergördeln är följande:

Balder
2002-05-06, 21:45
Flood, jag har råkat ut för en liknande sak. Körde sittande hantelpressar och roterade bakåt med vänster axel, axel ur led. Totalt har jag dragit axeln ur led 5ggr. Som tur är ordnade min läkare en "idrottsskade" tid pga av min träning och då unga ålder, 19. Operationen beskrevs som ganska komplicerad 2/3 chans att bli lyckad. Det hela gick ut på att öppna precis där bröstmuskeln och främre axelmuskulaturen möts, därefter fixera axelleden genom att "spänna" om senor o dyligt. Blir det värre, axeln klickar och det känns obehagligt så rek. jag en sån här operation.

Jag kan även ge dig några råd som jag kommit fram till vid axelproblem:
1. Låt ALLTID någon passa dig när du kör pressövningar för axlarna.
2. Kör hellre axelpressar med stång än med hantlar, ialf om du vill överbelasta i framtiden.
3. Kör hellre militärpressar än pressar bakom nacke.
4. Om du känner minsta obehag i bottenläget när du kör vanlig bänkpress, kör då istället hantelpress.
5. Skippa pullover, för hög belastning på axeln.

Och sist, även om axelskador är bland de jobbigaste musklerna att skada, så bör det medföra något positivt. För mig resulterade det i att jag började gräva i vilka övningar som verkligen passade mig (alla övningar passar inte alla människor), bättre utförande och slutligen mer muskler! Faktum är att efter min axelskada så har min träning blivit mkt bättre än förut!

Lycka till!

Flood
2002-05-06, 22:00
Chris: här är den--> HÄR!!!! (http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000141)

Arne: Jag har skummat igenom det en gång, och de var ju en del olika :) men det verkade som tt det borde gå att köra rygg i alla fall. Men jag ska kontrolläsa det så jag är säker på att jag förstått det rätt. Tackar!!

Balder: Jag undviker stänger, för att axlarna är skeva :) så det sliter på handleden i stället då, samt att jag tycker det i regel känns bättre med hantlar, på bekostnad av ett visst viktbortfall i och för sig.

Nån jävla operation orkat jag inte med :), men som jag har förstått det så är det så att det inte drar i hop sig lika mycket som före, så om den går ur led för många gånger så kan det börja glappa, det känns det i o f s som att det gör för mig nu även att det är första gången, men det går väl tillbaka igen.

Tack för tipsen, förresten hur körde du bröst och rygg då? märkte du att det var lättare med flye övningar än pressövningar då, det känns logiskt på nått sätt, kunde du köra rygg som vanligt?

Balder
2002-05-06, 22:08
Efter min operation var jag borta en bra stund från gymmet. Jag började med att göra vanliga armhävningar hemma. På gymmet körde jag uteslutande hantelpressar för bröstet. Mkt för att få upp koordinationen, men även för att "stretcha" ur bröstet i bottenläget. För axlarna körde jag enbart press bakom nacken. Senare insåg jag att militärpressar var skonsammare än bakom nacken. Idag kör jag sällan hantelpress över huvudet, dels är man lite rädd för en ny skada och dels kan jag öka mer i vikterna utan att tumma på utförandet. Hur håller du i stången när du pressar? För mig funkar det bättre om jag låter stången "vila" än när jag "greppar" om stången.

Balder
2002-05-06, 22:11
Ang ryggen, den hade jag inga problem med. :)

Flood
2002-05-06, 22:38
Balder: Jag har nog aldrig kört militärpress seriöst nån gång, däremot körde jag press bakom nacken för några år sedan, men då gick jag sönder i axeln, när jag tacklade nån i innebandy (jag tacklar när jag spelar, ju mer likt NHL ju roligare är det) och efter det så bytade jag till hantlar och har kört med det i 2-3 år nått utan problem, tills nu, men som du säger --> trial and error

Jag håller på och "arbetar" med Arnes text nu, benar man bara ut det, flyttar om ,markerar, kursiverar och gör vissa ord feta och se till så man förstår alla ord och vart allt sitter så kan man ju fan axeln sen!! Jag får nog fan leta upp den där tricepsgrejen och göra samma sak sen.

Kom precis på en sak, kanske skulle låna nån bok av en polare som läser till sjuksköterska.