handdator

Visa fullständig version : Träning av underarmar?


snatch_ct
2003-05-02, 13:10
Brukar ni träna underarmarna separat? Dom aktiv eras ju i väldigt många övningar så jag ser det mer som en muskelgrupp jag tränar lite extra om jag får tid över.

Kan ni ge tips på bra övningar och om man ska köra hög-reps m.m.?

/calle

shirunai
2003-05-02, 14:19
nej kör dom inte :\

Turbo
2003-05-02, 14:47
shirunai: varför?

jag tycker att du kan köra det om du har tid över men annars tycker inte JAG att det är nödvändigt. :bpump:

Spud
2003-05-02, 15:08
jag tycker att man borde det. annars kan det börja se illa ut då brachioradialis (stavning) blir stor. då ser hela underarmen "sne" ut.

t ex hade big brother Peter (killen i denna säsong) och big brother peter i förra säsongen detta.


obs. detta är bara vad jag tror :)

nilzon
2003-05-02, 15:21
Vill du ha större underarmar så träna dem.
Gjorde det inte i början av karriären men gör det nu. Brukar köra mellan 8 och 20 reps

davve
2003-05-02, 15:26
gör det ibland när jag känner för det.

caal
2003-05-02, 15:30
jag brukan köra underarmar på biceps-dagen..
jag kör bicepscurl men omvänt grepp och "handledsrullningar" (självpåhittat namn) med hantel..
jag tycker de känns bra..

TV-shopparen
2003-05-02, 17:07
klart du inte ska träna underarmar, för stora underarmar är fult.

Rumpelstilzchen
2003-05-02, 17:11
Jag tränar inte underarmarna separat, dock har som växt väldigt mycket sedan jag började träna ändå. :thumbup:

Fartman
2003-05-02, 18:08
Originally posted by TV-shopparen
klart du inte ska träna underarmar, för stora underarmar är fult.

vafalls!? klart att man ska ha stora underarmar, det är mäktigt!
sen om du behöver träna dom separat eller inte för att dom ska växa det är nog antagligen individuellt.. själv tränar jag dom, och skulle råda dig till att också göra det.. jag menar det kan ju inte skada att köra dom måttligt en gång i veckan..

pulvret
2003-05-02, 18:35
Originally posted by Fartman


vafalls!? klart att man ska ha stora underarmar, det är mäktigt!
sen om du behöver träna dom separat eller inte för att dom ska växa det är nog antagligen individuellt.. själv tränar jag dom, och skulle råda dig till att också göra det.. jag menar det kan ju inte skada att köra dom måttligt en gång i veckan..


Klokt skrivet!

Själv tränar jag inte underarmarna separat, för dom får tillräckligt med stryk i allafall. Hade dom inte vuxit utan att jag tränat dom separat så hade jag såklart tränat dom. Detdär får du ju bedömma själv vad som fungerar för dig, och vad du vill uppnå!

lyckatill !

Survivor
2003-05-02, 19:03
Originally posted by snatch_ct
Brukar ni träna underarmarna separat? Dom aktiv eras ju i väldigt många övningar så jag ser det mer som en muskelgrupp jag tränar lite extra om jag får tid över.

Kan ni ge tips på bra övningar och om man ska köra hög-reps m.m.?

/calle
Svårt att få dem att växa ordentligt om man inte tränar dem separat, tycker jag (om man inte är nybörjare då).
Handledscurl och bicepscurl med omvänt grepp är de enda isolationsövningar jag kör för dem. Sen så får man ju inte glömma greppträningen heller :)

Herkulez
2003-05-02, 19:07
vissa har naturligt stora underarmar. Har ni sett Gunnar Rösbös, han hade svinstora armar men dom såg ändå relativt små ut pga av dom enorma jätte underarmarna han hade (små kanske var lite överdrivet, men ni förstår vad jag menar)

Survivor
2003-05-02, 19:36
Hehe, jo dem underarmarna var inte små, sen så återstår väl frågan om han var ren?

YTS
2003-05-02, 23:50
Originally posted by Survivor
Hehe, jo dem underarmarna var inte små, sen så återstår väl frågan om han var ren?

Enligt Rösbö själv, så hade han 50 cm's underarmar. Även om Rösbö inte var ren, så hade han säkert inte fått dessa underarmar, utan avancerad underarmsträning.

Ett argument värför man skall träna underarmarna är att handledssträckarna och böjarna kan bli väsentligt starkare än de vikter de lyfter i bicepscurl. David Horne i England har handledscurlat drygt 300 kg i tvåhands skivstångs handledscurl. Ingen har varit ens i närheten av att bicepscurla detta med skivstång. Handledssträckarna kan bli i stort sett lika starka, men dessa får obefintligt med träning av vanlig bodybuilding träning.

