handdator

Visa fullständig version : nackdelar med att bara träna överkropp?


RÅTTKÖTT
2007-12-01, 20:30
hej, jag har precis börjat styrketräna men har tränat hockey i 13 år och har därför ganska stora lår (en del fett men muskler finns där också tror ja). jag vill absolut inte ha stora lår och vill därför inte träna dem jag har hört att en muskel som inte används blir mindre och det är mitt mål för låren. det är däremot överkroppen jag vill ska bli större.

vad jag vet så är basövningarna bäst för nybörjare att bygga muskler på men jag vill ju bara ha överkropp är det då smart att utelämna benböj och andra benövningar då?

vad finns det för nackdelar med att bara träna överkropp?

regus
2007-12-01, 20:33
nackdelen är att benen blir svagare och mindre. Men om man nu inte vill ha större ben så är det väl bara att utesluta benträningen.

RÅTTKÖTT
2007-12-01, 20:39
ja nu när jag tänker efter så kanske det var ganska dumt att starta en tråd om detta jag hade nog kunnat listat ut detta själv :smash: nä man ska inte starta trådar när man är hlavlurig.

blekfet2
2007-12-01, 20:57
ja nu när jag tänker efter så kanske det var ganska dumt att starta en tråd om detta jag hade nog kunnat listat ut detta själv :smash: nä man ska inte starta trådar när man är hlavlurig.

nejdå ingen fara, 99.9% av alla trådar som startar på kolo är just likt denna ;)

_502
2007-12-01, 22:15
Vem fan vill inte ha större ben? Den faktorn att ben kan man aldrig få för mycket av + att dom 2 bästa övningarna ever, (enligt mej), böj och mark, tar mest på ben å rygg gör att jag aldrig en skulle fundera på att inte träna dem. Pukt slut

Sadde
2007-12-01, 22:16
Vem fan vill inte ha större ben? Den faktorn att ben kan man aldrig få för mycket av + att dom 2 bästa övningarna ever, (enligt mej), böj och mark, tar mest på ben å rygg gör att jag aldrig en skulle fundera på att inte träna dem. Pukt slut

RÅTTKÖTT och även många fler skulle jag tro.

krilleh
2007-12-01, 22:20
jobbigt o köpa nya jeans hela tiden.. Svider i plånboken också

Solve
2007-12-01, 22:25
jobbigt o köpa nya jeans hela tiden.. Svider i plånboken också

baggy?

Spader
2007-12-01, 22:30
baggy?


om man har grova ben så ska man visa dem också! *grr27*

Solve
2007-12-01, 22:36
om man har grova ben så ska man visa dem också! *grr27*

Tyvärr verkar vissa inte ha råd att visa dom ;)

Yucko
2007-12-01, 22:49
Jag tror de flesta vill ha större ben, men alla är inte villiga att bita i kudden och lägga ner den tid det tar för att få det. Istället väljer man den lätta vägen och bara tränar överkropp för att det är roligare och inte lika krävande.
Det är helt OK att göra det, men de flesta ångrar sig efter några år (om man nu blir så långvarig...).

Mourten
2007-12-01, 23:20
låt lillkillen vara, när han fyller 16 ändrar han sig å tränar ben

interpx
2007-12-01, 23:26
Min farsa sa att benträning släpper ut nå saker i kroppen, Som hjälper till att bygga resten av alla muskler, Har han fel? endorfiner eller vad han nu sa

rolf
2007-12-02, 02:14
Min farsa sa att benträning släpper ut nå saker i kroppen, Som hjälper till att bygga resten av alla muskler, Har han fel? endorfiner eller vad han nu sa

Snarare tillväxthormoner.

Insidedoubt
2007-12-02, 04:58
Stora benmuskler kräver väl en del energi också vilket antagligen underlättar vid deff, eller har jag fel? :)

Rahf
2007-12-02, 17:59
Om man har problemet att behöva köpa nya byxor mer än varje år p.g.a. storleksskillnader så bör man kolla på kosten (Fettosvull) och om man tar olagliga preparat (AAS). Så fort växer inte benen att man får problem med byxor på nolltid. Jag har tränat i ett år och har fortfarande relativt små ben enligt mina egna mått och mätt.

Scratch89
2007-12-02, 18:04
Om man har problemet att behöva köpa nya byxor mer än varje år p.g.a. storleksskillnader så bör man kolla på kosten (Fettosvull) och om man tar olagliga preparat (AAS). Så fort växer inte benen att man får problem med byxor på nolltid. Jag har tränat i ett år och har fortfarande relativt små ben enligt mina egna mått och mätt.

