handdator

Visa fullständig version : Frågor och svar kreatin v2


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7

Guddi
2007-12-03, 15:40
Jag tyckte att den klistrade tråden ovan började bli lite rörig och skrev ihopa en ny text. Hoppas någon kan ha nytta av den..

I stort sett bevisad fakta är svarat med svart text. Saker som inte är 100 % utredda än är svarat med röd text. Jag har bara angett referenser till fakta som möjligen kan ifrågasättas för att på så sätt visa att det inte är gissningar från min sida utan antaganden från mer kunniga personer än mig själv.

Vad är kreatin?
Kreatin är ett ämne som förekommande i kött med en koncentration på 4-5 gram per kilo kött. Kroppen kan även själv syntetisera 1-2 gram per dag. Kreatin som man köper på burk är framtagit genom kemiska reaktioner och kommer inte från kött.

Räknas kreatin som doping?
Nej

Vad händer när man tar kreatin?
Det huvudsakliga upptaget av kreatin sker i muskulaturen (över 95 % av kreatin i kroppen finns i muskulturen). Detta leder till en ökad mängd kreatinfosfat (PCr) och fritt kreatin i musklerna. Tillförsel av kreatin genom tillskott kan höja den totala mängden kreatin i musklerna med upp till 30 %. PCr är en av kroppens snabbaste energikällor och används vid alla arbeten som kräver nära maximal eller maximal kraft. Lagret av PCr i kroppen är begränsade och tillförsel av extra kreatin gör att man få ett litet större lager PCr och att man därför kan få en liten ökad uthållighet vid upprepade maximala arbetet så som styrketräning och lagidrott.

Kreatin påverkar antalet satellit celler i musklerna vid styrketräning. Satellitcellerna går sedan ihop med muskelfiber och ökar antalet cellkärnor i dess fiber. Kreatin leder också till höjda nivåer av IGF-1 Kreatin har möjligen även andra effekter på proteinsyntesen men dessa är inte helt utredda ännu [1].

Är det säkert att ta kreatin?
Det finns flertalet anekdotiska bieffekter rapporterade så som magbesvär, hjärtproblem, kompartment syndrom, ökad risk för muskelkramp och fler finnar. Inga av dessa symptom har kunnat återskapas i randomiserade kontrollerade studier. Intag av kreatin samtidigt som eller precis före ett träningspass har visade sig skapa magbekymmer hos 4 av 12 försökspersoner och om man råkar ut för detta kan man ta sitt kreatin någon annan tid på dygnet.

Det finns även ett fall rapporterat om en 20 årig man som intog 5x4g/dag i 4 veckor som utvecklade inflammation i njurarna som sedan försvann när han slutade ta kreatin. Man kunde däremot inte säkert dra slutsatsen att det var kreatinet som orsakade problemen till en början. Kreatin är inte att rekommendera för personer med njurskador eller personer som har hög risk för att utveckla njurproblem (diabetes, ärftlighet etc). För friska personer finns det studier på upp till fem år som inte kunnat påvisa några negativa effekter på njurfunktionen.

Det finns en viss oro att vissa giftiga biprodukter från tillverkningen av kreatin hamnar i den färdiga produkten. Det finns i dagsläget två studier som har tittat på renheten i olika kreatinprodukter och båda dessa studier har visat att alla produkterna var rena. Det finns inga rapporterade fall av negativa effekter vid intag av orent kreatin. Om man vill så kan man, för att vara lite mer på den säkra sidan att man inte får i sig dessa kan man använda sig av en produkt vars tillverkare använder sig av olika kvalitetsstandarder i tillverkningen så som GMP, BRC och ISO-9002.

Det finns väldigt få studier gjorde på personer under 18 och man vet därför inte om det är säkert för dessa personer yngre än 18 att använda sig av kreatin. Av de få studier som finns har man inte kunnat påvisa några negativa effekter.

Hur mycket kreatin bör jag ta varje dag?
Man bör inta runt 5g kreatin dagligen oavsett om man tränar den dagen eller inte. Det finns INGA dokumenterade extra positiva effekter vid styrketräning eller idrottsprestation av att inta mer än 5g kreatin/dag. Intag av mer än 5g/dag kommer endast leda till att njurarna får jobba extra med att få ut kreatin ur kroppen med urinen. Undantaget möjligen om man har många kilo muskelmassa (kroppsvikt på minst 85kg hård) då man kan behöva höja intaget till 6-7g/dag för att behålla nivåerna på max.

När man börjar ta kreatin kan man använda sig av en uppladdningsfas i form av ett intag på 5g kreatin 4 gånger per dag under fem dagar. Detta mättar muskulaturen på kreatin och man behöver efter detta bara inta 5g/dag för att hålla uppe nivåerna. Uppladdningsfas är inget måste och man får troligen samma effekt av att inta 5g/dag konstant. Skillnaden blir att det tar längre tid att mätta muskulaturen.

När ska jag ta mitt kreatin?
Man har inte kunnat påvisa någon akut effekt av kreatin utan effekten kommer av de höjda kreatinnivåerna i muskulaturen. Detta innebär att det inte spelar någon stor roll när man intar sitt kreatin under dagen. Kreatin förbättrar glykogeninlagringen och ett stort intag av kolhydrater tillsammans med kreatin efter aktivitet kan också höja intaget av kreatin i muskulaturen så man kan med fördel inta kreatin efter träning i samband med ett stort kolhydratintag.

Kan jag börja ta kreatin på en vilodag?
Det spelar ingen roll när man börjar ta kreatin så länge som man tränar regelbundet.

Hur ska jag inta mitt kreatin?
För att kreatin ska kunna tas upp i magsäcken måste det vara upplöst i vätska. Detta innebär inte att kreatin måste vara upplöst innan man intar det utan en hel del av kreatinet kommer att lösas upp i magen och därefter tas upp även om man intar det som pulver. Om man intar kreatin som pulver kan man för säkerhets skull inta något extra gram vid varje dos.

Det finns inga data på hur mycket kreatin man kan inta vid ett tillfälle men det är troligt att biotillgängligheten är större vid ett intag av 5g än vid ett intag av 10g [1].

Kan jag blanda kreatinet i vilken vätska/drink som helst?
Ju lägre pH på vätskan desto kortare tid bör gå mellan det att man blandar kreatinet tills det att man intar det. Det kan bara vara en fördel att blanda kreatin med kolhydrater eller protein då det hjälper musklerna att ta upp kreatinet.
Hur långt tidigare kan jag blanda ner kreatinet i vätska innan jag dricker det?
Det beror på vätskan. Efter 2 timmar är ungefär 95 % av allt kreatin kvar om det har blivigt upplöst i vatten. Ju lägre pH på vätskan som man löser upp kreatinet i desto snabbare nedbrytning av kreatinet.

Behöver jag dricka extra mycket under uppladdningen?
Förutsatt att du dricker tillräckligt mycket i vanliga fall (>1,5 liter/dag) så behöver du inte dricka något extra under kreatinuppladdningen. Kroppen kommer att anpassa mängden urin och man kommer istället att kissa lite mindre. Totalt så lägger kroppen bara på sig runt 0,3dl vätska per dag. Det är med andra ord inga större mängder vätska som behövs.

Motverkar koffein effekten av kreatin?
Det finns studier som har visat att intag av 5mg/kg/dag koffein tillsammans med kreatin motverkar effekten från kreatin. Å andra sidan finns det många studier där kaffe har använts som vätska vid intaget av kreatin och dessa är trots detta påvisat positiva effekter av kreatin. Koffeinets negativa effekt verkar mest komma av att det försämrar muskelns förmåga att slappna av snabbt efter en kontraktion vilket kreatin normalt hjälper till att förbättra [4]. Det har också visats att koffein, intaget före aktivitet efter en kreatinuppladdning har positiv effekt på prestationen vilket talar emot att koffein skulle försämra effekten av kreatin [5]. Som slutsats kan man säga att det är osäkert om koffein motverkar kreatin och om det gör det så är det troligast att den negativa påverkan är störts vid intermittenta arbeten så som lagsport och intervaller och inte så stor vid styrketräning. Man får helt enkelt känna sig för själv (svårt/omöjligt, jag vet, men det är det alternativet man har). Känner man inte av någon effekt och får i sig mycket koffein kan det vara en idé att se över intaget.

Kan jag ta kreatin konstant eller är det bättre att använda sig av det i cykler?
Det finns en hel del som tyder på att man förlorar lite av effekten från kreatin efter 2-3 månader [3]. Det verkar därför som att det bästa alternativet är att använda sig av kreatin i cykler där man var 3 månad tar ett uppehåll på 4-5 veckor för att låta kreatinnivåerna återgå till sitt normalvärde.

Vilken typ av kreatin är bäst?
Det finns väldigt lite forskning på de andra typerna av kreatin som kre-alkalyn, kreatincitrat, kreatinpuruvat osv. Den forskning som finns har inte visat på någon fördel och det finns inte heller någon anledning att tro att de skulle ge någon fördel. Effekten från kreatin kommer av en ökad mängd kreatin i muskulaturen. Monohydrate mättar musklerna på kreatin och det finns inget som talar för att någon annan typ av kreatin skulle kunna höja den nivån. Särskilt inte då mängden intaget kreatin ofta är mycket mindre om man följer rekommenderad dos på de andra typerna. Ökade mängder kreatin i musklerna leder alltid till ökad vätskeretention i muskler. Alla produkter som inte påstår sig ge någon vätskeinlagring kan således inte heller höja mängden kreatin i muskulaturen.

En del kreatinprodukter säljs tillsammans med en pH buffert då det påstås att kreatin bryts ner väldigt fort till kreatinin i vätska. Nedbrytningen av kreatin till kreatinin är som störst vid pH 3. I magsäcken ligger pH kring 1 och det tillsammans med den korta tiden som kreatin är i magsäcken gör det inte så troligt att några större mängder kreatin går förlorade [1].

Vilka effekter på träningen och tävling får man av kreatin?
Kortsiktiga (1-2 veckor om man använt sig av uppladdningsfas): Kreatin förbättrar framför allt prestationen vid upprepade kraftiga/maximala kraftansträngningar. Effekten på 1RM varierar vid olika studier men för det mesta är resultaten negativa. Under uppladdningsfasen kommer man att tillsammans med kreatinet ta upp en del vätska, runt en till två liter. Denna vätska lägger sig i muskulaturen och INTE under huden. Kreatin har inga positiva effekter på uthålligheten i konditionsidrotter.

Effekt på lång tid: Kreatin har visat sig öka mängden muskelmassa hos personer som styrketränar och denna effekt består även när man slutar ta kreatin. Effekten är däremot inte så stor (+0.25–0.48 % lean body mass per vecka, jämfört med placebo) utan precis som vissa andra kosttillskott kan det bidra med en lite bit men den allra största delen står man för själv med sin träning och kost. Kreatin är trots detta det kosttillskott på marknaden som har bäst bevisad effekt på muskelhypertrofi.

Man har inte kunnat påvisa några negativa konsekvenser på prestationen av kreatin. Det har tagits upp många gånger att den ökade vikten kan leda till försämrad prestation i uthållighetsidrotter men inget har kunnat påvisas i studier.

Hur vanligt är det att elitidrottare använder kreatin?
Inom elitidrotter är kreatin ett väldigt vanlig förekommande kosttillskott, bland annat har en studie visat att 37 % av engelska professionella fotbollspelare använder det.

Hur ofta behöver jag träna för att få någon effekt av kreatin?
Det finns ingen säker siffra. Den akuta effekten i form av ökad kreatinnivåer sker alltid och med detta följer en liten ökad uthållighet. Det är däremot bevisat att kreatin inte ger någon effekt på styrkan eller kroppssammansättning om man inte tränar något samtidigt. Det är även bevisat att kreatin ger effekt om man tränar minst två gånger i veckan. Med andra ord ligger ett pass i veckan lite i gråzonen där vissa studier visar på positiva resultat medan andra inte ser någon skillnad.

Svarar alla likadant på kreatin?
Upp till 20-30% svarar inte på kreatin, så kallade non-responders. Det är inte en klar gräns mellan responders och non-responders utan alla svarar olika. Detta innebär att det finns personer som får en väldigt liten/ingen förbättring (non-responders), personer som får en stor effekt (responders) och personer som ligger lite mitt i mellan.

Hur vet jag om jag är en så kallad non-responder?
Du får ingen effekt! Utöver det finns det inga klara tecken. Även non-responders verkar kunna gå upp 1-2 kilo av kreatin och det är därför inget säkert mått på om man har höjt kreatinnivåerna eller inte [2]. Här bör noteras att effekterna av kreatin inte är så stora att man nödvändigtvis måste märka av dem i sin träning. Även om kreatinet ger effekt så kan detta döljas av att man är tröttare de passen då man har laddat med kreatin jämfört med någon vecka tidigare då man inte tog kreatin.

Vad påverkar hur man svara på kreatin?
Faktorer som, procent fettfri massa, mängden kreatin som redan finns i muskulaturen, andelen typ II fiber och arean på de respektive fibrerna påverkar hur väl man svarar på kreatin. Detta gör det mer troligt att en vältränad person får positiv effekt av kreatin jämfört med en mindre tränad person.

Hur kan jag göra för att bättre svara på kreatin?
Vissa faktorer som påverkar hur väl man svarar på kreatin är möjliga att påverka med träning och det är troligt att personer som sysslar med kraftsport regelbundet, svarar bättre på kreatin. Det finns dock, även non-responders bland väldigt vältränade personer [2].

Intag av kolhydrater tillsammans med kreatin ökar upptaget av kreatin i muskulaturen och det är möjligt att detta kan hjälpa personer som ligger mitt emellan att vara non-responders och responders. Det krävs dock stora intag av kolhydrater till varje dos kreatin (ca 100g, alt 50g kolhydrater och 50g protein) och detta är väldigt svårt att följa under en uppladdningsfas (100*5*4=2000kcal).

När jag slutar ta kreatin, hur länge dröjer det tills jag har mina normala nivåer av kreatin i kroppen?
Det tar ungefär 4-5 veckor innan kreatinnivåerna har återgått till sitt normal värde. Man kommer under denna tid även att tappa något kilo i form av vätska, men viktnedgången kommer inte att motsvara viktuppgången under uppladdningen då kreatinet också kommer ha bidragit till en ökad muskelmassa (förutsatt att man skött sig när det gäller träning och kost)

Kan man lägga på sig muskler utan styrketräning genom att bara använda kreatin?
Nej

Är det dåligt att ta kreatin vid diet?
Nej, men det kan bli lite svårare att veta hur dieten går om man bara använder sig av en våg. Annars kan det till och med vara en fördel att ta kreatin i samband med diet då det kan motverka lite av muskelförlusten och ge mer uthållighet vid träningen.

Går det att dricka alkohol medan man använder kreatin?
Det går bra. Man får dock räkna med den negativa påverkan som alkohol alltid ger på träningen.

Referenser:
1: Creatine and Creatine Kinase in Health and Disease, Springer2007, ISBN: 1402064853

2: Syrotuik DG, Bell GJ.
Acute creatine monohydrate supplementation: a descriptive physiological profile of responders vs. nonresponders.
J Strength Cond Res. 2004 Aug;18(3):610-7.

3: Derave W, Eijnde BO, Hespel P.
Creatine supplementation in health and disease: what is the evidence for long-term efficacy?
Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):49-55. Review.

4: Hespel P, Op't Eijnde B, Van Leemputte M.
Opposite actions of caffeine and creatine on muscle relaxation time in humans.
J Appl Physiol. 2002 Feb;92(2):513-8.

5: Doherty M, Smith PM, Davison RC, Hughes MG.
Caffeine is ergogenic after supplementation of oral creatine monohydrate.
Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1785-92.

Mer läsning för de som är intresserade (FULLTEXT):
International Society of Sports Nutrition position stand: creatine supplementation and exercise. (http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-4-6.pdf)
J Int Soc Sports Nutr. 2007 Aug 30;4(1):6

Terjung RL, Clarkson P, Eichner ER, Greenhaff PL, Hespel PJ, Israel RG,
Kraemer WJ, Meyer RA, Spriet LL, Tarnopolsky MA, Wagenmakers AJ, Williams MH.
American College of Sports Medicine roundtable. The physiological and health
effects of oral creatine supplementation. (http://www.acsm.org/AM/Template.cfm?Section=Past_Roundtables&Template=/CM/ContentDisplay.cfm&ContentID=2832)
Med Sci Sports Exerc. 2000 Mar;32(3):706-17.

Raggis
2007-12-03, 16:18
Grymt Guddi! Sticky!

King Grub
2007-12-03, 16:58
Sticky!

Jajajamen. Tummen upp! http://bestsmileys.com/thumbs/5.gif

Fredrik_S
2007-12-03, 19:07
Mycket bra!

Mourten
2007-12-03, 21:28
Perfekt =)
Dock är det stora skillnader mellan rekommendationerna på kreatin av denna och den gammla. Antar att du har rätt dock.

insolation
2007-12-05, 17:48
Effekt på lång tid: Kreatin har visat sig öka mängden muskelmassa hos personer som styrketränar och denna effekt består även när man slutar ta kreatin. Effekten är däremot inte så stor (+0.25–0.48 % lean body mass per vecka, jämfört med placebo) utan precis som vissa andra kosttillskott kan det bidra med en lite bit men den allra största delen står man för själv med sin träning och kost. Kreatin är trots detta det kosttillskott på marknaden som har bäst bevisad effekt på muskelhypertrofi.


om jag då tolkar det jag strukit under rätt, samt följer rekomendationerna på hur man ska använda sig av kreatin( dvs max 3 månader, följt av 4-5 veckors vila från det innan man börjar igen) ifall man då får 0.25% per vecka och kör 4 perioder ala 3 månader st, skulle alså kunna leda till en ökning med hela 12% i jämförelse med placebo(ingenting alså) är denna analys korrekt, eller finns det helt enkelt inte nån forskning förutom ens egna slutsatser om just det som man kan backa upp det med?

annars tackar jag så mycket för informationen, och jag tror inte nån fråga jag kan komma på inte blev besvarade i denna version 2 :thumbup:

Guddi
2007-12-06, 17:23
om jag då tolkar det jag strukit under rätt, samt följer rekomendationerna på hur man ska använda sig av kreatin( dvs max 3 månader, följt av 4-5 veckors vila från det innan man börjar igen) ifall man då får 0.25% per vecka och kör 4 perioder ala 3 månader st, skulle alså kunna leda till en ökning med hela 12% i jämförelse med placebo(ingenting alså) är denna analys korrekt, eller finns det helt enkelt inte nån forskning förutom ens egna slutsatser om just det som man kan backa upp det med?

annars tackar jag så mycket för informationen, och jag tror inte nån fråga jag kan komma på inte blev besvarade i denna version 2 :thumbup:Värdena är snittvärden på både nybörjare och tränade ihop och gäller förbättring jämfört med en placebogrupp. Med andra ord så är den absoluta ökningen större än 0,25% per vecka då en grupp som "endast" styrketränar kommer att öka en hel del dem med.

