handdator

Visa fullständig version : Ordning på övningar


Insidedoubt
2007-12-01, 17:18
I vilken ordning kör ni era övningar? Jag har alltid kört mina pass som "cirkelträning". Jag kör en övning på en muskelgrupp och sedan hoppar jag över till övning av en annan muskelgrupp för att senare gå tillbaka med mer energi.

Skulle jag köra t.ex 3 övningar på biceps i rad t.ex skulle jag nog behöva ha lägre vikter på de senare övningarna, och mjölksyran lär begränsa vikterna mer än brist på styrka.

Finns det något rätt och fel här? Något som bygger mer eller mindre massa?

Raggis
2007-12-01, 17:20
Stora, tunga basövningar först, sen kommer komplementsövningarna.

Solve
2007-12-01, 17:31
störst först har ja hört... ben, rygg osv.

JohnRick
2007-12-01, 21:42
Hur menar du? Att du supersetar i en given split? Att större övningar kommer före småttingarna är en självklarhet, men det finns ju de (som jag själv) som kanske supersetar biceps med vader för att vara mer tidseffektiv.

Jorgen
2007-12-01, 21:57
Skulle jag köra t.ex 3 övningar på biceps i rad t.ex skulle jag nog behöva ha lägre vikter på de senare övningarna, och mjölksyran lär begränsa vikterna mer än brist på styrka.

Är det negativt då?

Caboose
2007-12-01, 22:00
basövningar först, om jag kör rygg triceps så kör jag alltid rygg först, störst först som solve sa tidigare.

pragmatist
2007-12-01, 22:43
Skulle jag köra t.ex 3 övningar på biceps i rad t.ex skulle jag nog behöva ha lägre vikter på de senare övningarna, och mjölksyran lär begränsa vikterna mer än brist på styrka.


Det som muskler framför allt växer av är att de tvingas arbeta i ett tillstånd av relativ utmattning (syre/energifattig miljö). Att du hinner återhämta dig mycket mellan varje set borde därför rent logiskt vara en nackdel om det är massa du är ute efter. Syftet med träning är ju inte att lyfta ett visst antal kilo, du arbetar ju inte på ackord. :D

Mourten
2007-12-01, 23:57
Muskel ser juh inte vikten som säkers sagts här 1 triljoner ggr, de viktiga är att den tycker de relativa arbetet är tungt. Så shit i vad andra på gymmet tycker, bara din muskeln blir trött.

Insidedoubt
2007-12-02, 03:44
Är det negativt då?

Det vet jag inte, det var lite det jag ville ha svar på :)

Åse Columbus
2007-12-02, 13:30
tar alltid den muskeln som ja vill prioritera först oavsett vilken del av kroppen de e ....sen gör jag alltid klart en del av kroppen innan jag går vidare till nästa kroppsdel...

alltså alla ryggövningar innan ja börjar med t.ex. axlar....

men ja tror att man ska variera.......kryddan i träningen ..som med allt annat i livet...:em: