handdator

Visa fullständig version : Words of a woman - en blog om en utsatt kvinna.


Handcuff
2007-12-04, 18:10
Mycket läsvärd blogg om en kvinna som blivit misshandlad av sin partner:

Words of a woman (http://maddox-wordsofawoman.blogspot.com/2007/10/dagen-som-frndrade-mitt-liv.html)

Handcuff
2007-12-04, 18:19
Ett sätt att ventilera sina känslor och samtidigt ge en inblick i hur det är att leva med någon som misshandlar och hotar en så pass mycket att man normaliserar det och tycker att man har det ganska bra...

Fruktansvärt hemskt och otroligt vanligt.

Handcuff
2007-12-04, 18:24
Klistrar in en bit av början av bloggen innan fler pellejönsar kommer in och förlöjligar kvinnomisshandel:

Vaknar. "god morgon, älskling!" Får bara ett surt grymtande till svar... Åh nej! Inte en SÅN dag!

Han var överj*vlig hela dagen! Jag gjorde inte nånting rätt...som vanligt. Men idag var det annorlunda! Jag var van vid elakheterna men det var nånting med just den här dagen...nånting hängde i luften.

På eftermiddagen deklarerade han att han tänkte sticka hem till en kompis. "Va skönt!" tänkte jag. Jag vågade inte säga nånting rakt ut, skickade ett sms under kvällen och bad honom sova borta...sa att jag skulle städa och behövde vara lite för mig själv. "Inga problem" blev hans svar.
Det blev ingen städning, låg mest och njöt av lugnet. Hann precis somna när telefonen plötsligt ringde. Slängde en blick på klockan. 00.57! Såg på displayen att det var han!! "Hallå?" "Hej! Kan du hämta mig?" "Va?? Nää...vaddå?" "VADDÅ NEJ?? DU HÄMTAR MIG NU!! HÖR DU VAD JAG SÄGER??"

Om det var nånting jag lärt mig var det att veta när klockan var slagen! Ingen ide´att diskutera! Klädde på mig och åkte iväg. Ringde min väninna på vägen. -"Kan jag sova hos dig inatt? Han är full. Jag vill inte vara hemma!" Det var såklart inga problem. Min tanke var att åka och hämta honom, för att minimera hotbilden, och sen ta mig hem till min väninna.

Samtalet under bilfärden hem bestod mest av förolämpningar. Jag va bara tyst. Torkade obemärkt bort mina tårar. Ville inte visa att hans ord tog. Blev ändå bara hånad när jag grät. Jag vill bara bort!

Hemma. Han har klätt av sig och ligger i sängen. Stinker öl! -"Jag behöver lite frisk luft så jag tar en promenad" Hade redan skorna på mig. Tar handväskan från kroken i hallen, kopplar hunden och tar nycklarna i handen. -"Hunden stannar hemma!" befaller han. Men jag lyssnar inte. Jag VET att det kommer nu... Jag VET att jag måste därifrån! Han är arg. Jättearg. Ursinnig!

Jag springer ut genom porten och bort till bilen. Kastar mig in precis när jag upptäcker att han är efter mig. Mitt hjärta slår och jag skakar. Får in nyckeln i låset och startar bilen. Allt tar så lång tid! Ner med handbromsen, i med backen. Han är redan framme vid bilen. Sliter upp passagerardörren och skriker nåt. Jag bara gasar! Koppling, broms, ettan, KÖR!! Han sliter på nytt upp bildörren men jag gasar så däcken tjuter!

Efter ett par minuter börjar jag skaka så att jag knappt kan köra. Jag gråter och får knappt nån luft. Jag har rymt! Kommer fram till parkeringen utanför min väninnas hus. Tar upp mobilen. Lyckas slå hennes nummer efter 6:e försöket. En trygg röst svarar i andra änden men jag kan inte prata. Jag bara gråter. Viskar "hjälp, han kommer döda mig!"

