handdator

Visa fullständig version : Viktökning Hjälp!


kraftkillen81
2007-11-30, 09:40
Hej!


Tänkte bara höra med er andra lite, speciellt ni som har/haft problem att gå upp i vikt. Hur lång tid har det tagit för er att öka ett par kilo och lägga på sej gött me massa?

Jag själv har alltid haft hög förbränning och problem att gå upp i vikt. Innan har jag tränat till och från i perioder men nu har jag tränat seriöst 4dggr i veckan i ca 7-8v. Tar gainer efter varje pass, samt att jag använder esapro och måltidsersättare som jag dricker ca 2-3ggr dag.
Sen försöker jag äta 2-3 lagade mål mat plus nåt kvällsmål om det hinns med..

Vad jag vet så vägde jag ca 65kg innan ja började med träningen osv. Idag var min morgonvikt 66,7kg.

Är detta väldigt liten viktökning eller är det helt normalt. Antar att det kan ta lång tid för vissa att öka ordentligt?

Ni kan väl berätta om era erfarenheter och hur ni lyckades?

Tacksam för svar!
//andreas

Mago
2007-11-30, 09:43
Om du håller den viktökningstakten utan att lägga på dig mycket fett så är det jävligt bra. Vill du gå upp snabbare i vikt så får du äta mer helt enkelt, även om du redan äter skitmycket.

Exhale_
2007-11-30, 10:14
Hur lång tid har denna viktökning tagit dig?

Vill du gå upp snabbare i vikt är olja en bra idé att käka lite extra av.

Edit: Såg tidsangivelsen.. 7-8 v

Det är en bra viktökningstakt tycker jag. Snabbare och du lägger på dig för mycket fett gentemot muskelmassa skulle jag tro.

kraftkillen81
2007-11-30, 11:26
Oki. Trodde först ja va onormal eller nåt ;)


Hur mycket äter ni om dagarna? ggr?


Hur får man förresten reda på hur mycket kalorier en måltid innehåller.

Låt oss säga som idag har jag nyss ätit en måltid på en restaurang innehållande 5st potatisar, 4st kasslerbitar, brunsås samt 6 skivor vitt bröd till plus en cola. Brukar alltid annars dricka en liter mjölk till men ida blev det colan =)

Eddie Vedder
2007-11-30, 11:31
Hur mycket äter ni om dagarna? ggr?

Frukost, lunch och middag äter jag iaf.

Hur får man förresten reda på hur mycket kalorier en måltid innehåller.

Du väger alla dina ingredienser och sedan räknar du ut det utifrån siffrorna angivna på paketet eller någon databas såsom någon av dessa:

http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Men det känns inte som något du bör oroa dig över om du har svårt att gå upp i vikt, ät MYCKET och gärna energirik mat som lätt går ner. Att äta en jätestor portion vitt ris är lättare än lika mycket kcal från potatis t.ex. Att få i sig mycket kcal från köttfärssås är enklare än från tonfisk i vatten o.s.v.

Pet
2007-11-30, 13:47
Hijackar tråden lite:

Hur räknar ni kalorier på stekfett? Jag steker i 10g Milda Culinesse, som är 73 kalorier, men det mesta är ju kvar i pannan...

Ska jag ändå räkna hela 73 kalorier, eller stå och skrapa ur pannan för att veta hur mycket som är kvar? *skumt*

Turbonisse
2007-11-30, 13:51
73kcal gör varken till eller från. Om du vill veta säkert är det bäst att äta normalt och sedan väga sig en gång i veckan, går du ner, ät mer och vice versa.
Skulle själv bli tossig om jag gick runt och räknade allt. Inkluderar personligen inte ens in grönsaker i mina överslagsberäkningar.

Eddie Vedder
2007-11-30, 13:55
Hijackar tråden lite:

Hur räknar ni kalorier på stekfett? Jag steker i 10g Milda Culinesse, som är 73 kalorier, men det mesta är ju kvar i pannan.

Beroende på vad du steker så absorberas olika mängder fett, kött suger knappt upp ett dugg. Vissa produkter förlorar t.o.m. fett, steker du bacon är fetthalten lägre efter stekning än före skulle jag gissa.

Men inte ska du hälla upp stekfettet och väga det, herregud!

Antingen räknar du in energin i måltiden eller så uppskattar du lite lägre. Som Turbonisse säger gör det ju knappast till eller från.

kraftkillen81
2007-11-30, 14:44
Hur lång tid har det tagit för er andra här på forumet att gå upp i vikt skapligt?? Och då menar jag inte ni som har väldigt lätt att gå på er utan ni som har typ hör förbränning osv..

whallah!
2007-12-03, 14:29
Tja!

Har haft precis samma problem som du, men efter att jag la om kosten för knappt tre månader sen har jag gått upp nästan 10 kilo. En jävlar massa fläsk såklart men jag har fått riktigt bra utveckling muskelmässigt också och ska man bygga å det inte ska ta 100 år så är det nog enda vägen...

Nu käkar jag ungefär så här:

07:00 En shake på 1,5 dl havregryn, 1 msk krossade linfrön, 125g lättkesella, 3 dl lättyoghurt och en dl vatten. Till det dricker jag ett glas juice och äter ett par mackor.

09:30 250g keso + nån frukt

11:30 fisk/kött/kyckling + ris/potatis/bulgur + ett par glas mjölk

15:00 kyckling + bulgur

17:00 TRÄNING innan passet tar jag 1 dl vitargo pure (kolhydrater) samt 1 dl whey 80 (vassleprotein). Efter passet blir det 1 dl vitargo och 1,5-2 dl whey.

20:00 kött/fisk/kyckling + potatis/ris/bulgur

22:00 250g keso + frukt

Har funkar utmärkt för mig i alla fall, även om man har en hård deff å se fram emot till våren:)

Lycka Till!