handdator

Visa fullständig version : Axelposition i marklyft


JohnRick
2007-11-30, 18:54
Ja, det är jag igen.

Som sig bör ska poängteras att jag inte är en rutinerad marklyftare.
Av någon anledning har jag nu hängt upp mig på axlarnas läge under lyftet, även om det kanske inte borde göras. Vanligtvis så skjuter man ju fram höften då stången nått knähöjd, för att i toppläge avsluta med att dra tillbaka axlarna. Men är det verkligen så?

Då jag är sjukt lyhörd för allt vad axelskador heter, har jag nu snöat in på att tänka att axlarna ska vara helt tillbakadragna/skulderbladen sammanklistrade vid bottenläget och fortsätta vara så under hela lyftet. Samtidigt så blir det ju smått absurt då det skulle innebära scapula retractions, med 150kg e.d i nävarna, varför jag undrar vad som är gängse praxis i marklyft?

Nimille
2007-11-30, 19:07
Bakåt med axlarna redan från början har jag för mig, men osäker

Rahf
2007-11-30, 19:16
Ja, det är jag igen.

Som sig bör ska poängteras att jag inte är en rutinerad marklyftare.
Av någon anledning har jag nu hängt upp mig på axlarnas läge under lyftet, även om det kanske inte borde göras. Vanligtvis så skjuter man ju fram höften då stången nått knähöjd, för att i toppläge avsluta med att dra tillbaka axlarna. Men är det verkligen så?

Då jag är sjukt lyhörd för allt vad axelskador heter, har jag nu snöat in på att tänka att axlarna ska vara helt tillbakadragna/skulderbladen sammanklistrade vid bottenläget och fortsätta vara så under hela lyftet. Samtidigt så blir det ju smått absurt då det skulle innebära scapula retractions, med 150kg e.d i nävarna, varför jag undrar vad som är gängse praxis i marklyft?

Du ska, såvitt jag vet, inte göra en fullständig "shrug" med stången utan du drar dem bakåt innan lyftet och strävar efter att hålla dem i en spänd position. Nu snackar vi inte att skuldrorna skakar ben med varandra utan en neutral tillbakadragen position. Drar man inte tillbaka dem i slutet av lyftet så blir det obehagligt när trapezius börjar trycka på nacken.

Det är då egna reflektioner, vänta på veteranernas/proffsens utlåtande för större sanningshalt.

Ganymedes
2007-11-30, 19:25
Det där med att dra bak axlarna i marklyft är väl just när man tävlar för att uppvisa kontroll. Det är inte nödvändigt när man tränar. Blanda inte ihop räta ut axlarna med dra dem bak bara, det är inte meningen att det ska göra ont (precis som Rahf är inne på).

JohnRick
2007-11-30, 19:33
Är det då meningen att axlarna ska hållas i en neutral position under hela lyftet? Alternativen är att de dras tillbaka hårt från början och stannar där under hela setet, vilket borde göra att romboider, trapezius o fanvetallt börjar krampa efter ett tag. Eller så är de "neutrala" från start, för att sedan dras tillbaka i toppläget?

Ganymedes
2007-11-30, 19:50
Axlarna ska väl inte röra sig snabbare än höfterna... Jag tar bak dem en bit och försöker hålla dem där hela lyftet. När jag står rakt så är axlarna lite bakåt, men inte så långt bak som de som tävlar gör.

Erik__
2007-11-30, 19:55
jag släpper ner dom så låångt ner det går i starten, kortare lyftväg.

Imni
2007-11-30, 23:22
Själv trycker jag fram bröstet varvid axlarna dras bakåt litegrann. Inte extremt mycket, men de är inte framåtroterade iaf.

Sheogorath
2007-12-01, 03:04
jag släpper ner dom så låångt ner det går i starten, kortare lyftväg.

+1

Blir dessutom väldigt mycket bättre träning för bröstryggen p.s.s.

nyrjoh
2007-12-01, 12:57
här är en rätt intressant artikel om marklyft.
http://www.crossfit.com/journal/library/51-2006_AnalysisofDeadlift.pdf

nyrjoh
2007-12-01, 14:45
Här är en till lite kortare...
http://www.crossfit.com/journal/library/12_03_Deadlift.pdf

Martin Löwgren
2007-12-01, 15:25
Lätt ihopdragna skulderblad, bröstet högt och axlarna i neutral position (kanske lite lätt bakåtdragna)

Erik__
2007-12-02, 02:22
det här är ju nästan en såndär krånglatilldetdetalj, känns ju lite avlägset att du kommer skada dig om du lyfter på ett sätt som känns naturligt.

tjabon
2007-12-02, 02:34
orkar man bry sej om axlarnas position i marklyft,
ja då kör man med lätta vikter.
kör man tunga eller mellantunga mark, är det svårt,
för att inte säga omöjligt att överhuvudtaget röra axlarna
efter att stången lättat från marken.

stahlberg
2007-12-02, 03:53
Jag har en gammal kompis, som visserligen inte tävlar i styrkelyft längre, men som tävlade under åren 1976-1995. Han var extremt noga med små detaljer i marklyft - bland dem hur han höll axlarna. Tjabon måste lyfta oerhört tunga vikter i marklyft, om han kallar de vikter min kompis lyfte för lätta. Mer meriterad kan tjabon iaf inte vara, om han är bosatt i Norden, för den jag talar om är Nordens mest meriterade styrkelyftare, Jarmo Virtanen, med nio VM-titlar på meritlistan.

