handdator

Visa fullständig version : Varför tränar du som du gör?


Haeffner
2007-12-01, 16:02
Ja precis varför tränar du som du gör?
Vad vill du uppnå med just dit upplägg och hur motiverar du att det ser ut på ett visst sätt?

I sverige är det kanske inte speciellt många som är religöst troende men lustigt nog verkar många tränande av någon anledning tro på treenigheten vad gäller antal set, veckouppdelning vad gäller träningsfrekvens och ett visst intervall vad gäller reps.

Jag är ny på forumet och det är ingen här som jag anklagar utan den brada massan nybörjare som verkar tro att man måste köra ex. tre set för att växa eller att det kanske är optimalt att köra ett visst antal pass/vecka med en speciell muskelsplittsystem.

Det jag vill disskutera här är vikten av att veta varför man tränar på ett speciellt sätt och vad ni har för tankar bakom era träningsuppläg.
Varför ligger Knäböjjen på en viss plats, varför kör ni 4set tunga 6or i en viss övning eller varför stormar ni igenom hela kroppen i ett och samma pass med extrem intensitet men låg träningsvolym?

Vad är tanken bakom er träning?

Raggis
2007-12-01, 16:08
Kör DC.

Gillar upplägget, mycket variation dessutom. Inga pass överstiger 1h. Intensity to the max.

von huff
2007-12-01, 16:09
Jag tror på att byta övningar ofta och att hela tiden öka vikterna.Schemat varierar

mini
2007-12-01, 16:31
Jag kör mestadels lågreps byggt kring böj bänk mark ty jag äro styrkelyftare.

Robbin
2007-12-01, 16:32
Jag tror att variation och konturnligtet (hur fan stavas skiten) är nyckeln. När jag känner att det är dags att ändra om i schemat gör jag det. Kör mest på känsla.

Arf Pingvin
2007-12-01, 16:35
Tränar för styrka. Just nu kör jag så att jag aldrig blir riktigt utmattad och försöker tänka på kvalitet i varje set. Kör mycket på känn och ändrar vikter efter dagsformen. Jag straffar inte kroppen genom sega lyft bara för att jag har en dålig dag. Då plockar jag hellre bort reps och vilar länge. Aldrig till fail. Jag kör väldigt få övningar.

machine gun
2007-12-01, 16:36
Jag tränar på det sätt jag tycker är roligast.

Nimille
2007-12-01, 16:36
Jag tror på upplägget jag kör efter nu, det känns bra för mig.
Få set, tung träning, 4 pass i veckan.

Mapa
2007-12-01, 17:25
Kör DC.

Gillar upplägget, mycket variation dessutom. Inga pass överstiger 1h. Intensity to the max.

+1

har ökat rejält sen jag börja i mars (07) både styrka och massa

varför tror jag att DC fungerar?
små ökningar varje pass.. 1-2.5kg eller 1-3 reps.. de blir väldigt mycke i tillslut

tp_88
2007-12-01, 17:28
Kör ett ganska kraftigt modifierat DC-upplägg.

Anledningen är att jag i princip alltid tidigare kört igenom kroppen på 1v, med högre volym, och nu ville jag helt enkelt testa att köra igenom kroppen 2ggr/v.

L-Sami
2007-12-01, 17:28
Jag kör tung styrketräning (5-6 reps per set) för att aktivera typ IIx muskelfibrer samt få ökad proteinsyntes så att musklerna växer, där spelar kanske inte reps antalet någon större roll. Förutom att testostervärden blir högre vid tyngre belastning och gynnar därmed proteisyntesen. Jag kör basövningar först i mina pass för de kräver mer energi där fler muskelgrupper aktiveras per gång. Jag vilar längre mellan tunga set än lätta för att ATPn hinner fyllas ordentligt i musklerna så att jag orkar lyfta tungt bättre och att det centrala nervsystemet hinner återhämta sig något. 3 eller fler set per övning blir det för att jag får bättre tryck i musklerna.

bubbe
2007-12-01, 17:31
Jag vill bli starkast

Att vara stark = roligt (tror jag).

Trix
2007-12-01, 17:37
Jag tränar hårt o tungt .Allt går ut på att få större muskler.Löst skinn efter bantning som inte är snyggt.Bättre med stor muskel under skinnet än fettdaller.