12% på i detta fallet 16 månader är ingen otroligt stor siffra. Om du tex tar en ökning på 30 kg över dessa månader så kommer du att ha ökat med 30x1,12=33,6 kg istället.

Här har du hela studien som jag har tagit siffrorna från, den finns i fulltext gratis.
Nissen SL, Sharp RL.
Effect of dietary supplements on lean mass and strength gains with resistance exercise: a meta-analysis. (http://jap.physiology.org/cgi/content/full/94/2/651)
J Appl Physiol. 2003 Feb;94(2):651-9.

Tyvärr så är snittiden på studierna som är med i meta-analysen ovan endast 7,5 vecka så det är svårt att ge en säker siffra på längre tid än så. Klart är ialla fall att det kreatin inte är något magiskt utan ett tillskott som kan hjälpa. Det gör inte jobbet till en dock

sg85
2007-12-10, 11:48
Mkt nyttig info! Tack!

Har en liten fråga dock, som inte lär gå att svara på vetenskapligt, men är riktad till användarna här inne.

Har någon här inne testat både Pyruvat och Kre-Alkalyn? Och isåfall, har ni kunnat känna någon märkbar skildnad? (Och givetvis isåfall, vilket gav högst effekt, enligt er)

Endura
2007-12-10, 13:54
...
Man kommer under denna tid även att tappa något kilo i form av vätska, men viktnedgången kommer inte att motsvara viktuppgången under uppladdningen då kreatinet också kommer ha bidragit till en ökad muskelmassa (förutsatt att man skött sig när det gäller träning och kost)
...

Förutsätter att du menar att man samtidigt har ett kaloriöverskott som man tar kreatinet för att just få ökad muskelmassa och inte bara ökad styrka?

Xealswe
2007-12-10, 21:57
Underbar tråd, har länge letat efter mer fördjupad info om kreatin =)

Spene
2007-12-10, 23:13
Jättebra. Du inte bara vet vad du talar om, du lyckas förmedla det väldigt tydligt och pedagogiskt också.

Är det dåligt att ta kreatin vid diet?
Nej, men det kan bli lite svårare att veta hur dieten går om man bara använder sig av en våg.
Det gäller väl bara ifall man inleder sin kreatin-upplandning under dieten. Har man redan mättat musklerna med kreatin borde det väl inte ge några problem vid viktkontrollerna? Möjligtvis att viktminskningen blir något större när man tappar muskelmassa under diet men det kan väl inte vara det du menar?

Morty
2007-12-10, 23:24
Mycket härligt med en tråd som är 100% up to date :)

Tricce
2007-12-11, 01:22
"Man bör inta runt 5g kreatin dagligen oavsett om man tränar den dagen eller inte. Det finns INGA dokumenterade extra positiva effekter vid styrketräning eller idrottsprestation av att inta mer än 5g kreatin/dag. Intag av mer än 5g/dag kommer endast leda till att njurarna får jobba extra med att få ut kreatin ur kroppen med urinen."

Om man håller sig till rätt mängd behöver njurarna jobba med kreatinet överhuvudtaget då? Anl till att jag frågar är att har man problem med finnar så borde det öka problemen med akne då njurarna inte kan fokusera på att rena kroppen från övriga gifter. Eller?

sg85
2007-12-11, 15:13
"Man bör inta runt 5g kreatin dagligen oavsett om man tränar den dagen eller inte. Det finns INGA dokumenterade extra positiva effekter vid styrketräning eller idrottsprestation av att inta mer än 5g kreatin/dag. Intag av mer än 5g/dag kommer endast leda till att njurarna får jobba extra med att få ut kreatin ur kroppen med urinen."

Om man håller sig till rätt mängd behöver njurarna jobba med kreatinet överhuvudtaget då? Anl till att jag frågar är att har man problem med finnar så borde det öka problemen med akne då njurarna inte kan fokusera på att rena kroppen från övriga gifter. Eller?

Vilka gifter? Acne beror på Infekterade porer. Dvs att porerna blir tilltäppta och blir infekterade av bakterier.

Beror på en del olika saker, men bland annat ofta fet hud. Fet hud kan du motverka med olika mediciner, eller med vitamin B5. (Som jag själv använder)

Hur som helst tror jag inte det påverkar direkt.

Tricce
2007-12-11, 16:07
Vilka gifter? Acne beror på Infekterade porer. Dvs att porerna blir tilltäppta och blir infekterade av bakterier.

Beror på en del olika saker, men bland annat ofta fet hud. Fet hud kan du motverka med olika mediciner, eller med vitamin B5. (Som jag själv använder)

Hur som helst tror jag inte det påverkar direkt.

Jag äter också B5 i form av pantontensyra. Men jag har för mig jag läst att om njurarna är överbelastade så får kroppens största organ (huden) hjälpa till att ta hand om skiten vilket leder till orenheter i nyllet :) Men som du säger det påverkar kanske inte så mycket. Va mest nyfiken om det va allmänt känt att man får mer finnar av kreatin just pga det där med njurarna.

sg85
2007-12-11, 22:26
Jag äter också B5 i form av pantontensyra. Men jag har för mig jag läst att om njurarna är överbelastade så får kroppens största organ (huden) hjälpa till att ta hand om skiten vilket leder till orenheter i nyllet :) Men som du säger det påverkar kanske inte så mycket. Va mest nyfiken om det va allmänt känt att man får mer finnar av kreatin just pga det där med njurarna.

Är det verkligen kreatinet som ökar då? En del gainers sägs ju öka antalet finnar med. Ofta knaprar ju dom som äter kreatin, även gainers menar jag.

Eddie Vedder
2007-12-12, 06:52
En del gainers sägs ju öka antalet finnar med. Ofta knaprar ju dom som äter kreatin, även gainers menar jag.

Och anledningen till att en gainer ofta kan ge acne är främst att det är en mjölkprodukt (vassleprotein) och mjölkprodukter har ett klart samband med utveckling av acne.
Knappast ovanligt med relativt hög konsumtion av mjölkprodukter utöver och/eller tillsammans med proteintillskotten heller.:)

sg85
2007-12-12, 10:06
Och anledningen till att en gainer ofta kan ge acne är främst att det är en mjölkprodukt (vassleprotein) och mjölkprodukter har ett klart samband med utveckling av acne.
Knappast ovanligt med relativt hög konsumtion av mjölkprodukter utöver och/eller tillsammans med proteintillskotten heller.:)


Det var precis det jag menade. :)

Solve
2007-12-16, 21:45
kreatin finns ju massa olika... är de någon skillnad på effekten på de som kostar 99 och de som liggerpå 299 kr? tycker de är lite väl stor skillnad

Solve
2007-12-16, 21:56
för sent o göra en edit

De står på ingredienser på alla produkter typ kreatin monhydrate 99.9% eller liknande? samma skit?

amincissez
2007-12-17, 13:47
Jag har käkat kreatin i 4 veckor,,har märkt att ja har fått lite mer pump,,
Men sett att mitt ansikte blivit mer runt,,o de e inte snyggt.
Har hört man går upp lite ,,men är det att kroppen binder vatten.
Ja trodde bara musklerna band vatten..
De är verkligen inte snyggt när ansiktet blir lite rundare.
Ja e inte påläst vad gäller tillskott,
Läste hela kreatin info som finns i denna tråd,men som nybörjare e de svårt o veta ,,blir ansiktet rundare ?

andeN.
2007-12-17, 20:40
Finns det några rekommendationer att man ska ta kreatin i perioder? Tex. använda i 4-5 veckor och sedan ha ett uppehåll i 4-5 veckor och spelar det isåfall någon roll om man skippar uppladdningsfasen?

Endura
2007-12-18, 09:12
Finns det några rekommendationer att man ska ta kreatin i perioder? Tex. använda i 4-5 veckor och sedan ha ett uppehåll i 4-5 veckor och spelar det isåfall någon roll om man skippar uppladdningsfasen?

Har du inte brytt dig om att läsa första rutan i tråden?

grimfish
2007-12-18, 18:34
Finns det några studier - förutom den franska som kom för några år sedan - som pekar mot att kreatin kan vara skadligt eller på något sätt ge biverkningar?

Guddi
2007-12-18, 18:37
Finns det några studier - förutom den franska som kom för några år sedan - som pekar mot att kreatin kan vara skadligt eller på något sätt ge biverkningar?Tråden är 2veckor gammal. Hur mycket nytt tror du har kommit inom detta området på den tiden?

grimfish
2007-12-18, 19:24
Tråden är 2veckor gammal. Hur mycket nytt tror du har kommit inom detta området på den tiden?

Jag gissade bara att det kan vara svårt att få med alla studier om eventuellt negativa bieffekter, exempelvis saknades ju AFSSA:s rapport. Hur som helst skulle jag vara väldigt intresserad av att få källor till alla studier som visar på att kreatin på något sätt kan vara skadligt.

Guddi
2007-12-19, 11:06
Eventuella cytotoxiska effekter av kreatin
Poortmans JR, Kumps A, Duez P, Fofonka A, Carpentier A, Francaux M.
Effect of oral creatine supplementation on urinary methylamine, formaldehyde, and formate.
Med Sci Sports Exerc. 2005 Oct;37(10):1717-20.

Fallstudier med olika bieffekter som kan vara kopplade till kreatin:
Pritchard NR, Kalra PA:
Renal dysfunction accompanying oral creatine supplements.
Lancet 1998, 351:1252-1253

Koshy KM, Giswold E, Scheenberger EE:
Interstitial nephritis in a patient taking creatine.
N Engl J Med 1999, 340:814-5

Thorsteinsdottir B, Grande JP, Garovic VD:
Acute renal failure in a young weight lifter taking multiple food supplements including creatine monohydrate.
J Renal Nutr 2006, 16(4):341-345.

Révai T, Sápi Z, Benedek S, Kovács A, Kaszás I, Virányi M, Winkler G.
[Severe nephrotic syndrome in a young man taking anabolic steroid and creatine long term]
Orv Hetil. 2003 Dec 7;144(49):2425-7. Hungarian.

Robinson SJ.
Acute quadriceps compartment syndrome and rhabdomyolysis in a weight lifter using high-dose creatine supplementation.
J Am Board Fam Pract. 2000 Mar-Apr;13(2):134-7.

Kuklo TR, Tis JE, Moores LK, Schaefer RA.
Fatal rhabdomyolysis with bilateral gluteal, thigh, and leg compartment syndrome after the Army Physical Fitness Test. A case report.
Am J Sports Med. 2000 Jan-Feb;28(1):112-6.

Sandhu RS, Como JJ, Scalea TS, Betts JM.
Renal failure and exercise-induced rhabdomyolysis in patients taking performance-enhancing compounds.
J Trauma. 2002 Oct;53(4):761-3; discussion 763-4.

Sheth NP, Sennett B, Berns JS.
Rhabdomyolysis and acute renal failure following arthroscopic knee surgery in a college football player taking creatine supplements.
Clin Nephrol. 2006 Feb;65(2):134-7.

Kammer RT.
Lone atrial fibrillation associated with creatine monohydrate supplementation.
Pharmacotherapy. 2005 May;25(5):762-4.

AFSSA har inte gjort en studie utan en rapport där de tittat på studier som redan finns (du kan läsa den här http://www.fda.gov/ohrms/dockets/DOCKETS/95s0316/95s-0316-rpt0154-51-Ref-47-vol112.pdf)
Rapporten verkar ha blivigt kritiserad en del av olika organisationer men jag hittar inte huvudkällan till dem.

grimfish
2007-12-19, 17:18
Hjärtligt tack!

grimfish
2007-12-19, 18:18
Vi gör ett arbete om kreatin och har tänkt att intervjua en expert inom området för att få en vetenskaplig syn på ämnet. Vem tror ni är bästa intervjuoffret? Åke Bruce? Nån annan på Livsmedelsverket? Karin Södergren? Arne Ljungqvist?

DANNE1988
2007-12-24, 22:05
Kreatin klassas som doping i frankrike... :)

Timme
2007-12-28, 22:31
Kreatin klassas som doping i frankrike... :)

Om det är sant så är det förfärligt löjligt...

bergelin
2007-12-28, 22:53
Om det är sant så är det förfärligt löjligt...
Låter underligt med tanke på att det finns naturligt i kött...

Guddi
2007-12-28, 23:15
Det är sant att kreatin är förbjudet i Frankrike. Det var ialla fall så får något år sen.

Det var bland annat en hel del skriverier om det när Zidane erkände att han tagit kreatin under tiden som han spelade i Juventus.

bergelin
2007-12-28, 23:21
Det är sant att kreatin är förbjudet i Frankrike. Det var ialla fall så får något år sen.

Det var bland annat en hel del skriverier om det när Zidane erkände att han tagit kreatin under tiden som han spelade i Juventus.
Vad löjligt, tyder bara på okunskap från myndigheternas sida.

Eddie Vedder
2007-12-29, 09:25
Låter underligt med tanke på att det finns naturligt i kött...

Jo fast det är ju iofs inget som borde räcka för att en sak ska vara laglig. Hur många droger förekommer inte naturligt?

Nu menar jag förstås inte att just kreatin skulle vara olagligt och/eller dopingklassat, absolut inte. Men just det att det förekommer naturligt är nog inte den bästa motiveringen till varför eftersom det gäller en himla massa otillåtna saker.;)

bergelin
2007-12-29, 15:33
Jo fast det är ju iofs inget som borde räcka för att en sak ska vara laglig. Hur många droger förekommer inte naturligt?

Nu menar jag förstås inte att just kreatin skulle vara olagligt och/eller dopingklassat, absolut inte. Men just det att det förekommer naturligt är nog inte den bästa motiveringen till varför eftersom det gäller en himla massa otillåtna saker.;)
Det har du givetvis rätt i. Kreatin förekommer ju dock i rött, vilket de flesta av oss äter. Men det kanske är så små mängder så att det inte syns på ett test, annars blir det ju svårt att bevisa vem som tagit kreatin i form av tillskott och vilka som ätit kött...

Fangtastic
2008-01-07, 15:49
Hej gott folk! Jag har nu hängt här och läst runt på forumet ett tag och så här långt kan jag säga att de finns mycket intressant läsning! :)

Jag undrar hur de är med kreatin som datumet gått ut på om de medför placeboeffekt eller går de att inta ändå? Tacksam för svar. :)

andeN.
2008-01-12, 23:44
En Tesked ~ 5gram?

DANNE1988
2008-01-23, 16:21
En Tesked ~ 5gram?

Nästan, men du får ett måt på köpet när du köper kreatinet!

sjolund
2008-01-26, 13:53
mycket bra =)

interpx
2008-02-03, 18:07
Jag har Fairing Kreatin. och då står det 5-15ml/dag. Hur mkt ML är 5gram?

Gnusram
2008-02-03, 21:11
En tesked är 5 ml.

Biffen91
2008-02-04, 11:21
Jag har funderat på att testa Kreatin för att öka på effekten av träningen på gymmet.. det verkar ju inte finnas några negativa bieffekter av det så då är det väl värt ett försök?
men det jag har kollat på är kapselform, spelar det någon stor roll om det är kapslar lr pulver??

Vinter
2008-02-11, 15:39
Ska inte vara någon skillnad, de kreatin i kapselform jag sett är gelantinskal med pulver i. I stors sett samma sak bara enklare att dosera(och ofta dyrare).

AmericanDragon
2008-02-15, 15:55
Har en fråga:

Jag har nu i ungefär en månad kört med monohydrat, men det är påväg att ta slut och jag har köpt nytt som väntar på att bli använt. Men jag köpte "creatine hydrochloride" den här gången. Från vad jag förståt så stannar kreatinet i kroppen lite bättre från det. Men min fråga är, ska jag ta en paus eller något liknande innan jag går över, eller är det lugnt om jag kör det sista monohydratet idag och sen går över imorgon?

ANdYX
2008-02-15, 19:41
Har också en fråga, jag använder Nano Vapor just nu, och de innehåller koffein. Jag läser ju att man ska undvika kreatin o koffein tillsammans, o jag tränar just nu minst 6 gr, i veckan..så de blir då kreatin o nano vapor (tar vapor när jag tränar överkropp, så kanske 3 gånger i veckan) var dag, bra, dåligt?

AmericanDragon
2008-02-16, 04:00
Har också en fråga, jag använder Nano Vapor just nu, och de innehåller koffein. Jag läser ju att man ska undvika kreatin o koffein tillsammans, o jag tränar just nu minst 6 gr, i veckan..så de blir då kreatin o nano vapor (tar vapor när jag tränar överkropp, så kanske 3 gånger i veckan) var dag, bra, dåligt?

Har inget svar på din fråga men det där är lite läskigt hur likt det är hur jag tränar.

Jag kör också med nano vapor och använder det när jag kör överkropp, ca 3 ggr i veckan. Kör 6 ggr i veckan i övrigt.

