handdator

Visa fullständig version : Sönderkokta grönsaker


Mekadin
2007-12-04, 17:01
Jag har hört att sönderkokta grönsaker(grönsaker som har kokat för länge, allt för länge) förlorar sitt näringsinnehåll eller iaf försämrar det. Ifall det stämmer. Ska man då bara strunta i att äta sönderkokta grönsaker och ta något annat istället?

3.1415926535
2007-12-04, 17:07
Det stämmer till viss del. Vitaminer som är vattenlösliga löses upp i vattnet man kokar dem i ju längre man kokar. Vill man bevara så mycket som möjligt av de vattenlösliga vitaminerna är ångkokare än bra grej.

Mekadin
2007-12-04, 17:23
Men om man inte har någon chans att påverka kokningen. Jag får detta i skolan nämligen. Ska jag bara strunta i grönsakerna och ta något annat? Jag menar, onödig mat tar ju bara upp plats.

fluff
2007-12-04, 18:39
Det är ju fortfarande inte så att grönsakerna blir onyttiga. Klart som korvspad du ska äta dom iaf, mycket bättre än att inte äta grönsaker alls för hundra gobbar.

Eddie Vedder
2007-12-04, 19:25
Jag förstår faktiskt inte hur du tänker nu. Visst kommer varmhållningen ställa till förluster av värmekänsliga mikronutrienter men du får väl inte i dig mer av dom genaom att skippa grönsakerna helt?

Animalistic
2007-12-04, 19:35
dom förlorar inte så mycket vitaminer att det är värt att skippa dom


EDIT: Vedder hann före >_>

Ronja
2007-12-04, 20:15
Försvinner inte nästan 70% av näringen? då e d ju knappt nå idé å äta dem då all näring är borta, bättre ta extra mkt när man lagar mat hemma senare ju :)

Scratch89
2007-12-04, 20:17
Försvinner inte nästan 70% av näringen? då e d ju knappt nå idé å äta dem då all näring är borta, bättre ta extra mkt när man lagar mat hemma senare ju :)

Gratis är gott?

Eddie Vedder
2007-12-04, 20:18
Försvinner inte nästan 70% av näringen? då e d ju knappt nå idé å äta dem då all näring är borta, bättre ta extra mkt när man lagar mat hemma senare ju :)

Det är det visst, du verkar verkligen sjukt nojig över tillagning och förvaring och nyttighet.

Tolkia
2007-12-04, 21:12
Försvinner inte nästan 70% av näringen? då e d ju knappt nå idé å äta dem då all näring är borta, bättre ta extra mkt när man lagar mat hemma senare ju :)
Vad är "näring" här? Det enda som påverkas är ju innehållet av värmekänsliga och/eller vattenlösliga mikronutrienter (lär väl vara vitaminer och antioxidanter mest). Kolhydrater, protein och fett förändras inte av tillagning, inte ens överkokning (däremot om man kremerar maten till sot i ugnen, då blir det ju just bara ... sot). Även kostfiber, som ju inte innehåller "näring" i den bemärkelsen, är ju något som kroppen behöver.

Jag plusettar på alla ovan som sagt "ät grönsaker". Allt måste inte vara optimalt för att inte vara skadligt.

Slartibartfast
2007-12-04, 22:13
Allt måste inte vara optimalt för att inte vara skadligt.

Det är ju fortfarande inte så att grönsakerna blir onyttiga.

Hur får man en grönsak till att bli onyttig/skadlig? Koka i reaktorvatten?

Det är skillnad på onyttigt/skadligt och värdelöst, no? *popcorn*

Eddie Vedder
2007-12-04, 22:18
Hur får man en grönsak till att bli onyttig/skadlig? Koka i reaktorvatten?

Det är skillnad på onyttigt/skadligt och värdelöst, no? *popcorn*

Det var menat so lite sarkasm skulle jag tro. För att tydliggöra hur dumt det är att tycka man likagärna kan skita i att äta grönsaker för att dom har kokats lite längre än vad som duger åt personen i fråga.;)

fluff
2007-12-04, 22:23
Hur får man en grönsak till att bli onyttig/skadlig? Koka i reaktorvatten?

Det är skillnad på onyttigt/skadligt och värdelöst, no? *popcorn*

Trodde ironin i själva inlägget skulle vara svår att missförstå, men får för säkerhets skull lägga in ;) in nästa gång.

