handdator

Visa fullständig version : Vem ska man tro på?


Deceiver85
2007-12-01, 07:41
Det råder krig i kultur-Sverige just nu mellan Unni Drougge och Jan Guillou.

Anledningen är den bok som Drougge nyss gett ut som berättar om hennes förhållande med Niclas Salomonsson, litterär agent, som hon påstår i boken ska ha misshandlat henne fysiskt, psykiskt och utnyttjat sexuellt. Salomonsson blev dömd till 70 dagars samhällstjänst för misshandel.

Detta fick Guillou, god vän till Salomonsson, att gå i taket och kalla boken för förtal. Drougge kontrade med att anklaga Guillou för att nonchalera kvinnomisshandel och "driva publicistiskt käbbel". Till slut kunde tydligen inte Niclas Salomonsson hålla sig längre och var tvungen att ge sin version av det hela.

Problemet är, vem ska man egentligen tro? Vad säger ni alla proffstyckare på Kolozzeum, vems story är mest trovärdig?

Unni säger att Niclas är en kvinnomisshandlare, player och en affärsman som inte tvekar att använda tveksamma metoder i sitt arbete, såsom riggade auktioner och falska förlagssiffror. (läs Unnis version här (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_632957.svd))

Niclas säger att Unni är en avundsjuk, instabil kärring som varje gång hon blir dumpad drivs av hämndbegär och måste hänga ut sitt ex. (läa Niclas version här (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_644817.svd))

skaparn
2007-12-01, 09:21
Ehh, av alla saker vi ska ha åsikter om...

Cilia
2007-12-01, 10:58
Det kan ju också vara så att dom båda talar sanning men utifrån sina egna perspektiv och upplevelser.

jwzrd
2007-12-01, 11:33
Att svara på detta kräver fan 300P universitetsstudier i Aftonbladet och andra surblaskor. Jag kunde tammefan inte vara mindre intresserad av vad en Dramaqueen säger till/om en Dramaqueef.

Loke
2007-12-01, 11:44
Wow, jag tycker det låter som tydliga Borderline-tendenser: Stormigt förhållande, droger, sammanbrott med självmordshot, stark ilska och hat mot konkurrenter och stort behov att bli framgångsrik. Därtill kommer misshandeln, som är typisk. Borderline-personer blir väldigt ofta misshandlade. Varför det är så kan vara lite svårt att förstå. En del av förklaringen ligger kanske i att de söker sig till den typen av män och sedan helt enkelt retar dem så mycket som möjligt.

Det kan ju vara så att Niclas Salomonsson har tidigare kunskap om Borderline-fall, men det är absolut inte påhittat. Det här mönstret hittar man inte på, det måste man uppleva. Nej, man ska inte göra en diagnos baserat på det någon annan skriver, men i det här fallet... Nåt ska man tycka, och detta är vad jag tycker. Antingen är det helt sant, eller så är Niclas mycket angelägen om att få oss att tro att det just är Borderline, för jag har aldrig hört en beskrivning som var så träffande och fick med alla de stora punkterna. Några av dem finns med eller antyds även i Unnis egen berättelse, så som det stormiga förhållandet.

Kontentan är: Unni är säkert galen och borde få hjälp. Borderline är inte att leka med. Niclas borde HELT säga upp all kontakt med henne, vilket såklart inte är lätt i det här läget. Vi övriga bör inte dömma ut någon, alla har lidit mycket. Unni har utan tvekan blivit misshandlad på alla sätt, men Niclas har säkert blivit svårt misshandlad psykiskt. Synd att detta kommer upp i media, hoppas någon psykolog också ser mönstret och sätter punkt för detta.

Allan
2007-12-01, 12:12
Det är konstigt att Guillou trampar på Drougge och säger att hon enbart vill hämnas. Hallå, vad har han pysslat med i flera av sina egna böcker?
OT - hon verkar lätt hysterisk men faktum är att Han dömdes för misshandel och kränkning. Och min erfarenhet säger mig att det döms man inte till a)första gången, b) utan att det finns substansitiella bevis eftersom c) vi talar om (halv)kändisar här och d) inblandade myndigheter och tjänstemän förmodligen gjort en sjukligt perfekt utredning för att slippa hamna i tidningen

Trance
2007-12-01, 12:15
Det är konstigt att Guillou trampar på Drougge och säger att hon enbart vill hämnas. Hallå, vad har han pysslat med i flera av sina egna böcker?
OT - hon verkar lätt hysterisk men faktum är att Han dömdes för misshandel och kränkning. Och min erfarenhet säger mig att det döms man inte till a)första gången, b) utan att det finns substansitiella bevis eftersom c) vi talar om (halv)kändisar här och d) inblandade myndigheter och tjänstemän förmodligen gjort en sjukligt perfekt utredning för att slippa hamna i tidningen

Det faktum att han var med och gjorde anmälan direkt efteråt och erkände allt kan ju ha med saken att göra?