Trodde det var ett inlägg från mig själv jag läste :hbang:

ANdYX
2008-02-17, 12:15
haha ok, nja ja skrev väl ungefärligt, ja tränar lite kampsport också, så 3-4 överkropps pass, o ca 2 benpass. Ja men om fler kör snarlika pass måste de betyda att de e rikgit bra, haha =)

ChrisDEFC
2008-02-18, 19:03
:thumbup: mycket bra tråd, hade inte läst denna innan men tog tag i det och läste hela, bra jobb Guddi!

Haeffner
2008-02-23, 13:28
Ligger på deff och ska börja köra med kreatin inom kort.
Undrar bara om någon har koll på ungefär hur mycket och hur snabbt man ökar i vikt pga. den ökade vätskan så man kan ha koll på att dieten fortfarande går på räls och att man fortfarande ligger på kcalunderskott trots en viktökning.

Hur lång tid tar det sedan för denna viktökning att försvinna efter avslutad kreatinkur och hur snabbt går detta?

gizox
2008-02-26, 12:19
Kvittar det om man tar 5g direkt eller är det bättre om man tar det utspritt över dagen?

Ganymedes
2008-02-26, 12:30
Kvittar det om man tar 5g direkt eller är det bättre om man tar det utspritt över dagen?

Det är bara uppladdningsfasen som man brukar rekommendera utspridning över dagen. Därefter är intaget en gång om dagen, förslagsvis efter träning. De dagar du inte tränar kan du ta det när som helst under dagen. Själv tar jag mina 5-6g kreatin varje kväll av ren vana.

tobbo
2008-02-26, 13:09
Spelar det stor roll när på dygnet man tar kreatinet, är det bäst och ta det runt träningen?

Ganymedes
2008-02-26, 13:21
Spelar det stor roll när på dygnet man tar kreatinet, är det bäst och ta det runt träningen?

Efter träningen är att rekommendera, gärna tillsammans med en måltid.

tobbo
2008-02-26, 13:25
Efter träningen är att rekommendera, gärna tillsammans med en måltid.

Perfekt.

gizox
2008-02-26, 14:43
Det är bara uppladdningsfasen som man brukar rekommendera utspridning över dagen. Därefter är intaget en gång om dagen, förslagsvis efter träning. De dagar du inte tränar kan du ta det när som helst under dagen. Själv tar jag mina 5-6g kreatin varje kväll av ren vana.

Tack så mkt för det snabba svaret!

Tog mitt innan träningen men får väl ta det med prottedrinken efter. :)

Haeffner
2008-02-27, 20:31
Upptaget blir väl vad jag förstått bäst om man tar kreatinet 30min innan en kolhydratrik måltid (eller tillskott). Detta iom att insulinet peakar ca 30min snabbare än koncentrationen kreatin i blodet, därav bästa upptag.

För övrigt har jag hört att lågintensiv träning förbättrar upptaget gentemot högintensiv tränining iom att denna inte kommer sänka aktiviteten i magsäck och tarm lika mkt. Kan vara nåt att tänka på under den inledande veckan kanske.

Som sagt saker jag läst men har inga exakta re3ferenser till det för tillfället så rätt mig gärna om jag är felunderrättad eller om senare undersökningar kommit.

Andre001
2008-03-11, 10:19
snabba kolhydrater det menas med att man kan ta kreatinet med juice va ? eller vad brukar ni blanda kreatinet med ?

Andre001
2008-03-11, 11:32
eller vad brukar ni äta för snabba kolhydrater till de ?

Danny Devito
2008-03-11, 13:04
eller vad brukar ni äta för snabba kolhydrater till de ?

Jag brukar blanda kreatinet i min hemmagjorda gainer med mixade havregryn och vassle, som jag sveper efter träning.

kalajset
2008-03-11, 14:58
Har en fråga angående viloperioder. Körde kreatin mellan dec-feb, (mer eller mindre exakt 2 månader), och tog sedan ett uppehåll, detta är min fjärde veckas uppehåll. I FAQ:en står det:

"Det finns en hel del som tyder på att man förlorar lite av effekten från kreatin efter 2-3 månader [3]. Det verkar därför som att det bästa alternativet är att använda sig av kreatin i cykler där man var 3 månad tar ett uppehåll på 4-5 veckor för att låta kreatinnivåerna återgå till sitt normalvärde."

Inser att detta är hårklyverier, och en troligtvis alldeles för stor opti-strävan, men bör jag vänta med kreatinet en vecka till, eller borde jag räknas som färdig med viloperioden nu i om att jag endast tog det två månader istället för tre ? - Någon som märkt någon praktisk skillnad ? - Kan ju vara intressant att teorisera iaf, det brukar det ju vara ;)

abc1234
2008-03-11, 20:16
Jag undrar om man kan blanda i kreatinet med proteinet i samma shaker när jag ska dricka det efter träningen, eller ger det inte samma effekt då?

Danny Devito
2008-03-11, 20:27
Jag undrar om man kan blanda i kreatinet med proteinet i samma shaker när jag ska dricka det efter träningen, eller ger det inte samma effekt då?

Blanda det med proteinet - det förlorar inte "effekt". Tvärtom så är det bara bra om du blandar. :thumbup:

Combo
2008-03-11, 21:34
En fråga på kreatin.
En tsk är det fem gram kreation, någon som vet?

Andre001
2008-03-13, 09:21
ja det är de

gizox
2008-03-27, 16:47
Ni som inte svarar på kreatin vad tar ni istället?

Guddi
2008-04-11, 09:08
Vilka effekter på träningen och tävling får man av kreatin? uppdaterad

Texten:
Denna vätska lägger sig i muskulaturen och INTE under huden.

Verkar inte stämma då jag nyss fann en studie som visade på att:
Fördelningen av vatten följer kroppens normala fördelning av vatten. Detta innebär att ca 2/3 av vätskan kommer att lägga sig inne i cellerna (intracellulärt) och resterande utanför cellerna och i blodet (extracellulärt) [6].

ny fråga som jag har sett dyker upp en del och som jag har fått svara på i PM ett par gånger
Kommer man att se plufsig ut/kan ansiktet svullna upp av vätskan man lägger på sig?
Muskler består av ca 75 % vatten medan fett endast består av 10-15% vatten vilket innebär att man kommer att få en betydligt större effekt på vätskemängden i muskulaturen än vad man får i fettcellerna när man lägger på sig vätska i samband med kreatinintag. För varje volymenhet man ökar pga av vättskeinsamling i fettvävnad så har man lagt på sig 0,75/0,15= 5 gånger så mycket mer volym i sin muskelmassa.

Man kan även, med hjälp av informationen ovan och det faktum att kroppen består utav 45-75 % vätska (ju mer muskler, ju mer vätska), räkna ut att om man går upp 2kg i samband med kreatinintag och vi antar att allt det är vätska så kommer en 80kg tung man med en BF på 15% och en kroppssammansättning med 55% vätska att ha lagt på sig totalt

80x0,55= 44L totalt mängd vätska innan kreatinintag
2/44= 4,5% höjning av total mängd vatten efter kreatinintag
80x0,15= 12kg fett i kroppen
8x0,15= 1,8L vatten i kroppens fettmassa
0,045x1,8= 0,08L vatten kommer att bindas i extra i fettvävnaden
8cl mer vatten i all kroppens fettvävnad. 4% av fetten i en man är essentielt och finns kring leder, organ osv och det betyder att endast 5,9cl av vattnet kommer att vara fördelat i underhudsfettet hos exempelmannen ovan.

Man kan sammanfatta det hela med att det är väldigt liten sannolikhet att man skulle få någon effekt på kroppsutseendet av kreatin som inte är positiv (ur ett kroppsbyggarperspektiv).

Referens
6. Powers ME, Arnold BL, Weltman AL, Perrin DH, Mistry D, Kahler DM, Kraemer W,
Volek J. Creatine Supplementation Increases Total Body Water Without Altering Fluid Distribution.
J Athl Train. 2003 Mar;38(1):44-50.

Det är nog en bra idé (och jag hade uppskattat) om någon moderator klistrar in denna text med mitt första inlägg och rättar till felet som jag påpekade.

quirex
2008-04-21, 18:36
Jag är ny med kreatin och kosttilskott men jag tänkte köpa dalblads gainer antagligen och dalblads kreatin också.. Men ska jag ta ungefär 2g kreatin på morgonen 2g innan träning och 2g efter tror ni de blir bra? och vid vilka tilfällen ska jag ta mitt kosttilskott morgonen och efter träningen? något bra att äta till frukost om man tar kreatin? vet ej om ni har skrivit något om detta men ska läsa de sen ska iväg till träning nu! Ge gärna bra tips :) tackar !

Vercetti
2008-04-23, 10:30
Jag är ny med kreatin och kosttilskott men jag tänkte köpa dalblads gainer antagligen och dalblads kreatin också.. Men ska jag ta ungefär 2g kreatin på morgonen 2g innan träning och 2g efter tror ni de blir bra? och vid vilka tilfällen ska jag ta mitt kosttilskott morgonen och efter träningen? något bra att äta till frukost om man tar kreatin? vet ej om ni har skrivit något om detta men ska läsa de sen ska iväg till träning nu! Ge gärna bra tips :) tackar !

Ska väl gå bra att ta allt kreatin på en gång? Är ju "bara" 5-6 gram

quirex
2008-04-24, 19:05
Ska väl gå bra att ta allt kreatin på en gång? Är ju "bara" 5-6 gram

Okej.. så de spelar ingen roll när jag tar de och om jag delar upp de ?

Vadå?
2008-05-01, 18:37
När man slutat ta kreatin efter x antal veckor, kommer man prestera "mycket" sämre på träningen då?

Ola Wallengren
2008-05-02, 10:08
När man slutat ta kreatin efter x antal veckor, kommer man prestera "mycket" sämre på träningen då?

Efter kanske 4-7 veckor är kreatineffekten borta så efter det så presterar du ungefär lika mycket sämre som du förbättrades när du började ta kreatin .Om du ökat under tiden (efter uppladdningen) som du använt kreatin så får du förmodligen behålla de ökningarna.

Timme
2008-05-02, 12:21
Efter kanske 4-7 veckor är kreatineffekten borta så efter det så presterar du ungefär lika mycket sämre som du förbättrades när du började ta kreatin .Om du ökat under tiden (efter uppladdningen) som du använt kreatin så får du förmodligen behålla de ökningarna.

Så du rekommenderar cyklinh av kretain? Kanske 6 veckor med kreatin och 6 veckor uppehåll?

Ola Wallengren
2008-05-02, 16:25
Så du rekommenderar cyklinh av kretain? Kanske 6 veckor med kreatin och 6 veckor uppehåll?

Nej jag rekommenderar inte cykling av intaget, men det var ju inte det som var frågan.

Guddi
2008-05-04, 22:57
Efter kanske 4-7 veckor är kreatineffekten borta så efter det så presterar du ungefär lika mycket sämre som du förbättrades när du började ta kreatin .Om du ökat under tiden (efter uppladdningen) som du använt kreatin så får du förmodligen behålla de ökningarna.Är inte 4-7 veckor lite att ta i? Jag skulle nog säga runt 8 veckor.

Ola Wallengren
2008-05-07, 17:36
Är inte 4-7 veckor lite att ta i? Jag skulle nog säga runt 8 veckor.

Kanske det, men det är väl inte så väl undersökt vad gäller prestationen, sen beror det nog rätt mycket på totala träningsvolymen också (skulle jag tro).

chrilla
2008-05-13, 15:41
Riktigt nice post :)

Smurfish
2008-05-21, 18:31
går det att blanda kreatin monohydrat med apelsin juice? :)

Guddi
2008-05-22, 17:27
går det att blanda kreatin monohydrat med apelsin juice? :)Dricker du det inom någon minut så är det säkert inga problem.

j0h4n
2008-05-24, 10:18
Tja grappar <3.

Har läst hela första posten självklart, men jag har en fråga.

Började min uppladdningsfas för ca 2v sedan och det har gått utmärkt hitills.

Men nu exakt i detta tillfälle sitter jag och har en klump i halsen, bokstavligt talat. Detta har jag hört att man kan få. Men som sagt jag har ju ändå varit igår i 2 veckor. Kan det vara kreatinet? om det är det, vad ska jag göra då?

Ola Wallengren
2008-05-24, 15:07
Vad menar du med klump i halsen?

Om du har sköljt ner kreatinet med så lite vätska så att det ligger kvar i halsen så får du dricka lite till för att skölja ner det helt enkelt. Jag har svårt att tänka mig att detta beror på kreatin över huvud taget.

joshish
2008-06-08, 16:52
hur länge stannar vätskan i kroppen 1-2 kilo vätskan? det gör mig ingenting eftersom det hamnar i musklerna men hur funkar det?

jag kanske missadet det men ... ska man ta 5 g per dag hela tiden eller ska man ha vilo perioder? rätta mig gärna om ja missade det..tack

Toel
2008-06-21, 23:14
Går det att uppskatta hur stor viktuppgång man kommer att få utav kreatinet? Om man är ~184cm, 86kg hur stor viktuppgång skulle då kännas rimlig när musklerna är mättade på kreatin och bundit upp maximalt med vätska (förutsatt att kcal-intag ligger på +-0).

Guddi
2008-06-22, 09:14
Går det att uppskatta hur stor viktuppgång man kommer att få utav kreatinet? Om man är ~184cm, 86kg hur stor viktuppgång skulle då kännas rimlig när musklerna är mättade på kreatin och bundit upp maximalt med vätska (förutsatt att kcal-intag ligger på +-0).Enda sättet man kan uppskatta är om man först väger sig, kör en uppladdning med kreatin och sen väger sig igen. Man inte kan inte göra det teoretiskt (i alla fall inte utan ett laboratorium) då det skiljer sig från person till person oavsett vikt och muskelmassa.

Toel
2008-06-22, 11:36
Enda sättet man kan uppskatta är om man först väger sig, kör en uppladdning med kreatin och sen väger sig igen. Man inte kan inte göra det teoretiskt (i alla fall inte utan ett laboratorium) då det skiljer sig från person till person oavsett vikt och muskelmassa.

Okey.

Innan jag börjde ta kreatin (2x5g/dag) visade vågen 85.7kg och efter 3 veckor visade vågen 87.5kg. Det har alltså skett en viktökning på 1.8kg under denna period.

Jag bör anta att den viktökning skett främst pga av kreatinet? Har bytat arbetsuppgifter på jobbet och har därför haft svårt och uppskatta min nya kcal-förbrukning. Min tanke var att om kunde "se" om det mest är pga av kreatinet eller mitt kcal-intag som har gjort att jag ökat så pass snabbt i vikt. Nu bör viktuppgången pga kreatinet avta?

Edit: Förövrigt en riktigt bra sticky!

Spader
2008-06-28, 20:33
började med monohydrat idag. har för mig att det ska finnas en mall som visar hur mycket jag ska dosera och hur länge (uppladdningsfas, underhållsfas och uppehåll), men hittar den inte. help plz?


en fråga till; hur många gram är en måttad tesked ungefär?

King Grub
2008-06-28, 20:56
började med monohydrat idag. har för mig att det ska finnas en mall som visar hur mycket jag ska dosera och hur länge (uppladdningsfas, underhållsfas och uppehåll), men hittar den inte. help plz?


Trådens första inlägg...

Spader
2008-06-28, 21:52
Trådens första inlägg...

den finns inte där, men som jag har förstått det då är det 5 g om dagen i 3 månader sen paus i 4-5 v.
min andra fråga då?

Bevingad_Vampyr
2008-07-03, 07:50
Hur mycket vatten ska man ha i ett glas eller det räcker med ett fullt glas?

Ola Wallengren
2008-07-03, 07:58
Hur mycket vatten ska man ha i ett glas eller det räcker med ett fullt glas?

Troll?

3 dl per 5g räcker.

Biffen91
2008-07-09, 15:56
Hejsan, jag är ganska förvirrad.. Min kompis sägar att man bara blir tjock av kreatin, att det inte bygger muskler, stämmer det? Varför är det då typ det mest använda kosttillskottet?

King Grub
2008-07-09, 16:04
Din kompis pratar i nattmössan.

Biffen91
2008-07-09, 16:48
aa okej, tur det!

Player
2008-07-11, 18:36
När jag blandar kreatinprodukter (rena eller sammansatta med andra ämnen) får jag nästan alltid små korn som lägger sig i botten av glaset/shakern.

Jag tror egentligen inte att detta är kreatin som inte lösts upp, eftersom korn inte finns i det fina pulvret från början. (Har även provat med ljummet vatten och stora mängder vätska, utifall det skulle vara fråga om att vätskan blev mättad och meer pulver inte kunde lösas.) Istället funderar jag på om det kan vara en sorts biprodukt som uppkommer då pulvret löses i vatten.

Här ett klipp från FAQen på Samarin-hemsidan:
"Det finns ibland vita rester kvar i glaset, måste jag få i mig dem också?
Nej. Så länge du har låtit Samarin bubbla klart innan du dricker det finns den verksamma delen av Samarin i lösningen."

Eftersom denna rest ofta är jätteäcklig (ni som provat exempelvis Vault vet vad jag menar) skulle det va skönt att veta om man slipper dricka den. Det kan vara förhållandevis stora mängder, så är det nåt att få i sig så gör det nog skillnad.

Racso
2008-07-13, 14:32
Kanske tagits upp tidigare, men...


A growing body of evidence suggests that creatine (Cr) might exert protective effects in a variety of pathologies where oxidative stress plays a concausal etiologic role; furthermore, it has been recently reported that Cr displays direct antioxidant activity in a cell-free setting. However, at present, no research has been specifically aimed to directly test the antioxidant potential of Cr on oxidatively injured cultured cells. Here, the effects of Cr were studied using cultured human promonocytic (U937) and endothelial (HUVEC) cells, and murine myoblasts (C2C12) exposed to H(2)O(2), tert-butylhydroperoxide (tB-OOH) and, in the case of U937 cells, peroxynitrite. Cr (0.1-10 mM) attenuated the cytotoxic effects caused by the oxidants in all the cell lines; under our conditions, cytoprotection was invariably associated with elevation of the intracellular fraction of Cr but it seemed to be unrelated to the levels of Cr phosphate (CrP); Cr did not affect the activity of catalase (CAT) and glutathione peroxidase (GpX), but it prevented H(2)O(2)- or tB-OOH-induced consumption of the nonprotein sulfhydryl (NPSH) pool in U937 and HUVEC cells; mass spectrometry experiments showed that a 136 MW molecule, which is likely to represent an oxidation by-product of Cr, formed in reaction buffers containing Cr and H(2)O(2) as well as in cellular extracts from H(2)O(2)- or tB-OOH- treated Cr-preloaded U937 cells; finally, Cr cytoprotection appeared to be unrelated to chelation of Fe(2+). In conclusion, it is suggested that Cr exerts a mild, although significant, antioxidant activity in living cells, via a mechanism depending on direct scavenging of reactive oxygen (in particular hydroxyl radical) and nitrogen species.

