handdator

Visa fullständig version : Tränings uplägg


pettan85
2003-05-02, 17:15
Hejsan ! Jag är en kille på 18 år som har tränat styrketräning seriöst nu i 3 år ungefär, jag undrar om det finns någon kunnig person som skulle kunna svara på några frågor...

Jag tränar styrke träning 4 ggr i veckan Tisdag, Torsdag, Lördag och Söndag och det är helt klart styrketräningen jag satsar på menj ag vill även hålla mig i form övrigt konditions mässigt osv. Därför undrar jg lite angående HIIT. Tänkte börja köra lite Cardio på motionscykeln och roddmaskinen efter styrkepassen och undrar hur man ska lägga upp dessa intervall passen på bästa sätt ? Brukar även ta ett par bananer och en protiendrink efter styrketräningen jag cyklar även till gymet vilket är ca 2 mil, när ska jag då ta protein drinken mellan styrke passet och cardion ? efter cardion eller när man kommit hem ?

Hoppas någon kan svara på dessa frågor...

Pettan

King Grub
2003-05-02, 17:35
Jag kör HIIT i 20 minuter, 30 sekunder på maxtempo, 30 sekunder återhämtningstempo. Själv föredrar jag trappmaskinen, men cykel och rodd går alldeles utmärkt.

Ät efter cardion, men ersätt kanske bananerna med någon snabbare form av kolhydrater, och då något med mindre andel fruktos, som inte är en bra kolhydrat för att fylla på glykogenlagren och påbörja återhämtningen. Att vänta tills du kommer hem är på tok för lång tid.

pettan85
2003-05-03, 00:05
Ok... jag tänkte variera lite mellan cykel, roddmaskin och löpning

En fråga bara har läst här innan att man inte skulle äta efter cardio för detta höjer insulin nivån och då avtar efterförbränningen... först efter ungefär en timma skulle man äta blir inte detta lagom om man då cyklar hem och sedan tar en protein drink och snabba kolhydrater direkt då efter ca 45 min kanske ?

Pettan