"Den 14 april år 2000 gick ett av våra vanliga fyllebråk överstyr. Det enda sättet för oss att gå vidare och det enda sättet för mig att verkligen visa henne, mig själv, och oss som par, att jag helt och fullt tog på mig ansvaret för att jag varit våldsam mot henne, var att göra en polisanmälan, vilket vi gjorde tillsammans 2–3 timmar senare samma natt."

Löjtnant Blank
2007-12-01, 12:36
"Den 14 april år 2000 gick ett av våra vanliga fyllebråk överstyr. Det enda sättet för oss att gå vidare och det enda sättet för mig att verkligen visa henne, mig själv, och oss som par, att jag helt och fullt tog på mig ansvaret för att jag varit våldsam mot henne, var att göra en polisanmälan, vilket vi gjorde tillsammans 2–3 timmar senare samma natt."

Vilket sött par. Går det att spela på Guillou på Ladbrokes? Jag hoppas hur som helst att han vinner.

Baan
2007-12-01, 12:41
Vet inte vem jag ska heja på, båda namnen låter ju lite smått utländska, det finns ingen given andra part att heja på :/

Frida.B
2007-12-01, 13:54
Men ska det vara befogat att slå en människa bara för att denne säger saker till en, retar en? Nej det tycker jag inte.

Racso
2007-12-01, 14:04
Luktar PR-trick a la grande.

Yes
2007-12-01, 14:09
Ehh, av alla saker vi ska ha åsikter om...
... så är det här förmodligen det viktigaste man måste ta ställning till i år?

heltzonicka
2007-12-01, 14:39
Vet inte vem jag ska heja på, båda namnen låter ju lite smått utländska, det finns ingen given andra part att heja på :/


:D

Baan
2007-12-01, 15:12
Men ska det vara befogat att slå en människa bara för att denne säger saker till en, retar en? Nej det tycker jag inte.

Ja, jag förstår inte heller, måste man ha en anledning? Är väl bara slå till kärringen bara hon kollar snett på en.

Löjtnant Blank
2007-12-01, 15:14
Ja, jag förstår inte heller, måste man ha en anledning? Är väl bara slå till kärringen bara hon kollar snett på en.
En bra kvinna ska man inte behöva slå. Hon ska veta sin plats ändå.

LadyG
2007-12-01, 15:22
Orka bry sig om billiga PR-stunt.

Loke
2007-12-01, 16:30
Men ska det vara befogat att slå en människa bara för att denne säger saker till en, retar en? Nej det tycker jag inte.

Är det befogat att slå någon som psykologiskt utnyttjar och plågar en person? Är det befogat att någon som har blivit psykiskt mobbad tillslut svarar på det enda sett denne är kapabel till?

Om min analys stämmer av Unni (och den bygger fortfarande på ganska lösa grunder, så detta är såklart bara spekulationer) så har Niclas haft det väldigt jobbigt. Till saken hör att Unni antagligen blev en mycket trevligare och snällare person efter misshandeln också, och det är så typiskt. Hon har svårt att ha nära förhållanden med folk som inte slår henne, kanske i viss mån pga misshandel i barndomen.

Hur tror du det känns när en person du älskar till synes faktiskt försöker få dig att bli rasande och misshandla henne genom att vara elak, manipulativ, känslokall, nedlåtande etc, samtidigt som hon inte verkar ta åt sig alls av dina ord, som en psykologisk övermänniska? När du sen slår henne bryter hon plötsligt ihop totalt så att du drabbas av enorm ångest. Sedan är hon hur underbar som hellst ett tag, innan det börjar om igen. Det finns inget enkelt och moraliskt sätt att hantera det. Inte blir det bättre av att omgivningen kommer att peka ut dig som galen kvinnomisshandlare, och allt du säger kommer tolkas som patetiska svepskäl. Det enda Niclas kan göra är att hålla sig borta.

