handdator

Visa fullständig version : Diverse kosttilskott - Hur ska man ta dem?


Carl_1420
2007-12-04, 18:15
Hej allesammans. Köpte häromveckan ett paket innehållande Whey-80, Gainer och Kreatin. Fram till nu så har jag tagit proteinet innan träning, och gainern efter. Borde jag göra på något annat sätt? Tycker ni att jag ska ta de flera gånger, t.ex på kvällen eller morgonen? Jag är en ganska liten person som gärna vill lägga på mig några kilon (ej fett).
Sen till kreatinet. Har inte vågat använda detta ännu. Kan jag blanda det med t.ex drycken jag tar innan passet? Sen står det att man ska inleda med ganska mycket i en vecka, och därefter minska mängden stegvis; behövs det verkligen?
Är ny här. Vore oerhört tacksam om jag kunde få svar på mina frågor.

Med vänliga hälsningar! *flex*

//Carl

K-Son
2007-12-05, 08:32
hej,
vill du gå upp lite i vikt så skulle jag rekommendera dig att köra dessa tillskott något i stil med följande;

börja med att kicka igång ditt kreatin genom att inta detta 4ggr / dag i 4 dagar eller vad nu ditt kreatin beskriver. (morgon, innan träning, efter träning, innan läggdags)

Få fart på din proteinsyntes i kroppen . Ta en proteindrink tillsammans med din frukost direkt på morgonen. eventuellt om du inte äter allt för mkt på morgon så kan du köra 50/50 med proteinet och din gainer och göra en egen blandning som du tar då.

försök få i dig mat var 3e timma. skall innehålla både protein och kolhydrater. ser du att du inte får det eller har tid att göra mat, så ersätt dessa mellanrum med gainern.
före träning kan du ta en halv gainerblandning, och direkt efter träning en hel gainer.

se till att få i dig en måltid på LAGAD mat en timma efter träningspasset.
innan läggdags så tar du en portion av ditt protein för att kroppen skall ha att ta av medan du sover.

Lycka till.
MVH // K-Son

dannegavle
2007-12-05, 08:32
Angående kreatin: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Jag har precis beställt kreatin själv för första gången med förhoppningen att jag ska kunna plocka ut lite extra explosivitet vid innebandy och gym-träning trots att jag ligger på ganska kraftigt kcal-underskott (minus 700-1000 per dygn).

/Daniel

K-Son
2007-12-05, 08:43
Angående kreatin: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Jag har precis beställt kreatin själv för första gången med förhoppningen att jag ska kunna plocka ut lite extra explosivitet vid innebandy och gym-träning trots att jag ligger på ganska kraftigt kcal-underskott (minus 700-1000 per dygn).

/Daniel

Har du tur så kommer du få ut det där sista trycket vid träningen då du ligger på underskottet. var inte rädd om du går upp i vikt för det är vätska som lagt sig i muskeln.

z_bumbi
2007-12-05, 08:47
Det är bättre att äta mat än att lita på en gainer för att att gå upp i vikt om man inte har väldigt svårt att gå upp och/eller kräver väldigt mycket kalorier, så gainern endast efter träningen som återhämtning*.

Proteinet som mellanmål tillsammans med någon frukt, smörgås etc om du behöver mer protein i kosten.

Kreatinet funkar bättre med kolhydrater så om du ska köra en uppladdning så tar du det till några av dagens mål plus till gainern i samband med träningen, kör du ingen uppladdning eller när uppladdningen är klar så räcker det att ta 5-10 g/dag men även då i samband med kolhydrater (dvs mat eller gainern vid träningen).

*Det går att ta den innan, under och/eller efter men det är enligt mig viktigast att fylla på energi direkt efter träningen.

dannegavle
2007-12-05, 08:59
Har du tur så kommer du få ut det där sista trycket vid träningen då du ligger på underskottet. var inte rädd om du går upp i vikt för det är vätska som lagt sig i muskeln.

Jag har läst en hel del om kreatin här på Kolozzeum så jag är förberedd på en viss viktökning.

Normalt sett ligger jag inte på så stort underskott men just nu har jag ett väldigt specifikt mål innan jul och har lyckats hitta massvis med motivation. Då är det lika bra att passa på o pressa sig lite under några veckor.

Viktutveckling senaste 16 dagarna:
95.9 (2007-11-21)
96.2
95.5
95.0
94.5
93.0
94.9
94.6
93.7
93.5
93.0
92.1
92.3
92.7
92.2
91.6 (idag)

Mål innan jul: <90
Slutmål: ej satt än
Startvikt på deffen: 133.8 (2006-01-09)

Väntar förmodligen med kreatinet tills efter jul-målet är nått.

/Daniel

loztdignity
2007-12-05, 19:29
Bra jobbat Danne!!!