handdator

Visa fullständig version : Kcal mätare


wreplai07
2007-12-03, 01:31
hej alla!

Va och köpte mig en Motionscykel idag på intersport som jag ska ha nu i vinter o träna lite hemma nu när det blir kallt att sticka ut o springa. Det var en Energetics CT 5.1

Iaf. kommer hem bygger ihop den allt går bra, ska sen pröva cykeln, funkar bra med alla program osv. men Kaloriräknaren visar helt fel, jag tog i lite grann i 30 sekunder på högsta motståndet och då hade jag tydligen bränt 20,3 kalorier på 30 sek? Har cyklat en hel del på mitt gym innan så jag vet att det är nåt fel då jag brukar cykla ungefär 1 kcal\ 5 sek. prövade lite senare att cykla vanligt takt i 5 minuter och vips stod det att jag hade bränt 314 kalorier haha.

Nån som vet vad felet är? Kanske nån med liknande problem? Vill ju ha en fungerande kaloriförbrukning funktion! *grr*

blekfet2
2007-12-03, 08:00
felet är att maskiner med en mätare som visar hur mycker energi som går åt visar alltid glädjesiffror, strunta totalt i dessa siffror.

wreplai07
2007-12-03, 08:20
felet är att maskiner med en mätare som visar hur mycker energi som går åt visar alltid glädjesiffror, strunta totalt i dessa siffror.


Jo visst men får verkligen felmarginalen vara sådär stor? det måste ju vara nåt fel på den då billigare cyklar jag haft visat mkt. mer korrekt.

Ska jag gå tillbaka med cykeln? Jag tycker det iaf. är viktigt att ha en någorlunda fungerande kalorimätare även om den inte är helt korrekt.

blekfet2
2007-12-03, 08:35
Jo visst men får verkligen felmarginalen vara sådär stor? det måste ju vara nåt fel på den då billigare cyklar jag haft visat mkt. mer korrekt.

Ska jag gå tillbaka med cykeln? Jag tycker det iaf. är viktigt att ha en någorlunda fungerande kalorimätare även om den inte är helt korrekt.

Du avgör, men det kommer ändå med 99.99% säkerhet visa fel för dig vilken mätare du än väljer så att orka lägga ner energi på något sådant ser jag ingen logik i.

Eddie Vedder
2007-12-03, 11:23
Är det enbart kcal den visar? Om den t.ex. visar hastighet eller Watt så kan du ju använda dom siffrorna, förutsatt att do inte ljuger lika mycket förstås.

Men om vi säger att dessa stämmer så kan du ju försöka ligga på t.ex. 30km/h i 30 minuter och sedan hitta någon bra internetsida där du kan räkna ut energiförbrukning av aktivitet A under x antal minuter.

blekfet2
2007-12-03, 11:37
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

och klicka vidare på Activity Calculator.