Free Radic Biol Med. 2006 Mar 1;40(5):837-49. Epub 2005 Nov 2.

Racso
2008-07-13, 14:40
Hittar inget eller väldigt lite om påverkan vid långvarit kreatinbruk.

Om någon känner till en sån studie (även preliminära resultat), mottages det tacksamt.

Racso
2008-07-13, 14:55
AFSSA har inte gjort en studie utan en rapport där de tittat på studier som redan finns (du kan läsa den här http://www.fda.gov/ohrms/dockets/DOCKETS/95s0316/95s-0316-rpt0154-51-Ref-47-vol112.pdf)
Rapporten verkar ha blivigt kritiserad en del av olika organisationer men jag hittar inte huvudkällan till dem.

To whom it may concern:

There has recently been a rash of misinformation that has been spread around the world that has arisen from a statement made by a Mr. ? Dr. ? Martin Husch for the French Agency of Medical Security for Food (AFSSA), claiming a link between creatine monohydrate supplementation and cancer. This is not supported by the literature and it is unfortunate that medical misinformation can be spread throughout the world so rapidly. This agency claims to have reviewed the literature using nutritional experts (yet does not list them so we can judge their credentials), and the author has not published a single paper in a peer reviewed journal (at least none that have appeared in PubMed). I found the statement to be somewhat accurate in several areas (with the exception that it states that creatine increases muscle cell water (10 %) - this is high and it is more likely 3 - 4 %)). The MAJOR problems come when they/?he tries to make a comment about the potential side effects:


1. approximate translation of the AFSSA statement on cancer "considering that creatine and creatinine under certain circumstances, particularly in the presence of simple sugars and elevated amino acids, could have carcinogenic effects based on preliminary experimental arguments in vitro and in vivo have been equivocal". [I am not aware of any studies showing that creatine taken with sugar and amino acids is carcinogenic - especially when taken in physiological amounts - any compound, even amino acids may be carcinogenic in high doses (see MSDS label on leucine!)]. The real issue comes with the statement that "with the potentially carcinogenic effects..." - this is unfounded and certainly the jump to stating that epidemiological studies have shown a link is complete fabrication and misinformation. This sort of misinformation is as bad as the health care fraud that some folks claim regarding unproven agents. I do agree that we need to concern ourselves about impurities in creatine and any unregulated substances (ie. Problems previously with tryptophan and eosinophilic myositis) and I am all for creatine and other nutraceuticals being exposed to rigorous purity testing by federal agencies - I do know that most of the creatine for the neurology studies is exposed to careful testing for impurities and other chemical standards - Many of the large reputable companies in the US and Canada buy their creatine from high quality sources.


It then goes on to say that the effects of high levels of creatine ingestion has not been studied in the short or long term (yet they claim there have been epidemiological studies). They quote that there are epidemiological studies showing difficulties with digestion, muscle cramps and apparently cardiovascular problems ( - not sure where this comes from * there are in fact 2 studies in humans with congestive heart failure showing benefits to performance and studies in animals showing cardioprotective effects and we have shown that it does not affect blood pressure (Mihic, et al, Med Sci Sports Exerc, 2000)). There are other issues with this * firstly there have been no true epidemiological studies of creatine use and papers are suggesting from this article that epidemiological studies show a possible risk * THIS IS ABSOLUTELY INCORRECT.

In the final summary they state that supplementation with creatine constitutes a risk, but it has been insufficiently evaluated, particularly in the long-term. With the potentially carcinogenic effects, it would be necessary for the regular reevaluation of studies.

I am shocked that this amount of misinformation can be placed on the internet by such and agency claiming legitimacy and trying to advocate for the good of people. This type of speculative misinformation does not serve the interests of anyone. Our group and others are carefully evaluating the risks and benefits of creatine monohydrate ingestion in patients with neuromuscular and neurometabolic disorders as well as in human aging * Patients reading this stuff in the papers have already called to drop out of studies. Creatine may be very helpful in a number of medical conditions and thanks to this inaccurate statement we will all have difficulty in recruiting and retaining subjects. Unfortunately, it is very difficult for the lay public to evaluate the quality of the information and the AFSSA statement violates many of the key factors to look for in judging legitimacy:

1. The person signing their name to the statement does not list their credentials.
2. The supposed scientists who evaluated the literature are not listed.
3. There is no evidence of external review of the statement.
4. The statement has internal inconsistencies (medium and long term studies not done and yet concludes that epidemiological studies show their may be a cancer risk).
5. There are no references to peer reviewed studies to support the statement.

THERE ARE NO STUDIES IN HUMANS EVEN SUGGESTING AN INCREASED RISK OF CANCER WITH CREATINE.

There are many papers showing an anti-cancer effect of creatine analogues in animals:

Jeong KS, Park SJ, Lee CS, Kim TW, Kim SH, Ryu SY,
Williams BH, Veech RL, Lee YS.Effects of cyclocreatine in rat
hepatocarcinogenesis model. Anticancer Res 2000 May-Jun;20(3A):1627-33

Kristensen CA, Askenasy N, Jain RK, Koretsky AP. Creatine and cyclocreatine
treatment of human colon adenocarcinoma xenografts: 31P and 1H magnetic resonance
spectroscopic studies. Br J Cancer 1999 Jan;79(2):278-85

Schiffenbauer YS, Meir G, Cohn M, Neeman M. Cyclocreatine transport and
cytotoxicity in rat glioma and human ovarian carcinoma cells: 31P-NMR spectroscopy.
Am J Physiol 1996 Jan;270(1 Pt 1):C160-9

Ara G, Gravelin LM, Kaddurah-Daouk R, Teicher BA
Antitumor activity of creatine analogs produced by
alterations in pancreatic hormones and glucose metabolism.
In Vivo 1998 Mar-Apr;12(2):223-31

Miller EE, Evans AE, Cohn M. Inhibition of rate of tumor growth by creatine
and cyclocreatine.Proc Natl Acad Sci U S A 1993 Apr 15;90(8):3304-8



There are several reviews of creatine so people can get their facts straight:
Casey A, Greenhaff PL Does dietary creatine supplementation play a role in skeletal muscle
metabolism and performance? Am J Clin Nutr 2000 Aug;72(2 Suppl):607S-17S

Tarnopolsky MA Potential benefits of creatine monohydrate supplementation in the elderly.
Curr Opin Clin Nutr Metab Care 2000 Nov;3(6):497-502

Terjung RL, Clarkson P, Eichner ER, Greenhaff PL, Hespel PJ, Israel RG, Kraemer
WJ, Meyer RA, Spriet LL, Tarnopolsky MA, Wagenmakers AJ, Williams MH American College of Sports Medicine roundtable. The physiological and health effects of oral creatine supplementation. Med Sci Sports Exerc 2000 Mar;32(3):706-17

Wyss M, Kaddurah-Daouk R. Creatine and creatinine metabolism. Physiol Rev 2000 Jul;80(3):1107-213

There are several reviews of safety:
Poortmans JR, Francaux M Adverse effects of creatine supplementation: fact or fiction? Sports Med 2000 Sep;30(3):155-70

Mihic S, MacDonald JR, McKenzie S, Tarnopolsky MA. Acute creatine loading increases fat-free mass, but does not affect blood pressure, plasma creatinine, or CK activity in men and women. Med Sci Sports Exerc. 2000 Feb;32(2):291-6.

Terjung RL, Clarkson P, Eichner ER, Greenhaff PL, Hespel PJ, Israel RG, Kraemer
WJ, Meyer RA, Spriet LL, Tarnopolsky MA, Wagenmakers AJ, Williams MH American College of Sports Medicine roundtable. The physiological and health effects of oral creatine supplementation. Med Sci Sports Exerc 2000 Mar;32(3):706-17

I would hope that Reuters, ESPN, National Post, Associated Press, etc. would get their facts straight before they put out misinformation. I know that a flashy inflammatory and inaccurate statement is better for press, but please think of the patients who are involved in the studies and those who may stand to benefit from carefully controlled evaluation of the risks and benefits of creatine supplementation. Yes, there may be some side effects, but please, let the researchers evaluate what these are and the incidence so that people can evaluate the risks and benefits of supplementation in an unbiased manner.

Sincerely,


Mark Tarnopolsky, MD, PhD, FRCP(C),
Neuromuscular Disease Unit, 4U4 Neurology,
McMaster University Medical Center,
Hamilton, Ontario, CANADA, L8N 3Z5
1-905-521-2100 (x75226/76593).
FAX 905-521-2656.
tarnopol@mcmaster.ca


http://www.diet-coaching.com/creatine.html

Racso
2008-07-13, 15:08
Mer kritik mot den franska rapporten (visserligen från ett kosttillskottsbolag, men argumenten håller)

Distorted Report by French "Scientists" Claims Creatine Causes Cancer.

Is it safe? Does it increase the risk of cancer? Does it cause kidney problems?

By Paul Cribb B.H.Sci.HMS.Honors. Exercise Physiologist


--------------------------------------------------------------------------------

shock wave went right through the international sporting and athletic community on January 23rd 2001, when the Agencies Francaise de Securite Sanitaire des Aliment (AFSSA), (French Agency for Medical Security for Food) commissioned by the French government, issued it's report on the safety and effectiveness of the supplement creatine monohydrate. Not only did the French report state that creatine as a supplement is ineffective, but that it also increases the risk of cancer. As usual, without bothering to check the facts the media ran with it better than Emmit Smith 30 yards out, ever could.

Up to 75% of NFL players use some form of creatine supplement, it's also used by the US Navy SEALS(1). Reports reveal that over 90% of US bodybuilders and weightlifters are devoted users of creatine(2). While a survey in England showed that over 57% of elite British athletes use creatine regularly(3).

Unlike athletes, journalists don't concern themselves with letting other teammates down. They are never accountable for their actions. Because of the media's gross irresponsibility and now even the so called French scientists, many coaches and team medical staff of various sports are now concerned about the consequences of encouraging creatine use by their athletes.

If anyone had bothered to translate the 50 page French review of creatine complete with over 230 references, they would find it to be one of the greatest scientific literature atrocities of the modern age. The entire review is misinterpreted research, downright lies, and complete fabrications about the science on creatine supplementation. It even questions the character and integrity of expert American scientists (page 16) whose research has demonstrated beneficial effects with creatine. In fact, according to AFSSA and the French government, the rest of the world is under a "creatine spell"(4).

Could this have anything to do with France's tyrannical attempt to control their athletes? They demonstrate this with their Nazi-like approach every year during the Tour de France. They raid athlete's rooms in the middle of the night. They force them to take drug tests with threats of arrest if drugs are detected. This is the police that force the athletes to take drug tests beyond what the governing cycling organization mandates. And you thought this type of tyranny and propaganda went out out with fall of the Berlin Wall.

I encourage everyone to look at the French literature, translate the report, then examine the references cited by AFSSA. What you will find are gross inaccuracies and outlandish interpretations (and I'm being polite). If you believe the French scientists report; not only is creatine totally ineffective, but it should drop anyone stone dead that uses it, and leave his or her family with the plague! In all seriousness, I have not seen such an example of blatant propaganda since a little fool with a funny mustache started invading European countries in the early 1940s.

I'm a scientist and to see "colleagues" obtain media recognition for what clearly is manipulated research interpretation to further a scientifically invalid agenda greatly disturbs me. It's no different than screaming "fire" in a crowded theater when there is none.

The Bogus Cancer Claims

In an attempt to cut through the BS I contacted Dr Jean-Louis Bertha, the food and safety expert at AFSSA and asked to be provided the exact research regarding creatine supplements increasing the risk of cancer. These are the study references quoted by DR Bertha via email on Thursday, February 8th 2001, 3:44pm, regarding creatine supplements increasing the risk of cancer.

Laser Reutersward, A., Skog, K., Jagerstad, M. 1987. Mutagenicity of pan-fried bovine tissues in relation to their content of creatine, creatinine, monosaccharides and free amino acids. Food Chem. Toxicol 25: 755-762.

Anari M.R., Josephy P.D., Henry T., O'Brien P.J. 1997. Hydrogen peroxide supports human and rat cytochrone P-450 1A2-catalyzed 2-amino-3-methylimidazo (4 5-f) quinoline bioactivation to mutagenic metabolites: significance of cytochrome P-450 peroxygenase. Chem Res Toxicol 10: 582-588.

Felton J.S., Gentile J.M. 1997 Special issue "Mutagenic: carcinogenic N-substituted aryl compounds". Muta Res 376: 1-272.

Hammons G.J., Milton D., Stepps K., Guengerich F.P., Tukey R.H., Kadlubar F.F. 1997. Metabolism of carcinogenic heterocyclic and aromatic amines by recombinant human cytochrome P450 enzymes. Carcinogenesis. 18: 851-854.

Wyss, M., Kaddurah-Daouk, R. 2000. Creatine and creatinine metabolism. Physiol Rev 80: 1107-1125.
Obviously, DR Bertha must think everyone else on this planet is an idiot. If you read these reports, it is clear that they have nothing to do with creatine supplementation increasing the risk of cancer. These reports don't even mention the matter. In fact, these reports have nothing to do with creatine supplementation whatsoever.

These reports actually discuss the various mutagens (amino-imidazo-azaarenes or AIAs) formed during the cooking (frying) of meats. Meat is a naturally high source of creatine. According to these reports AIA mutagens are formed when meat is fried at 200 degrees C for 3 minutes.

Now, I may not be the smartest guy, but, what the hell does frying meat at 200 degrees C have to do with athletes taking creatine supplements? Absolutely nothing.

Incredibly, these research papers quoted by the French scientists demonstrate that these AIA mutagens are not carcinogenic as such, they are metabolically inert and must be activated by a series of enzymatic processes to exert any active effect (Wyss page 1164; Hammonds et al. pages 851-854).

Further examination of these reports reveal that the AIA mutagens were in fact generated from invitro (lab dish and model) experiments, not humans. Similar mutagens have been found performing experiments with sugars and various amino acids(5).

I'll just be polite at this point and suggest the scientists at AFSSA don't know how to interpret literature very well.

Incidentally, for those that love their steak and are truly concerned, not frying foods and using marinades and oil instead of butter can minimize generation of AIAs(5). A more recent calculation based on extensive literature review of levels of AIAs in cooked foods and mean food consumption figures in the US indicate an incremental cancer risk of 0.00001% (6,7). You were at a higher risk of being knocked down when crossing the street this morning. This is the carcinogenic evidence the French scientists are putting forward regarding creatine supplements.

By no stretch of the imagination could this data be applicable to athletes consuming creatine monohydrate supplements. Is this dishonest, deceitful and extremely pathetic on AFSSA part? Indeed.

Not only are there no studies whatsoever indicating in even the wildest possible interpretation that supplementing with creatine could even remotely cause cancer, but their literature support for their statements does not even involve creatine.

The sad part of all this is that the media will report this through thousands of news outlets throughout the world effectively propagating an outright lie. It stinks.

Bogus Toxicity Claims

The report put forward by the AFSSA scientists instills such a fear for concern regarding toxicity from creatine supplements you would think ingestion of a teaspoon full would have you oozing green slime while falling down dead in your tracksuit. However, once again their quoted scientific evidence comes up short, real short. And their knowledge of clinical applications of biochemical pathways is sadly lacking.

Of the 230 odd studies cited by the French scientists in their report, not one indicates, let alone demonstrates any form of toxicity regarding creatine use in healthy people. Not a single one. The only straw these scientists could grasp at was a biochemical pathway for the nitrosation of creatine and creatinine (the waste product of creatine) that is of concern only to those with chronic renal (kidney) disease. However, they couldn't even get the biochemistry right on this one (8).

Of the 230 odd references cited by the French scientists in their report, not one controlled study indicates, let alone demonstrates any form of toxicity regarding creatine use in healthy people. Not a single one.

N-nitromethylamine (a carcinogen) is the end product of a series of several nitrite reaction sequences of creatine to form N-nitrosarcosine. Sarcosine is not a toxin as the French report suggests. Nitrosation of creatine and creatinine has so far mostly been examined invitro systems (lab dish stuff) and it has only been suggested to be formed in uremic (chronic renal failure) patients due to the unique characteristics of this disease(5,8).

A comprehensive and recent review (ironically, also cited by the French) on creatine and creatinine metabolism demonstrates this nitrosation pathway to be inconsequential to a healthy body(5,8).

This is how far these so called scientists were willing to stretch research findings to deceive the athletic community and regulatory agencies and it sickens me. These are supposed to be scientists yet they ignore and even worse, distort the science.

Bogus claims about creatine and renal function.

Without citing any controlled research the French report warned of the dangers of kidney malfunction from creatine use and even attributed the onset of some kidney diseases to creatine supplementation. However, the French scientists forgot to mention the research conducted on athletes that directly assessed renal function.

Several studies demonstrate creatine supplementation does not increase or alter glomerular filtration rates(9) or any indices of renal and liver function for that matter(10). Also, long-term creatine supplementation (up to 5 years) does not impair the kidney function of athletes in any way(12).

