handdator

Visa fullständig version : Esapro-upplägg (för morgonträning)


de_dave
2007-11-30, 13:55
Som titeln säger, hur ska man på bästa sätt lägga upp kosten för att få ut det bästa av Esapro?

Jag tränar alltid på morgonen, mellan ca 8-10.

Jag har två alt. som jag ser det.

1. Ingen frukost, enbart kaffe för att piggna till, sen esa+malto innan och efter träning. Ett rejält kvällsmål kvällen innan.

2. En normal frukost kl 6:45, sen träning 8-10 sen esa + malto direkt efter, sen ännu en dos en timme senare, sen mat.

Vad är bäst tror ni?

Hoppas ni förstår vad jag menar :P

King Grub
2007-11-30, 14:11
1.

de_dave
2007-11-30, 14:14
Tack för det snabba svaret :)

Var det jag trodde. SKa köra så nu :)

Smakade för övrigt Esa för första gången nu, citrus? smak. Var inte så illa som jag trodde, men smakade ju inte godis heller.

Ska nog funka :P

Slartibartfast
2007-11-30, 14:40
En halvliter mjölk en timme eller så före intag av Esapro hindrar väl inte upptaget? Mjölk lämnar ju magsäcken ganska snabbt, va?

King Grub
2007-11-30, 14:51
En halvliter mjölk en timme eller så före intag av Esapro hindrar väl inte upptaget? Mjölk lämnar ju magsäcken ganska snabbt, va?

Då får du ju långsamt protein i omlopp. Det är snabba tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen - toppar -, inte långsamma tillflöden, som du får av kaseinet.

Det är inte bara magsäckstömningen det handlar om, utan även aminosyrenivåena i blodet.

henriknewstream
2007-11-30, 14:55
hej vill låna tråden lite till king grub bara =P jag har skickat ett PM till dig. du kanske inte har sett de ;)

King Grub
2007-11-30, 14:56
Klicka länken i min signatur. "Inte heller vill jag särbehandla" inbegriper dig också.

TerrorShark
2007-11-30, 16:41
En fråga som jag ställt också i min arginin-tråd, men hur funkar det med en typ 4-6kapslar arginin 30minuter innan man dricker Esa? Är det lugnt eller skulle det medföra ett sänkt upptag av esa...? King Grub?

Slartibartfast
2007-11-30, 19:23
Då får du ju långsamt protein i omlopp. Det är snabba tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen - toppar -, inte långsamma tillflöden, som du får av kaseinet.

Det är inte bara magsäckstömningen det handlar om, utan även aminosyrenivåena i blodet.

Öh? ok.

Men då har man ju långsamma proteiner i omlopp även om man ätit för fyra-fem timmar sen?

Slartibartfast
2007-11-30, 21:06
Öh? ok.

Men då har man ju långsamma proteiner i omlopp även om man ätit för fyra-fem timmar sen?

Alltså om man ätit fem timmar innan träningen så ger vassle samma effekt som esapro (för att man redan har proteiner "i omlopp") trots att magen är tom när man tar drinken? När har man i så fall inte proteiner i omlopp?

Raggis
2007-11-30, 21:24
Öh? ok.

Men då har man ju långsamma proteiner i omlopp även om man ätit för fyra-fem timmar sen?

Har också tänkt på det där faktiskt.

Halldin
2007-12-02, 11:08
Och varför togs mitt inlägg bort? Har man inte rätt att putta upp trådar om det är en fråga som inte är besvarad ännu?

Eddie Vedder
2007-12-02, 11:14
Och varför togs mitt inlägg bort? Har man inte rätt att putta upp trådar om det är en fråga som inte är besvarad ännu?

:confused: :confused:

Det är ingen som tagit bort något inlägg från dig.

Halldin
2007-12-02, 11:18
:confused: :confused:

Det är ingen som tagit bort något inlägg från dig.
Märkligt, jag har ett distinkt minne att jag skrev "Bömp" på inlägg #9.

Dock undrar jag fortfarande.

Eddie Vedder
2007-12-02, 12:15
Märkligt, jag har ett distinkt minne att jag skrev "Bömp" på inlägg #9.

Dock undrar jag fortfarande.

Med tanke på att folk startar trådar om samma sak varenda dag är det säkert någon annan av alla tusen Esapro-trådar du har skrivit i.;)

Halldin
2007-12-04, 16:24
Öh? ok.

Men då har man ju långsamma proteiner i omlopp även om man ätit för fyra-fem timmar sen?
Bömp.

Hur har man testat effekten på proteinsyntesen i studierna, sker intaget direkt på morgonen eller fastande på eftermiddagen eller dyl.?

