handdator

Visa fullständig version : Ljudkortsproblem (hemmastudio!)


Whistler
2007-12-05, 01:24
När jag kom hem efter DreamHack kopplade jag ljudkortet (och allt annat) som det var innan jag åkte dit. Jag använder samma kablar och samma lurar.

Skillnaden är dock att ljudet är jättedovt. Höjer jag på mixerbordet så låter det som om jag satt högsta på basen, men väldigt lite på mid och diskant. Inställningar som tidigare gav högt och fint ljud med klar signal ger nu dovt muller som måste höjas till väldigt höga inställningar för att man ska kunna lyssna.

Jag har ett ESI Juli@ som är kopplat till mixerbordet Behringer UB1204-PRO. Line-In i ljudkortet går balancerat med teleplugg i ljudkortet och XLR i mixern, och Line-Out från ljudkortet går med teleplug till mixern.

På DH hade jag lurarna kopplade till ljudkortet direkt, via obalanserade RCA-kablar och hade därför vänt på ljudkortet så som det ska vara. När jag kom hem vände jag kortet igen som sagt.

Vad kan det vara? Jag har testat ett par andra lurar och det är likadant. Har även testat att ta bort ljudkortet och sätta i det igen, och då även skruvat isär det för att se så att kontakterna var schyssta. Resten av datorn funkar fint. Jag har även testat att byta kablar från mixerbordet till ljudkortet.

Är det mixern eller ljudkortet det är fel på tror ni?

Kan det vara någon form av ESD-skada? Hur kan man se det i sådana fall?

NiXPhoenix
2007-12-05, 01:26
Kan det vara någon form av ESD-skada? Hur kan man se det i sådana fall?



Skulle ju kunna vara ESD tyvärr, tror dock det är svårt för att inte säga omöjligt att se.

Testa kortet i en annan dator nån dag.

hahavaffan
2007-12-05, 10:17
Kolla alla inställningar i Windows och övriga program. Nån EQ som ligger igång och har rövsex med ljudet kanske?

Whistler
2007-12-05, 15:06
Den enda EQ jag över huvud taget har möjlighet att ställa in är winamps, och den påverkar ju inte datorns övriga ljud. Den är dessutom numera så lågt ställd på basen att kurvan ser löjlig ut. :(

Whistler
2007-12-06, 02:55
Har felsökt en del nu.

Följande har gjorts:

Satt ljudkortet i annan dator, fortfarande kopplat till mixern. Samma fel.
Vändt på ljudkortet och använt obalancerade RCA-pluggar. Samma fel om kopplat till mixern, annars klart och fint ljud, så som på DreamHack.

Detta leder mig att tro att det är mixern det är fel på.

Torwald
2007-12-06, 09:06
Har felsökt en del nu.

Följande har gjorts:

Satt ljudkortet i annan dator, fortfarande kopplat till mixern. Samma fel.
Vändt på ljudkortet och använt obalancerade RCA-pluggar. Samma fel om kopplat till mixern, annars klart och fint ljud, så som på DreamHack.

Detta leder mig att tro att det är mixern det är fel på.

Det förefaller väl ganska uppenbart? Behringers mixers är inga höjdare, i ärlighetens namn. Har du garanti kvar?

Whistler
2007-12-06, 15:42
Uppenbart vet jag inte om det är. Tycker det är osannolikt att det har blivit fel på mixern när jag tagit bort datorn och sedan när jag kommer hem så är det den det är fel på, trots att det är datorn med ljudkort som utsatts för saker som frakt, annan elektronik i närheten etc.

Noggrannare undersökning visar att om jag vrider ner "CTRL R & Phones" som jag använder för att reglera ljudnivån till lurarna helt så hörs fortfarande ljudet väldigt väldigt lågt. Detta även om jag trycker bort alla "Source"-knappar, alltså Main Mix, Alt 3-4 och Tape.

Vanligtvis har jag bara Alt 3-4 intryckt, då det är på de ingångarna jag kör signal från datorn.

Jag kollade med Musikbörsen där jag köpte mixern och det visade sig finnas två månaders garanti kvar på varan. Ska lämna in den imorgon, men är ändå orolig för att det är någon form av handhavandefel och att jag kommer åka på en dryg felsökningsavgift.

X-ecuter
2007-12-06, 16:05
Uppenbart vet jag inte om det är. Tycker det är osannolikt att det har blivit fel på mixern när jag tagit bort datorn och sedan när jag kommer hem så är det den det är fel på, trots att det är datorn med ljudkort som utsatts för saker som frakt, annan elektronik i närheten etc.

Noggrannare undersökning visar att om jag vrider ner "CTRL R & Phones" som jag använder för att reglera ljudnivån till lurarna helt så hörs fortfarande ljudet väldigt väldigt lågt. Detta även om jag trycker bort alla "Source"-knappar, alltså Main Mix, Alt 3-4 och Tape.

Vanligtvis har jag bara Alt 3-4 intryckt, då det är på de ingångarna jag kör signal från datorn.