Long-term research with athletes using creatine supplements shows their creatinine levels stay within a normal, healthy range. (Just the same as people not using creatine(31)). These studies examined glomerular filtration, tubular reabsorption and glomerular membrane permeability and none were affected by taking creatine supplements in real-life dosages that are used by athletes (20 grams a day for 5 days, then 3 to 10 grams every day there after).(13)

The Facts

How did this misinformation all start? In 1998, a single case report published by two British nephrologists in the journal Lancet documented the case of a 25-year-old man with an 8-year history of focal segmental glomerular scleosis (a chronic renal condition) with frequently relapsing corticosteroid-responsive nephrotic syndrome(14). The man was also being treated with cyclosporin, an immunosuppressive drug that is well known for its nephrotoxicity(11). He started taking a creatine supplement, 15 grams a day for 7 days, and then 2 grams a day for 7 weeks. His glomerular filtration rate dropped by 50% but returned to normal upon cessation of the creatine supplement.

Three days after this publication the French sports newspaper L'Equipe reported that creatine is dangerous for the kidneys in anyone that uses it. (15) This "news" was then taken up by several other European newspapers that claimed creatine induces renal and liver malfunction and even death(16-18). Completely untrue.

If anything positive could come out of this disgraceful sham disguised in a thin vale of scientific shenanigan is the importance of understanding your degree of health. If you have a preexisting renal dysfunction or you are at high risk of renal disease (diabetes or a family history of kidney disease), it is recommended that you are monitored regularly. It is also important to note that many athletes do not know if they have a preexisting kidney condition. All athletes should have their kidney function assessed. Ask your physician for an excess albumin excretion (>20mg/min) in urine collected under resting conditions, i.e. after 20 minutes of physical inactivity(11).

More fodder (Australian slang for "bullshit") for the media was cultivated from the death of three wrestlers who performed very extreme fluid restriction and other weight loss strategies. The Center for Disease Control concluded in their report that the regimen of chronic fluid restriction and intense exercise in the heat and not creatine is what resulted in hyperthermia/vascular collapse that contributed to the wrestlers deaths(19).

Creatine and Cardiovascular Complications.

The French report extracted a few anecdotal reports of hypertension among athletes using creatine from the US FDA database. Anecdotal is defined as untrustworthy and unreliable and regarding scientific investigation, this is exactly what the FDA and its database are demonstrated to be (see The Ephedra Report). Very unreliable and even manipulated to further their specific agendas.

Once again the French review ignored the real research on this matter. The scientific research. Double blind, tightly controlled studies demonstrating that high dose, short-term creatine loading (20 grams a day for 5 days) did not effect systolic, diastolic, or mean blood pressure in men or women (20). Other research has demonstrated the same thing with long-term creatine supplementation as well(21). It also important to note that creatine supplementation did not alter blood pressure in patients with congestive heart failure(22,23). Heart pump function was directly assessed in one of these studies and the creatine supplementation did not alter cardiac performance(23). Why the French ignored this research in favor of unreliable anecdotal grasps only strengthens the assumption of an ulterior motive for their distortion and their lies.

Heat Stress and Cramping.

There have been reports of muscular stiffness, strains, and cramping in athletes taking creatine. However, in controlled studies the evidence shows that creatine supplementation does not cause muscular dysfunction and/or complication in healthy people(24,25) or patients with various neuromuscular diseases(26). In fact, one recent study went so far as attempting to induce cramping in athletes by exercising them to varying degrees of dehydration(27). No differences were reported between those taking creatine and those taking a placebo. This study clearly demonstrated that there was no greater incidence of cramping associated with creatine use in athletes even under various dehydrated states.(27)

Conclusion

The clear facts are these, many scientists from around the world have independently published extensive reviews on creatine supplementation. Ira Jacobs of Canada(28), Jacques Poortmans and Marc Francaux of Belgium(13), Richard Kreider from the US(29), Markus Wyss of Switzerland(30) and a roundtable discussion of the literature written for the American Collage of Sports Medicine by thirteen of the worlds leading experts on creatine(31). Each review has examined well over 100 research studies on creatine use. (I urge you to read them.) Each review validates the effectiveness and safety of creatine supplementation, particularly when used in dosages that are shown to increase muscle mass and performance.

These French scientists are obviously puppets used to further France's desire to control the actions of their athletes and falsely influence athletes and regulatory agencies around the world. All through ignoring or distorting the real science.

The scientific and medical community has been dealt a serious blow to their credibility by this shameful and disgraceful manipulation of the facts by these scientists. And their actions are a spit in the face of the true scientists that have devoted their time, energy, and efforts in quest for the truth so we can advance our knowledge, our performance, and our health.



References

1. Schneider K, Harvig L, Ensign WY. Med Sci Sports Exerc.30:S60,1998

2. Williams MH, Kreider RB, Branch JD. Creatine: the power supplement. Champaign (IL):Human Kinetics,1999.

3. Harris N, Arthur C. The independent, Dec8:4 1998.

4. Miquel P. Le Monde. Aug14:15 1998.

5. Wyss, M., Kaddurah-Daouk, R. Physiol Rev 80: 1160-1167.2000.

6. Layton DW et al. Carcinogenesis. 16:39-52,1995.

7. Gold LS et al. Cancer Lett.83:21-29,1994

8. Wyss, M., Kaddurah-Daouk, R. Physiol Rev 80: 1173-1176.2000.

9. Poortmans JR, Francaux M. Eur. J. Appl. Physiol.76:566-7,1997.

10. Robinson TM et al. Br.J. Sports Med.34:284-288,2000.

11. Poortmans JR, Francaux M. Lancet (reply letter);352:234,1998.

12. Poortmans JR, Francaux M. Med. Sci.Sports Exerc.31:1108-10,1999.

13. Poortmans JR, Francaux M. Adverse effects of creatine supplementation: fact or fiction. Sports Med.30(3):155-170,2000.

14. Pritchard NR, Kalra PA. Lancet.351:1252-3,1998.

15. La creatine dangereuse? L'Equipe. April28:10,1998

16. Nau JK. Le Monde Nov.21:24,1998

17. Daulouede C. Sport et Vie. Nov 58,1998.

18. Haget H. Le Vif/L'Express. Oct 30:114,1998.

19. Control CFD. MMWR 47:105-108,1998.

20. Mihic SJR, et al. Med.Sci.Sport Exerc.2000.

21. Peeters BM, Lantz CD, Mathew JL. J.Strength Condit. Res.13:3-9,1999.

22. Andrews R, et al. Eur. Heart J. 19:617-622,1998.

23. Gordon A, Hulman E, Kaijser L. Cardiovas. Res.30:413-418,1995.

24. Kreider RB, Ferreira M, Wilson M et al. Med.Sci.Sports Exerc.30:73-82,1998

25. Vandenberghe K, Gaoris M, et al. J.Appl Physiol.83:2055-63,1997.

26. Tarnopolsky M, and Martin J. Neurology. 52:854-857,1999.

27. Vogel RA, Webster MJ, Erdmann LD and Clark RD. J. Strength Condit. Res. 14(2):214-219.

28. Jacobs I. Dietary creatine supplementation. Can.J.Appl.Physiol.24(6):503-514

29. Kreider RB. Creatine: The next ergogenic supplement? http://www.sportssci.org/traintech/creatine/rbk.html

30. Wyss, M., Kaddurah-Daouk, R. Creatine and creatinine metabolism. Physiol Rev 80: 1107-1213.2000.

31. Terjung RL, Clarkson P, Eichner ER, et al. The physiological and health effects of oral creatine supplementation. Med.Sci.Sports Exerc.32(3):706-717,2000.

Choc
2008-07-21, 20:30
Vad händer om man käkar kreatin när man inte tränar? Går man upp i vikt (i vatten) i alla fall?

King Grub
2008-07-21, 20:33
Vattenvikt, men det händer inget positivt med prestationsförmåga eller kroppssammansättning.

shape
2008-08-10, 17:53
"Det finns inga data på hur mycket kreatin man kan inta vid ett tillfälle men det är troligt att biotillgängligheten är större vid ett intag av 5g än vid ett intag av 10g [1]."
- Av ren kuriosa, vilka studier eller vetenskap syftar på detta, att biotillgängligheten skulle vara större vid 5g än tio, och skulle detta även gälla vid doser över 10 g?

King Grub
2008-08-10, 17:55
Den lilla ettan [1] bakom uttalandet visar vilken av referenserna du är intresserad av.

Hultkrantz
2008-08-17, 13:56
En del kreatinprodukter säljs tillsammans med en pH buffert då det påstås att kreatin bryts ner väldigt fort till kreatinin i vätska. Nedbrytningen av kreatin till kreatinin är som störst vid pH 3. I magsäcken ligger pH kring 1 och det tillsammans med den korta tiden som kreatin är i magsäcken gör det inte så troligt att några större mängder kreatin går förlorade [1].


Det verkar som om man medicineras med protonpumshämmare typ omeprazol (losec) kommer pH i magsäcken att höjas till runt 4, varför en pH buffert skulle kunna utgöra en önskevärd funktion för dessa personer.

http://www.janusinfo.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=4269

Threader
2008-08-23, 19:47
Skulle villja påpeka en sak för de som funderar på att börja med kreatin, men tvekar pga vattenansamling: Jag, liksom de flesta jag känner som använder kreatin (känner till och med en bodybuilder som under tävling på internationell nivå använde kreatin!), märker inte visuellt av de vattenansamlingar som kreatin ger. Pratade lite med personalen på västerås budo&fitness butik idag (en fd bb som faktiskt också använde kreatin under tävling), och hon trodde att ansamlingarna syns hos de som överdoserar kreatinen (även om jag personligen tror att det kan variera, om än rätt lite, från person till person som det mesta gör).
Har ingen källa/studie att hänvisa till, utan bara personlig erfarenhet (kanske inte så trovärdigt när det kommer från en anonym person över internet, men i alla fall!), men jag hoppas att det gör folk mindre rädda för kreatin! =)

/Erik

Xealswe
2008-09-08, 14:43
Låter underligt med tanke på att det finns naturligt i kött...

Fransmän vet ju inte om detta, dessa mustaschprydda, randigt klädda smala typer äter ju som bekant enbart grodlår, sniglar och baguetter

r3mpuh
2008-09-10, 14:47
Fransmän vet ju inte om detta, dessa mustaschprydda, randigt klädda smala typer äter ju som bekant enbart grodlår, sniglar och baguetter

Och Falcon Lite*rolleyes*

Jkbsn
2008-09-17, 17:25
Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta innan ************* får in slutsålda varor igen?

Creatine mono är slut och jag vill ha den fort.

r3mpuh
2008-09-17, 22:10
Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta innan ************* får in slutsålda varor igen?

Creatine mono är slut och jag vill ha den fort.


http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=174

Tadaa!:)

Handcuff
2008-09-23, 18:03
Denna tråden ligger högst upp i tråden kosttillskott...

Trots detta verkar det svårt hitta till den. Varje dag ploppar det upp flera nya trådar där trådskaparen frågar samma frågor om och om igen..så

BUMP!

CV!
2008-09-25, 06:35
Jag har en fråga och det är om man går upp i vikt av star nutrisions Creatine Complete Extreme? jag har läst att den inte ska vara viktökande som monohydrat men frågar er istället.

Guddi
2008-09-25, 09:09
Du går upp i vikt av alla kreatinvarianter förutsatt att dem gör det dem ska och kreatinet lagras i muskulaturen. Tillverkarna är fulla av skit om de påstår någonting annat....

CV!
2008-09-25, 16:47
Du går upp i vikt av alla kreatinvarianter förutsatt att dem gör det dem ska och kreatinet lagras i muskulaturen. Tillverkarna är fulla av skit om de påstår någonting annat....


En annan sak är att vi hade en föreläsare på våran skola som pratade om kost och näring, hon var en av sveriges bästa och har tränat många elitidrottare hon sa att lägga pengar på kostilskott var som att kasta pengar i sjön? kan nån motsäga hennes påstående

Handcuff
2008-09-25, 17:08
En annan sak är att vi hade en föreläsare på våran skola som pratade om kost och näring, hon var en av sveriges bästa och har tränat många elitidrottare hon sa att lägga pengar på kostilskott var som att kasta pengar i sjön? kan nån motsäga hennes påstående

Finns en viss sanning i det ja.

1. Mycket är skit och bluff
2. Mat är lika bra (bättre) än de som "funkar"
3. "Effekten" är marginell på de som skall ge effekt och ger förmodligen inget som märks.

Kan radda upp fler påståenden men orkar inte :)

Guddi
2008-09-25, 21:22
En annan sak är att vi hade en föreläsare på våran skola som pratade om kost och näring, hon var en av sveriges bästa och har tränat många elitidrottare hon sa att lägga pengar på kostilskott var som att kasta pengar i sjön? kan nån motsäga hennes påståendeAllt det som handcuff sa stämmer.

Kreatin är inget man kan få i sig genom kosten i tillräckliga mängder och effekten från kreatin finns utan tvekan så hon ljög lite. Men i förhållande till effekten av bra träning, kost och återhämtning så är effekterna från kreatin små.

Berghallen
2008-09-29, 16:47
En liten fråga, min bror har diabetes av TYP1(?) (Ärftligt).

Är det då säkert att jag kör med kreatin eller är det då en större risk att jag drabbas utav diabetes också?

King Grub
2008-09-29, 16:52
Det finns inga långtidsstudier på en ev diabeteskoppling, men kreatin skulle teoretiskt kunna påverka insulinaktivitet.

In theory, creatine may alter the activities of insulin. Caution is advised in patients with diabetes or hypoglycemia, and in those taking drugs, herbs, or supplements that affect blood sugar.

http://www.mayoclinic.com/health/creatine/NS_patient-creatine

Guddi
2008-09-29, 16:53
En liten fråga, min bror har diabetes av TYP1(?) (Ärftligt).

Är det då säkert att jag kör med kreatin eller är det då en större risk att jag drabbas utav diabetes också?Det är lika säkert för dig som för någon annan att ta kreatin. Finns inget överhuvudtaget som tyder på att risken för typ I diabetes skulle öka av att man tar kreatin.

Berghallen
2008-09-29, 16:59
Det är lika säkert för dig som för någon annan att ta kreatin. Finns inget överhuvudtaget som tyder på att risken för typ I diabetes skulle öka av att man tar kreatin.


Om man lägger av med kreatin och känner att man fått fler finnar utav det, kommer då antalet finnar till att minska. Och återgå till det normala.?

talan
2008-09-29, 17:27
Så... Man tar alltså 5-6g om dagen i 3 månader, sedan break på 4-5 veckor, sedan 5-6g om dagen i 3 månader och break igen på 4-5 veckor.

am I right? eller tar man 5-6g dagligen hädanefter det första breaket?

Guddi
2008-09-29, 22:00
Det finns inga långtidsstudier på en ev diabeteskoppling, men kreatin skulle teoretiskt kunna påverka insulinaktivitet.



http://www.mayoclinic.com/health/creatine/NS_patient-creatineVet du nått mer om det där? Jag läser det som att det gäller diabetes typ II, men det är som sagt bara en tolkning. Jag förstår hur kreatin möjligen skulle kunna påverka blodsockerregleringen för dem genom att påverka insulinkänsligheten, men jag har aldrig läst något om direkt påverkan på insulin. Det enda jag kunde hitta nu med en snabb sökning är att det kan höja insulinsekretationen om det tas tillsammans med kolhydrater.

Guddi
2008-09-29, 22:01
Om man lägger av med kreatin och känner att man fått fler finnar utav det, kommer då antalet finnar till att minska. Och återgå till det normala.?Det låter rimligt, om nu finnarna berodde på kreatinet (finns inga studier på detta vad jag vet) och inte på ett ökat intag av kalorier, ändrad träning, ändrade kostvanor eller normal pubertet då dvs :)

Jkbsn
2008-10-01, 18:03
En snabb fråga, kan man föra över kreatin till en påse och ha på ett annat ställe? så man har det på två olika ställen och slipper släpa med sig burken hela tiden, och funkar det också med gainer?

Ola Wallengren
2008-10-01, 20:35
Påse eller burk spelar ingen roll. Se till att hålla det torrt och att det inte går hål på påsen så ska det nog gå bra.

Mogff3
2008-10-07, 14:12
Tjena, jag känner att jag börjar på och bli sjuk
känner mig lite hängig osv så tänkte fråga om kreatinet gör någon nytta under sjukperioden.
Alltså om det är någon ide att ta kreatin under tiden jag är sjuk om jag nu blir det eller kan jag lika gärna ta några dagars vila från kreatinet?
Tänkte på att det känns lite onödigt att slösa på det om det inte kommer göra någon nytta de dagarna, man vet ju aldrig hur länge den djävulska vad det nu är håller i sig. Mvh

Peran
2008-10-20, 21:11
Ungefär hur lång tid tar det från det att man slutar ta kreatin tills man har gått tillbaka till sin "normalvikt"? Förutsatt att man gick upp ett par kilo när man började med kreatinet.

planit
2008-10-27, 23:29
Funkar det bra att köra Kreatin monhydrat samtidigt som ABCDE-metoden? D.v.s bulk 2 veckor, deff 2 veckor och sedan börja om igen. Eller blir resultaten sämre?

Undrar även hur det är med kre-alkalyn då det sägs att det inte binder lika vättska i musklerna? Om jag missat hela tråden så är det väl vad som är meningen med kreatin?:s

Sista frågan, har både hört och läst om många som har fått en "svullen" mage pga av kreatinet, är det sant eller är det från något annat som de fått "svullen" mage?

Ledsen om svaren redan finns i forumet, men har sökt och läst igenom den här tråden och har inte lyckats hitta något om detta. Om fallet är så att jag har missat det så vore jag oerhört tacksam om ni kunde länka/svara på frågorna iaf. Tack i förhand!

Guddi
2008-10-28, 10:03
Vilken mat du stoppar i dig samtidigt som du tar kreatin har ingen inverkan på dess effekt.

Det finns inga som helst bevis för något av påståendena som tillverkarna och försäljarna av kre-alkalyn kör med.