Slartibartfast
2007-12-04, 16:27
Bömp.

Hur har man testat effekten på proteinsyntesen i studierna, sker intaget direkt på morgonen eller fastande på eftermiddagen eller dyl.?

Även om man tränar på fastande mage på morgonen så har man långsamma proteiner i omlopp.

Som jag ser det finns det ingen mening med att fasta x antal timmar om tom mage inte ändå är det väsentliga.

ARMSTARK
2007-12-05, 13:19
Jag får ont i magen om jag dricker EsaPro på tom mage, några förslag?

Pepz
2007-12-05, 13:23
Jag får ont i magen om jag dricker EsaPro på tom mage, några förslag?

mer vätska

henriknewstream
2007-12-05, 16:16
lånar tråden lite.. är det någon som vet om man förstör stimuleringen utav protein syntesen om man får i sig riktigt man innan den börjat verka ?

Slartibartfast
2007-12-05, 16:49
lånar tråden lite.. är det någon som vet om man förstör stimuleringen utav protein syntesen om man får i sig riktigt man innan den börjat verka ?

Ja, det gör man. Om Esapron inte hunnit tas upp av tarmen och du lassar på en massa mat, så blandas allting och spiken uteblir.

Halldin
2007-12-05, 16:56
Ja, det gör man. Om Esapron inte hunnit tas upp av tarmen och du lassar på en massa mat, så blandas allting och spiken uteblir.
Hur fort går det då?

jwzrd
2007-12-05, 17:03
Hur fort går det då?

Hur fort går vad?

Halldin
2007-12-05, 17:04
Hur fort går vad?
Hur lång tid bör man vänta innan man lassar i sig mat för att undvika att spiken uteblir?
Jag har inte sovit en minut inatt, skyller all otydlighet på det.

Slartibartfast
2007-12-05, 17:11
Hur lång tid bör man vänta innan man lassar i sig mat för att undvika att spiken uteblir?
Jag har inte sovit en minut inatt, skyller all otydlighet på det.

Jag har för mig att Grub eller EiseltUK sade nåt om att om magen är tom tar det ca 10-15 minuter innan EAA hunnit ut i blodet. Efter det torde det vara lugnt att lassa på me mera mat utan att störa spiken från EAA. Jag är inte säker dock.

henriknewstream
2007-12-05, 19:19
nej nej det var inte så jag menade.. jag menar om jag tränar så skjuter man undan effekten utav esapro och det tar ca 60 min efter passet för aminosyrorna att börja verka då, om man intar riktig mat 30 min efter passet, förstörs den då ?

Slartibartfast
2007-12-05, 20:03
nej nej det var inte så jag menade.. jag menar om jag tränar så skjuter man undan effekten utav esapro och det tar ca 60 min efter passet för aminosyrorna att börja verka då

Aha! (Sorry, Jwzrd) då vet jag inte hur det funkar.

om man intar riktig mat 30 min efter passet, förstörs den då ?

Nope. Det går utmärkt. Så gör jag och det är opti.

Alfred Nobel
2007-12-05, 20:34
Jag tillför kroppen endast eaa innan träning och unnar mig en saftig gainer i bastun efteråt :) Det tycker jag mina muskler är värda. Speciellt efter ett brutalt benpass, då ska fan inte mina vapen få stå ut en hel timme på ammunition :thumbup:

ztiggee
2007-12-05, 20:55
Men om man måste ta esapro på tom mage och att blodet måste vara tömt på långsamma proteiner. Då måste man fasta flera timmar innan ett träningspass, eller?

Eddie Vedder
2007-12-05, 21:00
Då måste man fasta flera timmar innan ett träningspass, eller?

Ja, cirka fyra timmar efter måltid brukar väl vara en rekommendation. Då är oftast magsäcken tömd efter en "normalstor" måltid.

Så det är antagligen ett problem för många, att träna på tom mage kan säkert innebära att man känner sig energilös och hungrig. Men känns det på det viset är nog optimering av EsaPro inget att sträva efter.
Har du EAA i blodet kommer proteinsyntesen vara stimulerad, magsäckens tomhet spelar ingen roll.

Men om det inte fungerar i praktiken med hunger o.s.v. så kan nog mycket väl nackdelarna överväga fördelarna.

Slartibartfast
2007-12-05, 21:04
Ja, cirka fyra timmar efter måltid brukar väl vara en rekommendation. Då är oftast magsäcken tömd efter en "normalstor" måltid.