Att sätta våld på nån helig pedistal som aldrig får röras är bara korkat. Alla former av elakhet och plågande är dåliga, våld skiljer sig inte från något annat. Det enda utmärkande med våld är att det är lätt att bevisa i efterhand.

coxie
2007-12-01, 16:49
Hur tror du det känns när en person du älskar till synes faktiskt försöker få dig att bli rasande och misshandla henne genom att vara elak, manipulativ, känslokall, nedlåtande etc, samtidigt som hon inte verkar ta åt sig alls av dina ord, som en psykologisk övermänniska? När du sen slår henne bryter hon plötsligt ihop totalt så att du drabbas av enorm ångest. Sedan är hon hur underbar som hellst ett tag, innan det börjar om igen. Det finns inget enkelt och moraliskt sätt att hantera det. Inte blir det bättre av att omgivningen kommer att peka ut dig som galen kvinnomisshandlare, och allt du säger kommer tolkas som patetiska svepskäl. Det enda Niclas kan göra är att hålla sig borta.


Om det nu är så att hon lider av borderline så förtjänar hon enligt mig inte en frisk partner, samma sak tycker jag även om Schizofrena och psykossjuka personer.

Baan
2007-12-01, 16:59
En bra kvinna ska man inte behöva slå. Hon ska veta sin plats ändå.

Ja, men nu pratar vi om att ta ut random frustration. T.ex. att chefen är lite dryg på jobbet, man har inte fått löneökningen som man förväntat sig.. etc etc.

Fed up
2007-12-01, 17:16
Han har ju erkänt misshandel på henne tidigare. Jag tycker hon verkar skitjobbig och labil, men jag tror på henne ändå. Hon såg ut att tycka det är jättejobbigt att prata om och såg så sjukt sårad ut när Guillou sa att han inte trodde henne, när jag såg henne på tv.

Allan
2007-12-01, 17:30
Det är helt makalöst att hans beteende skulle kunna ursäktas av att hon är jobbig. Förlåt mig, men snubbar som daskar till kvinnor behöver hjälp. Och vill de inte inse det ska de ha skit för det. Vad är nästa steg - att han ska ha medkänsla för att han spöar treåringar?

Löjtnant Blank
2007-12-01, 18:47
Hur tror du det känns när en person du älskar till synes faktiskt försöker få dig att bli rasande och misshandla henne genom att vara elak, manipulativ, känslokall, nedlåtande etc, samtidigt som hon inte verkar ta åt sig alls av dina ord, som en psykologisk övermänniska? När du sen slår henne bryter hon plötsligt ihop totalt så att du drabbas av enorm ångest. Sedan är hon hur underbar som hellst ett tag, innan det börjar om igen. Det finns inget enkelt och moraliskt sätt att hantera det. Inte blir det bättre av att omgivningen kommer att peka ut dig som galen kvinnomisshandlare, och allt du säger kommer tolkas som patetiska svepskäl. Det enda Niclas kan göra är att hålla sig borta.

Du verkar ha erfarenhet av att spöa tjejer. Vilket i och för sig inte förvånar mig, eftersom du är den medlem jag gillar minst på Kolo. Förmodligen. Topp tre i alla fall.

Liten Men Fet
2007-12-01, 18:50
Det är helt makalöst att hans beteende skulle kunna ursäktas av att hon är jobbig. Förlåt mig, men snubbar som daskar till kvinnor behöver hjälp. Och vill de inte inse det ska de ha skit för det. Vad är nästa steg - att han ska ha medkänsla för att han spöar treåringar?

Jag håller med men inte för att hon är oskyldig men för att man måste ta sitt ansvar och dra ifrån människan innan man blir så provocerad att man misshandlar henne.
Reagera innan det går så långt att man tar till näven, kasta ut människan.

Sen kanske man inte ska skriva att hon är "jobbig" om hon har psykiskt misshandlat honom en längre tid, då handlar det om nånting betydligt värre än att vara jobbig.

Om man tar ett annat exempel där en manlig men fysiskt svag person, Olof, mobbar sin granne, Lars, som är stor och stark under lång tid och en dag så får Olof stryk av Lars i hissen är då Olof helt oskyldig till att situationen har urartat?

Loke
2007-12-02, 11:47
Det är helt makalöst att hans beteende skulle kunna ursäktas av att hon är jobbig. Förlåt mig, men snubbar som daskar till kvinnor behöver hjälp. Och vill de inte inse det ska de ha skit för det. Vad är nästa steg - att han ska ha medkänsla för att han spöar treåringar?

Det handlar inte om medkänsla, det handlar om att när en borderline-person blir misshandlad så är deras eget fel, eftersom den enda typen av stabila förhållanden de kan ha är de som bygger på misshandel. Det är helt enkelt så att det är mycket större chans att misshandlaren kan ha framtida förhållanden utan misshandel än att borderline-personen lyckas med det. Japp, jag sa att att det är deras eget fel, för det är precis vad jag tycker. Rycker det i ögonlocket nu?