Vi lägger på. Hon är påväg ner. Mina ben skakar och jag vågar inte kliva ur bilen. Sitter med handen på startnyckeln. Mobilen ringer.
- "Hallå?"
- "Du kommer hem NU!"
- "Nä, jag kommer inte hem!"
- "Du kommer hem NU, säger jag!"
- "Jag kommer inte hem!"
- "Om du inte kommer hem så kommer du aldrig att se mig igen!"
- "Jag VILL aldrig se dig igen!!" Blev rädd för mina egna ord.
- " Jag ska slå sönder dej, din j*a f*ta! Jag ska slå sönder hela lägenheten!!"
- "Då ringer jag polisen!"
- " Du ska FAN inte hota mig, din h*ra!"

Jag hör hur saker krossas i bakrunden. Han är helt vansinnig. Jag är så fruktansvärt rädd. Det är så overkligt! Det är en mardröm!

- "Jag ska slå ihjäl dig! Jag ska slå dig sönder och samman! Du kommer ha en ovän för livet!"
-"Jag vill inte prata med dig mer. Jag lägger på nu!"
-"Du lägger INTE på luren!!" Din j*la f*ta!! Jag ska slå sönder varenda pryl du har och sen slår
slår jag ihjäl dig!!"
- "Jag lägger på nu. Hej då!" Klick.

stenis
2007-12-04, 18:56
Skönt och se att han fick fängelse, men 8 månader? Fy fan säger jag, skulle haft minst ett par år så det tog lite. Bra skriven blogg för övrigt, hoppas hon får lugn och ro framöver nu.

Handcuff
2007-12-04, 19:07
Det finns också män som lever i förhållanden där de blir psykiskt och fysiskt misshandlade. Detta är på långa vägar inte alls lika vanligt, men visst det är också hemskt. Faktum är att detta i princip är ett mansproblem..ganska otippat va?

Man kan inte jämföra att få en smäll av en annan kille på krogen med att bli misshandlad och kränkat av den person man borde kunna lita på mest i världen - den som borde skydda en och ge kärlek, ens partner.

Visst. Det kommer alltid finnas individer som fnyser åt fenomenet "kvinnomisshandel" och tycka att det är ett modeord, bara för att det (tack och lov) fått uppmärksamhet på senare tid. Det finns också dom som tycker att kvinnor ska tänka sig för och inte reta upp sin partner - vad det är för män kan ni säkert räkna ut.

Jorgen
2007-12-04, 19:10
Tramsa inte i tråden.

mini
2007-12-04, 19:10
Systematisk partnermisshandel är fruktansvärt vem som än blir utsatt. Just i exemplet var det en kvinna som blev misshandlad av sin man. Hon vill berätta och gör det i en blogg. Kanske kan det hjälpa någon, om inte annat henne själv.
Varför är det så provocerande?

Lallle
2007-12-04, 19:19
Har svårt att läsa sånt här då det upprepas ett slags mantra i huvudet som som bara säger "Men lämna honom för helvete", förstår dock att det kanske inte är så lätt.

Echoone
2007-12-04, 19:52
En bult i pannan låter passande för en sån människa, ibland bör vi leka gud och bestämma över liv och död

Chris
2007-12-04, 20:25
Systematisk partnermisshandel är fruktansvärt vem som än blir utsatt. Just i exemplet var det en kvinna som blev misshandlad av sin man. Hon vill berätta och gör det i en blogg. Kanske kan det hjälpa någon, om inte annat henne själv.
Varför är det så provocerande?

Vem har blivit provocerad menar du?

Jorgen
2007-12-04, 20:26
Vem har blivit provocerad menar du?

Det finns poster som du inte ser. :)

Tricklev
2007-12-04, 20:30
Utgick ifrån att denna tråden blivit rensad en del, kan bara ana vad det är för idiotiska åsikter som har sipprat fram i denna tråden.