Det finns inga bevis för det heller. Internet är fullt av människor. Det är inte mer än väntat att några av dem som tar kreatin samtidigt åker på en svullen mage. Istället för att tillskriva det till slumpen så tror dem att det är kreatinet som orsakade det.

planit
2008-10-28, 11:57
Jag har som sagt läst igenom hela den här tråden och lite andra små sticky trådar på andra forum. Tycker många säger olika saker.
För att vara helt på den säkra sidan så kontrollerarar jag här.
Om jag ska köra med monohydrate så ska jag de 4 första dagarna köra en uppladdningsfas med 20g totalt per dag (5g åt gången utspritt under dagen) och efter uppladdninsfasen börja köra 5g totalt per dag, oavsätt de dagar jag tränar och inte i ca 3 månader.
Här kommer min första fråga, ska jag ta dom där 5g samtidigt eller utspritt under dagen? En del påstår att det är bättre att ta det utspritt tillsammans med mat/träning/mat. Om jag tar alla 5g tillsammans istället, då var det bäst att ta det direkt efter träning tillsammans med mycket kolhydrater? Antingen direkt efter tillsammans med en gainer/malto eller vänta tills jag kommer hem och ta det med min middag, har det någon betydelse?

Kör jag på kre-alkalyn så behöver jag ingen uppladdningsfas utan kör alltid 1 kapsen innan träning och 1 kapsel efter träning i 3 månader och behöver inte tänka på nåt annat?

Guddi
2008-10-28, 12:06
Du kan ta kreatinet precis när du vill och till vad du vill. Det viktiga är att du kommer upp till 5g/dag efter uppladdningen. Kreatin tillsammans med kolhydrater har visat visat sig arbeta lite i symbios men det är en liten effekt som man kan ignorera om man vill, det krävs en hel del kolhydrater dessutom. Kreatin tillsammans med mat är bra om man får lite ont i magen när man tar det för sig själv.

Det finns, som jag skrev innan, ingen forskning kring kre-alkalyn så det är ingen som vet hur man best ska inta det. Då det verksamma ämnet är kreatin så är det mest logiska sättet att inta det som kreatin, dvs 5g/dag och det spelar ingen roll när man intar det.

Orsaken till att så många säger olika saker är att folk lyssnar på försäljare och tillverkar.

olddustytrail
2008-10-28, 12:17
Det låter rimligt, om nu finnarna berodde på kreatinet (finns inga studier på detta vad jag vet) och inte på ett ökat intag av kalorier, ändrad träning, ändrade kostvanor eller normal pubertet då dvs :)

När levern får mer än vad den klarar av så skapar kroppen finnar. Så om levern är väldigt upptagen med kanske tonårshormoner eller liknande och sen ska den ta hand om kreatinet också så ökar nog risken för finnar. Men att kreatin som ämne ger finnar är nog inte sant.

planit
2008-10-28, 13:01
Du kan ta kreatinet precis när du vill och till vad du vill. Det viktiga är att du kommer upp till 5g/dag efter uppladdningen. Kreatin tillsammans med kolhydrater har visat visat sig arbeta lite i symbios men det är en liten effekt som man kan ignorera om man vill, det krävs en hel del kolhydrater dessutom. Kreatin tillsammans med mat är bra om man får lite ont i magen när man tar det för sig själv.

Det finns, som jag skrev innan, ingen forskning kring kre-alkalyn så det är ingen som vet hur man best ska inta det. Då det verksamma ämnet är kreatin så är det mest logiska sättet att inta det som kreatin, dvs 5g/dag och det spelar ingen roll när man intar det.

Orsaken till att så många säger olika saker är att folk lyssnar på försäljare och tillverkar.
Tack för svaren!

Så det kommer alltså inte ha någon betydelse om jag tar alla 5g efter träningen tillsammans med maten eller om jag tar det t.ex innan träningen eller utspritt under dagen? Då är det klart man tar det på samma gång tillsammans med maten:)

Och skulle jag köra på kre-alkalyn så är det alltså 1 kapsel per dag som gäller och det spelar ingen roll när jag intar den?

Pepz
2008-10-28, 13:20
När levern får mer än vad den klarar av så skapar kroppen finnar.

källa på det?
Låter märkligt att levern skulle vara överbelastad bara för att man är tonåring och ännu märkligare att den då skulle skapa finnar

Pepz
2008-10-28, 13:22
Tack för svaren!

Så det kommer alltså inte ha någon betydelse om jag tar alla 5g efter träningen tillsammans med maten eller om jag tar det t.ex innan träningen eller utspritt under dagen? Då är det klart man tar det på samma gång tillsammans med maten:)

Och skulle jag köra på kre-alkalyn så är det alltså 1 kapsel per dag som gäller och det spelar ingen roll när jag intar den?


kreatin tas upp bäst runt träningen.

Kre-alkalyn är kreatin monohydrat och ska användas precis som det. med fördel några kapslar innan träning och några efter

planit
2008-10-28, 13:48
kreatin tas upp bäst runt träningen.

Kre-alkalyn är kreatin monohydrat och ska användas precis som det. med fördel några kapslar innan träning och några efter

Så det är alltså bättre att ta dagens kreatin(5g) innan träning än att ta det till middagen som är efter träningen för maximal effekt?

Hur många g är det i en kapsel kre-alkalyn?

Pepz
2008-10-28, 13:50
Så det är alltså bättre att ta dagens kreatin(5g) innan träning än att ta det till middagen som är efter träningen för maximal effekt?


spelar nog mindre roll.
även om jag själv skulle välja att ta lite före och lite efter träningen

henk4n
2008-10-28, 22:36
På min kreatin burk står inget om att man ska sluta ta kreatin en vecka- två veckor och låta kroppen vila. Jag tar idag 5g kreatin före träning och 5 gram med min gainer. Gjort det i ca 3 veckor, måste man ha en vilovecka eller är det bara o köra på? mvh henke *popcorn*

planit
2008-10-28, 22:52
På min kreatin burk står inget om att man ska sluta ta kreatin en vecka- två veckor och låta kroppen vila. Jag tar idag 5g kreatin före träning och 5 gram med min gainer. Gjort det i ca 3 veckor, måste man ha en vilovecka eller är det bara o köra på? mvh henke *popcorn*

Varför tar du 5g innan och 5g efter när hela tråden menar att man ska ta 5g totalt per dag? Hälst ska det vara 5g efter träningen.

henk4n
2008-10-29, 00:05
därför mig kompis säger att jag ska göra så, men har tagit så mycke nu pga uppladdninsfasen.. men ska bara ta 5g nu i fortsättningen efter träningen med min gainer. Men frågan kvarstår, ska man ta någon vilo period från kreatin eller är det bara o köra på 5g per dag hela tiden utan avbrott.

planit
2008-10-29, 00:18
därför mig kompis säger att jag ska göra så, men har tagit så mycke nu pga uppladdninsfasen.. men ska bara ta 5g nu i fortsättningen efter träningen med min gainer. Men frågan kvarstår, ska man ta någon vilo period från kreatin eller är det bara o köra på 5g per dag hela tiden utan avbrott.

Läs stickyn. Ta 5g per dag i ca 3 månader sedan ett uppehåll på ca 1 månad för att inte effekten ska avta helt. Sedan kan du börja om igen.

Ahlner
2008-11-22, 23:45
Ber om ursäkt då detta säkert besvarats tidigare, kan dock ej hitta ett svar så jag ställer frågan igen. Då det står i stickyn att kroppen kan syntetisera 1-2 gram kreatin/dag undrar jag om detta upphör vid en supplementering och om det är så, återkommer den kroppsegna produktionen efter avslutat intag? Har hört någonstans att syntetiseringen kan upphöra och det låter onekligen obehagligt.

tackar för svar

Scratch89
2008-11-23, 01:08
Ber om ursäkt då detta säkert besvarats tidigare, kan dock ej hitta ett svar så jag ställer frågan igen. Då det står i stickyn att kroppen kan syntetisera 1-2 gram kreatin/dag undrar jag om detta upphör vid en supplementering och om det är så, återkommer den kroppsegna produktionen efter avslutat intag? Har hört någonstans att syntetiseringen kan upphöra och det låter onekligen obehagligt.

tackar för svar

Den egna syntesen sänks under doseringen, men ökar sedan igen.

Fatcan
2008-11-23, 16:31
Varför tar du 5g innan och 5g efter när hela tråden menar att man ska ta 5g totalt per dag? Hälst ska det vara 5g efter träningen.

Därför att han kanske känner mera effekt av 10g än 5g?

Kräket
2008-11-30, 11:15
Fråga; Har nu kört kreatin i drygt 8 månader i sträck. Ingen bättre anledning till detta än att jag har en massa kreatin hemma (bonusgrejer vid inköp) och därför tänkt att jag kan köra på.

Undrar om jag nu borde ta ett uppehåll eller om jag kan fortsätta köra som vanligt? Har läst en massa positiva effekter av kreatin, vid sidan av den energimässiga "extrapush" det ger. Det jag dock undrar är om det finns några negativa effekter av såpass långt, och konsekvent bruk som jag kör med?

Svarar personligen väldigt bra på kreatin och binder heller inte särskilt mycket vätska, så känner inte av några negativa konsekvenser.

King Grub
2008-11-30, 11:17
Nej, inga negativa effekter, men den positiva effekten verkar kunna avta vid konstant bruk.

Det här finns beskrivet i trådens första inlägg.

Kräket
2008-11-30, 16:03
Nej, inga negativa effekter, men den positiva effekten verkar kunna avta vid konstant bruk.

Det här finns beskrivet i trådens första inlägg.

Jo, har läst det inlägget (Vilket är ett väldigt informativt och bra inlägg).

Det jag undrar lite är över denna positiva effekt.

Jag har tänkt typ såhär, att kreatin framförallt är ett prestationshöjande medel. Denna effekt upplever man när man påbörjar en kreatin-cykel, och särskilt vid uppladdningsfasen. Så har det varit för mig iallafall.

Det som fått mig att fortsätta ta kreatin, trots att mina prestationsökningen (tack vare kreatinet) har "normaliserats, har varit de övriga positiva effekter man sett vid kreatinbruk. Vill minnas att det tas upp i denna tråd, bl.a. ökat antal satellit-celler och förändrad gentranskription (?). Något man ansett positivt ur muskelbyggarsynpunkt. Jag har fortsatt med kreatin med detta i åtanke (vid sidan av det faktum att jag har en massa kreatin och tar det av slentrian).

Frågan är då vilken effekt som åsyftas och som isåfall avtar. Är det den prestationsmässiga, så kvittar det ju egentligen. Den "kreatinpådrivna" prestationenhöjningen har normaliserats och nu upplever jag inte längre någon "push". Är det istället dessa andra effekter som avtar kan det ju utgöra en anledning att ta en paus.

dannel
2008-12-08, 11:36
Ingen som vet hur det är med kroppen egna produktion av kreatin. Om det är så att kroppen kan sluta producera eget kreatin om man använder det för länge?

King Grub
2008-12-08, 11:48
Prova att läsa trådens första inlägg.

dannel
2008-12-08, 11:52
Prova att läsa trådens första inlägg.
Självklart har jag läst det :) Såg inget svar på det någonstans!?

Ahlner
2008-12-08, 13:46
Ber om ursäkt då detta säkert besvarats tidigare, kan dock ej hitta ett svar så jag ställer frågan igen. Då det står i stickyn att kroppen kan syntetisera 1-2 gram kreatin/dag undrar jag om detta upphör vid en supplementering och om det är så, återkommer den kroppsegna produktionen efter avslutat intag? Har hört någonstans att syntetiseringen kan upphöra och det låter onekligen obehagligt.

tackar för svar

Den egna syntesen sänks under doseringen, men ökar sedan igen.

Here you go.

dannel
2008-12-08, 14:30
Hmm det missade jag, tack!

Guddi
2008-12-19, 21:17
Jag har skrivit ihop ett inlägg på min blogg om kreatin nu med, det är i stort sett samma information som här i tråden men med lite annat upplägg, http://traningslara.se/blogg/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/

Ants
2008-12-22, 21:14
En liten fråga...
Har kreatin något samband med sänkt immunförsvar, eller liknande? För det här är andra gången jag kör en "kreatin-kur"och blir sjuk dagarna efter jag börjat.

Samma sak hände första gången jag körde på kreatin.. blev sjuk i nån vecka efter det.. och nu samma sak igen.

Är det dålig tajming eller har det något samband? :/

Guddi
2008-12-22, 21:51
Dålig tajming, dålig produkt, ökad mängd träning....finns många tänkbara förklaringar. Att kreatinet i sig skulle påverkar finns det inga som helst belägg för.

Scratch89
2008-12-22, 22:14
Det kan mycket väl vara så att du tränar lite hårdare, äter lite sämre (man kan omedvetet göra det, då man tror att kreatin ska täcka upp/göra saker bättre), och liknande.

Raschmus
2008-12-23, 09:13
Det går bra att blanda med mjölk?


Edit: Har nu läst igenom hela tråden och vill ge cred till alla som orkat svara på skitinlägg, som exempelvis mitt egna just nu.

Hejnomax
2008-12-23, 10:23
Litet hål i påsen vid leverans, kan monohydratkreatinet ha blivit dåligt?

Raschmus
2008-12-23, 15:15
Här kommer jag som någon av antingen noob1, noob2 eller noob3 i Slartis bestof tråd, men;

I "uppladdningen" skall man dosera 5g*4gånger de första dagarna. Saken är den att det jag införskaffat innerhåller 8g per portion, och smakar så jävla illa så jag undviker gärna att fördela det så ofta jag kan. Så om jag ändå får i mig 20g, kan jag fördela det på 2-3 gånger per dag?

Tacksam för svar.



Edit: Att beblanda det med mjölk är helt ok? Kan förstå att upptagningen av kreatinen kan ta längre tid, men ändå ingen större skillnad?

Ants
2008-12-23, 17:20
Vad har du för kreatin raschmus? Vanligt monohydrat är ju smaklöst...

Blanda med mjölk du, kommer inte ske någon skillnad ( tror jag, kritisera gärna^^) Brukar själv använda mjölk ibland.

Guddi
2008-12-29, 13:08
Här kommer jag som någon av antingen noob1, noob2 eller noob3 i Slartis bestof tråd, men;

I "uppladdningen" skall man dosera 5g*4gånger de första dagarna. Saken är den att det jag införskaffat innerhåller 8g per portion, och smakar så jävla illa så jag undviker gärna att fördela det så ofta jag kan. Så om jag ändå får i mig 20g, kan jag fördela det på 2-3 gånger per dag?

Tacksam för svar.



Edit: Att beblanda det med mjölk är helt ok? Kan förstå att upptagningen av kreatinen kan ta längre tid, men ändå ingen större skillnad?Biotillgängligheten blir, som jag redan skrivit, lite lägre om man jämför 5g mot 10g kreatin och kanske gäller det även vid 8g. Det är dock ingen större effekt och inget du behöver bry dig om. Kör du på 3st 8g doser om det är det bästa alternativet för dig.

Mjölk går bra att blanda med.

1Oscar
2008-12-30, 14:34
En liten fråga...

Jag har kört Max Muscle Fullblown Extreme sedan i sommras (med lite uppehåll), en pre-workout formula som innehåller kreatin.

Nu har jag köpt Kreatin Monohydrate och undrar då om det är nödvändigt att jag kör på uppladdningsfasen precis som det står på burken? Eller är det onödigt eftersom jag redan fått i mig kreatin från den andra produkten?

Molle123
2009-01-15, 22:14
Finns det några studier som visar att Kratin Monohydrate i pulverform skulle fungera bättre än kapselform?

fepfep
2009-01-17, 11:33
En liten fråga...
Har kreatin något samband med sänkt immunförsvar, eller liknande? För det här är andra gången jag kör en "kreatin-kur"och blir sjuk dagarna efter jag börjat.

Samma sak hände första gången jag körde på kreatin.. blev sjuk i nån vecka efter det.. och nu samma sak igen.

Är det dålig tajming eller har det något samband? :/

Blev också sjuk när jag började med kreatin, tror dock det var dålig timing i samband med att jag precis börjat träna väldigt hårt som gjorde mig sjuk, tog det lugnt ett tag sen körde jag igång igen, fungerade perfa. Vad kör du för kreatin?

Guddi
2009-01-17, 21:23
Finns det några studier som visar att Kratin Monohydrate i pulverform skulle fungera bättre än kapselform?Upplöst kreatin ger bättre upptag än kreatin i pulverform. Dock spelar det praktiskt sett ingen roll då upptaget blir tillräckligt om du följer en bra dosering.

henk4n
2009-01-18, 19:48
vad händer om du inte tar en stopp med kreatin användandet, utan fortsätter att ta 5gram varje dag?

King Grub
2009-01-18, 19:53
Inget skadligt, men kreatinets effekt verkar kunna avta eller försvinna.

znaky
2009-01-21, 00:30
hej jag får väldans ont i magen när jag äter kreatin. Hur ska jag dämpa detta obehag? :)

znaky
2009-01-21, 01:55
tidigare dagar har jag bara haft lite ont i magen, men efter dagens dos kom ett ofattbart illamående och yrsel några timmar efteråt. Jag sprutade spyor över halva toan. Det kändes inte bra. Råd?

kalajset
2009-01-21, 02:30
znaky: Vad kör du på för dos?

znaky
2009-01-21, 04:19
znaky: Vad kör du på för dos?

är inne på 4e dagen av uppladdningsfasen, 10g 2ggr/dag står det på burken. Jag har tänkt sluta med uppladdningsfasen å gå ner på 5g per dag nu, för att se om det också gör mig ofattbart illamående. Jag tar kreatinet efter middag, tillsammans med 0.5l vatten. Vi får se vad som händer de närmaste dagarna, men om någon har bra råd så tar jag gärna emot dem.

Ungrim
2009-01-21, 07:08
Måste du dricka så mycket vatten till kreatinet??
Tror det är ganska onödigt med 0,5 L vatten för att skölja ner det.

kalajset
2009-01-21, 12:00
10g två ggr per dag är mer än kroppen klarar att ta upp, även under uppladdningsfas kan man gott och väl lägga sig på 5g per dosering, och sedan köra det utspritt över fyra tillfällen om man nu vill ha i sig 20g kreatin per dag.

