handdator

Visa fullständig version : Är ulcerös colit kroniskt?


Grisen
2007-12-01, 17:04
Det är så många på brädan som verkar ha det så det borde finnas nån här som vet?

Har googlat och lärt mig att att det är så, men känner mig osäket ändå.

Raggis
2007-12-01, 17:08
Ja, det är en kronisk sjukdom. Den kan dock ligga gömd, och inte orsaka några direkta problem under en längre tid.

Grisen
2007-12-01, 17:38
Ja, det är en kronisk sjukdom. Den kan dock ligga gömd, och inte orsaka några direkta problem under en längre tid.

Tack Raggis!

J.Saarela
2007-12-01, 18:28
Raggis har rätt,jävla värdelös sjukdomshelvete är det.

ManuelIT
2007-12-01, 18:52
Ja, det är en kronisk sjukdom. Den kan dock ligga gömd, och inte orsaka några direkta problem under en längre tid.
ja

Raggis har rätt,jävla värdelös sjukdomshelvete är det.
ja

minx
2007-12-02, 16:58
+1 till pa sjukdomshelvete :(. och om man har otur ligger det inte ens gomt.

hur manga har ar det som har det?

har det sjalv ganska allvarligt men kanner inte direkt manga andra ju med samma, speciellt inte som ocksa tranar etc.

peace and love and all the rest.../Moa

Lillstrumpa
2007-12-02, 17:07
Har det inte själv men en polare har det. Går på någon form av cellgift och/eller kortison för att hålla det i schack. Han verkar dock mkt bättre nu när han har fått det diagnosticerat och kan medicinera/leva rätt.

minx
2007-12-02, 17:15
mmm finns ju azathioprine som ar en immunforsvars forsvagande medicin, jag har haft bra resultat med den men har lite trista biverkningar som utmattning och illamaende.
cortiosoida steroider (?stavning) funkar ocksa bra, men VALDIGT trista biverkningar, sasom muskel fortynad, illamaende, kroppen binder massa vatten, viktokning, acne, humor daligt etc. sa ar ju ite direkt kul att va pa dom. har skippat stroiderna nu da om det inte ar akut o kort tid.

ar verkligen en kass sjukdom.

vi borde ha en "UC & tranings support grupp" har pa haha!

z_bumbi
2007-12-02, 17:32
vi borde ha en "UC & tranings support grupp" har pa haha!

Iofs mesar jag inte omkring med UC ( :D ) men tanken har funnits tidigare och då kom vi från forumets sida fram till att det nog bättre att ämnet diskuteras öppet så även de som bara läser kan ta del av informationen. Det finns en hel del att läsa om ämnet om man letar runt lite.

Snabel
2007-12-02, 17:53
Vad är det för sjukdom? Berätta !

C.E.J.
2007-12-02, 17:58
Hur kan det komma sig att så många här på forumet har en så pass sällsynt sjukdom?

Yes
2007-12-02, 18:36
Vad är det för sjukdom? Berätta !
En kronisk inflamatorisk tarmsjukdom. Just Ulcerös Colit kännetecknas bland annat av att den endast drabbar tjocktarmen. Morbus Crohn som är ett liknande fanskap kan till skillnad från UC sätta sig överallt mellan ändtarm och hals.

Sjukdomen går i såkallade "skov". Den kan ligga latent för att endast besvära en i perioder. Hur man mår tycks dock väldigt individuellt då vissa inte besväras särskilt mycket medan andra är mer eller mindre dåliga hela tiden.

Man vet inte vad som orsakar sjukdomen men mycket tyder på att det i viss mån är ärftligt.

Trance
2007-12-02, 18:46
Hur kan det komma sig att så många här på forumet har en så pass sällsynt sjukdom?

Kan ju dels vara att kosten spelar stor roll för en del när det gäller Ulcerös och då söker man sig till sådana forum. Samt även förbättring av allmänhälsan kan ju bli ett intresse när man varit riktigt sjuk.

Slutligen så finns det ju en hel del trådar som gör att folk hittar forumet genom att söka.

z_bumbi
2007-12-02, 18:48
Kan ju dels vara att kosten spelar stor roll för en del när det gäller Ulcerös och då söker man sig till sådana forum. Samt även förbättring av allmänhälsan kan ju bli ett intresse när man varit riktigt sjuk.

plus att organiserad idrott är i många fall uteslutet då man halkar efter så pass mycket efter ett skov (för att inte tala om skolidrotten) och då är styrketräning ganska smidigt som träningsform

C.E.J.
2007-12-02, 19:13
plus att organiserad idrott är i många fall uteslutet då man halkar efter så pass mycket efter ett skov (för att inte tala om skolidrotten) och då är styrketräning ganska smidigt som träningsform

Well jag ska passa på att fråga i den här tråden vad jag undrat sen jag kom till Kolozzeum... Har du verkligen Crohns alltså?