Ont: Oerhört intressant läsning är det, om bara deras servrar kan sluta bråka så man kan läsa klart.

Chris
2007-12-04, 20:32
Det finns poster som du inte ser. :)

Jaha, då får jag läsa mellan raderna då. (eller inläggen kanske?) *grr27*

Mago
2007-12-04, 20:38
Undra hur man står ut med sig själv efter sådant beteende.

Deceiver85
2007-12-04, 20:39
En bult i pannan låter passande för en sån människa, ibland bör vi leka gud och bestämma över liv och död

Vi behöver inte överdriva nu...men ett knä i skrevet varje dag i två års tid vore något att tänka på.

Alexton
2007-12-04, 20:41
Egentligen borde systematisk misshandel och kränkning kunna tolkas som en sorts fysisk och psykisk tortyr, borde dömas efter det också.

J de Koof
2007-12-05, 08:12
Man kan inte jämföra att få en smäll av en annan kille på krogen med att bli misshandlad och kränkat av den person man borde kunna lita på mest i världen - den som borde skydda en och ge kärlek, ens partner.

Visst. Det kommer alltid finnas individer som fnyser åt fenomenet "kvinnomisshandel" och tycka att det är ett modeord, bara för att det (tack och lov) fått uppmärksamhet på senare tid.

Jag håller inte med.

Jag avvisar begreppet "kvinnomisshandel" med hänvisning till att det kvinnan i relationen utsätts för är, i princip, samma sorts våld som hennes man använder på krogen mot andra män. Man kan inte komma åt något exklusivt våld mot kvinnor utan att angripa allt våld och alla attityder som förespråkar eller förringar våldsanvändning.

Om det är så att det är "mer okej" att slå nån på truten vid krogdisken, än att slå sin partner hemma, så kommer vi aldrig nån vart.

/J

mini
2007-12-05, 08:34
Jag avvisar begreppet "kvinnomisshandel" med hänvisning till att det kvinnan i relationen utsätts för är, i princip, samma sorts våld som hennes man använder på krogen mot andra män.


Du ser ingen skillnad i när våldet sker i en relation, ofta i någon slags beroendeställning, och när den sker som engångsföreteelse på krogen (där det dessutom ofta finns folk runt omkring)?

J de Koof
2007-12-05, 08:46
Du ser ingen skillnad i när våldet sker i en relation, ofta i någon slags beroendeställning, och när den sker som engångsföreteelse på krogen (där det dessutom ofta finns folk runt omkring)?

Som benägenhet hos förövaren, nej. Det är samma benägenhet att hantera frustration, motgångar, ilska, ångest, egen otillräcklighet etc etc. Män (framför allt) måste lära sig djupt i märgen att våld är fult, lågt, töntigt och bevis för personligt misslyckande. Allt våld.

Föräldrars våld mot barn kan jag tänka mig räkna som en egen, särskilt allvarlig kategori. Här är det fråga om ett verkligt beroendeförhållande och en total utsatthet utan utväg, och dessutom ibland idéer om uppfostring hos våldsverkaren.

/J

Tolkia
2007-12-05, 08:58
Om jag skulle försöka "artbestämma" kvinnomisshandel/partnermisshandel/våld i hemmet/kalladetvadduvill skulle jag säga att det har mer gemensamt med mobbing och liknande systematiska trakasserier än med engångs-slagsmålsvåld på krogen. I misshandeln av den man lever tillsammans med finns, som mini pekar på, ett element av emotionell misshandel; man förgriper sig på den man älskar (eller åtminstone säger sig älska)/den man älskar förgriper sig på en. Det största hotet i tillvaron kommer från den som skulle vara ens trygghet, eller man är själv hotet mot det man borde (vilja) skydda. Jag tror att det gör något med psyket åtminstone hos den som blir misshandlad som en engångsföreteelse på krogen eller på gatan inte gör.