Spader
2007-12-01, 17:50
Jag belastar musklerna 4-5 gånger i veckan. Kort och gott. Kör på känsla. Äter mat.

tejpis
2007-12-01, 19:22
Tränar för styrka. Just nu kör jag så att jag aldrig blir riktigt utmattad och försöker tänka på kvalitet i varje set. Kör mycket på känn och ändrar vikter efter dagsformen. Jag straffar inte kroppen genom sega lyft bara för att jag har en dålig dag. Då plockar jag hellre bort reps och vilar länge. Aldrig till fail. Jag kör väldigt få övningar.
Försöker komma på något att tillägga... *syntax error* *loading failed, file not found*

Mark_Lyft
2007-12-01, 19:27
Målet med min träning är att bli starkare .

Hur mäter jag det? Det finns tusentals sätt att mäta styrka på men jag har bestämt mig för att ett av domare övervakat lyft i böj, bänk och mark är det sättet som jag mäter mig själv på.

Därför går min träning ut på att ofta testa var jag ligger i de tre övningarna, och däremellan köra träning som jag tror förbättrar viktiga muskelgrupper.

Så länge jag går framåt finns det ingen anledning att ändra något i mitt upplägg. Om jag inte går framåt eller rentav bakåt måste jag lägga stor energi för att förstå varför och göra ändringar i träningen.

Morty
2007-12-01, 19:41
Jag tränar för att bli bäst på capoeira ^_^

krellik
2007-12-01, 21:26
Jag är en skadad (knäskada) kampsportare som vill komma igång med kampsporten någon gång igen.
Så mina syften är dels rehabilation, dels att förhindra att jag ska bli skadad igen, dels att träna upp en fysik jag kan ha nytta av i kampsport det vill säga träna de fysiska kvalliteter som behövs. Vid sidan av detta vill jag sträva efter att vara allround tränad och crosstränad i ett längre perspektiv. Till viss del är mina mål estetiska men jag vill inte snöa in på detta för hårt samt få dessa estetiska fördelar snarare som en bieffekt av träningen än som dess syfte.

Optimalt vill jag hitta en balans i träningen där jag tränar styrka (max styrka, explosiv styrka, styrkeuthålighet), aerobisk och anaerobisk kondition och någon form av flexibilitets/stabilitets träning för att se till ett så optimalt förhålande av flexibilitet/stabilitet som möjligt.

Med dessa mål är en stor del av programeringen att lyckas förbättra/bibehålla så många kvaliteter som möjligt utan att bli övertränad och dessutom vara så pass anpassningsbart att det enkelt går att anpassa för att kunna inkludera framtida kampsportspass.
Jag försöker uppnå detta genom att sätta fokus på "rörelser inte muskler", dvs istället för att tänka i bodybuilding termer så försöker jag mer generellt tänka "tryck framåt, uppåt neråt, dra mot mej, dra upp mej, knäböj, marklyft något, frivänd något, etc. Kombinera detta med mindre intensiva konditionspass som tränar den aerobiska konditionen och några kortare men intensivare anaerobiska träningspass.

För tillfället är jag nöjd om jag blir starkare i några nyckelövningar som för tillfället främst är Zercherböj, marklyft, frontböj, hantelbänk, dips, militärpress, hängvändningar, stångrodd och pullups, samt ab-wheel och diverse andra magövningar. En så ballanserad förbättring som möjligt av dessa gör mej glad och nöjd.
När det gäller min "conditioning" så vill jag kunna utmana den på ett så varierat sätt som möjligt, så medans jag försöker fokusera ner på ett fåtal nyckelmoment i styrketräningen så vill jag variera så mkt som möjligt i denna del av träningen. Dock drar jag övre gränsen i löpning runt en mil, högre är ej nödvändigt för mina syften.

Vid sidan av detta försöker jag lägga in lätta men varierade småpass för nacke och grepp. Jag har en lång vägg att gå för att se hur allt ska passa ihop men jag tycker det är väldigt stimulerande att testa olika upplägg...

apelsin
2007-12-02, 07:11
Jag tränar enligt z_bumbis programförslag, tredagarsuppdelningen. Jag valde den för att jag inte själv hade något annat att gå på, och det är enkelt när någon annan (kunnigare person) gör jobbet åt en.

Började för övrigt träna för ett par-tre månader sedan, och gav mig redan från början i kast med ett tredagars split, för att jag helt enkelt inte läst igenom tråden ordentligt.. :) Men det har funkat bra

Jag tränar inför beach '08, för att träning är kul, och för kunna öka lite i vikt. Det är mina mål och min motivering. Jo förresten, vill kunna bänka min egen kroppsvikt också, det är ett mål jag har

Sniggel
2007-12-02, 09:25
Jag testar olika upplägg för att utvärdera vad som fungerar bäst för mig. Mål jag har med träningen är att bli större och starkare och det ena kommer med det andra.
Där är en del variabler i träningen som är rätt säkra och som jag vet är bäst för mig och en del saker som jag vet att jag inte ska göra, men där finns många fler variabler kvar att utvärdera innan jag känner att jag har full koll på vad som fungerar.

