handdator

Visa fullständig version : Whiskey vid förkylning?


stenis
2007-12-01, 00:41
Sägs ju att om man börjar känna av förkylning så ska man ta sig ett glas whiskey innan man lägger sig för att slippa förkylningen, finns det någon forskning som backar upp detta påstående att alkhol skulle motvärka eventuell förkylning eller är det snack bara?

Ganymedes
2007-12-01, 08:49
Rätt sorts whisky bara så har du inget att förlora. :) Några vetenskapliga belägg har jag dock inte hört talas om. Låter mer som en klassisk "ursäkt" för att få smaka ett bar droppar nektar.

fyrkantig_rondell
2007-12-01, 09:21
Sägs ju att om man börjar känna av förkylning så ska man ta sig ett glas whiskey innan man lägger sig för att slippa förkylningen, finns det någon forskning som backar upp detta påstående att alkhol skulle motvärka eventuell förkylning eller är det snack bara?

Har en kompis som kör på ett shot whiskey för att slippa förkylning och halsont. hon brukar i princip aldrig vara sjuk vem vet.:D

Vinter
2007-12-01, 09:41
Dödar ju endel bakterier iaf. Men nyttigt, hmm?

reactor
2007-12-01, 09:59
En liten whisky dram ibland är bara nyttigt i min bok iaf.
Och gott. Ingen ful whisky bara.

snej
2007-12-01, 10:04
Mmmm, whiskey. Fina grejer. Alltid bra :thumbup:

Sverker
2007-12-01, 10:32
Dödar ju endel bakterier iaf. Men nyttigt, hmm?

När vi närmar oss 70 % alkohol. Inkluderat utspädningen med kroppsvätakor

Tolkia
2007-12-01, 10:43
Om det hade varit mikroorganismer i halsen man ville döda kanske, men när man känner förkylningssymptom är de ju sedan länge ute i systemet. Blir jobbigt om man skall dricka så mycket whiskey att kroppsvätskorna blir antiseptiska. :D Men kanske kan den lätt brännande känslan i halsen lindra det halsonda, vad vet jag.

Jag har f.ö. en bekant som brukar gurgla (d.v.s. skölja och spotta) med whiskey när halsen börjar svida - inte jättepoppis hos sambon,k vars whiskey det är.

snej
2007-12-01, 10:54
Sätta whiskey i vrångstrupen kan ju bränna nåt ENORMT. Så det kan säkert bedöva halsont tillfälligt, speciellt att gurgla det, vilket ger en känsla av att man blir bättre av det iaf =)

bertbert
2007-12-01, 10:56
Men det är väl klart det känns bättre med lite alkohol - det är ju ett sövande/bedövande gift, så det är ju inte så konstigt.

Fettecke
2007-12-01, 11:40
jag tro ju på placeboeffekt när det gäller whisky...
de gånger jag dragit nått glas på kvällen har jag vart kry dagen efter... det får mig att må bättre iaf, sålänge det funkar för mig så ser jag ingen orsak att sluta med det, man måste tro på nått =)

Officer
2007-12-01, 11:54
Jag dricker alltid whisky de kvällar jag kan känner mig lite krasslig. Brukar alltid kännas bättre dagen efter.
Placebo eller inte.. Det verkar fungera. Och det är gott *popcorn*

Ganymedes
2007-12-01, 12:58
Jag är lite av en malt whisky fanatiker och har således en gedigen samling. Sedan har jag ett par flaskor ful-whisky (blended mao) som jag har dels som bjudwhisky till de som inte förstår sig på att uppskatta whisky men ändå gärna vill ha en att smutta på, och dels för att göra irish coffee. Min fru gillar inte whisky på något sätt. Men hon tar gärna en liten när hon har ont i halsen. Och för henne fungerar det. Dock finns det ingen chans att hon nöjer sig med fulwhiskyn, nä hon ska promt in i mitt fina skåp. :/ Haha! :)

reactor
2007-12-01, 13:50
Jag är lite av en malt whisky fanatiker och har således en gedigen samling. Sedan har jag ett par flaskor ful-whisky (blended mao) som jag har dels som bjudwhisky till de som inte förstår sig på att uppskatta whisky men ändå gärna vill ha en att smutta på, och dels för att göra irish coffee. Min fru gillar inte whisky på något sätt. Men hon tar gärna en liten när hon har ont i halsen. Och för henne fungerar det. Dock finns det ingen chans att hon nöjer sig med fulwhiskyn, nä hon ska promt in i mitt fina skåp. :/ Haha! :)

Kul, jag är också en whisky nörd. Med en allt jämt växande samling.:hbang:

Ganymedes
2007-12-01, 19:26
Kul, jag är också en whisky nörd. Med en allt jämt växande samling.:hbang:

Najs! Jag brukar hävda att jag inte samlar, jag bara köper oftare än jag dricker ur. Hehe!

Nigle
2007-12-02, 15:58
Tror att whiskey är lite för svagt. 80% vodka brukar folk ibland smutta i Finland för att bli av med halsont.

Men någon sanning måste det ligga i det. På semstern dricks det ju ofta nubbe vid läggdaggs för att slippa lösmage och dylikt.

tomccc
2007-12-02, 16:09
Är det inte direkt hälsovådligt att dricka 80% rent?

agazza
2007-12-02, 16:12
När vi närmar oss 70 % alkohol. Inkluderat utspädningen med kroppsvätakor

har hört att stroh rom och everclear ska bota cancer


Är det inte direkt hälsovådligt att dricka 80% rent?

Nej, varför skulle det vara skadligare än mesigare sprit?

tomccc
2007-12-02, 16:29
har hört att stroh rom och everclear ska bota cancer

Nej, varför skulle det vara skadligare än mesigare sprit?
Just p.g.a. att det är så hög alkoholhalt att det dödar även snälla bakterier, skulle även kunna tänka mig att slemhinnorna i svalget inte mår särskilt bra av så stark alkohol?

C.E.J.
2007-12-02, 16:38
Just p.g.a. att det är så hög alkoholhalt att det dödar även snälla bakterier, skulle även kunna tänka mig att slemhinnorna i svalget inte mår särskilt bra av så stark alkohol?

Hur man mår beror ju helt på hur mycket man tar. 20ml av 80%ig alkohol och 40ml av 40%ig alkohol blir förstås 16ml alkohol.

z_bumbi
2007-12-02, 16:50
Men någon sanning måste det ligga i det. På semstern dricks det ju ofta nubbe vid läggdaggs för att slippa lösmage och dylikt.

Man bör nog snarare dricka alkoholen till maten för att skydda mot vissa magbesvär.

z_bumbi
2007-12-02, 16:55
Just p.g.a. att det är så hög alkoholhalt att det dödar även snälla bakterier, skulle även kunna tänka mig att slemhinnorna i svalget inte mår särskilt bra av så stark alkohol?

Alla som druckit 80% vet hur det känns i mun och hals dagen efter då slemhinnorna inte direkt dansar polka av glädje över de mildare frätskadorna som de blivit utsatta för. Det är enligt mig troligen inte ett dugg nyttigt och skapar snarare en ingång för bakterier då man försämrat kroppens eget skydd.

snej
2007-12-02, 17:32
Är det inte direkt hälsovådligt att dricka 80% rent?

Smakade på 90% lakritsabsinth i tyskland i somras. och jag vet inte om det kan ge frätskador om man dricker för mycket på en gång, men det känns fanemej så iaf. Känns som att dricka eld. men det förångar nästan direkt du får det i munnen så man får ta en rejäl klunk om man ska få i sej nån större mängd.