Tror inte det är något märkligare än att kroppen för det första är ovan vid kreatintillskott överhuvudtaget, verkar vara rätt vanligt att magen börjar krångla något i början, särskilt om man ligger på 20g per dag. Samtidigt tar du tar såpass stora doser, (10g), att kroppen får jobba extra mycket med att "ställa allt till rätta". (Nej, det är inte direkt farligt att köra på 10g-doseringar, men eftersom en normal person, m ao inte ett muskulärt monster, inte klarar att ta upp mer än 5g dos, resten får njurarna ta hand om, så är det nog inte så konstigt om kroppen reagerar).

Min gissning är att symptomen drastiskt kommer minska nu när du går ner på 5g per dag.

ThisIsTheOne
2009-01-27, 15:28
Jag vet att frågan berörts tidigare, men utan några direkt spot on-svar. Så därför - kreatin under deff är att rekommendera eller inte att rekommendera?

King Grub
2009-01-27, 15:36
Det har snarare bara varit spot-on svar. Visst är det att rekommendera. Det minskar inte fettförbränningen, och stimuleras styrka och muskeluppbyggnad är det väl bara positivt.

ThisIsTheOne
2009-01-27, 16:10
Det har snarare bara varit spot-on svar. Visst är det att rekommendera. Det minskar inte fettförbränningen, och stimuleras styrka och muskeluppbyggnad är det väl bara positivt.

Då är det väl min läsförståelse som inte är spot on. Men nu fick jag ett rakt och bra svar vilket jag tar av mig min hatt för. Tack.

Kotten20
2009-01-29, 21:51
Bra bra!

Cykeltjejen
2009-01-30, 10:48
Hej alla! Det här är mitt första inlägg här, och min fråga är: borde man som tjej ta en mindre dos kreatin, säg 2.5g eller så eftersom man generellt har ganska så mycket mindre muskelmassa? Eller skall man köra på 5g och räkna med att det blir ett visst överskott helt enkelt, för att förvissa sig om att inte få för lite? Jag väger 57-59 kg.

/Cykeltjejen

Guddi
2009-01-31, 12:22
I studier använder man mer eller mindre 5g alltid oavsett storlek på försökspersonerna. Du klarar dig säkert med ett lite lägre intag om du vill det. Finns dock ingen fara med att ta 5g/dag...

Slartibartfast
2009-01-31, 12:25
Jag brukar ta 8g dagligen i en dos. Detta för att jag bara lägger det i ett glas vatten och sveper. Det är alltså inte upplöst. Är det ändå onödigt mycket?

Guddi
2009-02-02, 04:04
Jag brukar ta 8g dagligen i en dos. Detta för att jag bara lägger det i ett glas vatten och sveper. Det är alltså inte upplöst. Är det ändå onödigt mycket?Det hade säkert gått bra med 5-6g ändå. Fast sen är det inte direkt farligt eller dyrt med 2g extra per dos :)

Slartibartfast
2009-02-02, 10:23
Det hade säkert gått bra med 5-6g ändå. Fast sen är det inte direkt farligt eller dyrt med 2g extra per dos :)

ok, tänkte mest då det stod i början av tråden att man bör ta några gram extra om man tar det oupplöst.

SiksPak
2009-02-02, 22:25
Hur ska man ta kreatin om man tränar direkt på morgonen? Står att man ska ta direkt på morgonen och 30 min innan träning. Blir ju samma sak för mig isf:Virro

young_george
2009-02-02, 22:35
Hur ska man ta kreatin om man tränar direkt på morgonen? Står att man ska ta direkt på morgonen och 30 min innan träning. Blir ju samma sak för mig isf:Virro

Varför läser du inte första inlägget i tråden?

AllanC
2009-02-03, 18:11
Man bör inta runt 5g kreatin dagligen oavsett om man tränar den dagen eller inte. Det finns INGA dokumenterade extra positiva effekter vid styrketräning eller idrottsprestation av att inta mer än 5g kreatin/dag. Intag av mer än 5g/dag kommer endast leda till att njurarna får jobba extra med att få ut kreatin ur kroppen med urinen.
På det kreatinet jag använder så är rekommenderad dos 29g/3 dl vatten på morgon samt 30 min innan träning . Jag tycker själv att det verkar va rätt mycket och kan detta vara på något sätt skadligt det är ganska stor skillnad på 5g kreatin/dag och 29g/dag. Jag började alldeles nyligen med kreatin och har varit lite osäker på denna rekommenderade dagsintaget!

Guddi
2009-02-03, 21:12
Om det är rent kreatin så är det alldeles för mycket med 29g! Troligen har du köpt någon slags mix med flera andra ämnen.

AllanC
2009-02-03, 22:16
Om det är rent kreatin så är det alldeles för mycket med 29g! Troligen har du köpt någon slags mix med flera andra ämnen.
Ok! tack så mycket! Ska nog ändå gå på ditt förslag att ta 5-6 g/dag då även återförsäljaren som jag köpte av sa att man bara skulle ta en tesked (5g) om dagen!

ceejay
2009-02-04, 00:35
4 teskedar om dagen första 5 dagar, uppladdningsfas.
Sen efter det kör du 1 per dag:)

Cykeltjejen
2009-02-08, 18:04
Tack Guddi för svaret. Jag har använt 5g, funkar hur bra som helst.

FilipWT
2009-02-10, 18:14
Hejsan, jag är en kille på 16 år och har tränat ett tag. Känner nu att det börjar gå segt på träningen och undrar om det är "okej" att ta kreatin i så pass ung ålder?

Tack på förhand!

Guddi
2009-02-10, 21:58
Hejsan, jag är en kille på 16 år och har tränat ett tag. Känner nu att det börjar gå segt på träningen och undrar om det är "okej" att ta kreatin i så pass ung ålder?

Tack på förhand!Finns väldigt få studier på barn och ungdomar under 18 gjorda när det gäller kreatin. Om din träning känns seg när du är 16 år så beror det säkert på du har något fel i ditt upplägg, kreatin kommer knappast att fixa det.

FilipWT
2009-02-11, 10:32
Ok, så det är dumt att lägga pengar på någon "preworkoutprodukt" där det är 5g Kreatin i? Jag tränar efter skolan och då brukar man inte ha så mycket ork kvar.

Frantic
2009-03-02, 19:26
Vilka effekter på träningen och tävling får man av kreatin?
Kortsiktiga (1-2 veckor om man använt sig av uppladdningsfas): Kreatin förbättrar framför allt prestationen vid upprepade kraftiga/maximala kraftansträngningar. Effekten på 1RM varierar vid olika studier men för det mesta är resultaten negativa.

Tolkar jag det där galet eller får man negativt resultat på sitt 1RM av kreatin?

Guddi
2009-03-02, 21:13
Tolkar jag det där galet eller får man negativt resultat på sitt 1RM av kreatin?Du tolkar det annorlunda än det var tänkt. Resultaten visar på ingen förbättring dvs status quo. Jag måste erkänna att jag kunde uttryckt mig bra mycket bättre :)

skivan
2009-03-02, 23:13
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2276184

Fatcan
2009-03-02, 23:30
Hittade en burk med kreatin monohydrat från Eiselt hemma, som jag köpte för ett bra tag sedan. Utgångsdatum är 2009-05. Burken är öppnad men förvarad stängd under hela tiden. Kan jag räkna med att kreatinet blivit svagare?

Frantic
2009-03-03, 21:52
Hittade en burk med kreatin monohydrat från Eiselt hemma, som jag köpte för ett bra tag sedan. Utgångsdatum är 2009-05. Burken är öppnad men förvarad stängd under hela tiden. Kan jag räkna med att kreatinet blivit svagare?

Det är inte exakt samma sak som för dig i och med att din burk är öppnad men jag skickade en snarlik fråga till kolos webshop då det gällde deras egna märke. Min fråga gällde om en oöppnad burk med utgångsdatum 2008-10 fortfarande gick att äta och jag fick följande svar:

Om burken är oöppnad och inte har stått i solljus eller för varmt (spisfläkten etc.) så är det garanterat inget fel på kreatinet. Kreatinet håller i 5 år enligt råvarutillverkaren i obruten förpackning. Livsmedellagar gör att vi bara får stämpla 2 år.

Mr.Cosybear
2009-03-07, 18:19
Har en fråga gällande upptaget av kreatin. Det är så att jag alltid har bråttom när jag dricker kreatin och då häller jag i kreatinet i vatten, skakar och dricker direkt och det är då inte upplöst i vattnet. Men om man blandar kreatin med vatten och låter det stå en minut så löses(?) det upp i vattnet.

Vad blir det för skillnad i upptaget av kreatinet? Blir det någon skillnad? Tas kreatinet upp bättre på det första eller andra sättet?

Ni förstår kanske vad jag är ute efter.

kalle_banan
2009-03-08, 00:12
I vilket fall som helst får du i dig kreatinet i magen, väl i magen tas det upp varesig det är klumpat eller inte.

Frantic
2009-03-08, 09:06
Har en fråga gällande upptaget av kreatin. Det är så att jag alltid har bråttom när jag dricker kreatin och då häller jag i kreatinet i vatten, skakar och dricker direkt och det är då inte upplöst i vattnet. Men om man blandar kreatin med vatten och låter det stå en minut så löses(?) det upp i vattnet.

Vad blir det för skillnad i upptaget av kreatinet? Blir det någon skillnad? Tas kreatinet upp bättre på det första eller andra sättet?

Ni förstår kanske vad jag är ute efter.

Står i första inlägget

Hur ska jag inta mitt kreatin?
För att kreatin ska kunna tas upp i magsäcken måste det vara upplöst i vätska. Detta innebär inte att kreatin måste vara upplöst innan man intar det utan en hel del av kreatinet kommer att lösas upp i magen och därefter tas upp även om man intar det som pulver. Om man intar kreatin som pulver kan man för säkerhets skull inta något extra gram vid varje dos.

Mr.Cosybear
2009-03-08, 11:45
Jo men jag var ute efter eventuell skillnad i "hur bra" det är, men det verkar tydligen inte spela någon roll hur man tar det.

FilipWT
2009-03-18, 16:48
Guddi, jag undrar vad du tycker om Anna Paulies svar om man kan stanna i växten om kosttillskott och träning. Klistrar in ett stycke:

"Tillskott som innehåller prestationsökande substanser eller ämnen (även örter) som påverkar hormonbalanser kan påverka/hämma tillväxten, dem ska man inte ta före 18-års ålder. Exempel på sådana tillskott är kreatin, prohormoner, Chrysin och Yohimbe."
(http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/07/kan-man-stanna-i-vaxten-av-traning-och-kosttillskott/comment-page-1/)

Vad anser du/ni om detta påstående?

Tack på förhand
/Filip

Pepz
2009-03-18, 17:36
Guddi, jag undrar vad du tycker om Anna Paulies svar om man kan stanna i växten om kosttillskott och träning. Klistrar in ett stycke:

"Tillskott som innehåller prestationsökande substanser eller ämnen (även örter) som påverkar hormonbalanser kan påverka/hämma tillväxten, dem ska man inte ta före 18-års ålder. Exempel på sådana tillskott är kreatin, prohormoner, Chrysin och Yohimbe."
(http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/07/kan-man-stanna-i-vaxten-av-traning-och-kosttillskott/comment-page-1/)

Vad anser du/ni om detta påstående?

Tack på förhand
/Filip

Om jag får svara så har är protein, kolhydratspulver och kreatin ingen fara. men övriga kostillskott bör man passa sig för, speciellt de som utlovar extrema resultat. Kreatin har hon inga belägg för att det skulle kunna vara farligt. övriga substanser kan påverka kroppen hormonellt vilket bör undvikas.

Men sen att ungdomar inte behöver ens titta åt kostillskottsbiten förrän de elitsatsar eller åtminstånde knäböjer sin egen kroppsvikt är en annan diskussion. Skulle nästan vilja se en 18års gräns på kostillskott;)

r3mpuh
2009-03-18, 18:05
Om jag får svara så har är protein, kolhydratspulver och kreatin ingen fara. men övriga kostillskott bör man passa sig för, speciellt de som utlovar extrema resultat. Kreatin har hon inga belägg för att det skulle kunna vara farligt. övriga substanser kan påverka kroppen hormonellt vilket bör undvikas.

Men sen att ungdomar inte behöver ens titta åt kostillskottsbiten förrän de elitsatsar eller åtminstånde knäböjer sin egen kroppsvikt är en annan diskussion. Skulle nästan vilja se en 18års gräns på kostillskott;)

tss, kreatin funkar utmärkt*mini

Föresten, är det ett + eller - att gå på kreatin när man vill se bra ut lite extra mycket, typ under Sommarn på beachen :;P?

Guddi
2009-03-18, 18:19
Guddi, jag undrar vad du tycker om Anna Paulies svar om man kan stanna i växten om kosttillskott och träning. Klistrar in ett stycke:

"Tillskott som innehåller prestationsökande substanser eller ämnen (även örter) som påverkar hormonbalanser kan påverka/hämma tillväxten, dem ska man inte ta före 18-års ålder. Exempel på sådana tillskott är kreatin, prohormoner, Chrysin och Yohimbe."
(http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/07/kan-man-stanna-i-vaxten-av-traning-och-kosttillskott/comment-page-1/)

Vad anser du/ni om detta påstående?

Tack på förhand
/FilipJag tror jag har påpekat tidigare i denna tråd att det finns väldigt lite forskning på kreatin och personer under 18 så man kan inte förkasta det hon säger. Samtidigt har hon inga belägg för det.

Det finns inga bevis för att kreatin skulle ha någon inverkan på hormonbalansen eller tillväxten hos unga.

ThisIsTheOne
2009-03-19, 10:18
Att man kan bli dålig i magen av kreatin har jag förstått, men handlar det då inte framför allt om att man blir lös i kistan? Själv har jag nämligen blivit pansarhård de senaste veckorna och det sammanfaller med kreatinkuren jag hoppade på när deffen drog igång. Är det rimligt att tro att kreatinet är boven bakom?

Maximus Bonus
2009-03-20, 00:27
Tjena! Jag citerar en annan anvandares fraga som forblev obesvarad sa vitt jag sag:

en fråga! när man tar kreatin så sker ju en vätskeinlagring är det mellan muskel och hud eller inne i muskeln? för jag hörde av en snubbe att det bara var inne i muskeln som vätskan lagrades!

Eddie Vedder
2009-03-20, 06:29
en fråga! när man tar kreatin så sker ju en vätskeinlagring är det mellan muskel och hud eller inne i muskeln? för jag hörde av en snubbe att det bara var inne i muskeln som vätskan lagrades!

Ja intramuskulärt. Man ser alltså större ut men inte "plufsigare".

Ahlner
2009-03-20, 08:41
Ja intramuskulärt. Man ser alltså större ut men inte "plufsigare".

Att man ser större ut är ju relativt allmänt känt. Men jag är nyfiken på hur stor skillnaden egentligen blir i realiteten, är det visuellt märkbart eller bara marginellt? Jag tror säkert att det är individuellt som så mycket annat, men vad har ni för åsikter/erfarenheter?

Både Eddie och övriga :)

Guddi
2009-03-20, 10:00
Tjena! Jag citerar en annan anvandares fraga som forblev obesvarad sa vitt jag sag:

en fråga! när man tar kreatin så sker ju en vätskeinlagring är det mellan muskel och hud eller inne i muskeln? för jag hörde av en snubbe att det bara var inne i muskeln som vätskan lagrades!Frågan blev troligen obesvarad därför att frågan varit besvarad sen tidigare. Läs hela tråden nästa gång...

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2926045&postcount=67

Att man ser större ut är ju relativt allmänt känt. Men jag är nyfiken på hur stor skillnaden egentligen blir i realiteten, är det visuellt märkbart eller bara marginellt? Jag tror säkert att det är individuellt som så mycket annat, men vad har ni för åsikter/erfarenheter?

Både Eddie och övriga :)Läs länken ovan

kalajset
2009-03-23, 13:36
Att man kan bli dålig i magen av kreatin har jag förstått, men handlar det då inte framför allt om att man blir lös i kistan? Själv har jag nämligen blivit pansarhård de senaste veckorna och det sammanfaller med kreatinkuren jag hoppade på när deffen drog igång. Är det rimligt att tro att kreatinet är boven bakom?

Inte särskilt ovanligt av vad jag både läst och märkt av själv. Särskilt vanligt när man börjar ta kreatin efter ett uppehåll, och särskilt om man gör en "uppladdning" med flera doser per dag. Överdoserar man dessutom, blir följdaktligen sympotemen ännu tydligare. Ska/brukar bli bättre inom några få dagar.

yettyn
2009-03-23, 19:12
Kan instämma med föregående, startade med Kreatin för första gången, för ca 2 veckor sedan då jag byggde upp med 4x5g i 5 dagar och blev stenhård i magen, eller igentligen inte direkt hård i magen utan det som skulle ut hade snarare en extremt hög densitet. Flera gånger "lättade" jag med över kilot efter ett lyckat toa besök.

Nu har det normaliserat sig ganska mycket om det fortfarande är ganska kompakt ibland.

Seaturtle
2009-03-29, 19:55
Hur långt tidigare kan jag blanda ner kreatinet i vätska innan jag dricker det?
Det beror på vätskan. Efter 2 timmar är ungefär 95 % av allt kreatin kvar om det har blivigt upplöst i vatten. Ju lägre pH på vätskan som man löser upp kreatinet i desto snabbare nedbrytning av kreatinet.

den här delen var väldigt otydlig för mig? jag förstår den inte helt enkelt.

betyder det att jag ska hälla i 5g kreatin pulver i ett glas vatten och låta det stå i 2 timmar?

eller att 95% av kreatinet har tagits upp av kroppen efter 2 timmar :o?

fast frågan innan frågetecknet pekar på alternativ 1 men det är väl ingen som väntar 2 timmar :Virro:Virro:Virro

King Grub
2009-03-29, 19:58
Det betyder att bara 5% av kreatinet har brutits ned även om du blandat ut det i vatten och låtit det stå. Dricker du det direkt har 0% försvinnit, så det är givetvis bättre. Poängen är att det inte är så känsligt som man kan läsa på en del ställen.

