handdator

Visa fullständig version : Hungrig - efter maten?


Pet
2007-11-30, 13:36
Hejsan!

Um... under ett par veckor nu har ett märkligt fenomen inträffat. Jag äter t.ex. lunch, är normalt hungrig och så. Sen efter maten, kanske en halvtimme/timme senare, får jag en brännande hungerkänsla i magen. Tvärt emot vanlig hunger så försvinner/dämpas den inte av att jag dricker vatten, utan blir ibland värre...

Jag vet hur det känns att vara hungrig på riktigt, t-o-m så hungrig att jag mår illa... men den här brännande känslan är något nytt.

Den dämpas av att jag äter ngt, så jag brukar köra på ett (par) knäckebröd med kokt skinka eller en portion gröt...

Vad i helsikke är det som pågår?


Dessutom - är det bara jag som tycker en portion gröt är jävligt lite? 2 dl vatten och 1dl (30g) flingor?! Fyller typ 3cm från skålbotten och försvinner på 1.5 minuter.

Eddie Vedder
2007-11-30, 13:40
Dessutom - är det bara jag som tycker en portion gröt är jävligt lite? 2 dl vatten och 1dl (30g) flingor?! Fyller typ 3cm från skålbotten och försvinner på 1.5 minuter.

Om det inte är nog för dig så ät mer. För mig är minimum 100 gram havregryn/rågflingor, brukar vara 120 gram ofta. Och sen massa grönsaker till det och oftsast ägg.
Hur mycket som är tillräckligt mycket måste ju ställas mot bakgrund av ens energibehov, både ens akuta och behov av energi samt det totala över en längre tid.

Ronja
2007-11-30, 15:54
Dessutom - är det bara jag som tycker en portion gröt är jävligt lite? 2 dl vatten och 1dl (30g) flingor?! Fyller typ 3cm från skålbotten och försvinner på 1.5 minuter.

Skulle jag bara äta gröt till exempel till frukost skulle jag tycka att en portion(35g) skulle vara för lite frukost för mig iaf :) o ja e tjej o tränar ej för tillfället. Vet ej hur andra äter men jag äter alltid bröd till gröten och lite skivad banan o såklart mjölk
Är det många som nöjer sig med enbart en portion gröt till frukost?(äter mer mat senare kanske då?)
Jag gillar iaf stadig början på dagen, bästa måltiden! :D

snej
2007-11-30, 17:57
2dl havregryn, kokta, med mjölk till. Antingen ett par ägg, eller en proteindrink eller en burk tonfisk. Lagom frukost!

Pet
2007-11-30, 21:44
Brukar bli 2dl vatten, 1dl nallepuuro (riktiga finska grejer! :P fyrasädeslag) kokat i tre minuter. Ibland med bär (75-100g hallon) eller med 1msk milda culinesse, och lite salt (saltar gröten när den är färdigkokt och i skålen). Äter antingen 2 skivor potatislimpa med 2g Becel och ½ skiva kokt skinka (16g skinka sammanlagt) vardera, eller tre knäckebröd på samma sätt.

Det är dock inte bara frukosten som denna känsla dyker upp efter... Jag kan ha ätit ett bamsemål mat, och ändå få den här brännande hungerkänslan efter ½-1 timme... :-/