handdator

Visa fullständig version : 1a handskontrakt sthlm


manko
2007-12-03, 10:27
Tja bullen!

Det är så att jag har blivit erbjuden ett första handskontrakt här i sthlm. Men det är så att inte har tillräckligt höglön för att få själv kontraktet enligt deras kriterier. Men nu är det så att jag har en kompis som står skriven hos mig för hon bor svart i en annan lägenhet. Och hon säger att det är okej att jag söker lägenheten med mitt namn och hennes namn. För då uppfyller vi inkomst kriterierna till råge. Men hon kommer aldrig att bo hos mig utan jag kommer bo där ensam. Men då till min fråga.

Kan jag råka illa ut för att jag skriver in min kompis där som är skriven hos mig redan att hon bor där?

mini
2007-12-03, 10:30
Jag skulle nog känna att det var som bäddat för trassel.
Har du ingen förälder som kan gå in som garant? Det brukar behövas ett par år med en borgensman, sedan ser man över din situation igen. Då kan din inkomst ha förändrats och du är ensam ansvarig.

manko
2007-12-03, 10:33
Jag skulle nog känna att det var som bäddat för trassel.
Har du ingen förälder som kan gå in som garant? Det brukar behövas ett par år med en borgensman, sedan ser man över din situation igen. Då kan din inkomst ha förändrats och du är ensam ansvarig.

Jag anvgav båda mina föräldrar som gick i borgen, men dom tyckte inte om det. För det är ju omöjligt att få 1a handskontrakt och nu när jag blivit erbjuden det så vill man ju helst ha det också.

mini
2007-12-03, 10:37
Vem tyckte inte om det?

manko
2007-12-03, 10:38
Sen är det ju så att jag kommer mest troligen ha en inneboende, men inte just henne som jag kommer dela kontrakt med. Vad tror ni om det?

manko
2007-12-03, 10:38
Vem tyckte inte om det?

Som äger fastigheten och hyr ut.

mini
2007-12-03, 10:48
Som äger fastigheten och hyr ut.

Går det inte att prata om det med den personen? Det är ju ett bra mycket stabilare arrangemang än att du anger någon som sambo. Det är ett juridiskt bindande kontrakt.
Jag skulle fortfarande tycka att det var läskigt att dela kontrakt med någon. Det gör ju att hon har lika stor rätt som du till lägenheten.

manko
2007-12-03, 10:56
Går det inte att prata om det med den personen? Det är ju ett bra mycket stabilare arrangemang än att du anger någon som sambo. Det är ett juridiskt bindande kontrakt.
Jag skulle fortfarande tycka att det var läskigt att dela kontrakt med någon. Det gör ju att hon har lika stor rätt som du till lägenheten.

Det är ju därför jag helst vill ha kontraktet för mig själv och bara har en inneboende. Men dom verkar vara rätt så hårda med det där att ha en viss inkomst totalt som står skriva på lägenheten. Men även om jag skulle hyra lägenheten med en annan kompis och vi står båda på kontrakt så skulle min andra kompis ha sin adress där. För hon bor i "smyg" i 2a hand.

fat_joe
2007-12-03, 12:26
Ta lägenheten om du vet att du kan betala för den.
Jag ljög själv för att få min lägenhet.

manko
2007-12-03, 12:38
Ta lägenheten om du vet att du kan betala för den.
Jag ljög själv för att få min lägenhet.

Jag ska. Hur ljög du?

Kryss
2007-12-03, 13:57
De brukar väl vara rätt hårda på att man ska ha papper på vad du har för inkomst

shut teh face
2007-12-03, 14:02
Det beror på hyresvärd.

Fick lägenheten på södermalm samma dag man fyllde 18, ingen inkomst whatsoever och 1 år kvar på gymnasiet. Det är klart vi inte gick via kölistan men det är ändå extremt olika på hyresvärdar.

manko
2007-12-03, 14:07
De brukar väl vara rätt hårda på att man ska ha papper på vad du har för inkomst

Givetvis har jag papper på vad jag tjänar och har även skickat in det till dom.

Dav0d
2007-12-03, 15:06
Får man fråga vad du tjänar? Jag själv söker lägenhet och tjänar just nu 10k i månaden inkl studiebidrag(inget lån). Räcker det tro för att få en lägenhet utan att hyresvärden gnäller i sthlm?

manko
2007-12-03, 16:05
Får man fråga vad du tjänar? Jag själv söker lägenhet och tjänar just nu 10k i månaden inkl studiebidrag(inget lån). Räcker det tro för att få en lägenhet utan att hyresvärden gnäller i sthlm?

På den lägenheten jag ska få om papprena nu går igenom kräver att man ska ha 20,000kr EFTER skatt.

Snafu
2007-12-03, 16:06
På den lägenheten jag ska få om papprena nu går igenom kräver att man ska ha 20,000kr EFTER skatt.

