handdator

Visa fullständig version : förbränna fett kring mage och midja


dbbb
2007-11-28, 22:45
Hej,

Är inne i en deff där jag cyklar kalorier från träningsdag till vilodag. Går ner i vikt i rätt bra takt runt 0,5-0,75kg i veckan, tycker jag sköter min diet rätt bra.

Innan deffen började vägde jag runt 87 och siktar på att komma ner i rätt låg BF%. Jag ser skillnad i spegeln bara efter 2 kilos nedgång (har bland annat skärt ner på carbsen, speciellt på vilodagar) men dock verkar det inte som fettet runt midja, mage och "lovehandles" släpper lika fort.

Är det normalt att fettet kring dessa ställen förbränns lite senare under deffen eller hur ska jag tolka detta?

Tacksam för svar! ;)

pony
2007-11-29, 01:13
Enligt min begränsade erfarenhet och kunskap i området brukar de flesta individer både lägga på sig och gå ner runt mage/midja, i första hand. Men var det sätter sig och var det släpper är ändå mycket upp till generna.
En viktnedgång MED konditionsträning förbränner dock mer fett kring midjan än en likvärdig, utan konditionsträning.

King Grub
2007-11-29, 05:18
Det är genetiskt och hormonellt betingat.

Konditionsträning ökar lipolysen i bukhålan.

LunaSpice
2007-11-29, 06:28
OffT: Okristligt tidigt Grub, 05.18. Frukost för 15 min sen? Sedan toa och sen ett pass på gymmet runt 06? Right? :P

King Grub
2007-11-29, 09:11
Ingen frukost före gymmet. ;)

00600
2007-11-29, 10:17
Hej,

Är inne i en deff där jag cyklar kalorier från träningsdag till vilodag. Går ner i vikt i rätt bra takt runt 0,5-0,75kg i veckan, tycker jag sköter min diet rätt bra.

Innan deffen började vägde jag runt 87 och siktar på att komma ner i rätt låg BF%. Jag ser skillnad i spegeln bara efter 2 kilos nedgång (har bland annat skärt ner på carbsen, speciellt på vilodagar) men dock verkar det inte som fettet runt midja, mage och "lovehandles" släpper lika fort.

Är det normalt att fettet kring dessa ställen förbränns lite senare under deffen eller hur ska jag tolka detta?

Tacksam för svar! ;)


Jag har alltid haft problem med lovehandels och en del fett kring magen, oavsett hur smal jag varit i övrigt.
När jag var nere på matchvikt - 74 kg fördelat på 188 cm så var jag även då inte nöjd.
Har iofs ganska utstående höftben och är ganska bred om midjan.

Idag väger jag ca 82 och har lagt på mig lite muskler och kan säga att jag är mer nöjd nu än vad jag var då jag vägde 74.
Så mitt tips är att träna mycket rygg och få vingarna att bli större. Det tar bort en hel del fokus från kärlekshandtagen!

Synd att man fått sin fassas fettogener :P

Paltkoma
2007-11-29, 11:14
Det finns några saker som ökar förbränningen av bukfettet:
* Konditionsträning (som Grub redan skrivit)
* Kalcium, eller ännu hellre magra mjölkprodukter
* CLA-tillskott
* Reducerad stress, ökad sömn
* Troligen även antioxidant-rik mat (dvs frukt och grönt)

dbbb
2007-11-29, 11:26
Det finns några saker som ökar förbränningen av bukfettet:
* Konditionsträning (som Grub redan skrivit)
* Kalcium, eller ännu hellre magra mjölkprodukter
* CLA-tillskott
* Reducerad stress, ökad sömn
* Troligen även antioxidant-rik mat (dvs frukt och grönt)

CLA-tillskott? Hur funkar detta?

Paltkoma
2007-11-29, 11:41
CLA-tillskott? Hur funkar detta?

He he, så du fastnade för "det magiska pillret". ;)

Skämt å sido, så finns det studier som visar att CLA, en fettsyra som kan köpas på vilken hälsokostbutik som helst, minskar andelen bukfett. Effekten är dock marginell och man måste äta rätt mycket (4g/dag), vilket är rätt dyrt.