Emil_Larsson
2007-12-02, 11:57
Kör Max-ot, vill bli starkare och samtidigt bulka mig biff och det funkar än så länge. Tränar fem dagar i veckan splittrat för att jag tycker det är skönt att piska muskler enskilt, istället för att dra igenom halva kroppen i ett och samma pass, plus att jag har mycket tid över för närvarande så det känns kanon.

Yucko
2007-12-02, 11:59
För att det är roligt, och att jag inte tror på konceptet att mörda muskeln en gång i veckan a'la BB-prepp style.

Halvkroppspass leker jag med.

Jax
2007-12-02, 11:59
Jag tränar på det sätt jag tycker är roligast.
Samma här, men det betyder inte nödvändigtvis att varje pass är roligt.

Allan
2007-12-02, 12:28
Jag haver testat en massa olika upplägg och till sist fastnat för något som innebär att jag tränar muskelgrupper, inte övningar. Beroende på tillgång eller humör väljer jag övningar, och är inte alls låst vid att alltid köra bänk eller böj eller nåt annat. Oftast blir det två tunga övningar, två medletunga och därefter en eller två kontaktövningar per muskelgrupp

jojjep91
2007-12-02, 12:39
+1 på Sami.

Jag tränar så ja trivs med träningen.

Kör 5-6 reps nu, börjar alltid med basövningarna för dem kräver mest energi.

Kör igenom kroppen 2gånger i veckan. Ena vecka tungt, andra veckan mer "teknik/kontakt" träning. 1-15 reps. Känns könt o variera.

Det är grymt att lyfta tungt!

/själv ska ja bli en beachbodyboy:cool:

agazza
2007-12-02, 12:43
har prövat olika varationer i snart 5 år för att hitta det som passar mig bäst, Det som gett mest hittills är följande

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2663760&postcount=140

Bönne
2007-12-02, 13:22
Jag tror att variation och konturnligtet (hur fan stavas skiten) är nyckeln. När jag känner att det är dags att ändra om i schemat gör jag det. Kör mest på känsla.Konti-nuerligt =)

Tränar för att få en kropp som klarar mycket =)

bulldozer
2007-12-02, 14:01
Jag tränar rygg, ben & bröst splittat.. Varierar övningarna med ett visst fokus
på bänk, böj & mark. Hur många pass jag kör per vecka varierar, antalet set
varierar även om jag oftast kör fyra set utöver uppvärmningseten.
Över timmen brukar mina pass ta men oftast under två.
Antalet reps ligger mellan 1-15, även om jag föredrar maxa hellre än reppa
av ren lathet..
Jag gillar mitt upplägg eftersom det ger en ganska stora friheter :D

bertbert
2007-12-02, 14:01
Jag tillhör samma skara som bubbe och mark_lyft, kanske med den skillnaden att jag är något mer byggskadad.

Den träning jag gillar mest är den med hög intensitet - hög andel av 1RM - vilket ger långa pass med lång vila mellan seten.

Jag tränar periodiserat eftersom det ger mer hållbara ökningar än icke-periodiserad träning. Grundcykeln varar f n i 6 veckor.

Jag ligger mer åt grundträningshållet än toppningshållet eftersom jag är en total gröngöling inom styrkelyft; jag behöver helt enkelt grundträning.

Schemat är delat på 3 träningsdagar. Om det ger bäst resultat vet jag inte men det fungerar bäst med mitt övriga liv = fungerar bäst i praktiken.

Jag tränar nästan inga isolationsövningar, i princip enbart "stora" övningar.

z_bumbi
2007-12-02, 14:14
Det är kul
Jag måste för att förebygga benskörhet och andra följder av sjukdom och medicin.
Det är kul.

Eddie Vedder
2007-12-02, 14:24
Jag vill få en grym uthållighet och ha en stark kropp och bra hälsa.

Så upplägget idag består av en prioriterad konditionsträning som avgörs lite av hur mina ben mår samt hur halt det är utomhus.;) Jag tränar kondition på den nivån benen just nu klarar, vill inte bli skadad.
Dessutom är styrketräningen väldigt viktig men den ser jag mer som en nödvändighet för att hålla kroppen hyfsat stark och frisk.

