handdator

Visa fullständig version : Äta efter träning?


Zikelskim
2007-12-03, 16:58
Drog i mig ganska mycket mat 45min före träning och undrar nu om det är ett måste att äta efter träningen?

Har inga mått på hur mycket kcal jag fick i mig men tryckte i mig fyra stora bitar lax + 1.5 portion bulgur.

För min egen del håller jag mig bort från mat tills jag blir hungrig och äter hellre senare på kvällen. Så om man äter en större del av kcal intaget före träningen behöver man då äta direkt efter träningen?

King Grub
2007-12-03, 17:00
Ja, du har påverkat en rad mekanismer i kroppen som stimulerar musklerna att anpassa sig till träningen, och dessa kräver födointag för att verka.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17887813&ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Zikelskim
2007-12-03, 17:17
Söker efter kryphål så se det inte som att jag inte förstår.

Hur lång tid tar det för kroppen att bryta ner maten och omvandla det till protin och kolhydrater?
Går det inte att äta så pass nära intill träningen så att matens innehåll kommer efter träningen så man slipper äta efter?

Hur pass mycket kcal förbrukar man på ett ungeför under 45-60 min normalhård träning?

Shajjn
2007-12-03, 18:16
Hur lång tid tar det för kroppen att bryta ner maten och omvandla det till protin och kolhydrater?
Går det inte att äta så pass nära intill träningen så att matens innehåll kommer efter träningen så man slipper äta efter?
?

Matsammansättningen påverkar magsäckstömningen. Mycket fett förlänger magsäckstömning, mycket vätska snabbar på tömning.

Spontant svar på andra frågan: Ja. Men det finns nog inga fördelar med en sådan tajming. :Virro Ont i magen och sämre prestation under träningen..

jontet
2007-12-03, 19:31
jag trodde också att man inte behövde käka efter om man käkade före i nära anslutning till träningen