handdator

Visa fullständig version : Överkonsumentation av energidryck = extrem pump?


Jstn
2007-12-03, 19:45
Har i helgen varit på datorfestivalen DreamHack i Jönköping och drack då en hel del energidryck, mer än 5 liter under 3 dar.
Med lite sömn och kass mat i bagaget så lyckades jag ändå tagga och packa gymväskan för att köra ett bröst/triceps pass, trodde dock att jag skulle få sänka schemat efter helgens rabalder.

DOCK, till min stora förvåning så sprängde jag allt vad PB heter.
Bänken såg ut som följer.
5*92,5 2 set
3*100
4*100
3*110

Egentligen så skall jag precis klara.
5*92,5 2 set
3*100 3 set

Så är det möjligt att jag lagrade så enormt mycket pump över helgen, för det var knappast dagsformen som gjorde detta, läste någonstans att jag kan ha fått ett överskott av glykogen i pattarna men kan man få det av överdriven konsumering av energidryck?

Att tillägga är väll möjligtvis att jag även ökade som fan på samtliga övningar, hantelpress upp 2.5kg (lätta), 4 extra per set i dipsen etc...
Har tränat seriöst i 4 månader så jag ökar rätt fort men vad som hände idag det vet jag inte, därför frågar jag er, kan man så sån prestationsökning av så mycket energidryck? Drack det från Torsdag till Lördag, och inget igår eller idag.

Tacksam för svar.

Insidedoubt
2007-12-03, 19:50
Superdupermegaladdning av kolisar kanske?;)

En del energidrycker som t.ex Jolt Cola innehåller väl en hel del koffein som även används i prestationshöjande tillskott.

Effekten är väl relativt kortvarig dock och livsstilen inget att rekommendera.

Exhale_
2007-12-04, 09:34
Det kan ha berott på mycket men mest troligt bör det ju ha varit maten du åt under dreamhacket som stod för energin. Om du nu inte drack en massa energidryck beståendes av snabba kolisar och uppiggande ämnen. Då är det ju inte undra på att musklerna är villiga att kötta.

Samtidigt kanske det berodde på att du fick en längre viloperiod pga dreamhack och det faktum att du knappt rörde dig på en hel helg, om man bortser från musklick och ögonrörelser ;) Dessutom kanske det var det roligaste du varit med om och fick därför ett lyckorus i kroppen på köpet?

Jstn
2007-12-04, 18:59
Det kan ha berott på mycket men mest troligt bör det ju ha varit maten du åt under dreamhacket som stod för energin. Om du nu inte drack en massa energidryck beståendes av snabba kolisar och uppiggande ämnen. Då är det ju inte undra på att musklerna är villiga att kötta.

Samtidigt kanske det berodde på att du fick en längre viloperiod pga dreamhack och det faktum att du knappt rörde dig på en hel helg, om man bortser från musklick och ögonrörelser ;) Dessutom kanske det var det roligaste du varit med om och fick därför ett lyckorus i kroppen på köpet?

Jorå, mycket du skriver stämmer bra, tror att jag suttit still för mycket helt enkelt. Äckligt skön känsla var det iaf, kunna pressa 3 reps 5kg under 1RM på bänken.

Slartibartfast
2007-12-04, 19:13
Eftersom kolozzeum inte enbart är ett träningsforum, utan även ett pedagogiskt dito, så: (över) k o n s u m t i o n. :)