+80000
Jag har fortfarande inga problem att komma i mina cheap monday-brallor när jag inte är alltför tjock.
(Kanske säger en hel del om min benträning iofs... :D)

JohnRick
2007-12-02, 21:37
+80000
Jag har fortfarande inga problem att komma i mina cheap monday-brallor när jag inte är alltför tjock.
(Kanske säger en hel del om min benträning iofs... :D)

Eller så säger det mer om dina cheap-monday's. De kommer både i ultratight och baggy som du vet?:)

z_bumbi
2007-12-02, 21:41
Om man har problemet att behöva köpa nya byxor mer än varje år p.g.a. storleksskillnader så bör man kolla på kosten (Fettosvull) och om man tar olagliga preparat (AAS). Så fort växer inte benen att man får problem med byxor på nolltid. Jag har tränat i ett år och har fortfarande relativt små ben enligt mina egna mått och mätt.

Eller så säger det en del om träningen som bedrivs att så många inte får problemet att de växer ur byxorna...

agazza
2007-12-02, 21:59
fördelen med att träna ben är att det utsöndras mer tilläxt hormoner tex igf 1

nackdelen med att inte träna ben är att folk puttar omkull dig lättare och det ser förjävligt ut med små ben

Rahf
2007-12-03, 00:29
Eller så säger det en del om träningen som bedrivs att så många inte får problemet att de växer ur byxorna...

Jag anser att jag tränar ben så hårt som min otränade kropp förmår. Benen är prioriterade för mig jeftersom knäproblem under året gjort att de kommit en aning efter.

z_bumbi
2007-12-03, 11:13
Jag anser att jag tränar ben så hårt som min otränade kropp förmår. Benen är prioriterade för mig jeftersom knäproblem under året gjort att de kommit en aning efter.

Hur mycket har du ökat i kroppsvikt? Eller snarare hur mycket ökar de flesta som tränar i kroppsvikt första, andra och tredje året?

Fredrik_S
2007-12-03, 15:51
Jag själv anser att som trådskaparen att mina ben för tillfället är långt före överkroppen i muskelutveckling och skulle helst vänta tills överkroppen är ifatt innan jag ger mig på tyngre benträning på gymet. (kör ändå lite benövningar men utan överbelastning).

Men...
Om det utsöndras mindre tillväxthormon om man inte tränar ben, är det då så att det är till en så stor betydelse att det blir svårare att få övriga kroppen att växa?

Rahf
2007-12-03, 19:35
Jag själv anser att som trådskaparen att mina ben för tillfället är långt före överkroppen i muskelutveckling och skulle helst vänta tills överkroppen är ifatt innan jag ger mig på tyngre benträning på gymet. (kör ändå lite benövningar men utan överbelastning).

Men...
Om det utsöndras mindre tillväxthormon om man inte tränar ben, är det då så att det är till en så stor betydelse att det blir svårare att få övriga kroppen att växa?

Tror inte det påverkar SÅ mycket att överkroppen skulle bli mycket svårare att bygga.

Emil_Larsson
2007-12-03, 20:23
Jag har iaf lärt mig en sak. Man skall aldrig köpa jeans för att dom "passar bra" för förr eller senare växer man ur dom och då är det 700kr i havet.
Det är därför man borde bli hiphoppare så man har lite å växa i :D

von huff
2007-12-03, 20:39
Jag har iaf lärt mig en sak. Man skall aldrig köpa jeans för att dom "passar bra" för förr eller senare växer man ur dom och då är det 700kr i havet.
Det är därför man borde bli hiphoppare så man har lite å växa i :D

jag har inte stora ben men jag har endå problem att hitta byxor som är korta och tillräckligt breda i ungdomsklädbutiker:D

Rahf
2007-12-03, 22:23
Hur mycket har du ökat i kroppsvikt? Eller snarare hur mycket ökar de flesta som tränar i kroppsvikt första, andra och tredje året?

Har ökat 1/4 av min ursprungliga kroppsvikt. Förvisso har jag ökat för fort.

z_bumbi
2007-12-03, 22:27
Har ökat 1/4 av min ursprungliga kroppsvikt. Förvisso har jag ökat för fort.

I mer exakta termer?

agazza
2007-12-03, 22:28
Jag själv anser att som trådskaparen att mina ben för tillfället är långt före överkroppen i muskelutveckling och skulle helst vänta tills överkroppen är ifatt innan jag ger mig på tyngre benträning på gymet. (kör ändå lite benövningar men utan överbelastning).

Men...
Om det utsöndras mindre tillväxthormon om man inte tränar ben, är det då så att det är till en så stor betydelse att det blir svårare att få övriga kroppen att växa?

marginellt.

Tror inte det påverkar SÅ mycket att överkroppen skulle bli mycket svårare att bygga.

+1

Har ökat 1/4 av min ursprungliga kroppsvikt. Förvisso har jag ökat för fort.*screwy*

*slap*

Rahf
2007-12-03, 22:30
I mer exakta termer?

Cirka 18kg.

z_bumbi
2007-12-03, 22:35
Cirka 18kg.

Från ca 72 till 90 kg på ett års träning, då lär du ha ökat mer än en storlek i jeansen under den tiden?

Rahf
2007-12-04, 00:06
Från ca 72 till 90 kg på ett års träning, då lär du ha ökat mer än en storlek i jeansen under den tiden?