Jag kollade med Musikbörsen där jag köpte mixern och det visade sig finnas två månaders garanti kvar på varan. Ska lämna in den imorgon, men är ändå orolig för att det är någon form av handhavandefel och att jag kommer åka på en dryg felsökningsavgift.


Nämner dem att det är hadhavades fel så skall du stå fast att du inte gjort nått fel... många idioter på företag som säger så för att slippa extra jobb... om dem står fast vid det trots ditt nekande så skall du be om att få se på papper vad som är fel exakt, och vad havandefel är på just sådana varor... är det mycket pengar det handlar om kontakta nån sorts konsumentombudsman för försäljare och företag lurar gärna skiten ur folk som inte dirket har koll på alla komponenter på varan

Mvh / X

Whistler
2007-12-06, 16:54
Tänkte väl mer som så att det inte är något egentligt fel på mixerbordet utan någon enkel inställning eller koppling som jag gjort fel och att de inte hittar några som helst hårdvarufel på mixern när jag lämnar in den.

Torwald
2007-12-06, 22:33
Jag tyckte ändå det var uppenbart att det var mixern det var fel på om line out -> Aktiva datorhögtalare = bra ljud
och line out -> mixer -> Aktiva datorhögtalare = dåligt ljud
Det förutsätter ju dock att 1. Du använder samma utgångar på ljudkortet i båda fallen och att 2. du inte har fuckat upp inställningarna på mixern.

Att det inte blir helt tyst trots att du drar ner hörlursstärkarens reglage i botten kan nog förklaras med tvivelaktig kvalité.

Hur kopplar du på mixerbordet då? Alt 3-4 sa du, jag antar att det är en obalanserad stereokanal, de brukar heta något sådant på såna där mixers. Då är det ju bara att bussa den till main mixen, om det inte görs per automatik, och justera volymen med huvudregeln? Förstår inte riktigt vad som kan gå fel här.

Nu vet jag inte exakt vad du har för mixer, men om den kostar typ 300 spänn och du riskerar att åka på en serviceavgift på 500 och till det reparationsavgift om du inte har garanti kvar, då kanske det inte är värt det?

I mina ögon torde det vara ganska klart att det inte är ljudkortet som krånglar. Förutsatt som sagt att du använder samma utgångar osv i båda fallen.

Whistler
2007-12-07, 04:51
Torwald: Som jag har skrivit så har jag testat olika kombinationer av ingångar och utgångar på ljudkortet (på mixern finns bara ett egentligt alternativ om man ska köra balancerat) vilket lett att jag dragit de slutsatser jag gjort.

Dessutom har jag inte en enda gång nämnt något om högtalare. Jag har istället flertalet gånger skrivit att det just är hörlurar jag använder, kopplade till mixerbordets hörlursuttag.

Mixern ligger på 1500-2000kr beroende på butik.

Torwald
2007-12-08, 15:39
Torwald: Som jag har skrivit så har jag testat olika kombinationer av ingångar och utgångar på ljudkortet (på mixern finns bara ett egentligt alternativ om man ska köra balancerat) vilket lett att jag dragit de slutsatser jag gjort.

Dessutom har jag inte en enda gång nämnt något om högtalare. Jag har istället flertalet gånger skrivit att det just är hörlurar jag använder, kopplade till mixerbordets hörlursuttag.

Mixern ligger på 1500-2000kr beroende på butik.

Jag erkänner, jag orkade inte läsa så noga. Det har väl ingen betydelse om du har högtalare eller hörlurar, jag bara utgick ifrån att du hade högtalare.

Hörlursstärkaren i bordet kanske är kass?

Onödigt att dryga sig, jag försökte bara hjälpa till. Om du inte är intresserad av att hitta felet själv kan du väl lämna in bordet då om det är så jävla dyrt. Då är det väl värt det.

tossefar
2007-12-08, 16:38
Jag misstänker att Torwald aldrig fick den där legoborgen i julklapp när han var yngre...

Torwald
2007-12-08, 16:58
Haha ja jag är avundsjuk, där har vi problemet. Visa ord.

Whistler
2007-12-09, 03:19
Nu är jag lite ledsen. Bytte mixerbordet idag, men samma jävla fel ändå! :(

Torwald
2007-12-09, 10:38
Aj då, doh =( Några andra teorier?

Whistler
2007-12-09, 15:09
Nej, nu börjar jag bli riktigt lack.

Har bytt mixer, bytt kablar, bytt signalkälla (testade att koppla in mobilens Mp3-spelare) och bytt hörlurar, men samma jävla fel ändå. Blir vansinnig.

Åtminstone har jag uteslutit hårdvarufel (eller?), så det måste vara någon inställning.

NiXPhoenix
2007-12-09, 16:55
Det är en förbannelse.

Har du verkligen uteslutit hårdvarufel på ljudkortet? Jag är inte riktigt med på vilken sida som används när, men kan det inte vara så att just ena sidans utgångar är skadade?