Så det är antagligen ett problem för många, att träna på tom mage kan säkert innebära att man känner sig energilös och hungrig. Men känns det på det viset är nog optimering av EsaPro inget att sträva efter.
Har du EAA i blodet kommer proteinsyntesen vara stimulerad, magsäckens tomhet spelar ingen roll.

Men om det inte fungerar i praktiken med hunger o.s.v. så kan nog mycket väl nackdelarna överväga fördelarna.

Det finns väl proteiner i omlopp i blodet trots att man fastat fem timmar? Då ger ju EAA ingen spik utöver vad intakt protein skulle göra?

Det finns väl inte nån tid på dygnet då man inte har proteiner i omlopp?

Durre
2007-12-05, 23:33
Har en fråga, om man har mat i magen och kör på esapro, blir det ungefär samma effekt som vassel då eller är det rent bortkastat pulver?

Slartibartfast
2007-12-05, 23:35
Har en fråga, om man har mat i magen och kör på esapro, blir det ungefär samma effekt som vassel då eller är det rent bortkastat pulver?

Samma som vilket annat intakt protein som helst.

Halldin
2007-12-06, 07:56
Jag insåg just att jag brukar ta EAA direkt före passet och äta efter.
Då har man ju inte fått i sig nåt på en timme där, borde vara lugnt mao.

Eddie Vedder
2007-12-06, 08:32
Det finns väl proteiner i omlopp i blodet trots att man fastat fem timmar? Då ger ju EAA ingen spik utöver vad intakt protein skulle göra?

Det finns väl inte nån tid på dygnet då man inte har proteiner i omlopp?

Givetvis är koncentrationerna av cirkulerande fria aminosyror högre eller lägre. Om du med "proteiner" menar olika former av transportproteiner, albumin, globulin, lipoproteiner o.s.v. så har dom ju inget att göra med muskelproteinsyntes. Ett protein är ju redan ett protein.

Det som då bryts ner blir ju främst endogena aminosyror. Det är inget att föredra direkt.

Anders The Peak
2007-12-06, 09:01
Givetvis är koncentrationerna av cirkulerande fria aminosyror högre eller lägre. Om du med "proteiner" menar olika former av transportproteiner, albumin, globulin, lipoproteiner o.s.v. så har dom ju inget att göra med muskelproteinsyntes. Ett protein är ju redan ett protein.

Det som då bryts ner blir ju främst endogena aminosyror. Det är inget att föredra direkt.
EAA i form av EsaPro är unikt för kroppen, eller nästan kroppsfrämmande och ger effekter på proteinsyntesen(MPS)som man inte uppnår med mat. Det kan vara så att tarmen kan bli ordentligt irriterad vid upptaget då det sker på ett mycket speciellt sätt. Det kan vara så att aminosyror i peptidform är betydligt bättre för metabolismen och kanske ger bättre muskeltillväxt.

OT Det verkar som om en blandning av EAA, kolhydrater och fett ger bättre svar över tid 6h än bara EAA.

Eddie Vedder
2007-12-06, 09:03
EAA i form av EsaPro är unikt för kroppen, eller nästan kroppsfrämmande och ger effekter på proteinsyntesen(MPS)som man inte uppnår med mat. Det kan vara så att tarmen kan bli ordentligt irriterad vid upptaget då det sker på ett mycket speciellt sätt. Det kan vara så att aminosyror i peptidform är betydligt bättre för metabolismen och kanske ger bättre muskeltillväxt.

Du har rätt, men hur var det ett svar till mig? Jag skrev väl inget annat?

Anders The Peak
2007-12-06, 09:58
Du har rätt, men hur var det ett svar till mig? Jag skrev väl inget annat?
Jag skrev bara vidare på ditt inlägg/Anders

ztiggee
2007-12-06, 13:28
Okey, så då kan man inte få bättre proteinsyntesen om man tar en protein drink efter träning, eller har jag fattat det fel? :P

Durre
2007-12-06, 17:52
Samma som vilket annat intakt protein som helst.
Alltså då ca 6-10g protein vilket är knappt ett smack?

Slartibartfast
2007-12-06, 17:54
Alltså då ca 6-10g protein vilket är knappt ett smack?

precis.

Men när det gäller EAA så är det ju inte mängden som är det viktiga, utan snabbheten.

Durre
2007-12-07, 00:35
precis.

Men när det gäller EAA så är det ju inte mängden som är det viktiga, utan snabbheten.
Tackar, men då kan man ju i princip köra in ett par köttbullar om man har mat i magen. Jo snabbheten ja, tack för svar!

