handdator

Visa fullständig version : Behöver teknik tips för att kunna lyfta upp lik.


lejonet
2007-12-02, 20:49
Så där som dom gör i film, då dom lyfter upp sin skadade polare på axeln.
Jag provade på min bror men det var långt i från lika lätt som det ser ut i filmerna. *whistle*

Jag har googlat och youtubat runt en massa men kan inte hitta hur man ska göra då man vill lyfta upp någon från marken.

Yankeee
2007-12-02, 20:52
Brandmannagreppet bör gå att få till från marken.

lejonet
2007-12-02, 21:00
Brandmannagreppet bör gå att få till från marken.

Tack :) Kan du kanske beskriva lite jag har svårt att hitta teknik på google :/

tntballe
2007-12-02, 21:03
http://www.brooksidepress.org/Products/OperationalMedicine/DATA/operationalmed/Manuals/Standard1stAid/fig11_15.gif

lejonet
2007-12-02, 21:04
http://www.brooksidepress.org/Products/OperationalMedicine/DATA/operationalmed/Manuals/Standard1stAid/fig11_15.gif

tusen tack skalll genast provas :D

Cilia
2007-12-02, 21:05
tack, alltid bra att kunna när man måste få med sig en död kompis hem

Nitrometan
2007-12-02, 21:06
Behöver teknik tips för att kunna lyfta upp lik
Så där som dom gör i film, då dom lyfter upp sin skadade polare på axeln.

Jag provade på min bror men det var långt i från lika lätt som det ser ut i filmerna. *whistle*
Är din bror död?

Vad har hänt?

Nitrometan
2007-12-02, 21:06
tack, alltid bra att kunna när man måste få med sig en död kompis hem
Kvart-i-tre-ragget?









Sorry. :D

tigerofsweden
2007-12-02, 21:10
Kvart-i-tre-ragget?









Sorry. :D

:laugh:

Cilia
2007-12-02, 21:11
Kvart-i-tre-ragget?


Sorry. :D
Jag är så ful så jag får inte ens hem en kille med branmannagreppet 2.45.


sorry

lejonet
2007-12-02, 21:36
Är din bror död?

Vad har hänt?

Det kan va bra att kunna när han somnar framför datorn :D

Tolkia
2007-12-02, 23:00
Det kan tilläggas att en totalt avslappnad människa (medvetslös, sovande eller, som i rubriken, död) är bra mycket tyngre än en vaken med lite muskeltonus. h

micke81
2007-12-02, 23:05
Jag är så ful så jag får inte ens hem en kille med branmannagreppet 2.45.


sorry

OT:du har nog gjort fel i sånna fall pröva med att tippa i snubben nån öl till vid sista bestälning så löser sej hela problemet av sej självt, som vanligt är den inte killen som skriver som har problemet..

on topic:
bra bild dära ska försöka minnas det dära man vet aldrig när man behöver släpa runt på nån igen

egge
2007-12-02, 23:10
Det kan tilläggas att en totalt avslappnad människa (medvetslös, sovande eller, som i rubriken, död) är bra mycket tyngre än en vaken med lite muskeltonus. h

Varför är det så egentligen?

Arf Pingvin
2007-12-02, 23:14
Det kan tilläggas att en totalt avslappnad människa (medvetslös, sovande eller, som i rubriken, död) är bra mycket tyngre än en vaken med lite muskeltonus. h

Menar du att man bör vänta ett tag med att transportera sitt lik? Invänta rigor mortis och sen lyfta. I vilken position bör man lägga sitt objekt för att det ska vara enkelt sen? :confused:

tntballe
2007-12-02, 23:19
Varför är det så egentligen?

man har lite mer att ta tag i, tex om man tar tag under armarna som på bilden.
Spänner pesonen sig så är det bara att lyfta upp, men på en avslappnad måste man hålla ihop greppet(annars glider han ur)

Garnax
2007-12-02, 23:47
Kom ihåg att svanka ryggen bara när ni lyfter, på bilden står killen med böjd rygg
och det blir jävligt mycket tyngre. Så snart man fysiskt kan svanka ryggen när man lyfter från backen så gör det....

bertbert
2007-12-02, 23:59
Det kan tilläggas att en totalt avslappnad människa (medvetslös, sovande eller, som i rubriken, död) är bra mycket tyngre än en vaken med lite muskeltonus. h

Mycket sant. Kampsportare roar sig med detta, att göra sig tunga för att det ska blir svårare att lyfta dem. Det handlar om man "får tag" i den man ska lyfta. Det är lättare att få ett stadigt grepp om något styvt än något sladdrigt.

Lellan
2007-12-03, 00:06
Mycket sant. Kampsportare roar sig med detta, att göra sig tunga för att det ska blir svårare att lyfta dem. Det handlar om man "får tag" i den man ska lyfta. Det är lättare att få ett stadigt grepp om något styvt än något sladdrigt.

:em:

Förresten, hur fort inträder likstelhet? *popcorn*

agazza
2007-12-03, 00:15
:em:

Förresten, hur fort inträder likstelhet? *popcorn*


Likstelhet börjar vanligen uppträda inom de första timmarna efter döden och är i allmänhet fullt utvecklad efter 6-12 timmar....