David Horn har dessutom lyft 335 kg i enhandsmarklyft, med ett icke roterande handtag, men utan tummlås, denna belastning kommer inte ens världens bästa styrkelyftare upp i sina maxlyft.

Sen har vi ju tummensmuskler, som inte får mycket träning av konventionell bodybuilding, David Horne har världens starkaste tummar och har klarat att lyfta 65 kg med tummen på ena sidan och fingrarna på andra över 2 viktskivor, som hade släta sidorna ut. Bredden var 50 mm.

En bodybuilder som har bra underarmar är Lee Priest, speciellt nöjd är han med att tummensmuskler buktar ut ordentligt, på nedre delen av underarmarna.

Yngve

Jon2
2003-05-03, 00:33
jag säger det samma varför inte träna underarmar föresten YNGVE vilka muskler i andvänder man när man tränar med coc:s

YTS
2003-05-03, 04:01
Originally posted by Jon2
jag säger det samma varför inte träna underarmar föresten YNGVE vilka muskler i andvänder man när man tränar med coc:s

Utan att vara expert på anatomi har jag kommit fram till att det tränar musklerna till fingrarnas första led. Varje finger har en egen muskel till detta och de ligger mellan mellanhandsbenen, det svenska namnet är enligt min bok spolmuskler. Även muskeln till fingrarnas andra led tränas, denna kallas i min bok ytliga fingerböjaren. Sekundärt tränas även musklerna som styr tummens mellanhandsben, d.v.s. benet inuti handen.

Läs mer om handens anatomi på min hemsida, nästan överst på sidan finns en bild på en underarm utan hud, så man ser musklerna. Klicka på länken under denna. www.nyttgrepp.cjb.net

Yngve

Tompi
2003-05-03, 06:27
Jag måste träna unerarmar separat för att få upp styrkan efter en liten skada. Men innan dess fick dom tillräckligt med träning ändå.

snatch_ct
2003-05-03, 12:40
jag känneri bland att jag får ont i handlederna när jag kör bänkpress. detta antar jag beror på snebelastning och dåligt grepp.

men kan jag stärka mitt grepp genom att träna underarmarna såpass mycket att jag slipper få ont eller handlar det om att främst se över bänktekniken?

CoC
2003-05-03, 23:12
Jag har tränat underarmarna stenhårt i några år. Mätt med knuten näve med rak arm och rak handled har de gått från 33 till 32 cm, dvs minus en centimeter. De ni.:booty: När de är nere på 27 cm räknar kag med att de är starkast i världen.

Jon2
2003-05-03, 23:38
hur kan det komma sig:confused:

YTS
2003-05-04, 00:38
Originally posted by snatch_ct
jag känneri bland att jag får ont i handlederna när jag kör bänkpress. detta antar jag beror på snebelastning och dåligt grepp.

men kan jag stärka mitt grepp genom att träna underarmarna såpass mycket att jag slipper få ont eller handlar det om att främst se över bänktekniken?

Utan att vara expert, som jag sa tidigare, så tror jag att det är handledssträckarna och böjarna, som du har mest nytta av att träna, för att bli bättre i handlederna. Bänkpress utsätter handlederna för stora belastningar, då man ofta böjer handen bakåt, samtidigt som handleden vrids i sidled underlyftet. Det bästa råd jag kan ge dig, är att lägga ner bänken och istället köra hantelpressar. Dessa sliter minimalt på handlederna. Träna med en wristroller, så läker det onda snabbare, men kör lätt i början. Jag har haft samma problem och det här har funkat för mig.

Yngve

YTS
2003-05-04, 00:41
Originally posted by CoC
Jag har tränat underarmarna stenhårt i några år. Mätt med knuten näve med rak arm och rak handled har de gått från 33 till 32 cm, dvs minus en centimeter. De ni.:booty: När de är nere på 27 cm räknar kag med att de är starkast i världen.

CoC Mina underarmar har gått från 32 till 33 cm, p.g.a. av greppträningen. Om du börjar träna handlederna tungt kanske det vänder.

Yngve

John M
2003-05-04, 13:43
335 kg i enhandsmarklyft låter jäkla mycket. Hur klarar kroppen det egentligen, måste bli en extrem snebelastning på ena sidan av kroppen, eller?

Survivor
2003-05-04, 14:43
Originally posted by John M
335 kg i enhandsmarklyft låter jäkla mycket. Hur klarar kroppen det egentligen, måste bli en extrem snebelastning på ena sidan av kroppen, eller?
Hmmm, vete fan om det är så egentligen med snedbelastningen. De som drar mycket i den övningen brukar inte ta så mycket mer om de använder båda händerna. Alltså, kroppen kanske lär sig använda båda sidorna mycket ändå (?).
Men värdsrekordet ligger väl på 350 kg har jag för mig. Läste något om det på naturalstrength.com.

GrovJens
2003-05-04, 15:27
Klart man ska träna underarmar!
Underarmar är som vader, är de stora inger de respekt! :hbang:
Dessutom är det ju dessa muskler som syns mest när man går omkring i T-shirt och kortbyxor :D

Konve
2003-05-06, 00:31
Originally posted by GrovJens
Klart man ska träna underarmar!
Underarmar är som vader, är de stora inger de respekt! :hbang:
Dessutom är det ju dessa muskler som syns mest när man går omkring i T-shirt och kortbyxor :D
Jäkligt bra skrivet GrovJens! men sen får man inte bli någon Popp-Eye heller! ;)

heltzonicka
2003-05-06, 01:57
har alltid gått och gömt mig med långarmade tröjor, men nu har jag dragit igång underarmsträningen.

Viktigt nu med vår efterlängtade "sommar"

Nils
2003-05-06, 07:11
Originally posted by YTS


CoC Mina underarmar har gått från 32 till 33 cm, p.g.a. av greppträningen. Om du börjar träna handlederna tungt kanske det vänder.

Yngve
Menar du på allvar att CoC inte tränar handlederna tungt nog?? Även om just handled inte är hans starkaste övning så kan det väl inte vara många här som tränar dem tyngre??
Nils

CoC
2003-05-06, 13:43
Jag kör så tungt det går. Slet av ett ligament i senaste tävlingen:hbang: så för närvarande kan jag inte köra underarmscurl. Innan tävlingen körde jag mkt strikta över kanten på bänk på 75 kg (3-4 reps). Jag är inte så stark i handlederna men tränar dom så hårt det går, för närvarande med "plate wrist curls".

Arne Persson
2003-05-06, 14:35
YTS. Du använder troligen samtliga av handens 13 muskler (12 om du saknar M. palmaris brevis, de du;) ) samt delar av underarmens muskler för att sluta en grippers.

subliminal
2003-05-06, 15:30
Hjälper greppträning för att få _större_ händer? Det finns ju som sagt en hel del muskler i händerna också. Tycker att mina händer allför ofta känns pinsamt små och klena när man skakar hand med folk. Nästan lite kärringvarning. :( Sedan finns det ju folk som har bamsenävar utan att vara så stora i övrigt. Så man undrar ju hur genetiskt betingat det är.
Men som sagt, hjälper det att dra i gång ett greppträningsprogram för att råda bot på detta?

Edit: kan ju nämna att mina handleder och underarmar inte är i största laget heller

Arne Persson
2003-05-06, 16:27
Mina tummar har blivit signifikant tjockare sedan jag började greppträna. Jag ser ingen större skillnad på resten av handen.

Bamse
2003-05-06, 18:07
Kan man träna till sig tjockare handleder? Eller måste man vara nöjd med det man har och ställa in siktet på underarm/överarm?

YTS
2003-05-06, 22:37
Originally posted by Nils

Menar du på allvar att CoC inte tränar handlederna tungt nog?? Även om just handled inte är hans starkaste övning så kan det väl inte vara många här som tränar dem tyngre??
Nils

Om jag förstod CoC hade han inte tränat så mycket handleder tidigare, så när jag sa om du börjar träna handlederna tungt mena jag inte att han inte träna dem tillräckligt tungt. Utan jag mena om han börja träna handleder systematiskt, så skulle underarmarna växa, att han sen skulle köra tungt, förutsatte jag, eftersom CoC gillar att köra riktigt tungt.

Yngve

YTS
2003-05-06, 22:42
Originally posted by Bamse
Kan man träna till sig tjockare handleder? Eller måste man vara nöjd med det man har och ställa in siktet på underarm/överarm?

Mina handleder har grovnat något av greppträningen, för jag märker att klockan sitter hårdare nu än innan.

Yngve

YTS
2003-05-06, 22:46
Originally posted by subliminal
Hjälper greppträning för att få _större_ händer? Det finns ju som sagt en hel del muskler i händerna också. Tycker att mina händer allför ofta känns pinsamt små och klena när man skakar hand med folk. Nästan lite kärringvarning. :( Sedan finns det ju folk som har bamsenävar utan att vara så stora i övrigt. Så man undrar ju hur genetiskt betingat det är.
Men som sagt, hjälper det att dra i gång ett greppträningsprogram för att råda bot på detta?

Edit: kan ju nämna att mina handleder och underarmar inte är i största laget heller

Lillfingerns och tummens muskler i handen växer och då blir handen bredare. Sen har du muskler inne i handen som böjer fingrarnas första led, samt muskler som särar och för ihop fingrarna, när dessa blir större tjocknar handen. Detta har jag sett på mig själv iaf.

Yngve