Slartibartfast
2007-12-07, 12:59
Hypotetisk fråga: om man tar en kaffekopp med mjölk (vad kan det vara i en mjölkskvätt? 0,2 g kasein) en halvtimme innan intag av esapro, kommer upptaget av EAA att störas?

Body Guard
2007-12-07, 14:44
Hypotetisk fråga: om man tar en kaffekopp med mjölk (vad kan det vara i en mjölkskvätt? 0,2 g kasein) en halvtimme innan intag av esapro, kommer upptaget av EAA att störas?


För att spinnar vidare lite på den frågeställningen: hur påverkar pre-workout drinkar esa pro. T ex Fierce, Kp3 , Rage mfl, de intas ju ca 30 min innan träning. Om man då är på fastande mage tex inte ätit på 3-4 tim tar en pre-workout sen 30 min efter det tar esa, vad händer?*gah!*

henriknewstream
2007-12-08, 12:37
två esapro frågor som inga värkar ha svar på.. ?
1. man skjuter ju upp effekten när man tränar och stimuleringen kommer juh först ca 1h efter träningspasset. om man då drar i sig riktig man ca 30 min efter passet, förstör man då stimuleringen utav proteinsyntesen ?

2. eftersom stimuleringen kommer först efter träningspasset brode det väl vara bättre att ta esapro dosen efter passet eftersom det är större chans att magen är tom då eller så kan man äta mer innan och få lite mer energi under passet

King Grub
2007-12-08, 12:46
Nej, det är en mycket större effekt på proteinsyntesen vid intag före, genom att musklerna då har tillgång till aminosyrorna under arbetet.

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Tipton 2007.

henriknewstream
2007-12-08, 12:49
okej tack för svaret!
vad tror du om frösta frågan ?

1. man skjuter ju upp effekten när man tränar och stimuleringen kommer juh först ca 1h efter träningspasset. om man då drar i sig riktig man ca 30 min efter passet, förstör man då stimuleringen utav proteinsyntesen ?

gizox
2007-12-09, 19:42
Skulle vilja låna tråden lite.. *whistle*

Nu är det så att jag också kör morgonpass. (endast morgonpass)
Vilket tillskott passar bäst? Kanske är en dumfråga...
Men iaf jag funderar på dessa två:
Eiselt - Esa Pro
Eiselt - Double Pro

Okej det ligger till så här ungefär...
08:00 - vaknar - Kosttillskott?
09:00 - Gym
10:00 - Kosttillskott?
12:00 lunch
etc

Vilket tillskott ska jag välja? ska jag välja något helt annat kanske? Behöver jag inte ta både innan och efter?

Skulle vara hemskt tacksam
Mvh G

Exhale_
2007-12-09, 19:51
Skulle vilja låna tråden lite.. *whistle*

Nu är det så att jag också kör morgonpass. (endast morgonpass)
Vilket tillskott passar bäst? Kanske är en dumfråga...
Men iaf jag funderar på dessa två:
Eiselt - Esa Pro
Eiselt - Double Pro

Okej det ligger till så här ungefär...
08:00 - vaknar - Kosttillskott?
09:00 - Gym
10:00 - Kosttillskott?
12:00 lunch
etc

Vilket tillskott ska jag välja? ska jag välja något helt annat kanske? Behöver jag inte ta både innan och efter?

Skulle vara hemskt tacksam
Mvh G

Om du hade läst lite på forumet (kanske till och med använt sökfunktionen) innan du postat frågan hade den varit ganska onödig. Samtidigt hade du säkert, under tiden du plöjde en del trådar, lärt dej en del om näringslära.

Men jag är snäll så jag svarar ändå.

08:00 - vaknar - EsaPro + snabb kolhydratsform (t ex maltodextrin)
09:00 - Gym
10:00 - Vanlig mat

Fungerar alldeles utmärkt

Slartibartfast
2007-12-10, 21:57
Hypotetisk fråga: om man tar en kaffekopp med mjölk (vad kan det vara i en mjölkskvätt? 0,2 g kasein) en halvtimme innan intag av esapro, kommer upptaget av EAA att störas?

Bump.

Är det on/off funktion på proteinsyntesen, så att ifall man intar om så bara en enda proteinmolekyl, så kickar syntesen igång och effekten av EAA uteblir?

EiseltUK
2007-12-10, 22:07
Bump.

Är det on/off funktion på proteinsyntesen, så att ifall man intar om så bara en enda proteinmolekyl, så kickar syntesen igång och effekten av EAA uteblir?

Nej det är inte så känsligt.

Slartibartfast
2007-12-10, 23:21
Nej det är inte så känsligt.

Allrajt. Tack för svaret! :thumbup: