handdator

Visa fullständig version : Ont i armbågen


maximuscle
2003-05-01, 17:02
Vet inte om detta e rätt del av forumet att lägga denna fråga men men...


det e så att när jag kör vissa övningar exempelvis snedbänk hantlar får jag som en bränande känsla i höger armbåge och ibland känns det som om det går varma stötar ut i underarmen. nån som kan hjälpa mig vad det kan vara. kan även få ont i nacken efter ett hårt pass, kan det bero på att jag spänner mig på nått konstigt sätt...? Hoppas nån kan svara på mina frågor...



MVH

Snafu
2003-05-01, 17:42
1. Det där med nacken beror nog på att när du kör tungt så trycker du ner nacken i bänken och svankar för att få upp vikten de där sista centimetrarna, skulle jag tro iaf.

2. angående smärta i armbågen. jag känner igen det där med att det känns som om det strålar i armen, varma stötar. Det händer mig när jag kör på tunga vikter, typ när jag maxar och så. Om du inte har tränat allt för länge, typ ett par månader eller så, kanske du ska ta det lugnt med tunga vikter och låta kroppen vänja sig lite långsammare. Kör du höga eller låga reps, lätta eller tunga vikter?

maximuscle
2003-05-01, 19:59
tja

Det känns inte när jag kör uppvärmnings seten ....känns bara när jag kör de tyngre vikterna. kör 4-8 reps.


måste bara fråga e det du på kortet? isåfall om du bara tränat sen januari...så måste du sa super duder gener...


MVH

Snafu
2003-05-01, 22:37
jo sen januari, men jag spänner ju trapzen, de ser ju inte alltid ut sådär :smokin:

Angående konstigheterna med armarna tror jag att det försvinner efter ett tag, jag hade sådär för några månader sen också men nu känner jag inte av det längre.

Rumpelstilzchen
2003-05-02, 17:26
Om det fortsätter att göra ont i axlarna länge borde du gå till en naprapat eller något sådant.

Jag hade inte ont i axeln när jag utförde övningen men när jag släppte vikten och slappnade av gjorde det väldigt ont. Det visade sig att jag hade en inflamation i axlarna. Fick rådet att vila i 2 veckor och strechta mycket (blev lite sned i axlarna också) sedan börja träna ingen lugnt.

Inte dumt att kolla upp i fall det håller i sig.:bpump:

Survivor
2003-05-02, 19:06
Smärta i armbågslederna kan bero på för mycket träning/för tung träning/för dålig kost. Multivitamin kanske kan vara något? Om du inte redan knaprar det då.

Moffa
2003-05-07, 01:04
När det kommer till smärtor i senor som du beskriver, för det är just senorna som skapar den dära strålande känslan du beskriver. Beror det väldigt ofta på att person som styrketränar så har kroppen ett problem mellan muskelväxten kontra styrkan i senorna.

Det bästa sättet för att bli av med sådana problem är faktiskt att köra på lätta vikter eller att simma. Simma är ett underskattat fenomen som hjälper att träna upp styrkan i senor.


Att bara köra på som vanligt kan vara dumt då muskelväxen kontra styrkan i dina senor kan skapa riktiga alvarliga problem senare i livet.

Arne Persson
2003-05-07, 09:00
Om det är en nervpåverkan i armbågsledens insida och det strålar mot lillfingersidan så kan det mycket väl vara ulnarisnerven (N. ulnaris) som kommit lite i kläm.