handdator

Visa fullständig version : Stämmer detta ?


AdamK
2007-12-03, 21:56
Hejsan alla på kolo.
Jag undrar över en sak, vet inte hur jag ska göra.

De är såhär att jag hört från olika folk: Om man vill bli större så kör man med mer vikt och mindre reps. Men blir man inte lika stark som om man gör mindre vikt och fler reps ?

Jag kör 10*3 på alla.
Jag vill järna bli biffigare och ändå öka i styrka, hur ska jag göra?

Ni får järna skriva också hur många reps jag borde göra ?

Tacksam för svar // Adam

krellik
2007-12-03, 22:00
Nej det är fel. Det förenklade svaret är tvärtom, få reps för styrka, några fler för muskler, ändå lite fler för uthålighet.

Sen kan man bli mer avancerad om man vill men så länge du hajar detta så räcker det ganska långt. Egentligen är det ju ganska självklart att för att bli riktigt stark måste man lyfta riktigt tungt och ju färre reps man kör desto tyngre lyfter man.

AdamK
2007-12-03, 22:01
krellik: Du tycker jag ska fortsätta med så jag kör ?

major Pectoralis
2007-12-03, 22:04
Man kan uppenbarligen träna på flera olika sätt för att bli stor. Dessutom gäller olika set och repsantal för olika muskelgrupper och övningar; vissa muskler svarar bättre på en viss typ av träning.
I olika faser av utvecklingen är dessutom olika typ av träning mest effektiv. Därtill krävs i regel variation i träningen för ett långsiktigt utvecklande.
Genetik, kost, träningsbakgrund etc spelar även stor roll för vilken typ av träning som är "optimal".

Fjällbrynt
2007-12-03, 22:07
det repsantalet som gäller för de olika grupperna är i stora drag(SKILJER MELLAN INDIVIDER)
3-6 reps=styrka

8-12 muskelvolym

15+ uthållighet

krellik
2007-12-03, 22:08
Otur att man inte kan träna 1 repare för styrka... ... ....

Troll
2007-12-03, 22:09
Det bästa är att växla mellan de båda.
Kör ett tag med få reps (4-6) och sedan ett tag med många (10-20). :thumbup:

Yucko
2007-12-03, 22:09
Ey, dubbelpost:

"Jadu Adam, för att se "biff" ut krävs det att du ihärdigt river gymmet under några års tid. Det kombinerat med bra mat och vila gör att du så småning om kanske blir "biff".

Angående repsantalet så är 3-15 reps en vettig gräns att ligga mellan. Jämför hur en byggare tränar och hur en styrkelyftare tränar, och dra sen slutsatser om hur du tror repsantalet påverkar."

Betar
2007-12-04, 18:44
Men de är roligt att många säger sig veta vad som bygger bäst styrka volym etc för ni har väl inte nå studier eller dylikt som styrker de ni säger.

Ex, finns bodybuilders som kör få reps och om de nu var så att 8-12 reps var optimalt för volym så skulle dom ju säkerligen köra det.

Jacksatan
2007-12-04, 18:49
Men de är roligt att många säger sig veta vad som bygger bäst styrka volym etc för ni har väl inte nå studier eller dylikt som styrker de ni säger.

Ex, finns bodybuilders som kör få reps och om de nu var så att 8-12 reps var optimalt för volym så skulle dom ju säkerligen köra det.

Det finns studier på att 8-10reps bygger mer volym än 1-3reps.
Nämn en bodybuilder som baserar sin träning på 1-3reps? Jag vet ingen.

Martinl
2007-12-04, 19:03
Det finns studier på att 8-10reps bygger mer volym än 1-3reps.
Nämn en bodybuilder som baserar sin träning på 1-3reps? Jag vet ingen.

Ronald Coleman kör väl oftast under 8 reps?

IggaN
2007-12-04, 22:18
Ronald Coleman kör väl oftast under 8 reps?

Nej, Ronnie Coleman kör inte under 8 reps, i alla fall inte om man kollar på hans film: Ronnie Coleman - The Cost of Redemption. Där gör han bra mycket mer än 8 reps.

Frillan
2007-12-04, 23:58
Jay har sagt att han endast är ute efter kontraktion, han räknar inte reps.


Variera och du får båda.

Haeffner
2007-12-05, 00:27
I längden handlar ju allt om att periodisera sin träning för att motverka muskeladdaption i största möjliga mån. En bra ide kan vara att Dela in träningen i olika perioder ex. Tung (4-8reps) medel (8-15reps) lätt (15+reps) med olika intensitet och vikt som motsvarar målet med den givna perioden.
Ofta kan en bra ide vara att kretsa kring 8-15 om byggning är målet.
Vill man göra det avancerat kan man ta hänsyn till olika övningar och även vilken nmuskelfibertyp som dominerar i olika muskler för att få än bättre resultat. Kan dock vara lite overkill om man inte är kunnig och riktigt insatt.