Problemet är att personer som blir fast i borderline-personernas manipulation tenderar att skylla på sig själva. Misshandeln blir ett verktyg i att kontrollera personen. Misshandeln ger utövaren en tillfällig känsla av kontroll (vilket han desperat eftersträvar efter total psykisk okontroll), problemet är bara att ångesten som kommer därpå utnyttjas av borderline personen för att manipulera misshandlaren. Jag kan inte förklara hur borderline personen tänker, jag kan bara säga att hon inte tänker som vi andra. De lever i en annan värld. Poängen är i alla fall att borderline personer eftersträvar undermedvetet att bli misshandlade.

Ingen människa är så genomgod att han inte kan misshandla. Se bara på krig. I svår psykisk press blir det plötsligt helt naturligt att misshandla. Borderliners skapar den psykiska pressen. Men om folk i omgivningen börjar hävda att det minsann bara är svaga idioter som misshandlar, då känner misshandlaren i det här förhållandet att det enbart är hans fel, och att han minsann ska vara tacksam att borderlinern till slut förlåter honom. Fast hon ser såklart till att han misshandlar igen.

Visst kan man säga att misshandlaren borde bryta mönstret genom att bara lämna borderline personen, men det är lika orealistiskt i dessa fall som att friska kvinnor skulle kunna lämna misshandlande män.

Ja, ni som lever i den svartvita världen där något antingen är rätt eller fel tycker säkert det verkar helt omöjligt att någon kan kontrollera en annan genom att bli misshandlad. Vad ska jag säga? Välkomna till verkligheten... När verkligheten skapas av någon som lever i en helt annan verklighet.

Du verkar ha erfarenhet av att spöa tjejer. Vilket i och för sig inte förvånar mig, eftersom du är den medlem jag gillar minst på Kolo. Förmodligen. Topp tre i alla fall.

Och där kom personangreppen. Way to go, vore ju trist att ha en debatt utan att låta den handla om debattörernas person

Nej, jag har ingen erfarenhet av att spöa tjejer, och lär nog aldrig få det heller. Men det är inte för att jag är så jävla bäst att jag aldrig kan göra nåt omoraliskt utan snarare för att jag inte dras till den typen av förhållanden. Men när vi ändå har dragit igång personangreppen kan väl jag dra till med: Du verkar inte ha någon erfarenhet av psykiskt sjuka människor. Det har jag. Fan, det där vart ju knappt ett personangrepp. Jaja.

Ok, jag minns inte att vi har pratat förr, så jag vet faktiskt inte varför du hatar mig. Eller jo förresten, var det du som vart sur när jag sa att det Steve Jobs sa i ett tal mest var allmänt flum? Orka bygga upp agg runt en sån sak, släpp det så blir du kanske lite gladare. Jag har inget speciellt emot dig i alla fall.

Jag håller med men inte för att hon är oskyldig men för att man måste ta sitt ansvar och dra ifrån människan innan man blir så provocerad att man misshandlar henne.
Reagera innan det går så långt att man tar till näven, kasta ut människan.

Sen kanske man inte ska skriva att hon är "jobbig" om hon har psykiskt misshandlat honom en längre tid, då handlar det om nånting betydligt värre än att vara jobbig.

Om man tar ett annat exempel där en manlig men fysiskt svag person, Olof, mobbar sin granne, Lars, som är stor och stark under lång tid och en dag så får Olof stryk av Lars i hissen är då Olof helt oskyldig till att situationen har urartat?

Exakt, tack. Medans Löjtnant Blank gillar mig minst, så är du en av de personer jag gillar mest här på kollo. Du har balanserade åsikter :)

Helt klart borde personen som blir psykiskt misshandlad dra så fort det bara går, och det är ju det jag hela tiden sagt att han borde. Men det kan som sagt vara mycket svårt att göra det.

mini
2007-12-02, 12:09
Loke, det är lite vågat att bygga hela din argumentation kring att Unni ska ha en borderlinediagnos utan att ha mer än det du läst i tidningen att bygga på.

Dumleman
2007-12-02, 12:14
Mest av allt tror jag på Robert Lind i Kramfors men när det gäller dessa två så tror jag att båda småljuger och det är som utomstående omöjligt att avgöra vilken som ljuger mest respektive minst eller om de ljuger lika mycket. Kan hända att Unni försöker rida på kvinnor-är-offer-män-är-djur-vågen som sveper över landet just nu och det kan hända att Niclas är ett riktigt svin. Jag har ingen bestämd åsikt alltså.

