handdator

Visa fullständig version : Bra billiga grönsaker


Ljungkvist
2007-11-29, 21:21
Känner nu att jag efter en långvarig och omfattande studie har ganska bra koll på vilka proteinrika livsmedel som mest protein. Det är ju trots allt det största ekonomiska hålet bland livsmedlen. Hur är det med grönsaker? Vad finns det för billiga näringsrika grönsaker? Känner till broccoli iaf.

Eddie Vedder
2007-11-29, 21:30
Broccoli är suveränt näringsrikt, kanske inte superbilligt men alt är givetvis relativt så det borde vara ett baslivsmedel i dom flesta hem.:)

Annars är vitkål, morötter och lök riktigt riktigt billigt under vinterhalvåret. Även andra rotfrukter, inklusive potatis. Men märk väl att jag pratar om svenska priser förstås, hur prisernas ser ut i Freiburg har jag begränsad koll på.:D

Endura
2007-11-29, 23:01
Jag har upptäckt Lidl som en utmärkt källa till billiga och schyssta grönsaker och rotfrukter. I alla fall här i Sthlm har de oftast ett oväntat fint utbud...

Lidl är väl tyskt?

sälmannen
2007-11-29, 23:20
Vitkål är min favorit när man blandar in priset i diskussionen. En rejäl grönsak som mättar bra och brukar vara sjukligt billig.

Ljungkvist
2007-11-30, 06:58
Utbudet här är i princip identiskt, och priserna generellt lite lägre, ffa om man går till Lidl eller dylika skräpaffärer.

Vitkål har jag prövat och det är riktigt bra, problemet är bara att man måste köpa så jävla mycket! Om man inte har tur och dom delar åt en.

Lök är ruskigt billigt, men hur står det sig näringsmässigt mot broccoli, vitlök, osv?

Eddie Vedder
2007-11-30, 09:28
Lök är ruskigt billigt, men hur står det sig näringsmässigt mot broccoli, vitlök, osv?

Broccoli och lök kan inte jämföras, ungefär som att jämföra ägg och fläskkotlett.;) Det jag menar är att båda är väldigt nyttiga men deras näringsvärden liknar varandra inte för fem öre.

Lök är främst antioxidantrikt, broccoli är både antioxidantrikt, hyfsat C-vitaminrikt, innehåller små mängder järn och kalcium samt att det är den bästa K-vitaminkällan i våran kost såvitt jag vet.
Jag känner inte till ett enda livsmedel som har mer K-vitamin än broccoli.

sälmannen
2007-11-30, 13:49
Vitkål har jag prövat och det är riktigt bra, problemet är bara att man måste köpa så jävla mycket! Om man inte har tur och dom delar åt en.

Kolla det ekologiska sortimentet också. Ofta är vitkålshuvudena mycket mindre där. Och priset brukar jämna ut sig eftersom man får slänga 60% av sitt jättehuvud på 2 kg om man köper icke-ekologiskt :).

machine gun
2007-11-30, 13:54
Såhär års får man heller inte glömma rödkål!

Men allmänt, allt som är rätt säsong brukar vara ganska billigt. Äpplen är fortfarande billigt om vi blandar in frukt.

raikou
2007-12-04, 15:55
Lök är främst antioxidantrikt, broccoli är både antioxidantrikt, hyfsat C-vitaminrikt, innehåller små mängder järn och kalcium samt att det är den bästa K-vitaminkällan i våran kost såvitt jag vet.
Jag känner inte till ett enda livsmedel som har mer K-vitamin än broccoli.

Tillagar du broccoli eller äter du den rå? Har det någon betydelse om man steker eller kokar broccoli? Jag vet till exempel att värma broccoli i mikrovågsugn inte är att rekommendera då nästan allt nyttigt försvinner.

Slartibartfast
2007-12-04, 16:07
Tillagar du broccoli eller äter du den rå? Har det någon betydelse om man steker eller kokar broccoli? Jag vet till exempel att värma broccoli i mikrovågsugn inte är att rekommendera då nästan allt nyttigt försvinner.

Blir bäst om man ångkokar i en stålsil. :thumbup:

raikou
2007-12-04, 16:59
Blir bäst om man ångkokar i en stålsil. :thumbup:

Jag tycker personligen att det är godare med broccoli som har stekts med till exempel svamp. Är det stor skillnad mellan att steka och koka/ångkoka?

Slartibartfast
2007-12-04, 18:08
Jag tycker personligen att det är godare med broccoli som har stekts med till exempel svamp. Är det stor skillnad mellan att steka och koka/ångkoka?

Ångkokning är det skonsammaste sättet att tillreda grönsaker. Stekning är nog det minst skonsamma. Eller kanske micron är värre.

CoolHandLuke
2007-12-07, 02:29
Jag sabbade handen i våras och hade lite svårt att fixa med färska grönsaker så jag upptäkte alla frysta varianter. Inte lika gott men en hel del enklare. Man förlorar en del näringsvärde antagligen men man får väl hoppas att man skördar lite senare än färskt och på så sätt kan ha ett högre närigsvärde från början. Favoriten blev nog euroshopper med broccoli,blomkål,morot.

z_bumbi
2007-12-07, 06:40
Kolla det ekologiska sortimentet också. Ofta är vitkålshuvudena mycket mindre där. Och priset brukar jämna ut sig eftersom man får slänga 60% av sitt jättehuvud på 2 kg om man köper icke-ekologiskt :).

Gör pizzasallad och frys in det i mindre förpackningar, iofs står sig pizzasallad en vecka i kylen så 2 kg är inte så mycket även om man inte fryser in det.

sälmannen
2007-12-08, 00:04
Gör pizzasallad och frys in det i mindre förpackningar, iofs står sig pizzasallad en vecka i kylen så 2 kg är inte så mycket även om man inte fryser in det.

Frysa in sallad hade jag aldrig trott att det ska gå. Detta måste testas, tack för tipset! :)

machine gun
2007-12-08, 12:13
Mikron förstör inte grönsaker mer än vanlig kokning, om man inte överkokar dem i mikron (samma sak gäller på spisen).