Seaturtle
2009-03-29, 20:03
Det betyder att bara 5% av kreatinet har brutits ned även om du blandat ut det i vatten och låtit det stå. Dricker du det direkt har 0% försvinnit, så det är givetvis bättre. Poängen är att det inte är så känsligt som man kan läsa på en del ställen.

tack :)

Andy.da.wohoo
2009-04-05, 20:28
Har en fundering angående bastning under kreatinkur. Kreatinet binder ju som de flesta vet vatten i musklerna. När man bastar så svettas man ju rätt duktigt, är det vattnet som kreatinet bundit som svettas eller blir det kvar?

Ber om ursäkt ifall frågan ställts innan.

Guddi
2009-04-06, 08:29
Har en fundering angående bastning under kreatinkur. Kreatinet binder ju som de flesta vet vatten i musklerna. När man bastar så svettas man ju rätt duktigt, är det vattnet som kreatinet bundit som svettas eller blir det kvar?

Ber om ursäkt ifall frågan ställts innan.Varför spelar det någon roll? Sitter du för länge i en bastu blir du uttorkad, oavsett om du tar kreatin eller inte. Om du tror att du på något sätt skulle kunna slippa vätskeinlagringen som sker när man tar kreatin med att basta regelbundet så är svaret nej.

Andy.da.wohoo
2009-04-06, 17:32
Varför spelar det någon roll? Sitter du för länge i en bastu blir du uttorkad, oavsett om du tar kreatin eller inte. Om du tror att du på något sätt skulle kunna slippa vätskeinlagringen som sker när man tar kreatin med att basta regelbundet så är svaret nej.

Jag ville inte slippa vätskeinlagringen från kreatinet, jag vill inte förlora såpass mycket vätska så jag ser mindre ut.

cryx
2009-04-08, 08:21
Började inta kreatin i måndags, och känner att jag tar i mer på träningen nu. Blir bara otroligt trött dagen efter trots att jag sovit 8 timmar, min kollega som är 27 år och vältränad blir det samma sak för. Vad beror det på? Efter träningen är jag inte lika trött som när jag inte tog kreatin, men dagen efter asså shit.

Jag är för övrigt snart 20 år och inte så vältränad, smal o spinkig. :P Är jag trött för att jag tar i mer helt enkelt?

ingster
2009-04-08, 10:51
En liten - stick in question - kom inte på något vettigt att söka på. Men Rage x2 som jag förstått de inehåller ett dagsintag kreatin (5g~)?

värstingen
2009-04-16, 08:44
Svaret på detta står ju garanterat framför näsan på mig men jag hittar det inte, så:

Hur länge ska man ha använt kreatin innan man tar ett uppehåll?

Maximus Bonus
2009-04-16, 22:01
Wohooo! loggade in for att stalla precis samma fraga som Andy.da.wohoo gjorde.. sa far man svaret serverat direkt!

Sa om man svettas ordentligt sa forsvinner inte "pumpen" man far av vatskeinlagringen? Finns det nagon kalla pa det?

Tack, mvh

Seaturtle
2009-04-19, 15:34
Svaret på detta står ju garanterat framför näsan på mig men jag hittar det inte, så:

Hur länge ska man ha använt kreatin innan man tar ett uppehåll?

Det rekommenderas att använda kreatin i cykler av 4 veckor med en veckas uppehåll emellan.

Detta för att låta kreatin nivåerna sjunka tbx så att man inte tappar effekt från kreatinet. Samt för att inte kroppen ska vänja sig vid de höga nivåerna och sluta själv producera det, sägs att efter 2-3 månader av bruk börjar kroppens produktion avta.

Finns ju många nissar som kör på i 1-3 år nonstopp, tvivlar att det fortfarande fungerar effektivt för de.?

(Detta är vad jag läst runt på forumet ett tag sen, kan ha mixat ihop lite :])

Guddi
2009-04-19, 19:38
4 veckor med kreatin och sen en vilovecka har jag aldrig hört tidigare. Efter 2-3 månader verkar det som att vissa av effekterna från kreatin avtar. Vad jag vet finns det inga studier där man låtit deltagarna ta en kur i 2 eller 3 månader, sen uppehåll och därefter en ny kur.

r3mpuh
2009-05-03, 14:01
Hej,

Min far dog i diabetes, typ njurarna? som inte orkade med längre.

Bör jag undvika Kreatin?

Tar för närvarande 5g Kreatin vilodagar och rage x2 innan styrketräningen.
Men burkarna är snart slut, Funderade på att köpa typ, Koffein tabletter och Kolozzeums EAA istälett.

Tacksam för svar

Mvh Kim

King Grub
2009-05-03, 14:05
Har man genetiska förutsättningar för större diabetesrisk eller nedsatt njurfunktion, rekommenderas inte kreatin.

He-man
2009-05-03, 19:57
Har man genetiska förutsättningar för större diabetesrisk eller nedsatt njurfunktion, rekommenderas inte kreatin.

Varför varför bör man undvika kreatin om man har ökad ärftlighet för diabetes?

Black Star Abyss
2009-05-03, 21:13
Varför varför bör man undvika kreatin om man har ökad ärftlighet för diabetes?

För att det belastar njurarna. men det gör även högt proteinintag vad jag vet.

r3mpuh
2009-05-03, 21:40
För att det belastar njurarna. men det gör även högt proteinintag vad jag vet.


Var går gränsen på ett ungefär till "högt proteinintag" ?

dream_theater_
2009-05-03, 22:12
Var går gränsen på ett ungefär till "högt proteinintag" ?



Högt proteinintag skadar inte en frisk kropp. Flera studier visar att proteinintag (upp till 3 gånger RDI) inte är skadligt för friska människor.[1-4]


1. J. Nutr. 130:1868S-1873S, 2000.

2. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 5:43-45 2002.

3. J Am Coll Nutr. 19;5:513S-521S, 2000.

4. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 5:63-75 2002.


Gamla studier.. Grub lär ha något nyare.

Ande
2009-05-11, 21:19
Svaret på detta står ju garanterat framför näsan på mig men jag hittar det inte, så:

Hur länge ska man ha använt kreatin innan man tar ett uppehåll?
Jag har inte heller fått nått helt svar på om man måste ta uppehåll eller inte, men jag skickade ett mail till Fairing där jag har köpt mitt kreatin och frågade om man behöver ett uppehåll.

Då svara han så här:

"Hej

Det finns många sätt att äta kreatin på och vilket som är mest korrekt för
just dig kan jag ej svara på.Många äter en lågdos kreatin dagligen året om.
En Svensk mästare i släggkastning åt 30g kreatin dagligen i mer än 10 år.
När han gjorde upphåll så tappade han för mycket

Några olika varianter:

Först en uppladdningsdos på 15-20g i 3-4 dagar sedan 5-15g dagligen i 8v.
sedan 4veckors uppehåll (älsta varianten på dosering)

5-10g dagligen hur länge som helst utan uppehåll

En stor dos på 15-20g i 10 dagar sedan 10 dagars uppehåll. Creapure (kreatin
tillverkare rekommenderar just denna)

En låg dos ger ett långsammare resultat men efter några veckor så har det
samma effekt

En hög dos ger snabbare effekt men är kanske mindre hälsosamt för
kreatininvärdet blir extremt högt under en kort period

Personligen kör jag på 5g dagligen året om och blandar kreatinet med
kolhydrater efter träning. Kolhydrater förbättrar upptaget avsevärt av
kreatin

Det finns studier som visar på att 6 månader bruk av kreatin inte är mer
skadligt än kortare "kurer".

Svaret är inte enkelt men ett uppehåll anses idag inte vara nödvändigt fast
det gjorde det för 10 år sedan

MVH
Lasse"

Så behöver man ta uppehåll eller inte? :S

Guddi
2009-05-13, 01:38
Jag har inte heller fått nått helt svar på om man måste ta uppehåll eller inte, men jag skickade ett mail till Fairing där jag har köpt mitt kreatin och frågade om man behöver ett uppehåll.Klart du inte måste ta uppehåll, det är ditt val. De studierna jag tar upp är de som finns och man får ta sitt egna beslut därifrån hur man vill göra. Det finns inget säkert svar på frågan helt enkelt. Personligen så kör jag 3-4 månader när jag använder kreatin. Vilotiden mellan varierar väldigt mycket då jag oftast kör kreatin när jag har lite mera tid för styrketräning.

saab900
2009-05-26, 20:01
Det var någon för ett bra tag sedan som frågade hur man kan få kreatinet att smaka mindre illa, och varken jag eller någon annan förstod vad han menade eftersom det inte smakar någonting.

Nu när jag fick en burk förestrat kreatin (creatyl fx) av en kompis som inte fick ned det tror jag att jag förstår vad han råkade köpa ;)
(Tänk er avkok på ruttna äpplen ungefär *spy*)

Första gången höll jag på att vomera, men man vänjer sig faktiskt. Det blir inte gott, men det går ned. Fördelen är att man inte behöver ta lika mycket som med vanligt kreatin, och man jag upplever inte heller att man sväller lika mycket (fördel/nackdel ligger väl i betraktarens öga).

FilipWT
2009-06-04, 10:19
Hejsan!
Jag började med kreatin i mitten av förra veckan och på fredagen började jag känna mig "stressad/orolig" i magen. Dagen efter hade jag otroligt svårt att äta någonting, jag hade lite ont i magen och var allmänt orolig samt konstig i magen. Jag intog ej kreatin denna dag. Framåt kvällen förvärrades det och det slutade med att jag kräktes, sen mådde jag väldigt dåligt dagen efter och har varit lös i magen. Det känns fortfarande lite skumt i magen idag. Har ej intagit kreatin efter detta.

Har detta något med kreatinet att göra eller råkade jag bara ut för någon form av magsjuka?

(Jag intog ca 5-6 gram dagligen, alltså ingen uppladdning)

cryx
2009-06-04, 11:26
Hejsan!
Jag började med kreatin i mitten av förra veckan och på fredagen började jag känna mig "stressad/orolig" i magen. Dagen efter hade jag otroligt svårt att äta någonting, jag hade lite ont i magen och var allmänt orolig samt konstig i magen. Jag intog ej kreatin denna dag. Framåt kvällen förvärrades det och det slutade med att jag kräktes, sen mådde jag väldigt dåligt dagen efter och har varit lös i magen. Det känns fortfarande lite skumt i magen idag. Har ej intagit kreatin efter detta.

Har detta något med kreatinet att göra eller råkade jag bara ut för någon form av magsjuka?

(Jag intog ca 5-6 gram dagligen, alltså ingen uppladdning)

Eftersom du inte hade någon uppladdning så tog det knappt någonting på kroppen för att orsaka nån form av illamående. Skulle snarare tro att du åkte på en tillfällig magsjuka.

Det är ju som om du skulle äta mycket kött i stort sett.

FilipWT
2009-06-06, 13:58
Eftersom du inte hade någon uppladdning så tog det knappt någonting på kroppen för att orsaka nån form av illamående. Skulle snarare tro att du åkte på en tillfällig magsjuka.

Det är ju som om du skulle äta mycket kött i stort sett.

Okej, tack! Kan jag verkligen vara säker på detta? Eftersom jag verkligen mådde dåligt vill jag inte råka ut för det igen!
Om jag sedan börjar inta kreatin igen, ska jag fortsätta med ca 5g dagligen eller påbörja en uppladdning? (Jag intog kreatin i en vecka utan uppladdning, med en vecka utan kreatinintag idag.)

Tack på förhand!

Nyback
2009-06-06, 20:01
Skiter man i uppladdningsfasen så ska de väl ta 3-4 veckor innan man får resultat, så om jag var du så skulle jag skita i uppladdingsfasen och börja ta 5g per dag...
Det gör jag alltid då jag inte har någon fördel att få snabba resultat, det är väl dom som ska ta innan tävling eller nått sånt som har fördel av att få snabba resultat... inte för den "vanlige gymmaren"

Nyback
2009-06-06, 20:55
Sedan om du ändå skulle få problem med magen så kan du dela upp dom 5 grammen, t.ex 2,5gx2 under dagen

Larsson85
2009-06-10, 19:46
Man kan läsa mycket om kreatinsorter som innebär att man inte samlar på sig vätska. Det jag undrar är om detta inte gör kreatintillskottet verkningslöst då. Kreatin binder väl vätska, och om man får ut det i musklerna så har man ju helt plötsligt lagt på sig vätska.

Frågan är alltså, har olika kreatintillskott olika förmåga att binda vätska, och är inte effekten beroende av att det binds vätska?

Andy.da.wohoo
2009-06-10, 19:59
Man kan läsa mycket om kreatinsorter som innebär att man inte samlar på sig vätska. Det jag undrar är om detta inte gör kreatintillskottet verkningslöst då. Kreatin binder väl vätska, och om man får ut det i musklerna så har man ju helt plötsligt lagt på sig vätska.

Frågan är alltså, har olika kreatintillskott olika förmåga att binda vätska, och är inte effekten beroende av att det binds vätska?

Vad jag tror så är det humbug med kreatin som inte binder vätska. Kreatin binder vätska, så är det bara.

Action Fighter
2009-06-13, 17:46
Tjena, ska testa kreatin dosering första gången och börjar nu om en vecka. Jag vill reda ut lite frågetecken så tänkte att har var bästa platsen.

Jag är 17 år(18 i september) och har styrketränat seriöst i 1-2 år beroende på hur man ser på saker(feel free to ask). Nu behöver jag ett riktigt bra kreatin eftersom jag vill ge det en chans, har läst runt lite och det jag vill ha är helt enkelt ett vanligt rent(helt fritt från andra ämnen) kreatinmonohydrat som är fritt inte kapsel alltså som har vanlig dosering 5g om dan 4ggr och uppladdningsfas. Problemet för mig är att min enda erfarenhet är SAN fierce som jag för övrigt inte var riktigt nöjd med. Så jag har ingen koll på marknaden så det vore guld med lite tips. Priset spelar ingen som helst roll men jag vill som sagt inte ha massa aspartam, socker och annan skit i utan helt rent, fast tror dem flesta sorter är rena. Har kollat på fairing och dem verkar bra men vill gärna ha lite tips om det finns bättre varianter.

Tacksam för svar. :)

billanpillan
2009-06-13, 18:30
Har lite frågor angående kreatin.
Det finns ju Kreatin Citrate, det anses vara bättre än monohydrat, vad är skillnaden?
Ser man fetare ut när man använder kreatin?
Ungefär hur mycket går man upp i vikt av kreatin?
Tappar man kondition med kreatin?

Detta är viktigt då jag tränar boxning, och vill inte öka i för mkt vikt samt tappa kondition, tack på förhand:D

Action Fighter
2009-06-13, 21:27
Har lite frågor angående kreatin.
Det finns ju Kreatin Citrate, det anses vara bättre än monohydrat, vad är skillnaden?
Ser man fetare ut när man använder kreatin?
Ungefär hur mycket går man upp i vikt av kreatin?
Tappar man kondition med kreatin?

Detta är viktigt då jag tränar boxning, och vill inte öka i för mkt vikt samt tappa kondition, tack på förhand:D

Du kommer öka i vikt med kreatin ja eftersom det är karaktäristiskt för kreatin att binda vätska till musklerna. Det rör sig oftast om 1-2kg. Kondition tappar du definitivt inte utan du får troligen ut mer av dina löppass. Blir du fet har jag inte den blekaste aning om , jag tror dock att det är en myt för att få folk och köpa de nya kreatinsorterna.

billanpillan
2009-06-13, 21:57
Du kommer öka i vikt med kreatin ja eftersom det är karaktäristiskt för kreatin att binda vätska till musklerna. Det rör sig oftast om 1-2kg. Kondition tappar du definitivt inte utan du får troligen ut mer av dina löppass. Blir du fet har jag inte den blekaste aning om , jag tror dock att det är en myt för att få folk och köpa de nya kreatinsorterna.

ok tack ;>

billanpillan
2009-06-14, 14:01
http://img132.imageshack.us/img132/9863/kreatin.jpg (http://img132.imageshack.us/i/kreatin.jpg/) http://img132.imageshack.us/img132/kreatin.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img132/kreatin.jpg/1/)


Är den något att ha?

billanpillan
2009-06-14, 14:54
En fråga till:
Under uppladdningsfasen på ca 5 dagar, då jag tar 5gram 4ggr om dagen, bör jag ha märkt en skillnad på 5 dagar då?

Mr.Sarkastisk
2009-06-14, 14:59
http://img132.imageshack.us/img132/9863/kreatin.jpg (http://img132.imageshack.us/i/kreatin.jpg/) http://img132.imageshack.us/img132/kreatin.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img132/kreatin.jpg/1/)


Är den något att ha?

Ja men rätt dyrt. Jag rekommenderar kolozzeums egna 1kg 169kr.

M0e
2009-06-14, 15:02
tja ja har kreatin monhydrat hemma och läste på första sidan att man bör ta 5gram om dagen om man tränar eller inte tränar , men under diet hur e de då? hur mycket bör jag ta? och när?

ThisIsTheOne
2009-06-14, 15:07
bild


Är den något att ha?

Sanslöst dyr. Köp från nätet istället.

young_george
2009-06-14, 15:36
tja ja har kreatin monhydrat hemma och läste på första sidan att man bör ta 5gram om dagen om man tränar eller inte tränar , men under diet hur e de då? hur mycket bör jag ta? och när?

Ingen skillnad.

billanpillan
2009-06-14, 15:45
Sanslöst dyr. Köp från nätet istället.

Men det står 259kr/kilo alltså är den inte så dyr, det blir typ dyrare om jag ska beställa och betala frakt x_x

young_george
2009-06-14, 15:51
Men det står 259kr/kilo alltså är den inte så dyr, det blir typ dyrare om jag ska beställa och betala frakt x_x

259kr/kilo är ganska dyrt och så står det ju 259kr/förpackning brevid. Är du säker på att den kostar 129.50?