Jacksatan
2007-11-29, 11:42
Det är genetiskt och hormonellt betingat.

Konditionsträning ökar lipolysen i bukhålan.

hur mkt är frågan?

dbbb
2007-11-29, 11:47
He he, så du fastnade för "det magiska pillret". ;)

Skämt å sido, så finns det studier som visar att CLA, en fettsyra som kan köpas på vilken hälsokostbutik som helst, minskar andelen bukfett. Effekten är dock marginell och man måste äta rätt mycket (4g/dag), vilket är rätt dyrt.

Mao bör konditionsträning vara det bästa valet.

tejpis
2007-11-29, 12:03
hur mkt är frågan?

Det är alltså det inre bukfettet det handlar om, det som omger organ och liknande, därav bukhålan. Inte "underhudsfettet".

King Grub
2007-11-29, 12:07
hur mkt är frågan?

Signifikant. Men det är ett dosrelaterat förhållande. Minst 10 METs.h/w.

http://www.nature.com/ijo/journal/v31/n12/full/0803683a.html

0.4 liters skillnad på 6 månader (vilket är mycket på ett begränsat område):

https://commerce.metapress.com/content/j362588t8422x624/resource-secured/?target=fulltext.pdf&sid=wdskw0ijslyyug55s3ly0e45&sh=www.springerlink.com

tejpis
2007-11-29, 12:09
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2000 Sep;279(3):E585-92 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10950826&ordinalpos=13&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)

[...]training may be beneficial in alleviating intra-abdominal obesity by enhancing lipolysis in intra-abdominal fat depots.

Vet att det ska finnas bättre studier än denna men jag är så jävla dålig på att PubMed-söka. Sökte på: lipolysis abdomen exercise

edit: abdominal funkade bättre än abdomen. Ville bara förtydliga "bukhålan".

King Grub
2007-11-29, 12:16
jag är så jävla dålig på att PubMed-söka.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=17637702&ordinalpos=7&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

:thumbup:

Paltkoma
2007-11-29, 13:06
Mao bör konditionsträning vara det bästa valet.

Ja, det är det.

Om jag skulle satsa på något i övrigt så skulle det vara att käka lite mer magra mejeriprodukter. Förutom effekten av kalciumet, så får du dessutom i dig mättande proteiner.

Maharadja
2007-11-29, 15:52
angående CLA-tillskottet är det nåt jag själv använder..tror man måste använda kanske minst 1 månads tid SAMT sköta kost och träning som vanligt för att se bra resultat av det. Jag har iallafall att den vanliga träningen ger en extra boost på det synliga resultatet av CLA!

Shajjn
2007-11-29, 18:19
Vet att det ska finnas bättre studier än denna men jag är så jävla dålig på att PubMed-söka. Sökte på: lipolysis abdomen exercise

edit: abdominal funkade bättre än abdomen. Ville bara förtydliga "bukhålan".

Använd MeSH som finns på samma sida i menyraden till vänster. Sök t.ex efter "abdomen", så får du fram den term som du skall använda i sökfönstret när du letar i PubMed.

Jacksatan
2007-11-30, 10:09
Det är alltså det inre bukfettet det handlar om, det som omger organ och liknande, därav bukhålan. Inte "underhudsfettet".

Sa jag nåt annat?

Sniggel
2007-11-30, 10:35
Är det normalt att fettet kring dessa ställen förbränns lite senare under deffen eller hur ska jag tolka detta?
För många är det så ja. På mig försvann det väldigt långsamt vid magen men försvann snabbare på andra ställen, till en viss punkt då magen börja försvinna snabbare. Det var precis som att kroppen hade en prioriteringsföljd av i vilken ordning som fettet skulle bort.

Durre
2008-02-17, 17:15
BUMP här, vad anser ni vara en smal midja? låt oss säga man väger 70kg, 80kg, 90kg, skriv bara något, ta er själva som exempel också om ni tycker att ni är smal. Men skriv vilken vikt ni tänkte på och vilken midja som är smal vid den vikten.