handdator

Visa fullständig version : Hur många timmar före träningen ska man käka kolhydrater?


ManuelIT
2007-12-02, 00:55
ponera att jag käkar en portion ris nu, efter hur många timmar kan jag använda mig av kolhydraterna till mitt träningspass?

Eddie Vedder
2007-12-02, 00:59
Du använder dig av kolhydraterna du lagrat in dagar i förväg. Kör du biceps använder du glykogenet som finns inlagrat i biceps, det kan handla om flera dygn.

jocke913
2007-12-02, 01:06
sant... onödigt att tänka på saker som detta. ät regelbundet så är det bara att träna hårt.

men om vi ska ta frågan seriöst så stämmer det väl nog att energin som finns i musklerna från tidigare används vid träning. men det skadar ju förstås inte att ha alla depåer fyllda inför ett pass... själv brukar jag ladda upp lite extra inför ett styrkepass med mycket mat och kolhydrater. detta ger om inget annat lite extra tryck.

ZHTOHELLAS
2007-12-02, 01:34
Mitt sätt:
Vid styrketräning, 2timmar innan.
Vid Kampsport/brottning, 3timmar innan.

ulanbulan
2007-12-06, 12:43
Sa du få i dig kolhydrater i någon sockerform (powerade, gatorade eller något man själv blandar med druvsocker), så är det bäst att få i sig en timme innan träningen dock.

Ganymedes
2007-12-06, 12:49
Sa du få i dig kolhydrater i någon sockerform (powerade, gatorade eller något man själv blandar med druvsocker), så är det bäst att få i sig en timme innan träningen dock.

Du menar att maten är bäst att få i sig en timme innan, eller? Det går att tolka ditt inlägg som att det är snabba kolhydrater du menar. Och det kan kroppen ju ta upp på 10 min.

Annars är det väl två timmar innan träning som är vanligaste rekommendationen, vad gäller mat.