66-84 och ja jag har nog ökat någon storlek men inte till den punkt att jag inte kommer ner i mina gamla byxor. Kaggen har alltid varit stor, det enda som blivit mycket större är väl röven.

Åke
2007-12-04, 00:18
låt lillkillen vara, när han fyller 16 ändrar han sig å tränar ben
Han sa att han tränat hocky i 13 år då lär han väl vara en bit över 16? lr?

Om man har problemet att behöva köpa nya byxor mer än varje år p.g.a. storleksskillnader så bör man kolla på kosten (Fettosvull) och om man tar olagliga preparat (AAS). Så fort växer inte benen att man får problem med byxor på nolltid. Jag har tränat i ett år och har fortfarande relativt små ben enligt mina egna mått och mätt.
Det här va konstigt, om du bara tränat ett år hur kan du då utala dig? + att om du gått upp 18kg på det året så borde du avancerat i byxstorlek! Jag är tvungen att köpa nya byxor ganska ofta.

Har ökat 1/4 av min ursprungliga kroppsvikt. Förvisso har jag ökat för fort.
Vad menar du med för fort? Har du några mått på benen (differans)

Btw tycker absolut att man kan ha för stora ben, de e inte snyggt. Tycker att trådskaparen bara ska underhållsträna benen

Hmm kom inte med så mkt matnyttigt direkt:smash:

Rahf
2007-12-04, 00:24
Han sa att han tränat hocky i 13 år då lär han väl vara en bit över 16? lr?


Det här va konstigt, om du bara tränat ett år hur kan du då utala dig? + att om du gått upp 18kg på det året så borde du avancerat i byxstorlek! Jag är tvungen att köpa nya byxor ganska ofta.


Vad menar du med för fort? Har du några mått på benen (differans)

Btw tycker absolut att man kan ha för stora ben, de e inte snyggt. Tycker att trådskaparen bara ska underhållsträna benen

Hmm kom inte med så mkt matnyttigt direkt:smash:

För att mitt påstående utgick ifrån ett år. Jag har full rätt att uttala min åsikt.

Smml
2007-12-04, 00:29
Ja, du har säkert 90+ cm i lår och om du kör lite knäböj kommer du få över 100 på en månad... *whatever*

Åke
2007-12-04, 00:30
För att mitt påstående utgick ifrån ett år. Jag har full rätt att uttala min åsikt.
Absolut de va inte meningen att de skulle låta på de viset:em:

z_bumbi
2007-12-04, 10:55
66-84 och ja jag har nog ökat någon storlek men inte till den punkt att jag inte kommer ner i mina gamla byxor. Kaggen har alltid varit stor, det enda som blivit mycket större är väl röven.

Nu när du har blivit ganska normalviktigt så kan du fortsätta öka i två år till utan att försöka minska i vikt så får vi se hur dina storlekar har ökat. Det jag skrev var

Eller så säger det en del om träningen som bedrivs att så många inte får problemet att de växer ur byxorna...

Vilket du ju även bekräftar om man läser lite mellan raderna. Alla har olika mål med träningen och det är inget konstigt med det men satsar man på styrka eller volym så är det från en utgångsläge där man inte har så mycket muskler inte så svårt att öka ganska många storlekar över en treårsperiod.

bubbe
2007-12-04, 11:06
En annan nackdel är att det är lätt att bli lat, tung benträning kräver sin man. Vänjer man sig vid att fjäsa runt bland småövningarna så tror jag kroppen tar till sig mindre av träningen, samt att det skulle bli riktigt tråkigt.....

Greven86
2007-12-05, 11:01
Man får mer testoteron i kroppen när man tränar ben vilket i sin tur gör att man bygger mer muskler även på överkroppen. Testosteronet ligger som kapslar i benen som sprängs och sprider sej i hela kroppen. Vill man bli större måste man träna bena eftersom det är halva kroppen.

bertbert
2007-12-05, 11:08
(bra) Benträning ger mer än bara ben, det ger allmän styrka och bålstabilitet också, vilket är bra för annat än bara att se grov ut.

För övrigt är det inte så svårt att växa ur byxor. Mina ett år gamla jeans går med nöd och näppe på, men man får vara försiktig när man sätter sig så att det inte sprakar till. Har spräckt ett par plagg. Och jag tränar inte för att få volym.

agazza
2007-12-05, 11:08
Kanske har baggy byxor istället för geyh cheap monday?

Då är det svårare att växa ur dom ;)

själv har jag bara vuxit ur 2 par jeans dom åren jag tränat alla andra är bara mindre fluffiga..

Honken
2007-12-05, 14:41
Har aldrig fattat detta med benångest.

Alla tynglyftare jag tränar med/tävlar mot ser normala ut bara det att de är generellt grövre. Men det är inte så "oh kolla så äckligt feta lår den killen har", ändå böjer de flesta av dem 2-3x veckan och kör dragövningar (ryck, stöt, vändning, mark, drag) varje pass.

AsTfL
2007-12-05, 14:56
Om man bara tränar överkropp så slipper man gå som en krabba och så slipper man skavsår mellan ljumskarna.