Damn. Vad ligger hyran på om jag får fråga?

manko
2007-12-03, 16:14
Damn. Vad ligger hyran på om jag får fråga?

6532kr :P

PowPow
2007-12-03, 16:20
Kraven brukar alltid vara höga. När jag skulle ta bolån så sa banken att jag var tvungen att ha 7000kr kvar varje månad, efter att jag hade betalt alla bokostnader (ränta+avgift+försäkring) och alla räkningar. Kan bli knepigt när man lever på CSN på 7200kr/månaden, sa jag och skaffade ett extrajobb :D

olle lindblad
2007-12-03, 16:21
Det är inte så ovanligt att kräva en bruttolön på tre årshyror. Nettolönekrav på 20000 låter absurt med den hyran.

manko
2007-12-03, 16:43
Det är inte så ovanligt att kräva en bruttolön på tre årshyror. Nettolönekrav på 20000 låter absurt med den hyran.

Vad kan man göra. Man får väl fixa ett jobb på sidan så man kommer upp i dom pengarna.

Flykt
2007-12-03, 21:40
Passar på att ställa en lite sidofråga här :)

Jag kan med hjälp av vissa kontakter få en lägenhet i Solna om några år när jag gått ut skola här. Hur mycket är det egentligen värt att få tillgång till en sådan lägenhet i t.ex Solna?
Området är Råsunda om det har någon betydelse.

skaparn
2007-12-03, 21:43
Passar på att ställa en lite sidofråga här :)

Jag kan med hjälp av vissa kontakter få en lägenhet i Solna om några år när jag gått ut skola här. Hur mycket är det egentligen värt att få tillgång till en sådan lägenhet i t.ex Solna?
Området är Råsunda om det har någon betydelse.

Och i vilken enhet vill du ha svaret?

The_RobRoy
2007-12-03, 21:48
Passar på att ställa en lite sidofråga här :)

Jag kan med hjälp av vissa kontakter få en lägenhet i Solna om några år när jag gått ut skola här. Hur mycket är det egentligen värt att få tillgång till en sådan lägenhet i t.ex Solna?
Området är Råsunda om det har någon betydelse.

Snackar vi signalisten eller?

fat_joe
2007-12-03, 21:59
Jag ska. Hur ljög du?

Ljög om att jag hade ett jobb och bra inkomst.
Tror bara dom kollade upp om jag hade några betalanmärkningar.

manko
2007-12-04, 10:09
Ljög om att jag hade ett jobb och bra inkomst.
Tror bara dom kollade upp om jag hade några betalanmärkningar.

Haha det var som fan. Men dom här krävde ett anställningsintyg med hur länge jag jobbat och tjänade. Så den gick inte att köra. Var fick du lägenheten?

Fd_Megatuttarna
2007-12-04, 10:37
På den lägenheten jag ska få om papprena nu går igenom kräver att man ska ha 20,000kr EFTER skatt.

Vad ligger hyran på?

manko
2007-12-04, 11:15
Vad ligger hyran på?

6500-6550kr

Flykt
2007-12-05, 22:54
Och i vilken enhet vill du ha svaret?

Kan absolut ingenting om lägenheter och speciellt inte om lägenheter i Sthlm området. Men man hör ju hela tiden om hur svårt det är att få lägenhet kring Sthlm och undrar därför om det är "ett supererbjudande" och få tillgång till en lägenhet i Solna.

Snackar vi signalisten eller?

Om vi snackar vad...? *screwy*

The_RobRoy
2007-12-05, 23:20
Om vi snackar vad...? *screwy*

Signalisten heter bostadskön för hyresrätter i Solna

Flykt
2007-12-06, 14:17
Signalisten heter bostadskön för hyresrätter i Solna
Om du menar att jag skulle stå i bostadskö så nej, då jag får lägenhet via en person.

skaparn
2007-12-06, 14:22
Kan absolut ingenting om lägenheter och speciellt inte om lägenheter i Sthlm området. Men man hör ju hela tiden om hur svårt det är att få lägenhet kring Sthlm och undrar därför om det är "ett supererbjudande" och få tillgång till en lägenhet i Solna.

Frågar du mig så är svaret tvivelsutan ja, med reservation för Huvudsta och Hagalund. Råsunda är det bästa området du kan bo på, alla kategorier, och det var ju där den låg så det klart att du ska satsa på den.

manko
2007-12-06, 14:24
Frågar du mig så är svaret tvivelsutan ja, med reservation för Huvudsta och Hagalund. Råsunda är det bästa området du kan bo på, alla kategorier, och det var ju där den låg så det klart att du ska satsa på den.

Vad är det för fel på huvudsta? :P

skaparn
2007-12-06, 14:30
Vad är det för fel på huvudsta? :P

Det är väl inte något fel på Huvudsta eller Västra Skogen heller för den delen, men om jag ska tillåta mig rangordna olika områden i Solna kommer de inte så högt upp.

Inget mer med det. Jag gillar Råsunda. Det är inga konstigheter.