(Dock är det förkastligt även att slåss på krogen, för att undvika missuppfattningar.)

J de Koof
2007-12-05, 09:28
Oavsett kategorier eller grader av våld; min poäng är att man kan inte bearbeta "kvinnovåld" genom att fokusera på detsamma. För att komma åt "kvinnovåld" (och för min del ännu hellre våld mot barn) måste allt allmänt våld bearbetas först. Det vill säga benägenheten att ta till våld.

Detta startar med att uppfostra sina barn utan inslag av våld. Huruvida man framgångsrikt kan bearbeta redan vuxna människor vet jag ej.

/J

Racso
2007-12-05, 12:29
Nån som har statistik över hur ofta missbruk förekommer hos den som misshandlar? Jag föreställer mig att det nästan är uteslutande droger med i bilden.

St0ned
2007-12-05, 13:08
Nån som har statistik över hur ofta missbruk förekommer hos den som misshandlar? Jag föreställer mig att det nästan är uteslutande droger med i bilden.

det är inte så mycket droger / alkohol med i bilden som man ofta tror.. Visst det är mycket, men mindre än de flesta tror..

Har själv setat i den situationen och blivit misshandlad av min partner, ibland fick man stryk när han var pruttfull, ibland när han var nykter.. Men på fyllan var det värre, det finns lixom inget stopp då..

Anyways.. jag jobbar för en kvinnojour, och endast en kvinna i år har sökt hjälp hos oss för att gubben missbrukat.. I detta fall var det alkohol..
Sen har jag märkt att det oftast förekommer droger hos yngre, och alkohol hos äldre.. Nu utgår jag ifrån de kvinnor vi tagit in på våran jour..

Loke
2007-12-05, 13:47
Alltså, det här med våld... Självklart är det värre att bli misshandlad i en relation än på krogen. På samma sätt är det värre att bli slagen i en mörk gränd av ett gäng 18-åringar än att bli slagen i en boxningsring.

Skälet till detta är att det är inte våldet i sig som skadar utan rädslan som våldet skapar. Det gör faktiskt inte så extremt ont att få en sprucken läpp eller en blåtira, speciellt inte när man är mitt i ett slagsmål och adrenalinet flödar. Det som verkligen gör ont är den maktlöshet man känner inför någon som är fysiskt överlägsen.

Det är därför våld inom relationer är värst. Men det är också därför jag anser att samhället har hakat upp sig för mycket på våld. Våld är bara ett verktyg för att skada någon psykiskt. Men det är den psykiska skadan som misshandlare borde straffas för. Problemet är att skadorna efter våld är tydliga och dessutom är de objektiva, vilket de psykiska skadorna inte är.

Därför blir jag så jäkla sur när folk framhåller våld som höjden av ondska. Det går aldeles utmärkt att få någon att bli rädd och bryta ihop psykiskt utan att dela ut ett enda slag, man måste bara hitta nåt annat att hota med. Det finns garanterat massor med förhållanden där ute där det inte finns något våld alls, men det psykiska lidandet ändå är enormt. Man kan ha praktiska eller ekonomiska hållhakar, det kan vara motpartens barn eller dess goda rykte som man hotar. Vad som hellst som biter egentligen. Detta tror jag speciellt lite äldre generationer (födda före 40-talet) kan gå i god för, de levde på en tid då man var mycket mer beroende av sin partner.

Tolkia har helt klart rätt i sin jämförelse av mobbning och våld inom förhållanden, de är väldigt lika. Fast man kan såklart bli rädd även då man blir misshandlad på gatan, fast då är det ju en mindre konkret person man blir rädd för. Kanske blir man rädd för punkare, invandrare eller mörka gator i allmänhet.

Handcuff
2007-12-06, 14:52
Hit kan man vända sig om man behöver stöd: www.kvinnofridslinjen.se (http://www.kvinnofridslinjen.se/)