handdator

Visa fullständig version : Träna bort svank!


RogerE
2007-12-04, 11:20
Har haft väldigt stora komplex för min överdrivna svank och nu är det dags att göra något på riktigt åt det, orkar inte med att ha så mkt svank längre - det ser inte bra ut - inte äns när jag har kläder på mig.

Jag har hört att man ska stretcha höftböjarmuskeln:

Från : http://www.ryggochmuskelakuten.se

" 4:3 Iliopsoas.
Höftböjarmuskeln. Består av två muskler som går ihop till samma fäste. Den över delen går från ryggradens sidor och ner genom bukhålan för att gå samman med den nedre delen som går från bäckenskålens insida för att tillslut fästa in på lårbenets insida. Stretchas genom att man står på golvet med stretchsidans knä i underlaget. (Lägg gärna något mjukt under knäet). Tag ett stort steg framåt med det motsatta benet för att motverka för kraftig svank i stretchövningen. Tag stöd mot en soffa eller en stol som du bör ha på vid stretchsidan samtidigt som du stöder den andra armen mot motsatta knäet. Öka stretchen med att böja motsatta knäet. Skall kännas i stretchbenets ljumske. "


Hur ofta ska jag göra den här övningen? Är det bättre ju oftare man gör den? Kan tänka mig att utföra den några gånger per dag om det är så!

Sedan finns det på gymmet en vad jag tror är "crunches maskin"
liknande den här:
http://www.comfortchannel.com/images/acm-190_hero.jpg

Är det bra att köra med den också för att motverka svank? Något särskilt jag bör tänka på? Desto bättre med mer vikt? Blir svårare att göra den noggrant och med bra balans ju mer vikt man lägger på men klarar väll 50 kg hyffsatt.

Fler tips och idéer hur jag ska få bort svanken? tack för svar

JohnRick
2007-12-04, 16:01
Som du sagt: Stretcha höftböjarmuskeln, sedan kan du ju passa på att stretcha hamstrings också, även om förstnämnda är viktigast. Stretcha alla muskler som "drar i bäckenet" m a o. Sedan är det givetvis viktigt med stark bålstyrka, i.e magmuskulatur. Det som egentligen är viktigast att tänka på är dock hållningen. Tänk på den när du sitter, står, går, och om möjligt även när du inte ens är vaken. "In med magen, ut med bröstet" räcker en bra bit.

Alucard
2007-12-04, 17:00
Sök i forumet, finns några bra trådar om just detta

RogerE
2007-12-10, 15:44
Tack för svaren!

Men innan jag drar till gymmet nu vill jag helst veta - hjälper crunches maskinen mot svank eller förvärrar den det?

Endura
2007-12-10, 15:56
Jag har också en rejäl svank och min naprapat har rått mig att stretcha höftböjaren (faktiskt särskilt när musklerna är kalla) och att träna magmuskulaturen. Dock tycker jag att just den maskin som du beskriver (jag kallar den för fällkniven) upplever jag mest som onödigt belastande på höftmusklerna och jag skulle råda dig att hellre välja övningar/maskiner som bara belastar just magmuskulaturen.

JohnRick
2007-12-10, 18:21
Tack för svaren!

Men innan jag drar till gymmet nu vill jag helst veta - hjälper crunches maskinen mot svank eller förvärrar den det?

Som Endura också skrev. Jag tror iofs inte att maskinen förvärrar din svank, men många maskiner verkar vara usla, och det är just magmuskulaturen man vill belasta, inte köra den statiskt medan höftböjaren jobbar. Kör i stället vanliga crunches på golvet eller bänk. Viktade om du vill. Eller "rope crunches" i kabeltrissa. Du ska ju sträva efter att "flexa" överkroppen/ryggraden och bita dig själv i naveln. Typ.