Så konditionen är både i prestationssyfte och hälsosyfte, styrketräningen bara hälsosyfte egentligen. Dessutom är ju träning kul.:thumbup:

Ensamwargen
2007-12-02, 15:51
Passande tråd att dra premiärinlägget i tycker jag, såhär efter te år.. :D

Försöker lyssna på vad min kropp vill i min träning, kör just nu en tresplit med tre pass i veckan enl följande:

Mån: Bröst, triceps, mage
Ons: Rygg, ben
Fre: Axlar (rotatorcuff), biceps

Kör ganska allround 3x8-12 lite beroende på vilken muskelgrupp det gäller och om jag har fler än en övning för densamma. Har inget emot att ta i utav helvete..
Roterar ofta övningar för att inte vänja kroppen alltför mkt vid rörelserna, och försöker vara korrekt i utförandet.

Detta på grund av att jag vill känna mig nöjd med min kropp både utseendemässigt och 'känslomässigt', dvs jag vill känna mig stark och frisk.
jag har dessutom ett jobb som innefattar många konstiga arbetsställningar och kör motocross på fritiden, att då vara i tveksamt fysiskt skick känns verkligen inte hälsosamt.

Commando1980
2007-12-02, 15:55
Passande tråd att dra premiärinlägget i tycker jag, såhär efter te år.. :D

Försöker lyssna på vad min kropp vill i min träning, kör just nu en tresplit med tre pass i veckan enl följande:

Mån: Bröst, triceps, mage
Ons: Rygg, ben
Fre: Axlar (rotatorcuff), biceps

Kör ganska allround 3x8-12 lite beroende på vilken muskelgrupp det gäller och om jag har fler än en övning för densamma. Har inget emot att ta i utav helvete..
Roterar ofta övningar för att inte vänja kroppen alltför mkt vid rörelserna, och försöker vara korrekt i utförandet.

Detta på grund av att jag vill känna mig nöjd med min kropp både utseendemässigt och 'känslomässigt', dvs jag vill känna mig stark och frisk.
jag har dessutom ett jobb som innefattar många konstiga arbetsställningar och kör motocross på fritiden, att då vara i tveksamt fysiskt skick känns verkligen inte hälsosamt.


lite konstig "arbetsfördelning" på din tre split; du kör rygg och ben samma dag..vore det inte bättre att separera dem? (nu när du ändå kör split program)

Ensamwargen
2007-12-02, 16:06
lite konstig "arbetsfördelning" på din tre split; du kör rygg och ben samma dag..vore det inte bättre att separera dem? (nu när du ändå kör split program)

Det är lite av ett test jag kör just nu, påbörjar fjärde veckan imorrn. Hittills har det funkat bra, du får ha i åtanke att jag inte är någon hardcore-bb'are med hobby att kräkas efter varje pass :)

Ignatius72
2007-12-02, 18:37
Följer inget schema men grunden ser ut som så här, axlar, bröst, ben, rygg. Jag kör de övningar som jag tycker verkar roliga, passen ser nästan aldrig lika ut från gång till annan. jag tränar i mån av tid, som det ser ut nu så blir det väl ca 10-12 pass stryketräning i månaden. 8 timmar tennis och kanske någon lite överraskning som löpning, cykel eller valfritt. Så ska ajg spela tennis på måndag så kan jag inte träna ben på söndag. men längre än så sträcker sig inte planeringen.

Olof
2007-12-02, 20:02
Jag vill med bra på min sport, därför fokuserar jag i första hand på teknik. I andra hand så försöker jag förbättra min explosivitet, eftersom jag har styrkan men inte snabbheten.

dyxeldoff
2008-01-22, 02:07
jag kör en lätt period då jag gör ca reps 7-9 slutar en fast jag kan göra ca 12-15
så kör jag igenom hela kroppen på 4 dagar

vilar sedan 2 dagar

andra perioden
medeltung period då jag gör ca 7 reps känner efter och slutar när jag är riktigt slut
så kör jag igenom hela kroppen på 4 dagar

vilar sedan 2 dagar

tung period då jag gör ca 3-5 kör till absolut max ibland till misslyckad repp om jag är osäker på om jag kan ta en till så kör jag igenom hela kroppen på 4 dagar

vilar sedan 4 dagar
och börjar om

jag kör ca 3-4 sett per övning 2-3 övingar per muskelgrupp

äter som en gris massor av protein kolhydrater kreatin gainer.
innan maxning kör jag efter et mer avanserar special skema som jag alldrig orkar förklara

Nitrometan
2008-01-22, 11:03
Jag tränar för att bli bäst på capoeira ^_^
En fråga bara. Vad jag har förstått så har man inga tävlingar i capoiera. Hur kan du då mäta att du blir bäst?

Aasa
2008-01-22, 11:48
Stora tunga övningar, några mindre övningar som komplement, enkel bokföring av passen och kontinuerliga ökningar.

Tränar för att må bra och för att ha en kropp man kan använda.