handdator

Visa fullständig version : Att motivera sig för att få bort "det sista"


onlyme
2007-11-28, 23:32
Hej,

Jag är en relativt vältränad tjej på 23 som tränat aktivt i flera år. Har det senaste halvåret kört extra fokuserat och lyckats trimma till kroppen ganska bra. Har till exempel börjat träna löpning ordentligt vilket jag verkligen hatat tidigare och det har format min kropp otroligt mycket. Förutom det tränar jag kampsport, styrketräning och annan konditionsbaserad träning. Tränar mellan 4-6 dagar i veckan. Nu till problemet. Jag har vältränade armar, ben osv, har magmuskler och tjofaderittan, men så är det det där allra sista, fettet som samlar sig kring höfterna, love handles, längst ner på magen och på låren. Jag tränar ju som det är relativt mkt och försöker sköta kosten så gott det går. Nu vill jag bara ha tips på hur man motiverar sig för att nå det där allra sista. Det som kräver att man liksom slutar äta den där godisbiten bara ibland och det som kräver att man kanske kör extra hårt på löpningen och det som gör att man vågar säga nej även när alla andra äter onyttigt.

Jag har redan grym motivation till träning, men jag vill hitta den där sista gnistan, sista gnistan som gör att jag kan få den drömkropp jag alltid velat ha. För man ska väl inte behöva nöja sig när man nästan är framme vid målet?

Tips tips och jag är evigt tacksam. Gärna solskenshistorier om hur ni lyckades få bort era lovehandles och levde lycklig i alla era dar. Eller nåt. :)

Ayla
2007-11-29, 07:01
Föreställ dig målet, ta fram en bild, sen är et bara att kämpa. Om du u tränar så mycket så tror jag inte att några godisbitar förstör, det tar bara lite längre tid. Bestäm dig för att bara äta på helgerna och ma 1 godispåse uner 4 v, då kommer du säkerligen att märka resultat om du fortsätter att sköta kosten och träningen.
Lycka till!

Jay-Z
2007-11-29, 07:18
Gärna solskenshistorier om hur ni lyckades få bort era lovehandles och levde lycklig i alla era dar. Eller nåt. :)

Vet inte om diet året runt är en solskenshistoria - det är mer den bittra sanningen. :D

Att dieta och sedan tro att man kan återgå till sina tidigare kostvanor som många gör funkar aldrig - funkar i kontexten att hålla kroppsfetten på avstånd med en rostig pinne.

Själv tycker jag att en lägre måltidsfrekvens har gjort det lättare att hålla en god form utan att behöva tänka så mycket på vad jag äter.

Slartibartfast
2007-11-29, 09:36
Vet inte om diet året runt är en solskenshistoria - det är mer den bittra sanningen. :D


Att hålla sig på en viss kroppsfettnivå efter att man tagit sig dit är väl knappast diet, då man ligger på energibalans? Inget svårt med det.

Jay-Z
2007-11-29, 10:58
Att hålla sig på en viss kroppsfettnivå efter att man tagit sig dit är väl knappast diet, då man ligger på energibalans? Inget svårt med det.

Det var mer en personlig reflektion då jag äter "dietmat" konstant nu.

Så det var inte det jag menade, utan stycket efter.

Hålla sig på energibalans inte svårt? Kul att du inte har det problemet. :)

maRRtin
2007-11-29, 11:01
Att hålla sig på en viss kroppsfettnivå efter att man tagit sig dit är väl knappast diet, då man ligger på energibalans? Inget svårt med det.
Det är väl ändå ganska individuellt hur vida man tycker det är lätt eller inte.

Paltkoma
2007-11-29, 13:28
att nå det där allra sista.

Extrema resultat - extrema metoder. Du bör väl i princip använda dig av samma metoder som body builders inför tävlingar. Jag antar att du vet att kvinnor tappar mensen under en viss fett% och att det inte är vidare nyttigt.