Hades
2007-12-02, 12:48
Loke, det är lite vågat att bygga hela din argumentation kring att Unni ska ha en borderlinediagnos utan att ha mer än det du läst i tidningen att bygga på.

Han skriver ju själv att han bara spekulerar, och det senaste inlägget handlade ju om borderlinepersoner i allmänhet, inte om Unni.

tjabon
2007-12-02, 13:42
Orka.........

Om antingen Drougge eller Guillou skulle komma och sätta sej
vid mitt bord skulle jag resa på mej och gå......:D

Jag tycker bägge är obehagliga, egotrippade och aggresiva.
Vill inte va me i deras (skitiga) sandlåda å härja.
Röstar ej i pollen!

Liten Men Fet
2007-12-02, 15:59
Exakt, tack. Medans Löjtnant Blank gillar mig minst, så är du en av de personer jag gillar mest här på kollo. Du har balanserade åsikter :)


Tack det uppskattar jag, skriver inte så mycket men när jag gör det försöker jag tänka efter innan. Om det inte handlar om hur emo man är...

Du verkar ha rätt bra koll på vad du pratar om och jag uppskattar tänkande individer som vet att världen inte är svartvit och att man kan få människor att bete sig på sätt som dom aldrig skulle kunna tänka sig om man vet att dra i rätt trådar.

Jag vill inte ta ställning i frågan vem av dom här personerna man ska tro på baserat på det jag kan läsa i aftonbladet och jag tycker det är farligt/dumt att göra det då man aldrig vet hur media vill vinkla det och jag har inte läs resten av debatten, men när du skriver generellt om borderlinepersonligheter så tror jag på dig i stort och håller med även om jag inte har erfarenhet av psykiskt sjuka utan försöker använda bondförnuftet.

Ursäkta för dragningar åt off-topic.

Liten Men Fet
2007-12-02, 16:02
Orka.........

Om antingen Drougge eller Guillou skulle komma och sätta sej
vid mitt bord skulle jag resa på mej och gå......:D

Jag tycker bägge är obehagliga, egotrippade och aggresiva.
Vill inte va me i deras (skitiga) sandlåda å härja.
Röstar ej i pollen!

Jag tror det vore synd, jag skulle gärna vilja bilda min en uppfattning om dom som inte behöver baseras på aftonbladets artiklar.
Guillo kan verka stöddig ibland men det är ytterst sällan han ger sig in i en debatt utan att vara insatt i frågan. Drougge kan jag inte uttala mig om alls.

Loke
2007-12-02, 17:01
Loke, det är lite vågat att bygga hela din argumentation kring att Unni ska ha en borderlinediagnos utan att ha mer än det du läst i tidningen att bygga på.

Japp, och som jag har sagt flera gånger så är detta ren spekulation. Men det var ju det tråden handlade om, att spekulera om vilken person som var trovärdig baserat på deras skitsnack om varandra. Nu föll det sig så att min spekulation var ganska lång, invecklad och berörde ett ytterst känsligt ämne. Men den blir varken bättre eller sämre än någon annan spekulation i den här tråden för det.

Jag påstår verkligen inte med säkerhet att någon lider av någon psykisk sjukdom. Som jag sa tidigare kan det mycket väl handla om att Niclas vill få oss att tro att det handlar om borderline och i så fall är han en extremt slug jävel och säkert psykiskt störd på nåt sätt som jag inte har koll på. Eller så kanske jag gör en höna av en fjäder, fast det tror i alla fall jag är det mest osannolika, för hans beskrivning tycker jag var klockren.

För övrigt är det också så att jag framhåller borderline som något extremt negativt och att personerna med den diagnosen är helt livsfarliga. Så är självklart inte fallet egentligen, man kan ha den diagnosen och vara en hyffsat sansad människa ändå med hjälp av träning, eller så kanske man helt enkelt inte har en så allvarlig form av borderline. Jag bygger alltså detta på en lös grund och dessutom framhåller jag ett extremscenario. Hoppas ingen som har diagnosen eller känner någon som har den tar illa vid.

Och som en sista disclaimer: Jag är ingen expert, bara en helt vanlig person som har råkat haft ett par borderline-personer i min närhet och läst på en massa pga detta. Vem som hellst kan göra det, fast jag tror borderline är en sån där störning som man inte riktigt kan greppa om man inte har levt nära någon som har den diagnosen.

Mago
2007-12-02, 17:26
Det finns bara ett svar. Lyssna på Di Leva!

-9jDmM_CShg