Snabel
2007-12-02, 19:17
Min morfar hade Chrons, är det ärftligt?

snuggles
2007-12-02, 19:49
Min morfar hade Chrons, är det ärftligt?

Ja det är ärftligt, men bara för det ligger i släkten så behöver man inte drabbas själv.

TheSQUAT
2007-12-03, 15:18
Hej. Sjukdomen är kronisk ja. Själv ligger jag nu och återhämtar mig på lassa efter att tagit bort tjocktarmen.
Hade inget val pga cellförändringar. Jag fick konstruerat en bäckenreservoar i samband med operationen men har påse på magen just nu. Får reservoaren inkopplad om 3 mån i en mindre operation och längtar som fan tills dess. Har tappat 10 kg senaste veckan men nu har det stannat upp. MEN...positivt är självklart att sjukdomshelvetet är borta nu. Tung träning känns långt borta nu..men jag är ju bara 1 v postop ännu. Livet here I come!!..utan UC och med my arse uppgraderat till ass 2.0

Raggis
2007-12-03, 15:26
Hej. Sjukdomen är kronisk ja. Själv ligger jag nu och återhämtar mig på lassa efter att tagit bort tjocktarmen.
Hade inget val pga cellförändringar. Jag fick konstruerat en bäckenreservoar i samband med operationen men har påse på magen just nu. Får reservoaren inkopplad om 3 mån i en mindre operation och längtar som fan tills dess. Har tappat 10 kg senaste veckan men nu har det stannat upp. MEN...positivt är självklart att sjukdomshelvetet är borta nu. Tung träning känns långt borta nu..men jag är ju bara 1 v postop ännu. Livet here I come!!..utan UC och med my arse uppgraderat till ass 2.0

Bra att du har en positiv inställning! Dags att börja leva ett normalt liv =).

z_bumbi
2007-12-03, 15:32
Jag tänkte på dig när jag såg den här tråden och undrade hur det hade gått men Arse 2.0 låter bra och hoppas allt flyter på som det ska.

C.E.J.
2007-12-03, 18:18
Hej. Sjukdomen är kronisk ja. Själv ligger jag nu och återhämtar mig på lassa efter att tagit bort tjocktarmen.
Hade inget val pga cellförändringar. Jag fick konstruerat en bäckenreservoar i samband med operationen men har påse på magen just nu. Får reservoaren inkopplad om 3 mån i en mindre operation och längtar som fan tills dess. Har tappat 10 kg senaste veckan men nu har det stannat upp. MEN...positivt är självklart att sjukdomshelvetet är borta nu. Tung träning känns långt borta nu..men jag är ju bara 1 v postop ännu. Livet here I come!!..utan UC och med my arse uppgraderat till ass 2.0

Dum fråga, men kommer du få tpn fr o m nu?

TheSQUAT
2007-12-03, 19:01
Dum fråga, men kommer du få tpn fr o m nu?

Ursäkta min just nu lite morfintröga tankeverksamhet. Tpn? Pension? Isåfall nej. Några veckors sjukskrivning bara. Kommer vara tillbaka i jobb snart. Träning dröjer lite och blir en total omstart från botten.

TheSQUAT
2007-12-03, 19:08
Jag tänkte på dig när jag såg den här tråden och undrade hur det hade gått men Arse 2.0 låter bra och hoppas allt flyter på som det ska.

Tack för omtanken! Även om jag känner mig rätt låg så återhämtar jag mig tydligen snabbare än förväntat enl min läkare. Ska påbörja en rehabjournal när jag kommer ut härifrån sjukhuset om mina erfarenheter härifrån..och vägen tillbaka till gymet och livet.:-)

C.E.J.
2007-12-03, 19:20
Ursäkta min just nu lite morfintröga tankeverksamhet. Tpn? Pension? Isåfall nej. Några veckors sjukskrivning bara. Kommer vara tillbaka i jobb snart. Träning dröjer lite och blir en total omstart från botten.

Total parenteral nutrition, intravenöst näringsintag ;)

TheSQUAT
2007-12-03, 19:34
Total parenteral nutrition, intravenöst näringsintag ;)

Hahaha..:-D ..silly me. Nej jag käkar o är helt självförsörjande sen i fredags. Op var förra tisdagen.