Maharadja
2007-11-29, 15:56
Jag gillar inte heller att behöva ha något extra kilo att irritera sig på och har gett fan på att hela paketet ska se vårdat ut ;) Brukar träna växelvis extra hårt en vecka och normalt en annan vecka, det ger resultat som håller, man är nöjd och har samtidigt energi kvar. Ingen idé att köra slut på sig och riskera överträning så man tvingas till uppehåll!

onlyme
2007-11-29, 18:48
Näh, det är väl det, man måste "offra" ganska mycket för att nå det där sista, det är väl det som gör att jag egentligen aldrig når dit. Måste liksom ge upp att gå ut och festa och ge upp godiset. Äter "dietmat" året runt som det är, mycket kyckling och keso och fullkorn och ja, ni vet, så där har jag inga problem att klara mig, men det är just motivationen till att verkligen skärpa sig till hundra procent som är den svåra biten. Men det ska gå, folk lyckas ju. Right? :)

pia
2007-11-30, 08:31
Frågan är väl om det är värt det. Att lägga så mycket tid och energi på förmodligen något som inte ens är hälsosamt. Jag skulle själv vilja vara deffad året runt men vet att det inte är bra för kroppen och orealistiskt. Alla har också olika förutsättningar och man får göra det bästa av sina egna. Jag vet många tjejer som har orealistiska mål som inte är bra för att de slutar med att de får svälta sig själva och får ätstörningar. Jag försöker hålla mig i form och är ganska strikt med kosten men jag har lärt mig att acceptera att jag inte kan se ut på ett visst sätt utan att behöva offra alldeles för mycket. Visst ska man ha mål men de måste vara realistiska och lite extra fett på kroppen är meningen att tjejer ska ha för att vara hälsosamma så tänk efter innan du blir alldeles för fanatisk. Jag vet inte hur just du ser ut men många tjejer har en skev syn på sig själva och vill se ut på ett sätt som inte går utan att svälta sig själv och/eller ta förbjudna preparat.

onlyme
2007-12-01, 18:15
Jag är 168 cm, väger cirka 58 kg och har en fettprocent på typ 20 procent. Så jag är "normal" eller vad man ska säga. Men vill ha bort det där sista fettet som jag stör mig så mycket på. Men som du säger, det är lätt att man hamnar i fel tankebanor... svårt att komma undan sånt där, tyvärr.

Tomten
2007-12-01, 22:12
Något som kan vara effektivt är ju att byta ut längre konditionspass mot intervallträning, och så sparar du tid med.

Durayan
2007-12-03, 08:27
Precis. Eftersom du redan tränar mycket är kroppen van vid det. Gör saker annorlunda, så att kroppen inte bara går på i sin invanda sväng. T.ex. kör lite mer styrka, eller intervaller, kör dubbla pass en dag och vila två osv. Alltså "stör" kroppens invanda mönster.

onlyme
2007-12-03, 14:34
Kan berätta om det schema jag kört de senaste månaderna. På ett ungefär, undantag har självklart skett, men på ett ungefär.

Måndag: Boxercise 75 min.
Tisdag: MMA (115 minuter).
Onsdag: Styrka (biceps, triceps, bröst, axlar, mage/rygg) + 20/30 min konditionsträning efteråt (löpning eller crosstrainer).
Torsdag: MMA (115 min).
Fredag: Styrka (ben) + kondition.
Lördag: Vila.
Söndag: Vila, eventuellt konditionsträning.

Om jag börjar på en deff efter nyår och kör på med samma schema borde jag väl kunna få fina resultat? *screwy*

mangemani
2007-12-03, 17:15
Om jag börjar på en deff efter nyår och kör på med samma schema borde jag väl kunna få fina resultat? *screwy*


testa och se?finns väl ingen som kan förutspå hur resultaten kommer att bli.

maRRtin
2007-12-03, 19:05
Om jag börjar på en deff efter nyår och kör på med samma schema borde jag väl kunna få fina resultat? *screwy*
Det kommer det säkert, resten kan du alltid justera med kosten. Men precis som pia säger så är det inte säkert det är ett realistiskt mål du sätter upp.

Att gå omkring med sådan form året runt kan vara väldigt svårt, särskilt för tjejer. Lizard har skrivit ett bra inlägg om saken en gång i tiden här (http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1268047&postcount=7). Hur vida det är sanning eller inte vet jag inte, men det låter vettigt.

Från samma tråd:

För fitnessfolk o tränande gäller:

kvinnor, unga, låg 16%, normal 23%, hög 28%
Kvinnor, medelålders o äldre, låg 20%. medel 27%, hög 33%


20% är ju en hälsosam och oftast väldigt attraktiv fett% på tjejer.

onlyme
2007-12-03, 22:51
Näh, jag vet, det är en svår balans, har kämpat mot idiottankar ganska länge, periodvis, men jobbar på det. Dock vill jag liksom inte "nöja" mig bara för att jag nu anses ha en normal kropp. Jag vill ju ha en riktigt riktigt tränad kropp som ändå är hälsosam. Vill inte vara nån totaldeffad människa året runt, det är inte hållbart, det vet jag, men ja, vill bara får bort det där sista fettet.

Tolkia
2007-12-03, 22:57
Dock vill jag liksom inte "nöja" mig bara för att jag nu anses ha en normal kropp. Jag vill ju ha en riktigt riktigt tränad kropp som ändå är hälsosam. Vill inte vara nån totaldeffad människa året runt, det är inte hållbart, det vet jag, men ja, vill bara får bort det där sista fettet.
Ährm ... du vill inte vara "totaldeffad", men du vill "få bort det där sista fettet"? Av det du skrivit hittills tycker jag snarast att det verkar som om du vill ha en kropp soml, vilket flera påpekat, det är långt ifrån hälsosamt att gå omkring med året runt, men utan de negativa bieffekterna. '

Jag blir mycket tveksam när jag ser bilderna du postat i bildforumet och samtidigt ser vad du skriver om lovehandles och fett på magen etc. etc. som måste bort.

onlyme
2007-12-03, 23:01
Äsch, svårt att formulera mig utan att det låter fel. Jag vill ha en hälsosam kropp, jag vill absolut inte skada mig själv eller tappa mensen och liknande. Det jag menar med hela inlägget är bara att jag inte trivs med det extra fettet och vill få bort det på det sätt som är möjligt. Jag vill inte att det ska bli en tråd om "fel" tankar för det var inte syftet med det hela. Jag ville bara få motivationstips. *screwy*

maRRtin
2007-12-03, 23:50
Äsch, svårt att formulera mig utan att det låter fel. Jag vill ha en hälsosam kropp, jag vill absolut inte skada mig själv eller tappa mensen och liknande. Det jag menar med hela inlägget är bara att jag inte trivs med det extra fettet och vill få bort det på det sätt som är möjligt. Jag vill inte att det ska bli en tråd om "fel" tankar för det var inte syftet med det hela. Jag ville bara få motivationstips. *screwy*
Det är just det där extra fettet folk är oroliga för att det bara är du som ser.

Motivationen till det är det du själv måste stå för, det enda sättet är mer träning och/eller mindre mat. Inte för att jag på något som helst sätt tycker att det är något du ska göra. Av vad jag sett på bilderna så kommer du definitivt inte bli snyggare av det, bara få ett utseende som påminner om en undernärd flicka.

pia
2007-12-04, 08:51
Äsch, svårt att formulera mig utan att det låter fel. Jag vill ha en hälsosam kropp, jag vill absolut inte skada mig själv eller tappa mensen och liknande. Det jag menar med hela inlägget är bara att jag inte trivs med det extra fettet och vill få bort det på det sätt som är möjligt. Jag vill inte att det ska bli en tråd om "fel" tankar för det var inte syftet med det hela. Jag ville bara få motivationstips. *screwy*

Det är fel att motivera någon som uppenbarligen har tankar som inte stämmer med verkligheten. Jag såg bilderna på dig och du kan omöjligen ha extra fett. Går du ner mer blir du extemt smal bara. Försök bara äta bra och tillräckligt med mat och träna så lever du hälsosamt och gör det bästa med just de förutsättningar du har.

onlyme
2007-12-04, 18:40
Jag uppskattar er oro, men kan försäkra er om att jag inte på något sätt är undernärd. Och tappar jag lite på mina lovehandels blir jag heller inte undernärd. Mitt ideal är verkligen inte att vara jättesmal, tycker inte det är snyggt. Vill bara bli lite mer tight. Men ja, tack för alla råd iaf, ska ta till mig dom. :)