;)

Mekadin
2007-12-05, 01:19
Ok, så här ligger det till. Jag bor i USA och som de flesta vet så får man själv pröjsa skolmaten här(man kan inte äta maten gratis). Deras system funkar som så att man betalar för de saker man väljer att ha med i sin "meny". Altså, eftersom jag inte kan ta så mycket som jag vill så måste jag välja mellan olika sorts tillbehör och om de mesta av grönsakernas näring försvinner vid tillagningen så tar jag hellre något annat som ger mig mer näring. Hänger ni med? Andra möjliga "nyttiga" tillval är tex, bröd, kött, majs om man har tur eller banan men det är väldigt ovanligt. Tragiskt, jag vet men det är så här det är. Så vad tycker ni jag ska ha på brickan?

Eddie Vedder
2007-12-05, 05:58
Ok, så här ligger det till. Jag bor i USA och som de flesta vet så får man själv pröjsa skolmaten här(man kan inte äta maten gratis). Deras system funkar som så att man betalar för de saker man väljer att ha med i sin "meny". Altså, eftersom jag inte kan ta så mycket som jag vill så måste jag välja mellan olika sorts tillbehör och om de mesta av grönsakernas näring försvinner vid tillagningen så tar jag hellre något annat som ger mig mer näring. Hänger ni med? Andra möjliga "nyttiga" tillval är tex, bröd, kött, majs om man har tur eller banan men det är väldigt ovanligt. Tragiskt, jag vet men det är så här det är. Så vad tycker ni jag ska ha på brickan?

Du tycker inte det kan vara värt att nämna en sån här sak i grundposten?;) Inte som att man tar för givet att en person pluggar i just USA, på ett svenskt forum är det ju ganska givet att vi gissar att du går svensk skola.:Virro

Men jag förstår inte att folk envisas med att alltid alltid alltid prata om "att näringen försvinner", och av någon anledning verkar det bara gälla grönsaker. Varmhålls inte köttet också? Har inte brödet bakats? Kanske är det t.o.m. raffinerat mjöl?
Då har det ju också skett näringsförluster av värmekänsliga näringsämnen, inte mycket kvar att äta då.

Värmekänsliga mikronutrienter är värmekänsliga oavsett om dom förekommer i en grönsak eller i en ett riskorn, man kan inte bara prata om "näringen" hit och dit.
Så bry dig inte om det, ät dom mest näringsrika grönsakerna och så får du helt enkelt ta att näringsinnehållet inte är optimalt. Om du nu vill äta grönsaker överhuvudtaget.

Ett tips är kokta morötter om det finns, kokta morötter har bättre biotillgänglighet av beta-karoten än råa.

Men som sagt blir det inte mycket mat som lär duga åt dig om du inte är beredd att tolerera lite näringsförluster som följd av värmehållning, förvaring och tillagning.

Doctor Snuggles
2007-12-05, 06:37
Jag tror hanhon menade att det är mer kostnadseffektivt att få i sig mer energität mat just vid skollunchen (då kalorierna inte försvinner), om det är så att mycket mikronutrienter försvinner hos grönsakerna - för att fylla på mikronutrienterna vid ett senare tillfälle.

Eddie Vedder
2007-12-05, 07:04
Jag tror hanhon menade att det är mer kostnadseffektivt att få i sig mer energität mat just vid skollunchen (då kalorierna inte försvinner), om det är så att mycket mikronutrienter försvinner hos grönsakerna - för att fylla på mikronutrienterna vid ett senare tillfälle.

Ja men i såna fall är ju tråden helt onödig. Varför fråga om grönsakerna överhuvudtaget om man ändå planerat att plocka bort dom?

Jag anser att det är värt att äta i vilket fall. Men är et en utgift som inte anses prioriterad så är det ju förstås rätt att skippa. Men att betala per kcal är ju också lite fel, för som sagt försvinner värmekänsliga mikronutrienter från alla källor.
Om det då är energimängden som är det viktiga känns ju en diskussion om grönsakerna rätt överflödig.;)

Ronja
2007-12-05, 10:18
Det är det visst, du verkar verkligen sjukt nojig över tillagning och förvaring och nyttighet.

Nej jag skulle säkert äta grönsakerna ändå om de var goda o passade till det som serverades, om d ej är goda ä d ju onödigt eller ?

CoolHandLuke
2007-12-07, 02:18
Tror man på 'naturlig hygien' så ska man inte äta saker som smakar illa. Men å andra är man tillräckligt hungrig så äter man nog både ruttna och överkokta grönsaker utan att fundera.