I skillnad mot en styrkelyftare så är "byggare" inte primärt ute efter att bli väldigt stark i en specifik övning utan att bygga massa. En "byggare" kan med fördel byta övning när man haft den ett tag i sitt program och "lärt sig" den ordentligt. Ett annat alternativ är att ändra belastning i övningen för at motverka addaptionen. En styrkelyftare däreot vill göra en enskilld övning så bra som möjligt vilket kräver stor addaption och mycket träning av just det slag som förbättrar de neuromuskulära styrkan och påslag av många och stakra motorenhetar snabbt och tillsammans, sån träning görs bäst med väldigt tung vikt och få explosiva reps (ex.4-6) följt av lång vila mellan set (uppemot 5min) för att kunna prestera maximalt även i nästa set.

Kort sagt en styrkelyftare vill bli riktigt bra, stark och "ekonomisk" i ett givet styrkemoment. En byggare vill hela tiden utmana kroppen för att denna ska tvingas utvecklas.

Commando1980
2007-12-05, 16:57
Hejsan alla på kolo.
Jag undrar över en sak, vet inte hur jag ska göra.

De är såhär att jag hört från olika folk: Om man vill bli större så kör man med mer vikt och mindre reps. Men blir man inte lika stark som om man gör mindre vikt och fler reps ?

Jag kör 10*3 på alla.
Jag vill järna bli biffigare och ändå öka i styrka, hur ska jag göra?

Ni får järna skriva också hur många reps jag borde göra ?

Tacksam för svar // Adam

vill du bygga muskler är det viktigt att bli starkare, men det är också viktigt vilket repsintervall du använder för att bli stark. Lyfter du mestadels i ett repsintervall på 1-5 reps/set så kommer detta inte att vara optimalt för muskelutveckling men väldigt bra för styrka.

Mitt tips är om du vill satsa på muskeltillväxt men också bli stark så ska du lyfta i reps intervallet 6-8 reps, men också kasta in några set där du kör 10-12 reps.

Sedan kan du under 2-3 perioder under året köra träning mer inriktad på maxstyrka (1-5 reps per set) för att sedan återvända till 6-8 reps träning där du nu kan använda de styrkeökningar du förhoppningsvis gjorde under din "maxstyrkeperiod" för att reppa på högre vikter i 6-8 reps intervallet.

DjiinZ
2007-12-05, 17:39
det repsantalet som gäller för de olika grupperna är i stora drag(SKILJER MELLAN INDIVIDER)
3-6 reps=styrka

8-12 muskelvolym

15+ uthållighet


menar du alvar om detta :O för att jag brukar ha 13reps och 3 sets och det är bara för muskelvolym, ibland någong gång var 3 vecka brukar jag har 15reps 5 sets (vikterna varierar).

Martinl
2007-12-06, 00:53
Nej, Ronnie Coleman kör inte under 8 reps, i alla fall inte om man kollar på hans film: Ronnie Coleman - The Cost of Redemption. Där gör han bra mycket mer än 8 reps.

Konstigt, var just den filmen jag tänkte på. Har för mig att han körde grymt tungt, men kanske bara är jag som förväxlar grymt tungt med få reps.

Erik__
2007-12-06, 01:14
1-20 reps ! men kanske inte är nån direkt nytta att köra 12reppare i marklyft tungt, känns inte som musklerna dör först då.

Betar
2007-12-07, 09:31
Det finns studier på att 8-10reps bygger mer volym än 1-3reps.
Nämn en bodybuilder som baserar sin träning på 1-3reps? Jag vet ingen.

Skip La Cours (4-6 reps, alltså färre än 8)

Jacksatan
2007-12-07, 10:58
Skip La Cours (4-6 reps, alltså färre än 8)

Visst kan man köra 4-6reps ibland, de flesta bodybuilders periodiserar sin träning och varierar repsen en del. Min poäng är att ingen byggare baserar sin träning på 1-3reps.

Betar
2007-12-08, 13:00
Visst kan man köra 4-6reps ibland, de flesta bodybuilders periodiserar sin träning och varierar repsen en del. Min poäng är att ingen byggare baserar sin träning på 1-3reps.

De jag skrev i början var ju att de är bullshit med att 8-12 reps bygger bäst volym för alla. Så jag undra hur så många ändå skriver de om och om igen när de inte har underlag för det och att de fanns bodybuilders som kör färre än 8 reps.

:) Vart äre du tappar bort dig?:smash: Har aldrig påstått att de finns byggare som baserar sin träning på 1-3 reps.

Alltså var min poäng att de kan skillja sig från individer vad som bygger bäst volym. Vissa bygger kanske bäst volym med 8-12 reps men det är långt ifrån något som bevisat bygger bäst för alla.

Som sagt så uppstod de nog missförstånd någon stans på vägen ;)