Först bör man lära sig en bra grundteknik. Därefter bör man börja fundera på detaljerna. Exempelvis övade Jarmo Virtanen hemma framför spegeln i timmar på hur han skulle hålla axlarna. Han hade nämligen räknat ut, att om man håller axlarna tillräckligt "lösa", "neråt", så förlänger man armarna och förkortar draget i marklyft.

För att kunna lyfta på det viset Jarmo gjorde måste han föra axlarna en aning "bakåt/åt sidan" i slutet av lyftet för att det skulle bli godkänt. Jag ska betona att det var en aning. Men visst gick det - på de lätta vikter Jarmo lyfte. Det går för andra att göra också. Det är dessutom så man ska göra. Att hålla axlarna bakåt eller uppåt i starten i marklyft är rena rama dumheterna.

Däremot behöver man inte - och borde inte - böja sig bakåt som somliga tävlingslyftare gör : det räcker med att man står rak med axlarna "bakåt/åt sidan". Lyftet är godkänt ändå.

Att hålla axlarna "lösa", "neråt", "något framåt" i marklyftstarten och sedan dra axlarna något "bakåt", åt sidan" i slutet är det enda vettiga sättet att dra marklyft på. Och skaderisken är inte större så än på något annat sätt.

(Om jag får tid och kommer ihåg det ska jag läsa igenom artikeln för att se vad det står i den, och kommentera ifall det står något jag inte håller med om)

tjabon
2007-12-02, 11:52
Jag har en gammal kompis, som visserligen inte tävlar i styrkelyft längre, men som tävlade under åren 1976-1995. Han var extremt noga med små detaljer i marklyft - bland dem hur han höll axlarna. Tjabon måste lyfta oerhört tunga vikter i marklyft, om han kallar de vikter min kompis lyfte för lätta. Mer meriterad kan tjabon iaf inte vara, om han är bosatt i Norden, för den jag talar om är Nordens mest meriterade styrkelyftare, Jarmo Virtanen, med nio VM-titlar på meritlistan.

Först bör man lära sig en bra grundteknik. Därefter bör man börja fundera på detaljerna. Exempelvis övade Jarmo Virtanen hemma framför spegeln i timmar på hur han skulle hålla axlarna. Han hade nämligen räknat ut, att om man håller axlarna tillräckligt "lösa", "neråt", så förlänger man armarna och förkortar draget i marklyft.

För att kunna lyfta på det viset Jarmo gjorde måste han föra axlarna en aning "bakåt/åt sidan" i slutet av lyftet för att det skulle bli godkänt. Jag ska betona att det var en aning. Men visst gick det - på de lätta vikter Jarmo lyfte. Det går för andra att göra också. Det är dessutom så man ska göra. Att hålla axlarna bakåt eller uppåt i starten i marklyft är rena rama dumheterna.

Däremot behöver man inte - och borde inte - böja sig bakåt som somliga tävlingslyftare gör : det räcker med att man står rak med axlarna "bakåt/åt sidan". Lyftet är godkänt ändå.

Att hålla axlarna "lösa", "neråt", "något framåt" i marklyftstarten och sedan dra axlarna något "bakåt", åt sidan" i slutet är det enda vettiga sättet att dra marklyft på. Och skaderisken är inte större så än på något annat sätt.
(Om jag får tid och kommer ihåg det ska jag läsa igenom artikeln för att se vad det står i den, och kommentera ifall det står något jag inte håller med om)

Det är nog vad som händer automatiskt när jag kör mark 10-15 kg under
max.
När jag kör lätta mark, 30-50 kg under max (175 kg) så brukar jag ibland
"shrugga" också. När jag kör 160kg + , kan jag inte röra axlarna över-
huvudtaget.

Arf Pingvin
2007-12-02, 14:32
här är en rätt intressant artikel om marklyft.
http://www.crossfit.com/journal/library/51-2006_AnalysisofDeadlift.pdf

Här är en till lite kortare...
http://www.crossfit.com/journal/library/12_03_Deadlift.pdf

Strunta i den kortare. Jag gillar Rippetoes nya syn på marklyft bättre(den övre länken). Det finns mycket nyttigt att hämta hos Crossfit, bra instruktionsvideos etc men man ska vara medveten om att de försöker vara "best at average" och blir således "average at best". Men återigen man kan lära sig mycket av deras "Exercises & Demos".